Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gigantische persoonlijke lening


Family99

Family99

04-02-2019 om 13:37 Topicstarter

Pennestreek dat is

allemaal extra aflossing, de ene maand is het 600, de andere maand 1000, dus 530 plus 2,3,4,500 extra....heb net contact gehad met de verstrekker, als ie op 30 staat komt er een rente aanpassing, dit moet te doen zijn onder die 10.000 binnen 30 maanden...

Family99

Family99

04-02-2019 om 13:39 Topicstarter

@ Fransien

Top bedankt voor je bericht, we zijn er helemaal uit hier.

Family99

Family99

04-02-2019 om 13:43 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie lieve en wijze reacties zonder af te snauwen en vinger te wijzen, is op fora wel s anders.Ben aardig wat wijzer geworden, de onverschilligheid speelt me soms parten....
Eigen schuld, letterlijk en figuurlijk, nu aflossen die zooi.Van mij geen handtekeningen meer...

Grt.

Fransien

Fransien

04-02-2019 om 13:56

Wees niet te hard voor jezelf

Aflossen is net als afvallen een zaak van de lange adem.
Dik worden gaat makkelijk en nagenoeg ongemerkt, maar weer terug naar normaal kost heel veel moeite.
Net zoals bij afvallen gaat een crash dieet niet het antwoord zijn, omdat je je dan zoveel hebt ontzegd wil je toch weer een hoop leuks gaan doen. De enige manier om blijvend af te vallen is je gewoontes te veranderen.

Aflossen is soms wel makkelijker dan afvallen want bij voldoende aflossen komt er weer meer geld beschikbaar wat niet naar de bank hoeft. Ik worstel al een tijdje met een stel kilo´s die er niet erg makkelijk afgaan, en die er direct weer aanzitten zodra ik niet oplet. Zucht, zie bovenstaand, gewoontes veranderen is niet altijd makkelijk...

Als het helpt om de lol erin te houden kun je er een sport van maken. De komende 3 maanden gaan we zo goedkoop mogelijk leven, met hoe weinig kunnen we rond komen?
Da´s alvast een leuke klapper. Dan kun je terug naar een redelijk zuinig leven zonder dat het als heel streng voor jezelf/je gezin voelt.

En houd de lol erin! Je moet een paar jaar fors aflossen om deze schuld kwijt te raken, dat red je niet door jezelf niets meer te gunnen. Plan zo nu en dan iets leuks in, dat hoeft niet duur te zijn. Een zelfgemaakte picknick in het bos met vrienden is een stuk goedkoper dan afspreken op een terrasje, voetbal en frisbee erbij en je hebt een heerlijke middag.
Er zijn hier wel vaker draadjes geweest over consuminderen en zuinig leven. Kijk eens of je daar wat inspiratie uit op kunt doen en start er anders zelf een.

Paddington

Paddington

04-02-2019 om 14:48

Zoals veel dingen

is de eerste stap het belangrijkste: bewustwording. Dat zijn jullie nu en dan gaat het jullie prima lukken om het bedrag af te betalen. Het mooiste is daarna om op dezelfde manier door te blijven leven en het bedrag elke maand te sparen i.p.v. aflossen. Dan kun je op een gegeven moment toch weer een verre reis maken, maar zonder de extra kosten van de rente.

Mijn ex had er ook zo'n handje van. Daar pluk ik nu nog steeds de wrange vruchten van. Gelukkig weet ik dat het eindig is. Mijn huidige partner houdt ook echt niet van lenen. We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken naar een andere auto, omdat we nu het geld ervoor hebben gespaard. Zo doen we dat met alles. De woning waar we in wonen moet veel aan worden gedaan. We doen het werk zelf en in kleine stapjes. Eerst sparen, dan alles kopen en dan aan de gang.

Hou dus in je hoofd dat er een einde zit aan jullie situatie en dat jullie daarna weer heel veel mogelijkheden hebben, doordat je een lekkere dikke spaarrekening hebt.

Leef toe naar doelen.

Op naar die 30.000€ en een renteaanpassing.
Goed dat je gebeld hebt.

