Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hardwerkende mensen

Tegenwoordig hebben ze (ik bedoel op radio en TV) het in de discussies over allerlei op handen zijnde veranderingen op sociaal-economisch gebied steeds over 'hardwerkende mensen'.

Hoezo moet dat harde werken ineens zo worden benadrukt?

Tellen mensen die wat minder hard werken (bv omdat er even niks te doen is, of omdat ze zich niet helemaal fit voelen na een nacht met een ziek kind, of omdat ze stikken van de kiespijn, omdat ze op therapeutische basis aanwezig zijn, of verzin maar een dwarsstraat) niet meer mee?

Vanweer ineens die enorme ijverigheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kamille

kamille

30-05-2012 om 17:16

Nog een stap verder

Als mensen geen geld of weinig voor hun "dagbesteding" krijgen, werken ze dan nooit hard?

Weet je wat een huishoudelijk hulp in de thuiszorg krijgt? Rond de 10 euro bruto per uur. Ik heb diep respect voor hen gekregen toen ze bij mij in huis kwamen.

Een oma die heen en weer fietst van kleinkinderen (omdat kinderen werken) naar vrijwilligerswerk is geen hardwerkend mens?

Een thuisblijfmoeder (foei, taboe!), is dat iemand die op de zak van haar man leeft of een hardwerkend mens?

Enzovoort.

En iemand die ziek is, of gehandicapt, werkt ook hard, maar dan weer op een heel andere manier.

Wat bedoelen ze met die hardwerkende mensen? En wat is "niet hardwerkend"? En wat moeten we daarmee? In de niet-verkoopbare sociale huurwoningen proppen? Dumpen in een ghetto? In een werkkamp dwingen?

Ik denk

dat het een beetje een reactie is op het feit dat er vroeger toch een andere arbeidsmoraal was dan tegenwoordig (even zwart-wit gesteld hoor)

Ik las in een posting van een van de dames in het draadje over modaal hoe haar moeder benadrukte dat werken belangrijk was, al ga je wc´s poetsen!

Zo ben ik ook opgevoed, maar in mijn werk zie ik meer en meer jongere mensen die verveeld naar hun stageplek komen en weinig initiatieven ontplooien.
Ik weet niet of dat een weergave is van de realiteit, maar het valt me de laatste jaren echt op terwijl voorheen mensen enthousiast waren dát ze een stageplek hadden.

Zou dat een reden zijn??

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2012 om 19:23

Niet hardwerkende mensen

Bromvlieg:
Tellen mensen die wat minder hard werken (bv omdat er even niks te doen is, of omdat ze zich niet helemaal fit voelen na een nacht met een ziek kind, of omdat ze stikken van de kiespijn, omdat ze op therapeutische basis aanwezig zijn, of verzin maar een dwarsstraat) niet meer mee?"
Nee, daar gaat het niet om. Mensen met kleine kinderen en kiespijn etc zijn (in dit geenstijl.nl-jargon) nog steeds hardwerkend.
Willekeurige voorbeelden van niet-hardwerkende mensen: Robert Mickelson, de familie Nicolich, de Nijmeegse scooterkloodtzakjes, Nout Wellink, Fatima Elatik, en Erik Staal. Lijst willekeurig uit te breiden.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

30-05-2012 om 19:43 Topicstarter

Dus volgens tinus zijn hardwerkende mensen

niet alleen mensen met werk, maar tegelijk en vooral mensen die op moreel gebied niet over de schreef gaan. Zo had ik het niet beluisterd. Zou het zo bedoeld zijn?

Snuggle's

Snuggle's

30-05-2012 om 22:28

Draadje boven

Dit is precies bedoeld voor een aantal mensen in het draadje boven van madelon. Wij zijn hardwerkende mensen, dus...

Ik ben het met Tinus eens dat het niet zozeer met hard werken op zich te maken heeft.

Welwillende mensen

Is misschien een betere term?

kamille

kamille

31-05-2012 om 12:39

Vertigo

Dus arbeidsgehandicapten, thuiszitmoeders, werklozen en zo zijn niet welwillend? Ik geloof absoluut dat je het goed bedoeld, maar deze term bezorgt me nog krommere tenen

Ik denk zelf, maar kan het niet goed onderbouwen, dat "hardwerkende mensen" de 21eeuwse versie is van "fatsoenlijke mensen" (ook al zo'n term waarbij ik denk: wat is dan precies fatsoenlijk...)

Knurf

Met tegenzin werkende mensen?

