Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bietensap

bietensap

15-08-2011 om 11:28

Groot evenement in wijkpark om de hoek

Vorig jaar was het voor het eerst; een groot dance evenement in het wijkpark bij ons om de hoek. Wij waren gevlucht daarvoor, want dit zagen wij ziet zitten, maar de thuisblijvers hebben van 12-23 uur in de herrie gezeten, en konden zich binnenshuis niet eens verstaanbaar maken. Iemand had een barbecue georganiseerd en die was echt niet blij. Ook geen informatie vooraf trouwens (anders had de buurman van de barbecue wel een andere dag gepland) dat vind ik ook zo slecht... En dan de overlast die de dronken feestgangers na afloop veroorzaken.... Vorig jaar scheen het te zijn meegevallen alleen het speeltuintje naast het park was volledig gesloopt....
Ik vernam het dus nu via via, net als vorige keer waardoor we maar een weekend weg zijn gegaan (willen we weer doen).
In het lokale suffertje heeft het bol gestaan van de protestbrieven (en ook hier en daar positieve reactie), dus ik ging ervan uit dat er een alternatieve en geschiktere locatie werd gezocht.
Helaas is het dit jaar dus weer in het park, midden in een woonwijk!
Ik begrijp hier werkelijk niks van, dit veroorzaakt zoveel overlast, waarom zoeken ze niks geschikters?!
Ik snap dat het nu te laat is om nog te protesteren (het is al over 4 weken) maar een park midden in een woonwijk is toch niet geschikt voor zoiets?
En hoe voorkom je dat het park vaker voor zoiets wordt ingezet? Want als er een keer zo'n festijn is dan kan er nog wel iemand op dat idee komen. Straks is er wel 10 keer per jaar zoiets en dan wil ik hier echt niet meer wonen!
Sta je überhaupt in je recht als omwonende?
In onze gemeente is nog een veld waar ook dit soort dingen worden gedaan, die zit meer in het centrum en wordt daar al 40 jaar minimaal voor gebruikt, ik snap niet dat ze niet daarheen gaan...
En dan te bedenken dat toen we hier gingen wonen juist bewust in die wijk gingen wonen omdat we na jaren in de stad dit soort dingen niet om de hoek wilden hebben.
Let wel ik ben niet tegen het festival op zich (ik ga zelf nog naar pink-park pop ed,) maar puur om de plek ervan. Ik vind het wel goed dat er leuke dingen te doen zijn in de gemeente maar niet op deze manier.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En die vergunning

Als het goed wordt, word zo'n vergunning altijd (voor die verleend word) openbaar aangekondigd.
Hier in het plaatselijke suffertje. De ene week staat er de gemeente is voornemens om: die en die vereniging een ontheffing te verlenen voor het houden van etc.etc.
En dan kan je dus bezwaar maken (als je dat wil).
en de week erna is het definitief.
groeten albana

Vic

Vic

15-08-2011 om 14:00

Och ja

Ik heb in de eerste week van september weer de kermis in mijn achtertuin. Daar word ik ook niet heel erg vrolijk van. Volgens de vergunning moeten de attracties en de muziek om 00.00 uur uit, maar daarna blijft het café ernaast nog tot 2 uur open. En daarna fietsen al die kroeggangers nog bij mij door de straat. Ik vind het een beetje gezeur om een evenement van 1 dag.

Vic

Vic

15-08-2011 om 14:24

Klagen

Natuurlijk mag je klagen, en het staat je vrij om je met hand en tand te verzetten tegen zoiets, maar ik zou me niet te druk maken over een evenement van 1 dag. Toen ik in Haarlem woonde, in een rustige wijk, kon ik ook jaarlijks meegenieten van het dance evenement in Spaarnwoude. En ik heb een buurman die een jaar verbouwd heeft. Tot overmaat van ramp werd er in die periode ook tegenover mijn werk gebouwd, zo erg dat door het heien mijn koffiekopje over mijn bureau schoof. Dat word je wel zat na een paar weken. Dan nog heb jij het recht om te klagen over 1 dag, maar je kunt herrie nu eenmaal niet altijd ontlopen.