En schouders naar achteren en hoofd omhoog. Iedereen doet domme dingen in zijn leven, leer je ook weer van. Inderdaad, aflossen die zooi en het achter je laten.
Misschien kan je nu weer wat beter slapen en wat ontspannen. Geldzorgen geeft stress. Er over praten, hier schrijven, lucht misschien weer wat op.

Tihama

Tihama

04-02-2019 om 19:43

Budgetteren

Ik zou als eerste een Excelsheet opstellen om daarin alle inkomsten en uitgaven op een rij te zetten. Het grootste knelpunt in de schulden is dat veel mensen nooit goed geleerd hebben om te budgetteren.
Dat moet je dus als eerste gaan leren: budgetteren.

Als er veel geld op je rekening staat (omdat bijv net een eindejaarsbonus is binnengekomen), dan krijg je de neiging om in januari spontaan die verre reis te boeken. Je kunt namelijk maar een deel van de kosten op dat moment overzien, dus het lijkt alsof het best kan.

Maar als dan in april alle verzekeringen afgeschreven worden, in mei de APK slecht uitvalt en in juni de aankondiging komt voor de dure buitenlandse schoolreis..en dan heb je een probleem. Op deze kosten kun je geen invloed uitoefenen.

Heel veel instanties hanteren geen logisch maandsysteem. De waterschapsbelasting wordt geincasseerd van juni-dec. De gemeentelijke belastingen van mrt-dec. In juni zijn mijn maandelijkse lasten dus 200 euro hoger dan in januari. Doordat dit allemaal in ons systeem staat, ben ik voorbereid op die afwijkingen.

Helemaal onderin laat ik Excel doorrekenen of in de loop van het jaar de spaarrekening genoeg groeit. In jouw geval kun je laten doorrekenen of je schuld wel snel genoeg daalt. Als de lijn in het jaar de verkeerde kant oploopt, dan moet je gaan zoeken waar je iets fout doet. Dankzij Excel kun je dan bij gaan sturen vóor het probleem ontstaat.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-02-2019 om 20:11

Hulp zoeken

Als ik jou was zou ik hulp zoeken, een budgetcoach ofzo, die jullie op weg kan helpen. Wat ik heb (gebaseerd op het onbegrip over de rente) het idee dat jullie weinig kennis hebben van hoe de lening werkt, en dat speelt misschien ook voor andere financiële dingen. Een budgetcoach kan je helpen om een realistisch beeld te krijgen, dingen goed uitgelegd te krijgen en een overzicht te maken zoalsTihama hierboven beschrijft. Met de juiste motivatie ben jedan in een paar sessies al heel veel verder.

Kareltje

Kareltje

04-02-2019 om 20:58

Eens met Tihama

15 jaar geleden zaten wij ook in dezelfde situatie. M.b.v excel hebben we versneld afgelost. Onze dure auto omgeruild voor een eenvoudige goedkopere. Kortom inzicht gekregen in onze financiële situatie en sinds die tijd bergopwaarts en inmiddels zeer ruime spaarrekeningen. Hopelijk zijn jullie ook over een paar jaar zo ver. Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2019 om 23:43

Gelukkig geen financieel probleem

Kennelijk zitten jullie dermate goed in jullie inkomsten, dat je én mijn complete inkomen kunt aflossen én voldoende budget overhoudt voor nieuwe huishoudelijke apparaten. Ik ga nu toch uit een ander vaatje tappen: kennelijk hebben jullie het nog steeds zo goed, dat je de paniek van jullie schuld niet écht voelt. Je bent ervan geschrokken, je bent geconfronteerd met een slechte gewoonte en je gaat echt echt alles snel aflossen. Maar die schrik slijt weer, je wordt weer gemakzuchtig, niemand die het merkt, behalve jij en je man.

Wees verstandig en zorg voor toezicht! Maak een plan, samen met dat toezicht en leg jezelf regels op, die niet versoepeld kunnen worden. Dat toezicht moet jullie daaraan houden. Versoepeling moet al in de regels opgenomen zijn in de vorm van een budget voor onvoorziene kosten.

Tihama

Tihama

05-02-2019 om 20:58

Omzetten

Mij leek 6,1% erg hoog. Een kort rondje googlen levert 3,9% bij bonafide bedrijven. Sinds 2016 zijn er Europese regels voor boete bij oversluiten:
https://www.independer.nl/lenen/info/boetevrij-aflossen.aspx

Dit scheelt 80 euro per maand.

