Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

koffie

koffie

20-09-2011 om 16:56

Herintreden onderwijs?

Ik ben een tijd thuis geweest ivm gezinsomstandigheden maar ik wil weer aan het werk gaan. Ik ben van oorsprong 1e graadsbevoegd docent in een taal. Ik ben er nu zo'n 15 jaar uit, heb wel ander werk gedaan daarna.
Weet iemand of er iets als een opfriscursus bestaat voor herintreders middelbaar onderwijs? Ik zie me niet zo 1, 2, 3 weer zo instappen, wat voorbereiding kan geen kwaad.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stage en mentor

Ik zou een stage en mentor zoeken en gewoon beginnen. Waarschijnlijk zit er ook in jou buurt wel mensen te springen om iemand en een mentor kan je gelijk meenemen in zijn/haar overvolle agenda aan taken en taakjes voor de organisatie. Vraag je eerst even af wat je wil, welk schooltype, welk niveau en hoeveel uur, welk soort organisatie. Of het dat wordt kun je altijd nog zien.
Misschien wil je wel iets met zieke kinderen of zo?

mirreke

mirreke

20-09-2011 om 17:08

Zelf ook mee bezig geweest

Echte opfriscursussen zijn er niet. Het punt is dat je geen zijinstromer bent, wel een bevoegdheidsgraad hebt maar geen of nauwelijks ervaring. Wat je kunt doen is op een school vragen of je een poos met een docent mee mag lopen, achterin het lokaal zitten en ervaringen opdoen. Voordeel, dan kennen ze je al, wie weet krijg je zo ook invalwerk. Moet je geen school nemen waar ze veel stagiaires hebben, dan is er gewoon geen capaciteit voor, of ze zijn al blij als ze eens een les zonder bijzitters hebben. Ken je nog mensen uit je studententijd? Misschien kun je met een van hen een dergelijke afspraak maken?
Van belang is ook waar je zoekt denk ik. Ik zit in een omgeving waar veel pabo's en uni's zitten, de scholen zijn verzadigd, ook nauwelijks vacatures. Maar elders in Nld zie ik in mijn vakgebied (ook een taal) juist weer heel veel vacatures.
Kortom, geen opfriscursussen. Er zijn wel scholen die extra aan begeleiding van nieuwe, onervaren docenten doen. Maar ook dat verschilt per school, sommigen doen het helemaal niet, en anderen steken er weer erg veel tijd en energie in.
Ben benieuwd naar ervaring of tips van anderen!

Gewoon doen!

Mijn situatie: eerste graads onderwijsbevoegdheid ruim 25 jaar geleden gehaald, met het idee dat het altijd handig was om bij de hand te hebben qua mogelijkheid voor deeltijdwerken. Toen, voor invoering van de 2-fasen structuur, kon je deze onderwijsbevoegdheid nog vrij gemakkelijk halen bij universitaire studie.
Ik heb vervolgens niets in het onderwijs gedaan, wel werkzaamheden die in het verlengde liggen van mijn studie.

Een tijdje geleden was er echter een probleem op de school van mijn dochter; leerkracht langdurig uitgevallen en lessen konden niet ingevuld worden. Ik heb toen gemeld wat mijn achtergrond was, dat ik best wel bereid was om tijdelijk even te helpen naast mijn huidige baan en volledig open kaart gespeeld over mijn gebrek aan ervaring. Binnen een week had ik een kennismakingsgesprek, een officiƫle aanstelling, de studieboeken van de klassen die ik les zou gaan geven en een programma waarbij ik een paar dagen bij ervaren leskrachten (wel van andere vakken) achter in de klas mocht zitten om te kijken hoe ze e.e.a. aanpakten. Nog een week later stond ik voor de klas en dat heb ik in totaal bijna een half jaar gedaan.

Mijn ervaringen; ik had snel een leuke vakcollega die me erg geholpen heeft met haar powerpointsheets, tips etc. Tevens kon ik een beroep doen op bestaande proefwerken en SO's (die ik de eerste 2 keer netjes zelf zat op te stellen). Verder was er een begeleider voor nieuwe leerkrachten waar je altijd met je vragen terecht kon, was er een clubje van nieuwe leerkachten die een keer in de 2 maand voor een begeleidingssessie bij elkaar kwam en had ik bovendien veel steun aan de leerjaarcoƶrdinator als het ging om maatregelen voor specifieke probleemgevallen binnen de klas.

De stof was pittig qua voorbereiding, maar qua niveau heelgoed te doen, al heb ik in de periode weinig "vrije" weekenden gehad. En de leerlingen: ach, in het algemeen schatjes die van dezelfde leeftijd waren als mijn dochter. Die je wel als echte pubers kort moet houden, belangrijk zijn vooral duidelijkheid en consequent zijn en ik heb best wel een paar keer mijn neus gestoten door net iets teveel toe te staan, wat later lastig te corrigeren is. Maar je begint wel als de autoriteit en dat was voor mij nog de grootste eye-opener. En omdat ik ook in het bedrijfsleven werkte, kon ik de stof voor hen ook interesanter maken met concrete voorbeelden e.d. En nog veel belangrijker; ik was niet meer die onzekere 22-jarige die destijds stage liep, maar gewoon een mid-veertiger met ondertussen de nodige ervaring en vooral ook de uitstraling dat ik dit wel even zou klaren.

Voor mij was het een tijdelijk iets, maar een hele leuke ervaring en het is me 100 % meegevallen, terwijl ik van tevoren de grootste twijfels had en behoefte aan opfriscursussen etc. Niet dus. Neem alleen in het begin niet teveel hooi op je vork, neem niet te veel klassen, want het eerste jaar is vooral investeren in de voorbereiding van de stof en lesgeven is in het begin toch wel erg vermoeiend omdat je er steeds voor 100 procent moet zijn. Maar je krijgt er ook veel lol voor terug!

Karly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.