Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nasha 1st

Nasha 1st

22-06-2009 om 21:06

Hbo personeel en arbeid, zwaar?

Tja de titel zegt het eigenlijk al. Wat kun je verwachten in zo'n opleiding?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-06-2009 om 13:10

Hoe?

Wil je dagonderwijs gaan volgen, of de deeltijdvariant. Een vriendin van mij heeft de deeltijdvariant gedaan, maar die had toen geen kinderen. Ik heb niet het idee dat ze er erg veel voor heeft moeten laten.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-06-2009 om 19:36

Deeltijd

ik zou hem dan in deeltijd doen, want ik werk ook, en heb daarnaast nog 3 kinderen Wat had zij als vooropleiding danwel werkervaring?

Vic

Vic

23-06-2009 om 20:30

Zij had

Mijn vriendin had KMBO gedaan. Ik weet niet precies wat dat is, maar volgens mij een soort verkort mbo. Ze werkte als secretaresse op een w&s bureau en tijdens haar studie is ze als personeelsfunctionaris gaan werken.

Jesse_1

Jesse_1

23-06-2009 om 21:57

Wow

Volgens mij is dit de opleiding die mijn zus vorig jaar heeft afgerond... Zij heeft héél hard moeten werken (opl. VWO/2jr Schoevers en zeer ruime tijd werkzaam als personeelsfunctionaris), vooral het laatste jaar was er bijna niet met haar af te spreken, want haar 'losse' vrije dagen (dus buiten een aantal vaststaande bezoeken en verjaardagen) had ze al volgepland voor de studie (ook zondagen). Of ze ging een uur eerder naar haar werk en werkte daar dan eerst een uur aan de studie voordat ze ging werken.
Zij heeft een baan van (ik meen) 24 uur en 2 kinderen in basisschoolleeftijd.
Jesse

Goed te doen!

Ik heb deze studie in deeltijd gedaan. Vooropleiding Mavo en enkele cursussen. Wel al zo'n 15 jaar werkzaam als P&O medewerker en adviseur. Ik werkte tijdens de studie 32 uur en heb in het 2e en het 4e jaar mijn kinderen gekregen. Ik vond het vooral erg leuk om te doen en heb het niet als heel moeilijk ervaren, maar wel veel. Bijna wekelijks presentaties voorbereiden en veel (reflectie)verslagen schrijven. Mijn ervaring is dat een relevante werkplek, waar je ook veel informatie kunt halen, en een behulpzaam thuisfront belangrijk is.

Persoonsafhankelijk

Nasha,

Dit is zo'n moeilijke vraag, want het is erg afhankelijk van je 'energieniveau'.

Ikzelf zou graag een master-opleiding volgen, en ik zou dat wat betreft intelligentie moeten kunnen. Maar... ik heb 4 kinderen en met die kinderen gaat het niet echt allemaal soepel.
Vorig jaar heb ik er met één in een jaar tijd 50 (!) keer bij een dokter gezeten. Ofwel gemiddeld een dagdeel in de week kwijt om dit (incl oppas voor de andere 3) te regelen. En oudste heeft nogal wat sturing nodig vanwege gedragsproblemen (met de nodige gesprekjes op school).
Verder is manlief niet altijd in te zetten (wil hij wel, maar kan hij niet ivm gezondheid).
Ook is mijn gezondheid niet heel sterk. Ik heb snel last van migraine, wat met name opspeelt als het druk/onregelmatig is.

Ik heb dus voor mijzelf moeten besluiten dat het niet kan. Maar dat zegt niets over jou. Als je er zo positief overdenkt, en geen enorme beren op de weg ziet: doen.
Wel is een studieduur 4 jaar natuurlijk een lange tijd. Misschien kun je eerst een jaar (propadeuse) doen, en daarna pas verder besluiten om door te gaan.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-06-2009 om 23:36

Mmmm

- vooropleiding -> MAVO, daarna gewerkt
- werkervaring -> bijna 19 jaar in het arbeids en ontslagrecht
- leefsituatie -> 3 kinderen, waarvan 1 met ADHD
- man -> werkt onregelmatig, daardoor komt veel op mij

Wordt niet eenvoudig denk ik.....

mvk

mvk

06-07-2009 om 15:26

Sorry dat ik me ermee bemoei...