Er zijn dus ook mogelijkheden om die rente naar beneden te krijgen. Dan is het nog steeds zaak om ervoor te zorgen dat deze 'winst' meteen in de aflossing gaat.

Dus je moet echt eerst overzicht krijgen.

Family99

Family99

06-02-2019 om 00:42 Topicstarter

@ Tihama

Hij staat hier op 107 maanden.
6.1% rente.
FREO, komt ook overal goedkoopste er uit.
Onbeperkt bedrag boetevrij aflossen.

Family99

Family99

06-02-2019 om 15:11 Topicstarter

dus ja

Ja,das de goedkoopste

Family99

Family99

07-02-2019 om 01:51 Topicstarter

Aflos / Rente

Heb ze wel even gemaild, voorheen stond bij onze ING PL bij de maandelijkse termjjnen vermeld:
" aflos-bedrag rente-bedrag".

Was wel handig, nu moet je zelf alles uit zitten rekenen, mogelijk kunnen ze hier iets mee doen om NOG meer inzicht te krijgen als je extra aflost.

Bij een creditcard staat dit wel vermeld.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2019 om 07:24

Maar

Wat ga je nu verder als actie ondernemen?

Paddington

Paddington

07-02-2019 om 08:33

Er zijn trouwens

veel tips te vinden op de site "zelfjeschuldenregelen". Misschien dat jullie daar nog iets aan hebben.

Family99

Family99

07-02-2019 om 15:47 Topicstarter

Ok

Family99

Family99

08-02-2019 om 13:42 Topicstarter

Kennis van zaken foutje bedankt

Uiteraard staat de rente maandelijks vast, het rentebedrag op deze vaste maandtermijnen dus ook.Er zakt niks mbt de rente.
Het is geen doodlopend krediet.
Er is maar 1 optie: extra aflossen.

Alison

Alison

08-02-2019 om 15:16

Nabrander

Ik heb nog over jullie zitten na te denken Family. Je hebt, denk ik, genoeg praktische tips gekregen om aan de slag te gaan. Mocht er wat zijn kun je ook altijd weer hier vragen want je ziet hoe behulpzaam en lief mensen kunnen zijn.
Maar wat ik me afvroeg, hebben jullie helder hoe jullie schuld is ontstaan? Waarom hebben jullie geld uitgegeven aan deze dingen? Wat maakte dat jullie de verleidingen niet konden weer staan?
Het is handig als je die zaken duidelijk kunt zien en ook allebei op een lijn zit hier in. Dan is het makkelijker om je gedrag te veranderen zodat je nu kunt aflossen maar ook niet weer in die valkuilen trapt.
Er waren namelijk redenen waarom dit zo gelopen is. Ben je je daar niet van bewust, gebeurt het misschien weer. Je wil niet in een spiraal van lekker leven, schrikken, streng bezuinigen en weer lekker leven terecht komen. Het zal misschien niet weer op zo'n bedrag uitkomen maar ook van lagere schulden kun je flink stress hebben. Maar ook, wat doen jullie als er obstakels opduiken? Nu kunnen jullie met flink bezuinigen de schuld wegwerken maar wat als een of allebei ziek wordt of ontslagen wordt? En ja, daar zijn allerlei regelingen voor maar je gaat er altijd op achteruit. Er zitten genoeg mensen in de daklozenopvang die ooit een fijn huwelijk, een mooi huis en een goede baan hadden.
Nou ja, misschien iets wat jullie helpt

mijk

mijk

08-02-2019 om 15:44

voor tips en herkennen

is het ebook horend bij dit blog misschien wat voor je... https://hetrijkewijf.blogspot.com/.

Family99

Family99

08-02-2019 om 16:02 Topicstarter

@mijk

Ik heb de pdf opgevraagd, dank je.

Family99

Family99

08-02-2019 om 16:07 Topicstarter

@ Alison

Bedankt voor je hele verhaal maar het draaide eigenlijk maar om 1 woord: ongeduld.
Het niet jaren willen sparen voor iets maar het perse in hetzelfde jaar willen hebben, verre vakanties incl.zakgeld.
We zijn allebei goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.Er komen geen leningen meer of het moet voor een auto zijn anders geen inkomens zoals nu, maar ook daar zit het niet, kleine zuinige autos zijn er.
Tis puur ongeduld geweest, gemakzucht, luiheid.

