Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

evenanno

evenanno

27-02-2010 om 14:00

Gouden handdruk ja/nee? help.

twee maanden terug kreeg ik te horen dat ons bedrijf gaat sluiten per 1 april.er is een sociaal plan waarin een gouden handdruk is toegezegd .Omdat ik al heel snel een nieuwe baan vond ,heb ik een overeenkomst gesloten met mijn werkgever,ik heb per 1 maart opgezegd ,ik krijg mijn ontslag vergoeding en hoef mij niet meer te houden aan het concurrentie beding.Deze overeenkomst is door beide partijen via de email bevestigd.Ik ga binnenkort beginnen bij mijn nieuwe werkgever.
Nu is er onverwachts een koper voor het bedrijf opgedoken,en het bedrijf is per 25 februari verkocht,inclusief overname van personeel.
mijn werkgever deelde mij nu mee,dat de gesloten overeenkomst vanwege de overname niet meer rechtsgedlig is,en wil mijn ontslagvergoeding niet uitbetalen.
wie weet hoe dit wettelijk zit?kan een overeenkomst die door beiden partijen getekend is ,na drie weken zomaar eenzijdig ontbonden worden?Er is in de overeenkomst geen voorwaarde opgenomen dat deze bij overname van het bedrijf niet meer rechtsgeldig is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

27-02-2010 om 14:12

Ik denk het niet...

bij overname gaan alle rechten en plichten mee over naar de nieuwe werkgever, dus mij lijkt het dat de nieuwe eigenaar dit dus gewoon moet overnemen.....ik zou rechtshulp inschakelen (vakbond, rechtsbijstandsverzekering als je die hebt) en een pittige brief gaan sturen! Eventueel het juridisch loket (0900-9294). Probleem is wel, als er geen overeenstemming met je werkgever komt, zul je naar de rechter moeten....

Evenanno

Evenanno

27-02-2010 om 14:30

Nasha

Ik hoopte al dat je zou reageren,heb hier al eerder gepost over iets anders en toen had je nuttige info voor me.
ik heb een advocaat via DAS,en zij wil in elk geval een juridische procedure gaan opstarten,naar de rechtbank dus.Ze zegt dat ik 99% kans heb om deze zaak te winnen.
Maar de advocaat vn mijn collega,( die in dezelfde situatie zit)zegt dat mijn werkgever in zijn recht staat en dat het niet nodig is te gaan procederen.ik vertrouw mijn advocaat wel,en wil ook wel gaan voor die rechtszaak,maar omdat twee advocaten twee verschillende meningen over deze zaak hebben word ik bloednerveus,het gaat om veel geld,en ik zou het liefst nu al weten of ik inderdaad veel kans heb om te gaan winnen,vandaar dat ik zoveel mogelijk meningen en ervaringen wil horen.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-02-2010 om 15:10

Ik kan je geen

100% garanties geven helaas....maar ik sta aan de kant van jouw advocaat....zoals ik al zei, overname betekent dat alles overgenomen wordt, dus ook verplichtingen aan jou....Maar uiteindelijk zal alleen een kantonrechter je het verlossende woord kunnen geven vrees ik...

Yta Chalne

Yta Chalne

27-02-2010 om 16:47

Ook

Nou vooruit, nog een mening dan: zo'n going concern overname zou geen enkele consequentie mogen hebben voor jouw afspraken. Maar mocht het stomtoevallig zo zijn dat jouw bedrijf al in staat van faillissement was, dan zijn er wat meer kanttekeningen te maken.
Ik zou het er wel op durven wagen (er even van uit gaande dat het bedrag de moeite en stress waard is).

evenanno

evenanno

27-02-2010 om 17:03

Yta-nasha

Yta er is geen sprake van faillissement,er zijn wereldwijd nog zo,n 250 filialen van dit bedrijf,die wel goed lopen.Bij faillissement kunnen er namelijk geen gouden handdrukken worden betaald vanwege te kort aan financiele middelen.Het filiaal waar ik bij werk was niet meer rendabel en zou daarom gesloten worden.en het gaat wel om zoveel geld dat ik er best voor wil gaan,maar die stress is echt zenuwslopend.

Nasha,jij denkt dus dat de nieuwe eigenaar volgens mijn overeenkomst de ontslagvergoeding zou moeten betalen,en niet mijn oude werkgever?