Not in my backyard

Tja, dit soort dingen blijven lastig natuurlijk. Festival is okee, maar niet bij mij in de buurt... Logisch lijkt me, maar lastig te organiseren. Het is altijd wel in iemands buurt. En niemand zit te wachten op een dag herrie en een hoop rotzooi achteraf. Of je nou in een seniorenflat woont of als student blokt voor je tentamens.
Als het eens per jaar is, dan zou ik er denk ik mee proberen te leven. Of je moet toch proberen om op tijd een bezwaarschrift in te dienen. Kunnen jullie geen patroon ontdekken in het tijdstip waarop het festival gehouden wordt? Dat je in die periode het sufferdje extra goed in de gaten houdt? En anders inderdaad: wegwezen op die dag dat het is...
n@nny

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2011 om 15:18

Zelf in de gaten houden

Tja, je wilt wel heel veel. Een gemeente moet hiervoor vergunning afgeven en een gemeente publiceert de vergunningsaanvragen. Hóe ze dat doen, is aan henzelf - op een website, in een lokale krant of gewoon ter inzage op het gemeentehuis. En ja, dat zul je dan als burger zelf in de gaten moeten houden; een gemeente is niet verplicht om de omwonenden persoonlijk op de hoogte te stellen. Het is niet hetzelfde als jouw buurman inlichten bij een feestje: een gemeente weegt de belangen van heel veel groepen en ja, ook mensen die festivals organiseren hebben een belang. Als het zo drukbezocht wordt als je zegt, dan is er dus blijkbaar behoefte aan bij de jeugd in jouw gemeente. Da's dan toch mooi? En dan is dus de weging van de gemeente: een eendaags-evenement voor X-honderd-jonge gasten afstrepen tegen 11 uur lang (overdags) geluidsoverlast voor de buurt en wat schade. Dan weegt het belang van deze groep van X-honderd jongeren op deze dag zwaarder.

Tirza

Rosase

Rosase

15-08-2011 om 16:26

Zijn ook twee verschillende maten

Het een (dansclub) betreft wekelijks en misschien wel dagelijks terugkerende overlast en het ander (festival) is een eenmaal per jaar terugkerend evenement. Daar gelden hele andere normen voor.

Ik denk dat je al genoeg tips hebt gehad waar je wel iets mee kunt. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de lijnen met de gemeente kort te houden. Dus: vergunning opvragen, gesprek aanvragen met ambtenaar, je zorgen daar neerleggen en kijken of je maatafspraken (bv geluidsmetingen, telefoonnummer bij overlast etc.) kunt maken.

Energie steken in proberen om het Festival ergens anders te krijgen is echt zinloos. Of je moet echt een locatie kunnen vinden waar werkelijk niemand overlast ondervindt. Maar meestal valt dit soort NIMBY gedrag niet zo goed. Vind ik in dit geval ook niet terecht. Mensen in het centrum hebben ook rechten en het feit dat er daar al meer lawaai is, is geen legitiem argument om er nog een schepje bovenop te doen. Die mensen hebben net zoveel recht om te zeggen dat ze al heel veel overlast ondervinden van de dagelijkse herrie en dat ze er echt niets meer bij willen...

Zoals al eerder gezegd doet een gemeente in dit soort gevallen niets anders dan met de wet in de hand een afweging maken tussen de verschillende belangen. En helaas helaas valt die afweging in dit geval in jouw nadeel uit.

één dag per jaar

..daar kan je weinig tegen beginnen.
Het is ook onzinnig om bij voorbaat je druk te maken over 10 evenementen die het zouden kunnen worden, want het is er maar 1 en die is je al te veel. Dat is een drogargument waarmee je vooral onderstreept dat je je overvallen voelt. Prima, maar zeg dat dan gewoon.

Tegenwoordig kiezen veel gemeentes voor het spreiden van evenementen en het weglaten van gedetailleerde geluidsnormen. Dit omdat je het geluid moeilijk en detail kunt reguleren (dan moet de organisator en de handhaver van de gemeente de hele avond meten) en omdat je met de herrie verdelen over verschillende locaties op den duur voorkomt dat mensen echt zich niet meer thuis voelen in hun huis. Gewoon een dag per jaar je huis uitgetrild worden is doodnormaal in NL.

Zelf kan ik heel slecht tegen herrie, dus ik kan me goed indenken hoe je je voelt. Zeker als iets niet goed aangekondigd wordt kunnen mensen zich heel erg opgejaagd voelen door geluid, omdat ze nergens heen kunnen.

Echter, als het maar 1 keer per jaar is dan vind ik het gezeur... sorry. We wonen in NL dicht op elkaar. Iedere vierkante meter kan je wel 10x uitventen: daar wil iemand wonen, een dansschool hebben, jagen, de natuur beschermen, een golfbaan aanleggen, zijn bedrijf vestigen, woningen bouwen, een kdv neer zetten enz enz. Zo is het nou eenmaal.

