Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Plien

Plien

24-12-2019 om 16:00

heeft solliciteren zin


Plien

Plien

27-12-2019 om 15:42

het gaat vooral om zorgtaken, mavo is algemeen. Ik heb geen ervaring met werken in de zorg, ik heb hooguit wel meegeholpen als mantelzorger met een familielid begeleiden naar en van de wc af, broek terug ophijsen, medicijnen die al klaar stonden toedienen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-12-2019 om 17:10

Wat mag

Mijn tante werkt als vrijwilliger in een verzorgingshuis. Ze heeft alleen mavo (plus 45 jaar werkervaring in de techniek), maar wel altijd mijn oma verzorgd met alles wat erbij kwam kijken, inclusief injecties toedienen. In de zorg mag ze niets meer dan assisteren bij eten geven en mensen heen en weer rijden. Aan- en uitkleden alleen met een gediplomeerde kracht (van 20) erbij.

Triva

Triva

27-12-2019 om 22:02

MBO2 en mavo gelijkwaardig? Mwoahh je zou nog schrikken als ik je het theorieboek van mijn jongste op mbo 2 liet zien. Die theorie overstijgt de VWO examenstof en dan heeft hij dus ook nog eens flink werkervaring opgedaan. Mavo is vooral wat brede algemene kennis met niet ter zake doende vakken.

Het ligt dus echt aan het vak en welke werkervaring je precies hebt. Elektrotechniek MBO2 is echt niet te vergelijken met mavo en een beetje stopcontacten kunnen aanleggen.

Sandra

Sandra

28-12-2019 om 10:37

Onzin Triva

Het niveau van mbo4 staat gelijk aan havo, dus mbo2 zal iets van mavo-niveau zijn. Dat jouw zoon op Mbo2-niveau elektrotechniek leert, wil nog niet zeggen dat hij boven Vwo-niveau zit. Op het vwo krijgen ze namelijk geen elektrotechniek maar krijgen ze de theorie over onder andere stroom, elektriciteit en krachten bij het vak natuurkunde. En ze leren daar inderdaad geen praktische dingen die jouw zoon wel kan.

Je kunt die twee schoolrichtingen eigenlijk niet vergelijken omdat ze tot iets anders opleiden. Jouw zoon leert iets praktisch, op het vwo leren ze theorie, verbanden leggen en verder denken dan wat er precies in de theorie staat.

Ik denk wel dat jouw zoon meer aan zijn opleiding heeft dan menig vwo-leerling die niet goedweet wat te gaan studeren.

Ik heb twee masters, ben dus heel hoog opgeleid, maar zal waarschijnlijk het theorieboek elektrotechniek van jouw zoon niet eens begrijpen. Maar daar kun je niet de conclusie uit trekken dat jouw zoon intelligenter is dan ik.

Bo

Bo

28-12-2019 om 12:22

Plien/Triva

@Plien: Dat snap ik maar TO heeft toch veel werkervaring? Ik neem even aan dat dit relevante werkervaring is en dan is het in mijn optiek bij elkaar echt waardevoller dan MBO2. Dat is een beetje het niveau van de certificaten die iedereen kan halen, zoals VCA, HACCP, etc.

@Triva: het gaat niet zozeer om wat je inhoudelijk op school hebt geleerd, maar meer welk denkniveau je beheerst. Dat ligt bij Mavo gewoon hoger. Ook of je bepaalde brieven/teksten kunt lezen, begrijpen en interpreteren. Verder denk ik dat in dit soort beroepen werkervaring relevanter is dan opgedane theorie. Je leert het meeste uit de praktijk.

Dat geldt later ook voor jouw zoon en zal alleen maar in zijn voordeel werken. Daarmee bedoel ik dat zijn werkervaring later zwaarder weegt dan het MBO-4 papiertje van een andere sollicitant zonder werkervaring.

Plien

Plien

28-12-2019 om 12:39

de sollicitatie

kan straks de deur uit. Wat hulp gehad om alles netjes op papier te zetten en mijn CV wat aan te passen. Ik heb het advies gekregen om de motivatiebrief straks nog eens rustig door te lezen en aanpassen waar nodig en dan pas te verzenden.
Ik heb aangegeven bereid te zijn nog eventuele cursussen te willen volgen waar nodig.
Ik hou jullie op de hoogte.

