Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

tonny

tonny

31-03-2010 om 12:00

Het plan van groen links


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-04-2010 om 15:10

Vrijwilligerswerk en mantelzorg

Verreweg de meeste mensen die ik ken doen wel iets van vrijwilligerswerk en/of mantelzorg of ze nou wel of niet werken. Ik heb helemaal niet het idee dat werkende mensen zoveel minder tijd besteden aan dit soort activiteiten dan een huisvrouw bijvoorbeeld. Ik ken meerdere moeders die thuis blijven met de kinderen. Sommigen zijn inderdaad zeer actief met vrijwilligerswerk en dergelijke maar ik ken er ook wel die helemaal niks doen behalve het huishouden en de kinderen. Om deze moeders nou te op te hemelen tot een soort pijlers waar de maatschappij op steunt lijkt me overdreven. Niet dat ik er verder een probleem mee heb dat iemand zich alleen met het huishouden en de kinderen bezig houdt. Iedereen moet vooral zijn of haar leven zo indelen als hij of zij wil. Alleen die individuele vrijheid brengt ook consequenties mee waarvoor iemand zelf verantwoordelijk is. Zoals bijvoorbeeld geen of minder AOW als het plan van GL door zou gaan.

Ik denk trouwens niet dat de maatschappij zal instorten als iedereen nu zou gaan werken. Ik denk dat bijna alle onbetaalde werkzaamheden nog gewoon gedaan zullen worden. Vrijwilligerswerk is veel meer afhankelijk van de mate waarin een civil society bestaat dan van het arbeidsparticipatie percentage van de maatschappij.

Maylise

Emma

Maar goed dat je niet snel moe bent, want als je naast je fulltime baan ook het huishouden en de zorg voor je kinderen erbij doet op dezelfde manier als niet-werkende vrouwen dat doen, heb je aardig wat op je bordje liggen. Of besteed je toch wel degelijk ook wat uit? Opvang, huishoudelijke hulp wellicht?

Begrijp me goed, dit is niet bedoeld als kat naar fulltime werkende vrouwen. Het is gewoon een feit dat een dag maar 24 uur heeft, waarin je dus per definitie beperkt bent in wat je kunt doen. Fulltime werken plus een huishouden plus de zorg voor kinderen en wellicht andere familieleden is voor veel vrouwen een enorme goochelact, die heel veel energie kost. Ik ken toch wel een aantal mensen voor wie het op een gegeven moment wel degelijk te veel bleek te zijn.

Verder, de afkorting AOW staat voor Algemene Ouderdomswet. Dus voor iedereen die een bepaalde ouderdom heeft bereikt, is er een uitkering. Werken hebben we namelijk allemaal gedaan in ons leven als we straks 65 (67, 69?) zijn, al dan niet betaald. En dat is het punt dat Fladder bedoelt.

Ik geloof trouwens net als Manda helemaal niet dat er voor ons straks nog een AOW is, ik maak me wat dat betreft totaal geen illusies. De afbraak van de verzorgingsstaat is in volle gang. Het is straks ieder voor zich.

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2010 om 17:55

Fladderbeestje

Ik had gister al gehoord van de bezuinigingsvoorstellen en vanmorgen stond er meer van in de krant. Ik vond het zulke achterlijke ideeën dat ik dat aan mijn man meldde. Hij las het en zei: dit moet een 1 april grap zijn!

Maylise

Maylise

01-04-2010 om 18:25

Didi

Ik zie AOW ook niet als een verdienste voor wat iemand heeft bijgedragen aan de maatschappij. Ik vind bijvoorbeeld dat ik best een redelijke bijdrage aan de maatschappij hier heb geleverd. Toch krijg ik straks (als het nog bestaat) heel weinig AOW. Dat is nou eenmaal een gevolg van de regels. Dat is misschien oneerlijk maar het is gewoon zo. In het kader van de AOW betaalbaar te houden heb ik er dan ook geen probleem mee om dit te koppelen aan werk. AOW koppelen aan werk pakt voor sommige mensen negatief uit net zoals AOW koppelen aan de jaren dat iemand hier woont voor anderen weer negatief uitpakt.

Natuurlijk moet voordat een dergelijke maatregel wordt ingevoerd wel uitgebreid berekend worden hoeveel het in feite uitspaart maar als hiermee serieus een flinke besparing kan worden gemaakt vind ik het wel een goed idee.

Het heeft verder niks te maken met wel of niet waarderen van wat iemand bijdraagt aan de AOW.

Maylise

Wat vrijwilligerswerk betreft. Ik heb zelf altijd wel vormen van vrijwilligerswerk gedaan. Alleen op de school van mijn kinderen is mijn bijdrage altijd bijzonder laag geweest. 1 of 2 x per jaar wil ik wel eens ergens heen rijden maar verder niet. Overigens was mijn bijdrage niet groter toen ik thuis zat bij de kinderen. Ik vind structureel vrijwilligerswerk voor scholen namelijk niet nodig maar dat staat verder buiten deze discussie.

Maar serieus de meeste mensen die ik ken doen wel iets van vrijwilligerswerk. Het is alleen niet altijd via een organisatie maar juist informeel wordt er ook heel veel gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.