Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Annie Anders

Annie Anders

25-02-2017 om 22:51

Groot bedrag sparen binnen een jaar


Annie Anders

Annie Anders

26-02-2017 om 22:13

Guera

Ja, dat ben ik wel van plan. Vind het wel lastig om een bedrag te bepalen. Zou voor 1000 euro willen gaan, maar dat is ook direct wel veel. Dan zijn we overeen jaar waar we willen wezen (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Ik denk inderdaad dat het de beste strategie is, maar ben ook bang om te falen. Maar lijkt me ook wel een kick als het wel lukt. Maar ja, vandaag al gefaald door eten te halen ipv zelf zuurkool te maken.

Stickertje

Stickertje

26-02-2017 om 22:29

1000 euro is een groot bedrag?

Ik zou dat makkelijk kunnen sparen door het als vaste last op te nemen. Iedere maand 85 Euro extra overboeken naar een spaarrekening kan hier makkelijk, hoef ik maar een heel klein beetje te bezuinigen op boodschappen. Iedere week maak ik 140 euro op aan boodschappen, omdat dat kan, maar met 115 zou het ook kunnen. Hier en daar wat vaker bukken voor goedkope spullen en goed opletten op aanbiedingen van dingen waar we echt niet terug kunnen/willen in kwaliteit.
Bij een groot bedrag sparen om een droom waar te maken denk ik eerder aan 15000 euro of nog meer.

bloemetje

bloemetje

26-02-2017 om 22:37

Stickertje

Stickertje, ik denk dat het gaat om 1000 euro per maand.

Stickertje

Stickertje

26-02-2017 om 22:51

per maand

Dat vraagt wat meer inspanning en offers, dat red ik ook niet om extra te sparen. We sparen ongeveer de helft per maand onze buffer voor onvoorziene uitgaven is op orde. De wasmachine of auto kan per direct vervangen worden of flink gerepareerd.

clowntje

clowntje

27-02-2017 om 10:47

hoe graag wil iedereen?

Als iedereen in het gezin er achter staat, zouden de pubers misschien ook een steentje bij kunnen dragen. Ik heb het gisteren aan mijn pubers voorgelegd. Zij zouden bijvoorbeeld ook hun verjaardagscadeau + Sinterklaascadeaus op willen geven als er gespaard werd voor iets heel erg leuks. Dat zou bij ons ongeveer 500 euro opleveren. Geen wereldbedrag, maar toch weer een halve maand sparen! Ik ben zelf ook aan het sparen voor een reis volgend jaar, maar 1000 euro per maand red ik niet. Hoeft gelukkig ook niet.

Annie

"Maar ja, vandaag al gefaald door eten te halen ipv zelf zuurkool te maken."

Dat kan je voorkomen door bepaalde gerechten in grote hoeveelheden vooruit te koken en in te vriezen. Als je dan ook nog zorgt dat je in ijskast/voorraadkast ingrediënten hebt om snel een maaltijd in elkaar te draaien, dan hoef je in principe niet af te halen, want je hebt wat achter de hand.
Ik doe het al tijden zo, niet zozeer om financiële maar om praktische redenen. Nu bijvoorbeeld: gisteren een grote pan pastasaus gemaakt, éen portie in een steelpannetje in de ijskast, de rest in porties in de vriezer. Gisteren heb ik gekookt voor die avond, vanavond dus pasta, en voor morgen had ik nog zuurvlees, rode kool en appelmoes in de vriezer. Woensdag is weer een vrije dag dus dan kook ik weer, en dan bereid ik donderdag ook alvast voor. Door maaltijden van tevoren te plannen hoef je niet af te halen. Kan wel natuurlijk, maar dan doe je het om jezelf te trakteren.

Groeten,

Temet

Nat

Nat

27-02-2017 om 16:16

Temet

Maar niet iedereen houdt van opgewarmde prak. Ik dus helemaal niet en als ik een keer wat invries dat zit het maanden later nog in de vriezer omdat ik er gewoon geen trek meer in heb. Ben echt wel iemand die van lekker en vers eten houdt...

Charis

Charis

27-02-2017 om 16:17

Pay yourself first

Misschien doe je dit al, maar kijk hoeveel je kunt missen per maand/wilt sparen per maand en maakt dit bedrag op de eerste van de maand over naar je spaarrekening. Het staat dan niet meer op je lopende rekening en je kunt het niet meer zo gemakkelijk uitgeven aan (overbodige) luxe. Geld overboeken van je spaar naar je lopende rekening is toch een psychologische barrière. Als je voor 1000 euro per maand gaat, probeer dat dan gewoon en kijk hoe je uitkomt.

