Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

tonny

tonny

19-09-2009 om 14:38

Het nut van studiedagen

Elders loopt een discussie over een studiedag waardoor een KDV een dag dicht is - intimi weten dat het geen studiedag is, maar een personeelsreisje naar Milaan; er wordt echter wel gerept over teambuilding enzo.

Ik moest meteen denken aan het 'nut' van studiedagen, werkbezoeken, excursies etcetera.
Soms is de 'stof' die je krijgt voorgeschoteld inderdaad een waardevolle aanvulling op wat je al weet, maar zéker zo vaak blijkt het elkaar ontmoeten in een andere setting van waarde voor een betere samenwerking op het werk.

Ik vraag me af of zo'n weekendje weg persé zoveel minder 'nut' heeft als een studiedag over een of ander opvoedingsonderwerp.

Dus: wat is het nut van studiedagen?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2009 om 17:09

Je zegt het zelf al

Naast de nuttige informatie die er op die dagen soms toch wordt uitgewisseld, ik weet dat dat ook echt gebeurd eens in de zoveel tijd, lijkt het mij voor het personeel gewoon ook wel eens goed om samen iets te ondernemen. En dan kan het mij eigenlijk totaal niets schelen wat ze dan doen, áls ze het maar leuk hebben met elkaar. En de kinderen zijn allang blij...lekker een dagje vrij.

Bastet

Bastet

19-09-2009 om 18:44

Hier....

Alhier zijn studiedagen ook echt studiedagen.De teambuilding dag vindt plaats op de laatste vrijdag voor de zomervakantie,wat de meeste ouders goed uitkomt..
Groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2009 om 20:07

Tops

Studiedagen worden 'verrekend' met het aantal lesuren wat ze moeten volgen. Dus of ze die dagen nou krijgen als extraatje rond Pasen of als studiedag na pasen... wat maakt het voor jou uit. Die dag krijgen ze ergens in het jaar toch wel. En een beetje sympathieke school zet die dagen keurig op de jaarkalender die aan het begin van het schooljaar uitgereikt wordt zodat ouders vér van te voren hun roosters daarop aan kunnen passen.
Geen lesgeven brengt geen mensenlevens of de gezondheid van mensen in gevaar, verplegend of dokterend personeel mogelijk wel. Ik zie daar toch een verschil in. Bovendien is bij verplegend personeel de zaterdag ook geen vrije dag, waardoor nooit élk personeelslid naar het feest kan gaan. Ik neem dus aan dat jij niet op een gewone 'zorg'afdeling werkt(e) maar op een poli of bij de OK's, waar de zaterdagen in principe vrijgehouden worden van geplande afspraken.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2009 om 23:26

Tonny

Ik vind het meer een vraag voor een onderwijsforum. Wat weet ik nou van het nut van studiedagen? Ik ben wel erg van de teambuilding-soort, maar dan weer niet voor scholen. Ik ben verbonden aan een landelijke organisatie en als we niet af en toen "dagen" organiseren, zie je je collegae nooit - en dat is jammer. Elkaar life kennen is fijn voor de werkcontacten.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2009 om 02:10

Waarom niet voor scholen tirza?

Wat maakt een school de uitzondering op jouw regel?

Bastet

Bastet

20-09-2009 om 10:34

Ver van te voren

Hier weet je de dagen al aan het eind van het voorgaande schooljaar,als de zomervakantie begint,dus dat maakt het makkelijker om te zorgen dat je een oplossing hebt.
Groetjes,Bastet

reina

reina

20-09-2009 om 11:10

Studiedagen

Ik zie een groot verschil tussen studiedagen en uitjes van leerkrachten, al zijn die laatste dan misschien nog zo goed ivm teambuilding. Je laten bijscholen hoort bij je werk, deels gebeurt dat buiten schooltijd (ik heb bijv. vorige week nog een heel interessant verhaal van Justine Pardoen gehoord! - Was top, Justine!!-), maar soms is het handiger, goedkoper ook, om een team over een bepaald onderwerp in het geheel overdag bij te scholen. Ook worden er soms een soort werkmiddagen van gemaakt waarbij men elkaar op de hoogte brengt van allerlei onderwijsontwikkelingen binnen de school en daarna met elkaar over dat betreffende onderwerp aan de slag gaat. Meestal zijn studiedagen ruim van te voren te plannen en dat moet dan ook zo snel mogelijk doorgegeven worden aan de ouders, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2009 om 14:33