... ben nieuw hier, maar kan het niet laten.

als je echt wilt, dan kun je het. studerne met kind(eren) is mogelijk. helemaal als je motivatie top is. dat heb je wel nodig, om alles draaiend te houden. hangt ook af van nivo van je opleiding. de ene hbo opleiding is de andere niet. ik studeer aan een hogeschool en vind het nivo laag, mn man bij ncoi en het nivo is daar veel hoger.

trouwens, studeren als ouder is zo'n voorbeeld naar je kind. laat zien dat je moet werken om iets te bereiken. je toont dat het leuk is om te leren en naar school te gaan. hij leert dat het niet erg is om op een niet gebruikelijk moment een niet gebruikelijke keuze te maken.

ik moedig je alleen maar aan!

misschien heb je ook iets aan de verhalen op het forum van www.studerendemoeders.nl. ik had dat destijds wel! nu nog de laatste loodjes en ben ik bijna klaar met mijn studie!!

veel succes met het maken van je keuze!!!
groetjes van maaike

Mvk, nogmaals: energieniveau

Nee hoor mvk,

Het is niet altijd: als je wilt dan kun je het.

Ik kan het helaas niet. Jij wel. Nasha misschien. Dat moet zij zelf bepalen. Ik hoop dat ze het kan gaan doen. Studeren is leuk.

Maar omdat het jou het lukt, lukt het iedereen? Dat is erg kortzichtig gedacht voor een bijna-hbo-er.

Hoe is jouw thuissituatie? Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar. Zeker twee kindertjes waar niets aan mankeert, ouders met een goede gezondheid (waar je niet voor hoeft te mantelzorgen), een eigen sterke gezondheid, weinig slaap nodig, buren die altijd willen inspringen en een baan met veel regelmogelijkheden (of geen-baan-en-man-met-geld).

Hier: Vier kinderen (één met slechte gezondheid, één met gedragsproblemen; en nee, de vierde was geen keus maar een tweelingzusje), ouders die kwakkelen, een eigen zwakke gezondheid (ook manlief kwakkelt), veel slaap en regelmaat nodig en buren die gewoon ook de hele dag werken. Oja, ik werk drie dagen (op hbo+-niveau) en gebruik de regelmogelijkheden daar nu al eigenlijk teveel.
Wil je weten dat ik hier op een gegeven moment heb zitten janken, toen ik tot de conclusie kwam dat het gewoon niet ging... En dat ik daar zeker géén HBO/Master bij zou kunnen doen...
Ik heb nu een thuisopleiding op MBO-niveau gedaan, omdat ik echt weer wilde leren. Terwijl ik zo graag een master zou willen doen.

mvk

mvk

06-07-2009 om 17:35

Hoi an-ka

Je zult begrijpen dat mijn reactie niet was bedoeld om jou te beledigen, maar slechts als positief steuntje in de rug...
Ik lees uit jouw reactie dat je veel op je bordje hebt. Extra zuur dat het dan (tijdelijk?) niet past om te doen wat je eigenlijk wilt...
Maaike

Nasha 1st

Nasha 1st

06-07-2009 om 20:40

Ik weet het gewoonweg nog niet

ik wil het wel, omdat het mijn kansen zal vergroten, aan de andere kant, misschien beter een nivo lager beginnen met een MBO, maar inderdaad, 3 bewerkelijke kinderen, die mama amper een uurtje laptoppen kunnen geven, 1 dus met ADHD, man die er vaak niet is, vooral op de dagen dat ik het zou moeten hebben, de weekenden bijvoorbeeld, kwakkelende ouders, waar heel veel voor geregeld moet worden....nooit echt een studiebol geweest, kan het wel, maar ben nogal slecht in mezelf een schop onder de kont geven zeg maar, alles op het laatste moment....Dan ineens denk ik, ja maar, ik heb man ook zijn opleiding gegund, heb hem ook de tijd en vrijheid gegeven, waarom zou ik het dan niet mogen? Met uitzicht op een beter betalende baan....