Groeten,

Temet (wij missen Kees van Kooten. Die had hier wel raad mee geweten)

Kamille

Oh nee, ik bedoel dus juist: ipv alleen hardWERKENDE mensen aan te spreken, er 'hard-WelWillend' van maken klinkt toepasselijker. Dus ook de groepen die niet direkt inkomen vergaren tijdens hun bestaan. Ook de thuiszitmoeders zoals ik ja

Van kooten

Inderdaad! Wat dacht je van: de tegenwerkende mens?

app-sent

Vic

Vic

31-05-2012 om 14:57

Hardwerkende mensen

Waarom zouden werkzoekenden en huisvrouwen onder die definitie moeten vallen? Het is toch geen schande om geen hardwerkend mens te zijn? Bij werken denk ik aan de beroepsbevolking. De meeste mensen die daarbij horen werken wel, en sommigen niet. Is wat mij betreft gewoon een gegeven. Ik werk ook niet keihard (behalve als ik een statement wil maken) maar doe gewoon waarvoor ik betaald word. En als iedereen die kan werken dat ook gewoon zou doen (desnoods asperges plukken) zou het een stuk beter gaan met Nederland.

krin

krin

31-05-2012 om 15:20

De hardwerkende mens

is niet zomaar iedereen met een baan. Ik lees er vast te veel in, maar als ergens wordt gerept van de 'hardwerkende Nederlander' roept de echo in mijn hoofd: Henk en Ingrid, en iets met 'van onze centen'. Daarom horen ambtenaren er ook niet bij, die draaien duim en bedenken onzinnige projecten van 'onze (zuurverdiende) centen'.
Hardwerkende mensen verdienen hun geld altijd zuur, blijkbaar is werken heel erg, en zouden andere mensen het daarom ook moeten doen. Gedeelde smart, en zo.

kamille

kamille

31-05-2012 om 15:30

Krin

Ik herken het helemaal wat je zegt!

kamille

kamille

31-05-2012 om 15:31

Vic

Ik ben het met je eens, maar ik denk dat "men" in de praktijk onder "hardwerkende mensen" zoiets verstaat wat Krin zo mooi onder woorden weet te brengen.

Ik wil nog één zin van je quoten omdat ik die zo raak vind: "Ik werk ook niet keihard (behalve als ik een statement wil maken) maar doe gewoon waarvoor ik betaald word."

kamille

kamille

31-05-2012 om 15:33

Vertigo

Bedankt voor je uitleg, ik zie wat je bedoelt en het wordt saai, maar ook daarmee ben ik het helemaal eens!

Vic

Vic

31-05-2012 om 15:52

Vervelende banen

Ik kan wel beroepen verzinnen die ik met heel grote tegenzin zou doen. Zo wordt het verkeer in mijn dorp momenteel gerund door verkeersregelaars. Die mannen staan 8 uur per dag te zwaaien naar fietsers en automobilisten. Dat lijkt me voor een uurtje wel leuk, op een zonnige dag, maar ze staan er al vanaf februari dus toen was het echt geen lolletje. Ik vraag me ook af of zij het wel echt leuk vinden om te doen. Of die mannen die er de oorzaak van zijn dat die verkeersregelaars er zijn, en die de hele dag gootjes graven en daar buizen in leggen... Ik heb het over het algemeen best naar mijn zin op mijn werk, en zie er niet tegenop om tot mijn 67e te werken. Maar wat als je zo'n rotbaan hebt en ook nog eens voor een laag salaris (dus geen jaarlijkse vakantie en luxe auto).

Met dank aan krin

Met dank aan Krin opper ik hierbij als synoniem voor De Hardwerkende Nederlanders: Zuurverdieners.

Niet verwarren met Azijnpissers, al is een overlap mogelijk

Groeten,

Temet (werkt af en toe hard, maar ik ben vooralsnog lid van GL, rij geen auto en werk in de sociale rechtshulp dus kan geen Hardwerkende Nederlander zijn)

krin

krin

31-05-2012 om 16:13

Zuur

Er wordt inderdaad veel geld zuur verdiend. En als je dan als zuurverdiener ook nog het idee hebt dat er van wat je aan de staat afdraagt niets bij jou terechtkomt (of dat nou terecht is of niet), dan kan ik me indenken dat je daar zuur van wordt. Zonder meer. Ik moet van Tinus altijd begrip hebben voor de onmacht en boosheid van de zuurverdieners, omdat ik ze anders in Wilders' armen jaag. Dus dat probeer ik. Al zou ik als politiek correct linkschmensch ook van de andere kant wel eens begrip willen, in plaats van consequent te worden deaudt verklaard. Beseffen ze wel in wiens armen ze mij daarmee drijven?

Krin

Emile? Tofik? Jolande?

Hugo Chavez?

Groeten,

Temet

krin

krin

31-05-2012 om 16:27

Zoiets ja, temet

Of nog veel erger. Misschien ga ik wel dreigen me in de armen van de zakkenvullende, draaikontende voormalige walvisknuffelaar te storten.
Helaas lonkt die al naar Emile. Waar moet ik heen?

Belgie dan maar?

kamille

kamille

31-05-2012 om 17:05

Reactie

Ik heb hier weinig zinvols aan toe te voegen, maar ik zit hier al lezend enorm te genieten en te knikken na al dat azijngesproei van afgelopen week!