Triva

Triva

28-12-2019 om 12:41

sandra

jemig ik zeg toch niet dat mijn zoon boven vwo niveau zit, ik zeg dat ze op mbo2 een heel stuk theorie krijgen waar je met mavo nog niet in de buurt komt! Lees nu nog eens goed wat ik heb gezegd voor je zo tekeer gaat! Het ging om de vergelijking mavo/mbo2. Mbo2 is een beroepsopleiding, dat kun je niet zomaar gelijk stellen aan mavo. MBO2 is ook een startkwalificatie, dat is mavo niet. Of het gelijkwaardig is ligt dus geheel aan wat je precies hebt aan werkervaring na mavo. Die twee gelijkwaardig noemen is niet een vaststaand feit. Mijn zoon doet bbl en werkt dus 4 dg én heeft dus een flinke theoriebasis. Op zijn werkterrein loopt hij mijlenver voor op iemand van de mavo met een beetje kennis van stopcontacten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-12-2019 om 12:54

Ja natuurlijk

In de elektrotechniek zie ik dat wel, dat je met drie jaar vier dagen werken meer weet van het vak dan een enthousiaste hobbyist met mavo. Maar in de zorg? Daar zijn het toch vooral vaardigheden die je in een mantelzorgsituatie ook al opdoet. Of als je kijkt naar de kraamzorg, een beetje oplettende zwangere weet ook wel hoe een en ander werkt. Sommige beroepen zijn nu eenmaal makkelijker aan te leren dan anderen. Heftruckchauffeur een week, buschauffeur zes maanden, Boeing piloot vier jaar.

Sandra

Sandra

28-12-2019 om 12:55

Lees je eigen tekst voordat je je beledigd voelt

Voordat je zo beledigd tegen mij tekeergaat, moet je je eigen tekst herlezen. Ik zal je citeren: “je zou nog schrikken als ik je het theorieboek van mijn jongste op mbo 2 liet zien. Die theorie overstijgt de VWO examenstof “, waarmee je de theorie van mbo2 dus wel zeker vergelijkt met VWO6.

Maar dat maakt niet uit, want ook de vergelijking tussen mbo2 en mavo gaat al mank, want op de mavo leren ze geen elektrotechniek en jouw zoon wel. En dat iemand met mbo2 een startkwalificatie heeft en iemand met mavo niet, is vanwege het feit dat iemand met mbo2 een vak heeft geleerd en daarmee zijn geld kan verdienen, terwijl iemand met mavo nog niet echt wat kan. Die heeft een theoretische basis, maar kan beter verder leren. Of gaan werken en tijdens zijn werk cursussen volgen om meer te leren.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-12-2019 om 13:02

Phryne

"In de elektrotechniek zie ik dat wel, dat je met drie jaar vier dagen werken meer weet van het vak dan een enthousiaste hobbyist met mavo."

En dan zit je nog steeds alleen nog maar aan het oppervlak. Je kunt zo diep de details in dat je hele nieuwe industrieen kunt creeeren.

"Maar in de zorg? Daar zijn het toch vooral vaardigheden die je in een mantelzorgsituatie ook al opdoet."

In principe kan iedereen dat. Wat niet wil zeggen dat iedereen het goed doet of iedereen er bevrediging uit zal halen, maar dat geldt natuurlijk voor ieder beroep.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-12-2019 om 13:13

Ad Hombre

Dat is natuurlijk waar. Ik heb best moeilijk werk, maar met wat opleiding en het een paar jaar doen kom je heel aardig mee. De echt slimme mensen verzinnen natuurlijk zelf nieuwe dingen, het gros leert een kunstje en verdient daar zijn brood mee.

Plien

Plien

28-12-2019 om 15:15

in de zorg

zijn er toch ook genoeg vaardigheden die je ook als mantelzorger niet zomaar kunt aanleren zoals infuus aanleggen, katheter aanleggen en nog meer van dat soort dingen. Al vallen die vaardigheden misschien eerder onder mbo4 niveau?

Aanjo

Aanjo

28-12-2019 om 15:34

Plien

Natuurlijk kan dat wel. Alles is te leren.
Mijn vriendin catheriseert zichzelf diverse keren per dag. Mijn nicht injecteert zichzelf, evenals mijn 2 andere vriendinnen ( om diverse redenen), een andere vriendin dialiseert haar man snachts.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2019 om 15:52

Maar Aanjo

Er is een verschil of je dat bij jezelf of bij een ander doet. Voor jezelf heb je geen diploma nodig en misschien (maar dat weet ik niet zeker) ook niet als je iets als mantelzorger doet. Maar als je het in professionele situatie doet moet je daarvoor via een opleiding, diploma/certificaat hebben.

Aanjo

Aanjo

28-12-2019 om 18:28

Aagje

Het aanleren kan heel goed bij de genoemde voorbeelden. Dan krijg je in het ziekenhuis een cursusje voor een handeling. Net zoals ouders met bv. een meervoudig gehandicapt kindje met sondevsondevoeding enz.
Op professioneel niveau krijg je achtergronden breder en dieper mee. Maar aan te leren is het. Dan heb ik het niet over knieën zetten, gipsen, operaties als particulier, maar over in principe simpele handelingen, zoals hierboven genoemd.

Triva

Triva

29-12-2019 om 10:39

Sandra

"Dat jouw zoon op Mbo2-niveau elektrotechniek leert, wil nog niet zeggen dat hij boven Vwo-niveau zit."