Vandaar ook, hoe pittig is de opleiding, wat moet je kunnen, wat moet je weten, wat voor vakken zitten er in? Arbeids en ontslagrecht kan ik dromen, ws doe ik die vakken (als ze er bij zitten) met 2 vingers in de neus. Maar ik zag ook iets over bedrijfseconomie....mijn laatste ervaring met economie en handelsrecht was in 2 HAVO....en dat was nou niet direct mijn sterkste kant....rekenen nog steeds niet overigens (lang leve de zakjapanner).....Het is dus echt een voors en tegens tegen elkaar afwegen....en het liefst zou ik gewoon de boeken eens bekijken.....

amk

amk

06-07-2009 om 20:53

Regelmogelijkheden

gebruik je nooit te veel. Wel optimaal.

Ja het kan, maar dan moet wel alles een beetje mee zitten. Ik heb net mijn universitaire masters afgerond. Maar met heel veel vertraging. Mijn tips aan de huidige studenten: krijg geen kind tijdens je afstuderen, ga niet scheiden tijdens je afstuderen, zorg dat je begeleider niet een andere baan krijgt (aan de andere kant van het land) tijdens je afstuderen, zorg dat je ouders niet gaan scheiden tijdens je afstuderen.

Ja ik heb het gered, maar een project waar een half jaar tot een jaar voor staat heb ik 5 jaar over gedaan. En dan hoefde ik geen andere studie verplichtingen meer af te ronden.

Af en toe was ik al blij dat ik een half uurtje iets kon doen. En de weken na mijn afstuderen heb ik alleen maar geslapen. Maar het trotse gevoel dat je krijgt als je het diploma in handen hebt dat was het allemaal waard.

Maar om dat te bereiken moet ook de opleiding flexibel zijn. En dat is de Open Universiteit. Die is er speciaal voor opgericht om naast je werk te studeren. Vaak als 2e kans onderwijs.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-07-2009 om 21:06

Op de nti

site zag ik deze opleiding ook met de mogelijkheid om er 6 jaar over te doen, ipv 3/4? Maar dan nog....Maar kan deze ook bij de OU dan?

MM.

MM.

06-07-2009 om 22:30

Eerst mbo

Ik weet niet of er veel veranderd is, maar een kennis van me heeft eerst de mbo gedaan in deeltijd en had daarna nog maar twee jaar nodig (of was het nou drie) om de deeltijd-hbo erachter aan te doen. Ik herinner me dat de hbo veel 'blabla' had in de vorm van werkstukken, groepsprojecten en zo, dus weinig 'ouderwetse' tentamens waar je gewoon voor kunt leren. Dat moet je wel liggen dus.
Ik heb de opleiding dus zelf niet gedaan, maar voor wat het waard is: zo'n 'getrapte' aanpak lijkt me wel slim als je twijfelt.
Bij de OU leer je op academisch niveau, dus dan heb je het over een heel andere opleiding.

MM

Nasha 1st

Nasha 1st

06-07-2009 om 22:50

Ik kon

daar ook al niks vinden inderdaad....ik ga me deze vakantie maar eens bezinnen, misschien eens een goed gesprek met man

Mbo goed idee

Als je nu direct HBO begint, dan zul je eerst nog de 21+-toets moeten doen voor toelating. En zo te lezen zijn je studievaardigheden wat roestig.
Ik denk dat het echt geen weggegooide tijd is om eerst MBO te doen. Je krijgt weer studievaardigheid en je regelt je toelating tot de HBO-opleiding (waar je vervolgens een fantastische vliegende start maakt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.