Verder schrijf je dat je niet echt gewend bent om op geld te letten, jullie hebben het goed en laten het geld rollen. Dat is een mindset die je kunt veranderen. Je went aan een bepaalde luxe en het is in eerste instantie misschien lastig om het met minder te doen. Maar het goede nieuws is dat ook dat went Als je goede voornemens een keer niet lukken (eten halen ipv zelf koken) moet je dit snel vergeten en gewoon doorgaan op de ingeslagen weg.

In de volgende link staan een aantal tips. De meeste zijn waarschijnlijk te drastisch voor jullie, maar er staan er ook wel wat bij waar je wat aan kunt hebben.

https://zuinigaan.blogspot.nl/2017/02/hoe-bespaar-je-duizenden-euros-per-jaar.html

Succes!

Annie Anders

Annie Anders

27-02-2017 om 19:40

Charis e.a.

Ja, ik heb net 1000 euro overgemaakt van mijn salaris naar nieuwe spaarrekening. Daarnaast gaat er nog 750 euro naar gewone spaarrekening (auto, wasmachine, studiekosten, etc). Daar staat een redelijke buffer op maar ik wil niet het een sparen ten koste van het ander. Daar wil ik de komende tijd niet aanzitten. Dat betekent dat we mijn hele salaris sparen. De spirit zit er goed in. De kinderen vinden het nu nog prima. Begin wel echt de sport te zien, vind het wel kicken als het echt zou lukken. Vind het ook wel een mooie oefening dat we het kunnen met veel minder. Wil ook de kinderbijslag extra in studieverzekeringspotje stoppen omdat dat ook zomaar verdween. Weet alleen dat er volgende maand 3 dure rekeningen aankomen (garage, contributie oudste zoon 700, schoolzeilkamp middelste zoon 300). Dus ga er vanuit dat ik dan al weer iets terug moet storten. Maar dat zien we dan wel weer.

Nat

Sla of gebakken aardappels opwarmen zou ik inderdaad niet doen, maar in mijn ervaring kan zo'n beetje alles wat vrij lang op het vuur moet (soep, stoofgerechten) uitstekend tegen opwarmen.

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

27-02-2017 om 21:39

Brood en groente

Wij zijn vorig jaar gaan besparen op de boodschappen en de grootste besparing komt bij ons van het brood en groente/aardappelen. Eerst aten we brood van de bakker 2,20 per brood, nu volkoren brood bij de Lidl voor 79 cent, scheelt in ons gezin al 14 euro per week. Groente en aardappelen halen we op de markt, één rode kool voor 1 euro, 10 kilo aardappelen voor 3,99. Veel goedkoper en ook nog lekkerder dan in de supermarkt. Twee zakken chips in een weekend voor 5 personen vind ik niet extreem veel, dat eten wij denk ik ook wel op.

Ariane

Ariane

28-02-2017 om 09:51

Weekboodschappen

Bij ons konden we behoorlijk besparen op de weekboodschappen. Het wordt gewoon een soort sport.
Kies een winkel zoals Aldi of Lidl en probeer daar alles te kopen, hou de prijsverschillen ook in de gaten. Wij zijn met vier en zijn ongeveer 50 euro per week kwijt aan alle boodschappen. (we eten geen vlees, maar wel veel groente, dus dat zal wel wat schelen in prijs) Je kunt natuurlijk al besluiten om minstens 1 tot 2 dagen in de week vegetarisch te eten. Verder niet meer afhalen en uit eten inderdaad en google eens op budget-koken, je kunt de lekkerste dingen maken voor weinig geld. In de vriezer heb ik altijd wel wat liggen voor een luie dag, dingen die prima zijn om weer op te warmen, stamppotjes of andere eenpansgerechten.
Er bestaan ook voldoende uitjes die geen of weinig geld kosten, ook allemaal te googelen. Je komt volgens mij op deze manier op heel verrassende dingen uit, misschien zelfs wel leuker.
In de zomer is picknicken in het bos of op het strand natuurlijk hartstikke leuk (alleen zelf meebrengen in koelboxen en je bespaart heel veel geld kwijt, alles is zo duur bij die strandtenten)