Inderdaad een beetje onzin tops

Als school pas een week van te voren doorgeeft dat er plotseling een vrije dag is gegeven zou ik als werkende ouder ook nijdig worden. Ik mag op mijn werk bijvoorbeeld niet korter dan 2 weken van te voren een vrije dag vragen. Ik zou dan dus een serieus probleem hebben. Maar als je in oktober al weet dat je in april een dagje vrij moet houden of oppas moet regelen... hoeveel tijd méér had je daarvoor gewild? Ik zie hierin geen verschil met de vrijdag na Hemelvaart bijvoorbeeld of zoals bij ons in de stad met 8 oktober. Dat zijn vaststaande feiten en daar moet je een oplossing voor zoeken.

reina

reina

20-09-2009 om 15:02

Tops

Op veel scholen worden wel alle leerkrachten op studiedagen verwacht, ook als ze vrij zijn, in sommige gevallen ( bijv bij 2 banen) kan het niet, maar daar wordt dan apart over overlegd.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 15:20

Omdat kaaskopje

Veel vergaderen en overleggen bij scholen al ingebakken zit. Lijkt me wel teambuilding genoeg. Een organisatie met vestigingen overal en kantoren met verschillende verdiepingen heeft, denk ik, meer baat bij teambuilding. Immers, ze willen dat iedere werknemer de bedrijfspolicy hanteert en uitstraalt, dan is het wel fijn om elkaar te kennen enzo. Het is dan iets wat door de leiding wordt aangestuurd, een soort: hoera hoera wij werken allen bij de hema - happening za'k maar zeggen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2009 om 16:43

Mwah

Verpleegkundigen zitten ook elke dag met elkaar om tafel. Niet altijd met dezelfde misschien maar genoeg om elkaar regelmatig te zien. Ik denk dat jij er bij onderwijzers/leerkrachten gewoon meer last van hebt, klaar uit.
Collega's van verschillende hemafilialen of afdelingen binnen jouw vakgebied leuke opdrachten laten doen onder het kopje 'teambuilding' bezorgt mij spontaan kippenvel van afgrijzen. Als het voor onderwijzers nodig wordt geacht dat ze ook eens een dag met elkaar optrekken buiten de werksfeer gun ik ze dat van harte en dat is naar mijn idee best in te plannen voor de meeste ouders.

Verpleegkundigen?

Gut bijzonder...Ik heb nog nooit gehoord dat een ziekenhuis z'n deuren sluit omdat ze gaan teambuilden...
Ze kunnen zelfs niet gezamelijk met het hele ziekenhuis een vergadering hebben.
Idem in de zorg trouwens. Ook vergaderingen zijn altijd half/half.
En ik wil de eerste Hema ook wel eens meemaken die sluit omdat ze gaan teambuilden met alle filialen in nederland of alleen 1 filiaal!
Dus wat mij betreft voor scholen ook niet, 't is niet berijfsmatig, 't is gewoon een of ander achterhaald ambtenarenprivilége. Gemeenten doen het ook, gewoon belachelijk!
gewoon afschaffen dus. gelijke rechten voor mensen die geen ambtenaar zijn zou ik zo zeggen!
groeten albana

tonny

tonny

20-09-2009 om 18:27

Kinderopvang

aanleiding voor m'n vraag was een uitje/teambuilding/cursusdag (het was wat vaag...) van de kinderopvang, een draadje dat elders loopt. Wanneer mogen die mensen met elkaar ergens heen, eigenlijk nooit, want ze moeten altijd open zijn. Onderwijspersoneel kun je nog naar de schoolvakanties verwijzen, maar kinderopvangpersoneel?

Heb wel meegemaakt dat de kapperszaak een lang weekend dicht ging om met alle personeelsleden naar Parijs te gaan. Maar ja, een kapper. Daar heb je er zoveel van!

Winkels gaan ook wel eens dicht vanwege een trouwerij. Of een begrafenis. Of bij waterschade.