Is de PvdD een overweging? Ik lees namelijk wel eens over mensen die niet meer "in de medemens geloven" en hun troost uitsluitend nog bij hun dieren vinden. Hoewel ik dol op dieren ben, is dat niet geheel mijn stijl, maar altijd stukken beter dan onze geblondeerde moslimhater

En wat Emile betreft: ik zie hem wel zitten, maar liever in de oppositie i.p.v. de regering. Denk namelijk dat hij ook met de bek vol tanden staat als hij onverhoopt de positie van Rutte gaat overnemen.

In ieder geval heb ik het liefst een partij die niet die houding van "hullie tegen zullie" predikt (PVV: wij tegen De Moslim; SP: wij tegen die rijke schurken; ga zo maar door).

Vertigo

Jij zegt het, ik dacht het.

kamille

kamille

31-05-2012 om 17:45

Fyi

Dit kom ik net tegen tijdens mijn rondje avondkranten-surfen: http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/05/31/hardwerkende-huismerken/

"Natuurlijk wordt de hardwerkende Nederlander gepakt. Wie zou je anders moeten pakken? De zachtwerkende Nederlander? Van arme stakkers valt niet te plukken. En de puissant rijke renteniers zijn niet talrijk genoeg. Miljarden kun je alleen ophalen bij een verzameling die voldoet aan twee voorwaarden: ze heeft een grote omvang en een stabiel inkomen. Precies die groep staat ’s ochtends tussen acht en negen op snelwegen en treinperrons."

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-06-2012 om 12:45 Topicstarter

Zuurverdieners

ik vind het mooi gevonden Krin!

Er is heel wat loos als werk Iets Ergs is, als je je centen 'zuur verdient', als je op maandag alweer smacht naar het weekend. Dan moet je toch dringend jezelf onderzoeken en op zoek naar wat anders!

Mijn oude moeder vindt het vreselijk dat ze door haar fysieke beperkingen vrijwel niks meer kan. Als ik haar troost dat ze in haar leven toch heel wat werk heeft verzet en veel voor anderen heeft betekend, zegt ze 'tja, maar daar ben ik nu wel van uitgerust.'
Ze zou veel liever weer wat dóen.

Moontje

Moontje

02-06-2012 om 14:07

Wedervraag

Wat is erop tegen om de term "hardwerkende mensen" te gebruiken?

Tirza G.

Tirza G.

02-06-2012 om 18:05

Ik denk

dat hardwerkende mensen niet praten voor hun vak. Vergaderen is geen werk. En ik denk dat ze ook niet heel erg vaak achter een bureau met een computer zitten met een koffieautomaat binnen handbereik.

Tirza

Vic

Vic

02-06-2012 om 18:22

Tirza

Dat doet me eraan denken dat ik een keer mijn oudste dochter mee had genomen naar mijn werk. Zij had vakantie en ik moest even naar kantoor om wat dingen op gang te houden. Dochter zat ondertussen te kleuren aan het bureau van mijn kamergenoot. Na een uurtje of wat, verschillende mails, telefoongesprekken en een onderhoud bij de koffie-automaat pakte ik mijn spullen weer en zei dat we naar huis gingen, waarop dochter vroeg 'maar wanneer ga je dan werken?'. Had ik me daar het zweet op de rug gewerkt, wordt het niet opgemerkt Ze voegde er ook nog aan toe dat ik op mijn werk niets anders doe dan thuis (zitten, praten, typen en koffie drinken).

+ Brunette +

+ Brunette +

03-06-2012 om 00:45

Vic (o.t.)

Haha, ik zie het helemaal voor me.

Tinus_p

Tinus_p

04-06-2012 om 10:33

Framing

Moontje:
"´Wat is erop tegen om de term "hardwerkende mensen" te gebruiken?´"
Knurf:
"Omdat je ze daarmee in een uitzonderingspositie plaatst, en dan in de zin dat die mensen blijkbaar ´beter´ zijn dan alle andere mensen. Wat is er mis met mensen die niet hard, maar gewoon ´goed genoeg´ werken, met mensen die werkloos zijn, met pensionado´s, thuisblijfmoeders, afgekeurden, zieken .... "
Ja en nee. De term 'hardwerkende mensen' is een typische vorm van 'framing', een term die de discussie vormgeeft, en het gebruiken of juist afwijzen van die term is al onderdeel van die discussie.

Goed voorbeeld van die discussie is dit stukje van geenstijl.nl. probeer ernaar te kijken zonder meteen te oordelen, maar kijk eerst om te zien wat het onderliggende probleem is, wat 'hardwerkende mensen' nou vinden. En lees de comments, er zit veel bagger tussen, maar t is bijna OO; soms staat er iets zinvols

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/06/fons_de_poel_de_veenbrand_van.html

http://www.dumpert.nl/mediabase/2159811/6d0feacb/ik_kan_me_geen_nike_air_schoen_n_kop_n.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.