Paddington

Paddington

28-02-2017 om 12:19

Noodzaak

Bij mij was het noodzaak om rond te leren komen met een laag bedrag per maand voor mijn boodschappen

Hoe doe ik het:
- volg aanbiedingen
- maak zelf je groentemixen voor de pasta/bami/wraps enzovoort. Op internet is te vinden wat er gemiddeld in een mix zit. Vries deze in porties in.
- kijk wat er mogelijk is voor het bewaren van voedsel door gebruik van vriezer of wekken. Kaas is bijvoorbeeld heel goed in te vriezen, zeker geraspte kaas. Ik heb dus altijd was zakjes liggen voor mijn varianten van ovenschotels.
- koop groente in het seizoen en bewerk deze zelf voor in de vriezer of in potten
- maak een weekmenu
- maak sommige maaltijden in grotere hoeveelheden, zoals pastasaus
- eet een paar keer in de week vegetarisch, zoek op internet naar recepten en laat je verassen

Daarnaast zorg ik voor dat ik lijst bij houd van wat ik huis heb als ik mijn weekmenu maak. Dat samen met aanbiedingen zijn een belangrijke input voor mijn weekmenu.

Kijk daarnaast naar je vaste lasten. Wellicht scheelt het ook om wat vaker de fiets te pakken of de benenwagen. Succes!

Drastische besparing

Paddington:
"eet een paar keer in de week vegetarisch, zoek op internet naar recepten en laat je verassen"

Nou is cremeren inderdaad stukken goedkoper dan begraven, maar nadeel is wel dat je het gespaarde geld dan ook niet meer aan iets leuks kunt besteden

(sorry, kon het niet laten!)

Paddington

Paddington

28-02-2017 om 12:49

@N@nny

Je hebt helemaal gelijk! Zo val ik als dyslect toch weer door de mand

Vesta

Vesta

28-02-2017 om 12:54

N@nny

en bedankt, nu zit mijn chocomel weer eens op mijn beeldscherm....☺

lennest

lennest

02-03-2017 om 15:24

Charis

Ik zag je link en dacht, hee, da's iets voor mij, ik heb ook het idee dat we veel zuiniger kunnen leven, maar als ik het lijstje zie, denk ik: ik zou niet weten wat we nog meer moeten doen.
Verhuizen is even geen optie, denk ook even aan overdrachtsbelasting, extra notariskosten, oversluiten hypotheek, ik zou, denk ik, naar een tweekamerwoning toe moeten om te kunnen besparen, dus nee, met vier mensen is dat nog even geen doen. De rest? Onze auto is een jaartje of 14, dieseltje en niet al te groot. Vorig jaar overgestapt van energieleverancier, geen vast telefoonabonnement meer, behalve het treinabonnement hebben we sowieso geen enkel abonnement meer, zelfs niet op de bieb, je mag er namelijk ook zo naar binnen om te lezen. Mobiel is een jaartje of 4 oud, doet het prima, geldt ook voor tv en zo. Ik reis zo veel mogelijk met fiets/bus/trein, we doen heel lang met onze kleding en halen onze neus niet op voor tweedehands. Boodschappen: de aanbiedingen, groente en fruit van de markt, altijd eerst naar Lidl of Aldi en wat we te kort komen bij de andere supermarkt, AH of Jumbo. Lunch neem ik mee van thuis, gewoon bruine boterhammen met kaas. Cadeautjes voor verjaardagen hebben we lang geleden al afgeschaft, ook bij vrienden, alleen komen is vaak goed genoeg. Ik bak veel zelf, kook praktisch alles zelf, ook de pizza's en de frietjes.
We sparen veel, deels voor de aflossing van de hypotheek en deels voor de studie van de kinderen. Ons doel: hypotheek-vrij als we met pensioen zijn en onze kinderen studieschuld-vrij als zij klaar zijn met studeren.

Nat

Nat

02-03-2017 om 16:46

lennest

"Verhuizen is even geen optie, denk ook even aan overdrachtsbelasting, extra notariskosten, oversluiten hypotheek, "

Daar zou je je nog eens vreselijk in kunnen vergissen en hierin zou nog wel eens de grootste besparing op de lange termijn kunnen zitten. Dit is afhankelijk van je hypotheekvoorwaarden en die ken ik natuurlijk niet. Veel mensen zitten momenteel veel te hoog met hun rente (betalen >5%) en de hypotheek oversluiten is financieel ongunstig. Maar verhuizen is wel een oplossing om voor hele lage rentetarieven in aanmerking te komen en zo maandelijks veel te besparen, meer dan je ooit op boodschappen e.d. zou kunnen doen.