Yta Chalne

Yta Chalne

27-02-2010 om 17:57

Evenanno

Ook bij filialen en ketens kunnen er constructies zijn (franchise, bijvoorbeeld) waarbij een filiaal failliet kan gaan. En dat kan gebeuren ná afspraken over gouden handdrukken, en die worden dan meestal drastisch minder. Maar zelfs als jouw bedrijf via de curator is gekocht dan maak je nog héle, hele grote kans op nakoming van de afspraak. Ik snap ook best dat de nieuwe eigenaar er onderuit probeert te komen trouwens, maar dat is niet jouw probleem. Je mag aannemen dat hij deze dingen wist toen hij het filiaal overnam, en zo niet, dan is het een probleem tussen hem en de vorige eigenaar, en niet jouw probleem. Jij moet zijn bij degene die jouw laatste loon betaalt, wie dat ook is.

evenanno

evenanno

27-02-2010 om 19:33

Yta

Er zijn geen contructies zoals francise e.d ,wij vallen gezamelijk onder 1 directie,hebben een manager ,een regiomanager,een benelux manager en een europees manager en uiteindelijk aan de top de directie.
maar dat doet er verder niet toe,er was tot sluiting besloten en toen heb ik al snel de overeenkomst getekend. ,Drie weken daarna kwam de overname ( niet via de curator.)In mijn overeenkomst staat dat ik tot 28 februari in dienst blijf bij mijn oude werkgever.Dus hoewel de nieuwe eigenaar per 25 feb. de zaak al heeft overgenomen,moest ik afgelopen week gewoon blijven werken,maar dan voor de oude werkgever,hij zal ook mijn salaris moeten doorbetalen tm de 28.Volgens de nieuwe eigenaar is hem niets bekend over een overeenkomst tussen mij en mijn werkgever.Dus ik denk dat mijn oude werkgever dat heeft verzwegen?anders was de nieuwe vast niet akkoord gegaan met overname.Ingewikkeld verhaal,ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-02-2010 om 19:44

het zou zo moeten zijn dat de nieuwe eigenaar een ander bedrijf gaat doen? Of heeft hij gewoon alles overgenomen en gaat het verder als wat het was....En stel dat jij wel buiten de overname bent gehouden, dan heb jij een overeenkomst met je oude werkgever en dus zal deze over de brug moeten komen.....Ik zou zeggen, bel maandag de DAS en ga ervoor! Zij zagen ook kans van slagen.....

evenanno

evenanno

27-02-2010 om 19:49

Nasha

ook niet,het bedrijf gaat verder op dezelfde voet.Maandag heb ik een afspraak met mijn advocaat,die gaat me vertellen hoe we verdere stappen gaan ondernemen,spannend.Ik vertrouw er maar op dat ze gelijk heeft,ze heeft er tenslotte voor geleerd,maar ik heb pas rust als het geld daadwerkelijk op mijn rekening staat.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-02-2010 om 21:12

Dan denk ik

dat het vast goed gaat komen....ik duim met je mee! Laat nog horen hoe het is afgelopen?

evenanno

evenanno

28-02-2010 om 09:34

Doe ik

ik hou je op de hoogte!

Evenanno

Evenanno

01-03-2010 om 18:52

Laatste nieuws

Vandaag in gesprek geweest met mijn advocaat.
de advocaat van mijn werkgever reageert niet op telefoontjes en emails.
dus morgen gaat er een faxbericht uit,dat er een kort geding aangespannen zal worden.Dit zal binnen 3 weken plaatsvinden.
Mijn advocaat is er nog steeds van overtuigt dat ik dit ga winnen,ik hoop dat ze gelijk heeft.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-03-2010 om 19:42

Das

mooi! En ja, DAS is een goede rechtsbijstand, die zeggen dit niet zomaar! Nogmaals, 100% garantie is niet te geven, maar dat je boven de 50% zekerheid zit durf ik toch wel te stellen!! Zeker omdat je advocaat het ook zegt!

evenanno

evenanno

01-03-2010 om 21:50

Das

Ik hoop dat je gelijk hebt,ik vertrouw mijn advocaat ook wel,anders zou ze ook vast geen kort geding aanspannen.Dan ga ik nu maar eens bedenken wat voor leuke dingen ik zoal van die berg geld kan doen,behalve bufferen

Nasha 1st

Nasha 1st

01-03-2010 om 22:35

Lol....

Nooit de huid verkopen voor de beer geschoten is hahahaha, dromen kan, maar pas uitgeven als je het ook echt hebt!

Evenanno

Evenanno

02-03-2010 om 15:29

I have a dream

don,t worry Nasha,voorlopig droom ik alleen,het is overigens een prachtige droom

evenanno

evenanno

03-03-2010 om 22:25

Ja,het is gelukt

Vandaag kreeg ik een telefoontje van mijn advocaat.
De advocaat van mijn werkgever heeft toegezegd dat ze het niet op een kort geding aan laten komen,en dat ze alles wat er in de overeenkomst staat zullen nakomen.
Dus ik kan gaan bufferen .

Nasha 1st

Nasha 1st

03-03-2010 om 22:36

Hahahahah

de dreiging alleen was dus al genoeg! Ze wisten donders goed dat dit hem niet ging worden! Goedzo Evenanno, zo zie je maar, een goede rechtsbijstandsverzekering of vakbond kan goud waard zijn!!!! GEfeliciteerd!

Evenanno

Evenanno

04-03-2010 om 07:34

Dreiging

Inderdaad,dreigen was gelukkig genoeg.En,ik heb ooit overwogen om de rechtsbijstand verzekering er uit te doe,te duur,nooit gebruikt enzenz.
nu weet ik zeker dat ik hem hou,die verzekering heeft zijn premie al lang opgebracht!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.