Tonny

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 18:35

Geen last

Nee hoor, ik heb geen last van studiedagen, het interesseert me geen bal. Ik probeer in dit draadje mee te denken. Ik snap studiedagen op scholen, dagen waar docenten nieuwe dingen leren. Iets studiedagen noemen en het vervolgens een teambuildingsactiviteit laten zijn, dát snap ik dan weer niet.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2009 om 19:02

Daar zit wat in tirza

Noem het beestje bij zijn naam en laat ouders niet raden wat de dagbesteding op zo'n dag is. Dat vind ik ook wel.

reina

reina

20-09-2009 om 20:05

Tops?

"Ik blijf vinden dat het leven van een werkende ouder er met basisschoolkinderen niet makkelijker op wordt." Ach, is dat anders dan voorheen? Ik, werkende moeder in een tijd dat kinderopvang nog veel moeilijker te vinden was, moest 20 jaar geleden ook van alles regelen als de leerkrachten van mijn kinderen een studiedag hadden.

reina

reina

21-09-2009 om 09:21

Tops

Nu zie ik wat je bedoelt. ik heb dat destjds niet zo ervaren, ws omdat het juist tijdens de peutertijd veel meer geregel was, omdat creches toen nog geen gemeengoed waren en (althans voor ons) onbetaalbaar, dus juist tijdens de baby- en peutertijd moest je heel veel regelen. En dagjes-uit tijdens schooltijd vind ik ook niet kunnen, heb dat zelf ook nooit meegemaakt.

reina

reina

21-09-2009 om 11:28

Jetteke

"Studiedagen kunnen ook anders bijvoorbeeld van 15:00 tot 21:00 uur, inclusief hapje/broodjes." Gebeurt bij ons ook, maar ook hele dagen, anders zouden het wel erg veel dagen worden van 15 - 21 uur (en aangezien ook leerkrachten gezinnen hebben...) Als ik even snel tel ben ik vorig schooljaar min. 6 x een avond op school geweest ivm studiedagen en 6 x een hele dag.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2009 om 13:01

Zes en zes?

Reina, meen je dat nou? Zes hele dagen en zes avonden (= 3 dagen voor het gemak). Negen studiedagen per jaar (ongeacht of het in je eigen tijd is of niet): is dat niet onnoemelijk veel? Ik zie dat in het bedrijfsleven toch echt niet gebeuren, allemaal op kosten van de baas negen dagen per jaar bijscholen? Pffffff.

Tirza

reina

reina

21-09-2009 om 13:09

Tirza

Ja, dat meen ik En ik bedenk nu dat ik nog 3 middagen (in eigen tijd trouwens) vergeten ben.... Het zal misschien liggen aan het onderwijstype waarin je werkt, maar er verandert zoveel dat je daar tijd in moet steken wil je het bijhouden (en ouders verwachten toch ook van leerkrachten dat ze hun kennis op peil houden?) Ik heb nog niet gekeken hoeveel dagen er dit jaar gepland staan, weet wel dat ik sowieso voor de kerst al 3 x naar school moet op vrije dagen ivm studiedagen/middagen. Overigens is niet alles duur, sommige cursussen worden gegeven door eigen leerkrachten die geschoold zijn in bepaalde onderwerpen, andere door organisaties die niet veel geld vragen.

Toppuint van klantonvriendelijkheid

Ik vindt de sluiting van welk bedrijf/school/gemeente of wat dan ook voor een teambuildingdag of bijscholing gewoonweg het toppunt van 'klantonvriendelijkheid'. En daar zijn ambtenaren, scholen niet uitgezonderd gewoon de besten in (in klantonvriendelijkheid). In de zorg zijn ook zo ongeveer evenveel uren verplicht aan bijscholing, 't is geen kwestie van oo, wat leuk. Het zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen, wil je blijven draaien (w.s. weer verzonnen door een of ander ministerie want ach, die moeten toch ook wat te doen hebben?) en die worden allemaal buiten het normale werk gegeven. Vaak weer wel als 'extra uren', maar ook dat maar de helft van het aantal uren betaald is, komt heel vaak voor (dus de rest in vrije tijd). En toch denk ik dat héél nederland op kop staat als wij morgen een dagje als woon/zorgvoorziening sluiten en je demente oma bij jouw op de stoep parkeren....en zeggen: "red je er maar mee, wij gaan een dagje bijscholen, verplicht door het ministerie!"
Ik zie geen enkel verschil met een school, waarvan je als ouders (klant dus) toch 'rekent' op een schooldag.
En er staat me bij dat leerkrachten juist voor dit soort dingen een 40-urige werkweek hebben, waarvan ze er praktisch gezien véél minder gebruiken (qua les geven) en ook nog héél veel vakantie-dagen hebben. Dus pak 6 van die vakantiedagen en klaar is de bijscholing. En buiten dat...áltijd als er lijntjes hier lopen dat leraren zoveel minder/meer uren maken als in praktijk wordt het argument 'bijscholingen' aangevoerd als 1 van de oorzaken waaróm leraren zoveel uren betaald moeten krijgen. En wat gebeurd er in werkelijkheid? Ze doen de zaak dicht omdat ze anders zo laat thuis zijn bij hun gezin.
Kom op zeg!
groeten albana

