Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

11-08-2010 om 23:01

Heb je te weinig werk? (gewetensvraag)

Dat vroeg mijn leidinggevende me laatst. Wij krijgen elk jaar een bepaalde hoeveelheid dossiers toegewezen die we moeten behandelen. De aantallen worden bepaald a.d.h.v. normtijden. Er zijn collega's die stelselmatig hun doelstellingen niet halen en anderen die het op hun slofjes af kunnen. Ik werk blijkbaar snel en efficient want normaal gesproken heb ik omstreeks oktober mijn toegewezen werk af. Ik voel weinig voor meer ingepland werk, want nu heb ik tijd over voor allerlei projecten en klussen die me meer liggen dan mijn 'verplichte' dossiers. Dat heb ik mijn leidinggevende ook geantwoord. Dat ik te weinig werk heb vind ik overigens niet. Ik doe behoorlijk wat extra werk. Niet alleen de leuke dingen, maar ook wat verplichte nummers ter compensatie van collega's die hun werk niet af krijgen.
Zouden jullie het eerlijk vinden om mensen die hun verplichte portie elk jaar af hebben, voor meer dossiers in te plannen? En wat zou je antwoorden als je leidinggevende vraagt of je te weinig werk hebt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

11-08-2010 om 23:20

Leuke vraag! Ik zou denk ik zeggen dat ik een manier van werken heb waarbij ik heel snel en efficiënt werk. Dat ik daardoor wat sneller klaar ben dan anderen en die tijd gebruik voor de klussen die jij noemde.

Extra werk omdat je sneller werkt is prima, maar dan moet daar ook een hogere beloning tegenover staan.

Overigens ben ik ook een efficiënte werker en gebruik ik de tijd die me dit oplevert om dingen te dien die ik echt leuk vind en die ook mijn werk ten goede komen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-08-2010 om 09:48

Ook

Ik ben ook een efficiënte werker Daardoor kan ik vaak nog wat extra (leuke) klussen naar me toe trekken en drukke collega's ontlasten. Ik ben mede daarom ook in de or gegaan. Vind ik een leuke en nuttige tijdsbesteding. En ik zit tussendoor afentoe op oo

Ik zit aan de top van mijn functieschaal dus ga er niet meer door verdienen, maar krijgt wel eens een bonus.

Ik vind het wel een raar fenomeen. Collega's die het (door langzaam of inefficiënt werken) altijd druk hebben en daardoor worden gezien als harde werkers, staan vaak beter bekend dan efficiënte werkers. Bij die laatsten lijkt het of ze niks te doen hebben, terwijl ze wel meer werk verzetten.

guera

guera

12-08-2010 om 11:06

Idem

Ja voor mij geldt hetzelfde. En helaas constateer ik het zelfde als Roosje. Vriend kreeg kritiek omdat hij teveel bij koffieapp stond ha ha. Altijd werk op tijd af, altijd goede resultaten, maar veel sneller dan anderen dus werd dat gezien als 'hangen'. Kom maar met meer werk zei hij dan maar dat kwam er dan niet maar hij werd wel negatief beoordeeld. Advies: ga gewoon rondrennen met stapels papier van en naar de kopieermachine en wek de indruk dat je druk bent

Ik zou zeggen

dat je toe bent aan een hogere stap.

Diewertje

Diewertje

13-08-2010 om 20:13

Lastig

Ik heb ooit een aantal detacheringsklussen gedaan bij bedrijven die teveel werk hadden en te weinig personeel. Helaas was er gewoon geen werk, of heel weinig werk.En daar moest ik dus nog bij gaan helpen! En toen de manager me ging vragen hoe het ging, heb ik dat netjes aangegeven. Het is me niet in dank afgenomen. Ik zei niet alleen iets over mezelf, maar ook over anderen (collega's die uit hun neus zaten te eten). Dus, tast eerst goed af of je dit soort info kunt zeggen tegen de manager.
Later heb ik als interim-leidinggevende ergens gewerkt en toen het werk van 5 personen tegelijkertijd gedaan. Ik stond niet raar te kijken dat ik daar helemaal van doordraaide. Gelukkig na een half jaar ermee gestopt.

Toch heb ik liever werk teveel, dan werk te weinig.

Succes.

Diewertje

Vic

Vic

15-08-2010 om 14:30

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Ik concludeer eruit dat het niet persé oncollegiaal is dat ik niet voor meer productie ingepland wil worden. Vraag me wel af hoe Beemer haar reactie bedoelde. Ik werk al twee dagen per week thuis, en dan schiet er gerust wel eens een uurtje bij in, maar ik zou me er niet prettig bij voelen om die dagen als 'vrije tijd' te benutten. Als ik thuis werk ben ik sowieso een stuk productiever dan op kantoor, je wordt immers niet 'gestoord' door collega's of telefoon.
Volgende maand heb ik een loopbaanonderzoek. Daarmee wil ik kijken of er andere functies zijn die bij me passen. Ik denk niet dat ik 'onder mijn niveau' werk, maar ik merk wel dat ik (ook bij cursussen e.d.) net iets sneller ben dan de rest. Dat is fijn, want mijn 'verplichte' dossiers (waar ik eigenlijk wel op uitgekeken ben) jas ik er in een paar maanden doorheen, om me dan bezig te kunnen houden met leuke dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.