Nérgens zeg ik dat mijn zoon bóven vwo niveau zit. Ik zei alleen dat de theorie die hij geleerd heeft de theorie van vwo examenstof natuurkunde op het gebied van elektro oversteeg. Mavo loopt aantoonbaar giga achter op zijn theorie wilde ik daarmee zeggen. Niet dat mijn zoon alle theorie van mavo beheerst. Laat staan dat ik iets zei over alle vakken op vwo. Ik wilde alleen aantonen dat je mbo2 en mavo niet gelijk kunt stellen omdat mbo2 een beroepsopleiding is. Het probleem is dat ook ik anderhalf jaargeleden dacht dat de theorie niks voorstelt. Dat viel heel erg tegen. Dat staat nog los van de praktijk.

Triva

Triva

29-12-2019 om 10:43

Sandra

"Ik heb twee masters, ben dus heel hoog opgeleid, maar zal waarschijnlijk het theorieboek elektrotechniek van jouw zoon niet eens begrijpen. Maar daar kun je niet de conclusie uit trekken dat jouw zoon intelligenter is dan ik."

Dat jij durft te beweren dat dit mijn conclusie is vind ik echt heel erg! Hoe slecht kun jij lezen met je twee masters. Waar heb ik iets over het intelligentie-niveau gezegd?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-12-2019 om 11:20

Hee dat is apart: er is een reactie van mij weg...

Een reactie van gisterenavond op Aanjo #46

Ja, dat is wel zo’n beetje wat ik beweer in #45: dat dingen voor jezelf of in mantelzorgsituatie te leren zijn (of dat als makkelijk gezien wordt dat moet ieder voor zich bepalen) maar dat je er daarmee niet bent in een professionele situatie.
Jij leek in #46 in mijn ogen te suggereren dat het makkelijk aan te leren betekent dat een opleiding en diploma onnodig zou zijn. Maar dat doe je gelukkig niet.

Plien

Plien

04-01-2020 om 14:30

nog geen reactie

en de gesprekken zijn op 8 januari dus ik ga er nu maar vanuit dat deze functie niet voor mij zal zijn.

Anemone

Anemone

04-01-2020 om 23:38

Even bellen

Je zou toch op zijn minst een nette afwijzing moeten krijgen bij een interne sollicitatie. Ik zou even bellen hoe het zit.

Eva

Eva

05-01-2020 om 09:41

Langsgelopen

Jammer. Volgende keer beter. Misschien is het wel goed dat je je nu meer beseft dat je wat anders wilt gaan doen?

Was je nou van tevoren langsgelopen?
Zo ja, hoe was dat toen gegaan?
Zo nee, wat was de reden dat je dat niet gedaan hebt?

Maandag

Nog even afwachten. Zeker even nabellen als je niet bent uitgekozen. En gaan bespreken wat je wil en wat je daarvoor zou kunnen doen. In de zorg zijn werk-leertrajecten mogelijk. En gemotiveerde werknemers zeer gewild.
Zie het als het begin van je volgende stap en niet als het einde van je aspiraties.

Tsjor

Plien

Plien

05-01-2020 om 20:18

het kan natuurlijk nog

dat ik morgen of dinsdag bericht krijg maar dat lijkt me best laat, vandaar dat ik er al vanuit ben gegaan dat het niks zou worden.
Mocht de keuze inderdaad op een ander gevallen zijn, dan ga ik sowieso nog wel wat cursussen ed volgen. Via het werk zijn er genoeg mogelijkheden, ook e-learning. En als ik toch nog een uitnodiging krijg voor een gesprek, dan kunnen we bespreken of ik nog een opleiding moet volgen of niet.

Plien

Plien

05-01-2020 om 20:23

wat ik wél weet

is dat ik niet echt als verzorgende in een verpleeghuis aan de slag wil. De functie waarop ik gesolliciteerd had was als helpende bij de dagbesteding, de taken waren erg afwisselend en dat sprak me erg aan.

Hier heb je een sfeermaker

Bij de verzorgingshuizen. Dat zijn mensen vaak zonder opleiding die t dus leuker maken zeg maar. Wie weet is er dat bij jou in de buurt ook?

Plien

Plien

10-01-2020 om 12:22

zoals ik al had verwacht

waren er andere kandidaten wiens profiel beter aansloot bij wat ze zochten.

Oke

de eerste stap is gezet. Nu de volgende: wat wil je, waar ga je je voor inzetten. Welke onderdelen van je eigen profiel wil je beter ontwikkelen of meer aandacht aan besteden?

Tsjor

Plien

Plien

11-01-2020 om 13:14

daar hoop ik

snel achter te komen want om nu gelijk allerlei cursussen te volgen, zie ik niet zitten. Het moet wel iets zijn wat me aanspreekt dus voorlopig hou ik het bij de modules die ik via het digitaal leerplein van mijn werk kan volgen. Waarschijnlijk zal ik dan wel merken wat me wel of totaal niet ligt en dan kan ik nog altijd zelf een cursus gaan doen. Want ik wil me zeker wel blijven ontwikkelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.