Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

werkmus

werkmus

31-03-2010 om 16:18

Grasmus en co / ziektewet /ww/ontslag

Ik heb even heel aandachtig het draadje van Grasmus meegelezen.
Wij zitten ongeveer in dezelfde positie maar dan met ziektewet in het achterhoofd.
Het volgende speelt dus :
4 februari vorig jaar kreeg mijn man een ernstig auto ongeluk, 2 weken op de intensive care en dan weer naar huis met 12 gebroken ribben/gebroken schouder en arm, en klaplong.
We zijn nu 1 jaar verder. Tot 3 weken terug zat hij nog in de ziektewet en moest om de zoveel weken naar de bedrijfsarts in Zevenaar (250km hiervandaan) dat hebben we trouw altijd gedaan om niemand tegen de schenen te schoppen.
HIj is dus 3 weken geleden weer begonnen met werken op reintegratiebasis, dit betekende voor hem 2 dagen werken id week, zijnde dagen van 6u s'morgens tot 16u in een koude omgeving met aangepast werk (hij was uitbener en doet nu nog uitbeen werk maar dan het lichtste) dus nog heel belastend voor zijn rug en onderrug.
Afgelopen maandag heeft hij zich weer ziekgemeld omdat het echt niet ging , ik zag ook een gebroken man toen ik thuis kwam.
Vandaag waren we weer bij de bedrijfsarts in Zevenaar en omdat hij vindt dat mijn man waarschijnlijk niet meer zijn gewone werk kan uitvoeren en het (detacherings)bedrijf waarvoor hij werkt niet ergens elders kan plaatsen, met het voorstel om :
1) nu een reintegratiebureau in te schakelen en verder op en neer gaan naar Zevenaar en wie weet welke uithoeken van Nederland om maar aangepast werk te vinden of
2) een soort beindigingsvoorstel tekenen (maar het zou er meer moeten op lijken dat mijn man problemen heeft met zijn baas) zodat ze hem een aantal maanden salaris uitbetalen ( hij werkt er nu 7 jr en is 51 jaar) en dan in de ww gaat.
Onze vraag is dus ook wat voor risico's houden beide punten in ?
Krijg je idd zomaar dat geld mee en krijg je ook meteen ww of moet je dit geld eerst opmaken voor je ww krijgt.

Even onder een andere nick maar sommigen zullen wel al weten over wie het gaat.
Vrijdag moeten we eventueel doorbellen wat we willen, ik heb ook al advies ingenomen bij het FNV.

alvast bedankt voor het meedenken ...
we hebben nog 2 opgroeiende tieners / koophuis en zitten wel erg met eventueel loonsverlies etc...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen 1 of 2

maar ik denk dat het UWV misschien wel goede suggesties heeft?

Ontslag zou ik nooit doen, vooral omdat het gaat over het feit dat je man het werk niet meer kan doen vanwege zijn gezondheid.
(als hij ontslag neemt en in de WW belandt en hij zou geen werk meer vinden, vervalt hij dan niet in de bijstand?)

Ik zou overleggen met het UWV of eens struinen op de site van het UWV?

Een reintegratie en/of WIA keuring is ws de beste optie.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-03-2010 om 19:18

Nee!!! geen van beiden!

Hij is nog geen 2 jaar ziek! Nu akkoord gaan met ontslag levert dus geen WW op! WW zegt dan dat je verwijtbaar werkloos bent (zie ook draadje Grasmus, je mag geen beeindigingsovereenkomst tekenen als je ziek bent!). Werkgever heeft de verplichting in de 1e 2 jaar voor jouw man een passende baan te zoeken, dat kan intern zijn, maar ook extern. Pas na 2 jaar vervalt het opzegverbod en zou werkgever inderdaad zo'n voorstel kunnen doen.

Je hebt het FNV al ingeschakeld. Dat is goed. Die zullen je hopelijk hetzelfde vertellen als ik. Wat je anders nog kan doen is de afdeling AJD van UWV WERKbedrijf bellen. Die kunnen je ook wat informatie hierover geven.

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/ontslag/contactmetcwi

Kun je kijken wat de dichtsbijzijnde is die je kan bellen.

Nasha 1st

Nasha 1st

31-03-2010 om 19:19

En hier

nog wat info over het ziekte verzuim en reintegratie

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/ziekteverzuim

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.