Lente

Lente

08-02-2019 om 18:57

Mijk, wat een interessante link

Hoewel ik geen schulden/leningen heb, m.u.v. de hypotheek, vind ik dit soort verhalen interessant om te lezen. Geeft weer meer kennis over financiële zaken en hoe mensen hiermee omgaan. Ik heb het boek gelijk gedownload en ben begonnen met lezen.

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 07:51

Mijk

Dank je wel voor de link.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-02-2019 om 10:11

Ben ik de enige die in de lach schiet van de autocorrectie naar doodlopend krediet?

Yanea

Yanea

09-02-2019 om 10:21

Tine

Volgens mij was dat geen autocorrectie, zo worden doorlopend kredieten hier al jaren genoemd.

Family99

Family99

09-02-2019 om 10:33 Topicstarter

@ iedereen

Was geen autocorrectie, was bewust.
Mooie link in pdf maar ze kreeg wel hulp van die aardige vriendin he....haha

Dees

Dees

09-02-2019 om 10:50

Doodlopend krediet

Toen ik mijn huis met gigantisch verlies verkocht (je moet wat midden in de crisis en als je samen wilt gaan wonen) heb ik inderdaad zo'n doodlopend krediet genomen. Voordeel is dat zodra je salaris komt je het grootste deel van je salaris er in kan storten en zodra het nodig is kan je weer een deel opnemen. Ik was in een half jaar van mijn schuld af. Verlies was 15k ik had al 7 gespaard dus schuld was nog ruim 8k. In dat halve jaar kwam ook mijn vakantiegeld. Het was een half jaar rustig leven en genieten van kleine dingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2019 om 11:32

De weg naar schulden

Er is al heel wat af gepraat hier op OO over mensen die in financiële problemen komen of zijn geraakt en ik denk dat 'we' kunnen concluderen dat het echt waar is dat het iedereen kan overkomen. De een door eigen minder verantwoordelijk gedrag, de ander door omstandigheden. Niet alleen arme sufferdjes, ook 'rijke' slimmeriken. Ik zie ook dat er minder fel op wordt gereageerd. Of komt dat omdat TS het zelf nog kan oplossen? Hoe dan ook is het erg eerlijk van Family99 dat ze het hier heeft neergelegd. Daar is ook moed voor nodig. Nu nog de stappen nemen en een werkelijke omslag in denken en doen maken. Vakantie op de Veluwe kan ook leuk zijn, maar ook daarvoor moet je geld over hebben op de bankrekening. De volgende stap in denken kan dus zijn: we blijven thuis, maar geven iets meer uit aan uitstapjes in Nederland. Gingen we normaal niet zo snel naar Dierentuin X met het gezin... nu moet dat een vakantie'topper' worden. Zo speciaal, dat kinderen dat ook zo ervaren. Gingen we voorheen drie weken luxe naar het buitenland, nu zijn 3 nachtjes in een airbnb in Drenthe ook spannend en leuk én goedkoop! Ik heb nog steeds in mijn geheugen dat een vriendin van mijn dochter op een gegeven moment zo 'ver-weg-met-ouders'-moe was, dat ze tegen mijn dochter verzuchtte dat ze veel liever in Nederland bleef kamperen op zijn scoutings en dat is bepaald niet luxe. Die olifanten had ze nu wel gezien en van altijd maar duiken ging de glans ook een keer af.

Nu heb je, Family99, heel open aangegeven dat je qua vakantie veel te gemakkelijk hebt gehandeld, wat het geld betreft. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen, ja sorry, dat zich dat alleen op dat terrein heeft afgespeeld. Als het besef er op een gebied niet was, dan denk ik ook op andere. Denk eens goed na over wat jullie zo door de maand heen doen en betalen.

Triva

Triva

09-02-2019 om 12:35

kaaskopje

Het draadje verliep inderdaad rustig maar het lijkt alsof je nu toch nog olie op het vuur wil gooien? Als je dat niet wil kunnen we ook gewoon een nieuw draadje beginnen? Nou ja dat doe ik dan maar....
https://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/kan-iedereen-diep-in-de-schulden-raken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.