Vrienden van ons hebben dit gedaan en gaan verhuizen naar een vergelijkbaar huis als ze nu hebben, maar dan veel goedkoper door de lage rente.

Mss voor TO ook een overweging waard.

Charis

Charis

02-03-2017 om 17:51

Lennest

Je doet het dus prima zo te lezen Verhuizen om zo te profiteren van een lagere rente is natuurlijk zeker een alternatief. Als je van een hypotheekrente van 4% à 5% kunt zakken naar 2% of lager, scheelt dat idd flink in de maandlasten.
Onze hypotheekrente is eind vorig jaar zowat gehalveerd toen de rentevaste periode afliep. Tegen die besparing valt bijna niet op te bezuinigen. Maar verhuizen is wel vrij ingrijpend natuurlijk. Ik zou dat alleen doen als ik echt iets vergelijkbaars in de buurt kon vinden...

Nat

Nat

02-03-2017 om 19:10

klopt

Het is een flinke stap en die neem je niet zo maar. Maar het KAN ook win-win zijn: als je goedkoper kan wonen in een mooier huis.

En dat is echt niet ondenkbaar. Maar je moet wel willen...

Tihama

Tihama

02-03-2017 om 20:12

Verhuizen

Stel: je hebt een huis van 2 ton tegen 5% rente. Je daalt door de verhuizing naar 2% rente. Stel je had de rente vaststaan voor 10 jaar, waar er nog 4 jaar van te gaan zijn. Dat betekent dus een winst van 4 jaar * (5-2) * 200.000 = € 24.000.

Dat is je brutowinst, na hypotheekrenteaftrek (laten we zeggen 40%) is je nettowinst € 14.000.

Dan de kosten:

Nieuw huis kopen: 2% overdracht: € 4000. Tegenwoordig betaal je ook de advieskosten voor je nieuwe hypotheek: 1500-3000 euro. Notariskosten: € 1000. Eventueel nog makelaarskosten: want je moet immers je andere huis wel eerst verkopen. En dan komen de kosten van je verhuizing zelf er nog bij.
verhuiswagen/firma, verven, opknappen, vloerbedekking, gordijnen.

Ik ben wel heel benieuwd naar de mensen voor wie dit een slimme actie was.

Annie Anders

Annie Anders

02-03-2017 om 20:18

Verhuizen

Verhuizen zit er niet in... of eigenlijk wel. We zitten op dit moment in een tussenhuis ivm verkoop huis en in aanbouw zijnde nieuwe huis. Bijna 2 x zoveel hypotheek met zelfde woonlasten per maand

Ik ken genoeg mensen die nu van een tussenwoning naar twee-onder-1-kap in dezelfde straat (dus identiek huis maar dan net iets groter plus garage, etc) verhuizen en die de zelfde maandlasten hebben. Dat is nog geen besparing maar wel veel meer woongenot en meer waardetoename (waarschijnlijk). Die verhuizing kost je wat extra en de rest zit in hypotheekkosten.

Maar dat is voor ons dus niet de oplossing.

Nat

Nat

02-03-2017 om 23:23

verhuizen

Toevallig dat jullie die beslissing al genomen hebben. In jullie geval levert het geen financieel voordeel op, maar wel een groter huis. Ook heel fijn.

@ Tihama: Feit is dat als je flink wilt besparen, de beste besparingen in dit soort dingen zitten en niet in het kopen van budget merk levensmiddelen. Verhuizen is ook alleen een optie als je huis niet onder water staat, maar juist nu kun je in veel regio's alweer een prima prijs voor je huis krijgen. Natuurlijk is verhuizen een emotionele beslissing die je niet zo maar neemt, maar je kan je wel goed informeren over oversluitmogelijkheden en rentemiddeling. Helaas betaalt het merendeel van de Nederlandse huizenbezitters nu veel te veel, maar de banken zullen het je niet vertellen. Je zult zelf pro actief moeten zijn.

Kapper

De bezoeken aan een kapper kunnen best oplopen. Kijk of je een goedkopere kapper kan vinden of laat je knippen door een kappersschool.