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2011 om 19:18

Verzorgingsflat

Sorry, maar dat vind ik een kulargument, beetje zieligdoenerij. Het is niet voor mij hoooooor, het is voor de oudjes in de verzorgingsflat. Eerder schrijf je dat de festivalgangers jullie tuinen inkijken, dus zó dichtbij staat die flat niet.En mensen in een verzorgingsflat gaan vroeg naar bed en dragen vrijwel allemaal hoorapparaten. Als ze die uitdoen, hebben ze nergens last van.
Je haalt er van alles bij en dat snáp ik wel, maar het is een wat onzinnige argumentatie voor iets waar je gewoon geen zin in hebt. En dat is prima, maar volg dan de lijnen die te volgen zijn ipv er van alles bij te slepen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2011 om 19:39

Tja

Dat is natuurlijk ook gewoon een hele constructieve manier van in de maatschappij staan. Je mag van mij best klagen, je doet je best maar, maar dat is niet waarmee je dit draadje begon. Je wilde er wat aan dóen. Of eigenlijk niet, je vindt dat anderen het moeten regelen (gemeente, festivalorganisatie). Tja, zo werkt het dus niet en dat is in dit draadje door verschillende mensen uitgelegd en belicht. Hoe je het wél aan zou kunnen pakken, ipv alleen maar klagen en verder niks willen doen. Maar heb maar vooral lekker gelijk met z'n allen, lekker samen tegen elkaar klagen hoe vreselijk het toch is en hoe fout de gemeente is. En vooral geen verantwoording nemen.

Tirza

NaShA

NaShA

15-08-2011 om 19:49

Oudjes

onze jaarlijkse kermis is altijd op de markt. Onze markt is omgeven door bejaardenflats. Het meerendeel van deze bejaarden vind het maar wat gezellig, die bedrijvigheid. Dan zijn er nog een aantal zuurpruimen, die vergeten zijn dat ze zelf ook ooit jong waren. Mijn vader woonde ook aan die markt de laatste jaren, hij hoorde het geluid wel, maar inderdaad, zodra hij zijn hoorapparaat uitdeed, was de herrie ook weg...

Volgens mij moet wel na 22:00 het volume omlaag, ik weet niet precies hoe laat de kermis dichtgaat. Hij staat er een dag of 3, dan is het weer voorbij...

Verder is hier ook 1 keer per jaar een groot evenement in een park, ook vlakbij woningen. Het evenement staat naast in de krant ook al maanden van tevoren op billboards aangegeven. Ik kan me zo voorstellen dat dit in meer gemeentes het geval is, bij jullie wellicht ook??

Inge M

Inge M

15-08-2011 om 20:58

Over het vergunningbeleid

Jij vergelijkt een bouwvergunning met een vergunning voor het houden van een evenement van één dag.
Dit is appels met peren vergelijken. Natuurlijk zijn daar verschillende normen voor.
Dit lijkt typisch op gezeur over de gemeente zonder te weten hoe het werkt.

Angela67

Angela67

15-08-2011 om 21:13

Wat wel zou kunnen . . .

is dat je het (na het feest) ter sprake brengt bij de gemeente met de vraag of men van plan is vaker bij jullie in de buurt dingen toe te gaan staan. Het is wel handig om te weten of ze de boel vaker willen gaan spreiden. Dan zou je namelijk (collectief) in gesprek met de gemeente kunnen of 'men' dat handig vindt. Op zich is 'de lasten delen' aardig, maar als er een prima terrein in de stad is wat veel vaker gebruikt wordt en waar men gewend is er aan (en er misschien minder mensen wonen maar meer winkels e.d. zijn) dan zou je in een democratische gemeenschap kunnen besluiten om het niet te spreiden maar om alles daar te doen. Of de suggestie van de weilanden die je zelf doet.
Dus ja je mag zeker wel proberen het beleid te beinvloeden dus gebruik dit jaar om goed te noteren wat goed ging en wat beter kan zodat je goed beslagen ten ijs komt. Klagen is niet zo handig, maar vragen en/of goed doortimmerde ideeen aandragen houdt de democratie levendig .
Groet,
Angela
ps en probeer in ieder geval goede communicatie eruit te slepen voor de volgende keer, geef desnoods aan dat ze jou als contactpersoon mogen gebruiken en dat jij het rondmailt in de straat of zo?

Rosase

Rosase

15-08-2011 om 23:26

Tja

Gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen iets heel anders.

Ik dacht eigenlijk dat je je gelijk wilde krijgen, maar blijkbaar heb ik me vergist en wil je alleen maar gelijk hebben.

Sorry, kan ik je niet verder mee helpen.

En omdat ik het toch niet kan laten: denk je nou echt dat je met zo'n houding iets gaat bereiken bij de gemeente?

Polly Shearman

Polly Shearman

16-08-2011 om 20:20

If you can't beat them

JOIN THEM!!!

lijkt me heerlijk ! een leuk festival op loop afstand, ga gezellig met alle buren! maar er gelijk een wijkfeest van.
Van 1 keer per jaar zou ik echt geen punt maken hoor, maar dat is heel persoonlijk.
Heb jij kleine kinderen dan kan je die altijd elders laten logeren, en er een leuke avond van maken.
gratis muziek! geef zelf een feestje in je achtertuin...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.