Ooo, die dagen in de vakantie

ooo, die dagen in de vakantie dat kan natuurlijk niet. De mensen die de curcus moeten geven, zijn natuurlijk ook onderwijzend personeel en die hebben ook vakantie!
Tuúurlijk!
Sorry ik vindt de manier waarop ambtenaren alles voor zichzelf goedpraten te gek voor woorden.
groeten albana

reina

reina

21-09-2009 om 14:23

Albana

Ik heb geen zin in de eeuwige discussie, maar ik heb regelmatig geen afspraak bij de huisarts, tandarts, ziekenhuisarts kunnen maken op mijn vrije dagen (ik kan nl geen vrij nemen voor dat soort bezoeken, wat mijn tabndarts weer niet wil begrijpen...)) omdat ze aan het .... bijscholen waren. Ik ben dit schooljaar trouwens begonnen met 2 studiedagen terwijl er nog vakantie was Ik denk ook dat heel Nederland op z'n kop staat als leerlingen voortaan alleen mee mogen met schoolreisjes en mee mogen doen met kerstvieringen etc als er een ouder verplicht meegaat, dat is ons meermalen overkomen (overdag!) toen mijn demente schoonmoeder in een zorginstelling opgenomen was (kregen we meestal een paar dagen van tevoren te horen) zo is er overal iets te vinden

Maar waarom zouden die ouders meemoeten?

Even eerst dat er vast genoeg ouders bereid zijn om mee te gaan met een schoolreisje (hier vechten ze erom). Maar ik begrijp totaal niet waarom ouders verplicht mee zouden moeten met een schoolreisje?? Die ouders én die leerlingen zijn jullie klanten. Niet andersom...Of zijn de schoolreisjes bij jullie in de weekenden?
dat het jouw is overkomen met je demente moeder geloof ik wel, maar w.s. is het járen geleden, tegenwoordig is het 'flexibel werken' wat de klok slaat. En volgens mij 'mag' het wettelijk niet eens wat de zorginstelling van je moeder deed. Dat is ook wat ik niet kán begrijpen. In álle sectoren is het flexibel werken, 34 uurs maatschappij (denk ook aan supers die nu veel bredere openingstijden hebben), bijna geen werkkring waar je 'vaste uren' nog kan krijgen (of je moet een contract hebben wat al erg lang loopt) etc. etc.
De hele maatschappij draait ondertussen zo, alleen ambtenaren niet. Een tandarts is een zelfstandig bedrijf, die kan z'n eigen wetten en regels maken. Ik zou snel een andere klantvriendelijkere tandarts zoeken. Maar een school/zorginstelling/gemeente wordt gefinanciïerd door het rijk/gemeente/ministerie. En daarom vindt ik het al niet kunnen. Of een zelfstandige (zoals een tandarts) zélf z'n klanten wegjaagd moet ie helemaal zelf weten, daar betalen wij namelijk geen cent aan mee. 't komt op z'n eigen rekening.
groeten albana