Duik in de kledingkast zodat je weet wat je hebt en niet de punpas pakt bij de volgende voorjaarscollectie.
Ook schoenen zijn duur, als je kinderen nog in de groei zijn, kunnen ze ook goedkopere schoenen uitkiezen.
Kind hier zah laats een jas online voor €100, klasgenoot wees kind op en andere site waar hij hem gezien had voor €60. Gedurende het online zoeken kwamen ze dezelfde jas weer ergens anders tegen voor €40 ( uitverkoop). Oftewel niet te snel iets kopen spaart geld uit.

Verder breng ik wel eens wat naar de stomerij. Maar pantelons kunnen ook thuis gewassen en geperst worden. Dat scheelt €7 per broek.

En fietsen kopen we tegenwoordig ook tweedehands.

En hoevaak eten jullie vlees n de week? Of hoe vaak trek je een fles wijn open, ook die zijn duur.

Kosten van je einddoel

Als je einddoel een rondreis is, kan je ook de kosten van dat einddoel onder de loep nemen.
Zo kan twee dagen eerder of later veel uitmaken voor de vliegtickets of een autohuur in Nederland ipv in het het buitenland waar ze dubbele prijs vragen voor toeristen.
Als dit hetgene is waarvoor je spaart tenminste....

Maar wil je een nieuwe keuken, dan kan je via marktplaats ook op zoek gaan naar een showmodel.
Of jullie hebben een nieuwe auto nodig. Wij kochten een occasion uit het oosten van het land.

Kijk dus ook of je goedkoper uit kan zijn in hetgene waarvoor je wilt sparen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2017 om 09:28

Flanagan

Een nieuwe keuken zal het niet zijn, in een tussenwoning met zicht op een in aanbouw zijnd nieuw huis

Ik ben overigens ondertussen erg nieuwsgierig geworden naar het doel.

Tamara

Tamara

03-03-2017 om 11:49

wat ik nog niet goed begrijp

is waarom je het blijkbaar zo ontzettend ruim hebt qua financiën en zo moeilijk gaat doen met die kleine dingen. Als het geen moeite kost: vooral doen maar als je liever op zaterdagavond aan de olijfjes en kaas zit ga je toch geen goedkope chips kopen alleen maar zodat je de spaarrekening van de kinderen blijft spekken?

Ik zou denken: dan maar even wat minder spekken maar niet beknibbelen op dat wat je gewend bent en fijn vindt. Je kinderen komen er zo ook wel hoor.

Je wilt iets in plaats van over drie jaar over één jaar doen. Nou als dat betaald is ga je weer verder met die spaarrekening van de kinderen.

Of ben ik de enige hier die helemaal geen spaarrekening voor kinderen heeft? Wij sparen voor onszelf en daar betalen we de zaken van voor de kinderen. Het is ons geld namelijk.

Nat

Nat

03-03-2017 om 15:31

snap het ook niet

Idd het gaat om iemand die genoeg geld heeft, nu tijdelijk moet bezuinigen voor een mooi doel, maar dan chips enz gaat kopen. Dat gaat niet echt aantikken he? Als je flink wilt besparen, en het zou hier gaan om 1000 euro per maand, dan moet je dus grote uitgaven aanpakken. Auto weg, besparen op vaste lasten, meer werken, energierekening, mobiel abonnement enz enz.

Wij sparen wel voor de kinderen, nl de kinderbijslag. Dat zie ik als hun geld en blijft van hun voor hun toekomst. Maar daar zeg ik bij dat wij dit kunnen denken omdat we het geld niet nodig hebben. Ik besef echt wel dat dat voor anderen anders ligt.

Tihama

Tihama

03-03-2017 om 21:11

Iets anders

"Natuurlijk is verhuizen een emotionele beslissing die je niet zo maar neemt, maar je kan je wel goed informeren over oversluitmogelijkheden en rentemiddeling. "

Dat ben ik met je eens. Boeterente is bijv. aftrekbaar, waardoor de rekensom anders uit kan vallen dan op het eerste gezicht lijkt.

Maar gaan verhuizen om je boeterente te ontlopen, is meestal pennywise en poundfoolish. Ik heb het dan nog niet eens gehad over de tijd, de stress en het gedoe dat met verhuizen gepaard gaat.

Ik moet steeds denken aan een draadje van vorig jaar

Waarin iemand d'r salaris etc hier op t forum gooide. Dik 5000 euro of zo.
Ik vind t allemaal wat vaag., een tussenhuis, een huis bouwen, een groot bedrag ergens aan uit wil geven en voor de kinderen wil sparen. Dan hoef je die zak chips vast niet te laten staan denk ik dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.