Oeps 34=24

pfff 34 uur in 1 dag, foutje!
gr. albana

reina

reina

21-09-2009 om 15:43

Albana

Ja, 34 uur in een dag is wel héél veel
Van mij hoeven er geen ouders mee met schoolreisjes, het is ook maar een voorbeeld 'stel dat ieder kind een ouder mee zou moeten nemen', want wat ik schreef over mijn schoonmoeder is nog niet lang geleden, ze is een jaar of 2 geleden overleden en mijn man moest om de haverklap opdraven, mee naar een door hen gemaakte doktersafspraak (zonder overleg vooraf), mee naar een dagje uit, mee naar een muziekvoorstelling... 'kunt u niet tja, dan kan uw moeder niet mee ...'.
Een andere tandarts , grapjas, die liggen hier niet voor het oprapen, zomaar naar een andere huisarts kan ook niet, ws werkt dat in gezondheidscentra anders dan bij eigen praktijken, daarom vind ik dat ook lastig. Het waren voorbeelden om te relativeren, niet alleen het onderwijs werkt zo. Maar je hoort mij niet klagen, hoor, als je die conclusie soms mocht trekken, ik ben heel blij met mijn baan, snap niet dat er niet meer mensen voor een onderwijsbaan kiezen. Nu ga ik weer verder waar ik mee bezig was, lessen voorbereiden, op mijn vrije dag, dat wel, maar wel heerlijk in de zon met m'n laptop buiten op de terrastafel, ideale baan dus

Mee naar de huisarts

En hoe wordt er omgegaan met kinderen die op het schoolplein hun arm breken? Daar gaan bij jullie de leerkrachten mee naar het ziekenhuis? Nee....dan bellen leerkrachten de ouders (volgens mij in heel nederland, dus ook vast bij jullie).
Dát is vergelijkbaar met schoonmoeder naar de dokter. Nou weet ik niet wat voor 'n dokter het was, maar een beetje klantvriendelijke huisarts komt bij een demente oudere gewoon aan huis, voor een ziekenhuisbezoek kan dat natuurlijk niet (zie het al voor me, al die apparatuur in een busje....hahaha) en dat kan een woonzorgvoorziening ook niet. Jaha, in geval van nood, maar dan zijn er zo 12 andere demente ouderen alleen (of iemand moet even een dubbele afdeling draaien (Iets wat mogelijk is voor een half uurtje, maar niet voor een bezoek van uren). En aangezien er geen verzekering of instantie is die zulke uren vergoed, blijft zoiets vallen onder 'matelzorg'. Net zo als uiteindelijk de ouders met die gebroken arm op het schoolplein opgelopen naar de EHBO moeten racen. En op een school komen zelfs geen huisartsen langs voor snotterende kinderen...dus zelfs dáárvoor zijn de ouders verantwoordelijk.
Met muziekvoorstellingen vindt ik ook wel gek. Hier wordt dat gewoon door vrijwilligers en aktiviteitenbegeleiding gedaan, die vrijwilligers kunnen/willen in geval van nood (iemand heeft b.v. geen familie) ook non wel eens mee naar een ziekenhuisbezoek. Is ongeveer vergelijkbaar met wat ouders allemaal in een school doen als zijnde ouderraad, vrijwilliger bij voorlezen,computeren,reisjes.
Moet er trouwens in praktijk niet aan denken dat de bewoners bij ons een hele dag (en misschien nacht) allemaal bij hun familie zouden zijn. Wat een chaos zou dat geven!!!!! Al die mensen enigzins in paniek, auto's voor de deur, familie over de toeren, tassen inpakken, medicatie, incontienentiematriaal en dan eindelijk, eindelijk zijn de weg en dan zouden we nog moeten bijscholen ook....Pffffff.
En áls ze dan allemaal terug zijn, zijn ze dagen van slag van alles en zitten wij er maar mee(bellerdebel).
Nee, geen goed plan.
Maar toch is de situatie/financiïering erg vergelijkbaar.
En het is ook niet dat ik denk aan de eeuwige discussie die altijd loopt over de vele vrije tijd van leerkrachten. Ik had een moeder én stiefvader in het onderwijs en weet donders goed dat het een drukke baan is.
Het is alleen dat ik ik gewoonweg zie dat álle ambtenaren inclusief leerkrachten een soort andere mentaliteit hebben als het gaat om 'klantvriendelijkheid'. Het is net of ze daar nooit in bijgeschoold zijn zou ik bijna zeggen. Klantvriendelijkheid staat gewoon lager op de ladder qua prioriteit dan bij bedrijven, zelfstandigen of zorginstellingen. Ik denk dat het een erfenisje is uit een tijd dat dat allemaal nog kon. Maar ik vindt het ook hoog tijd dat dát veranderd.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.