Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ien

Ien

13-09-2010 om 14:57

Hoe freelance gaan werken?

Ik heb een goede, vaste baan waarin ik graag meer uren zou gaan werken. Deze week heb ik echter te horen gekregen dat dat, i.v.m. de crisis, voorlopig niet gaat lukken.
Nu zou ik graag, naast mijn vaste baan, gaan freelancen. Ik weet precies wat ik kan gaan doen (iets anders dan m'n vaste baan) en zou direct al één klant hebben (een vorige werkgever die dit idee zelf geopperd heeft). Er zijn praktisch geen investeringskosten.
Ik ben me al aan het verdiepen in hoe ik dit aan moet gaan pakken, maar daar loop ik erg in vast.
Grootste probleem is, denk ik, dat ik drie klanten moet hebben. Ik heb genoeg aan die ene klant die ik al heb. Ik heb nog contacten bij een ander bedrijf waar het misschien zou lukken, maar daar stopt mijn netwerk. Drie gaat me niet lukken, en dat is voor wat betreft de werkvoorraad ook nergens voor nodig. Kan ik dat omzeilen?
Hoe moet ik het verder aanpakken. Waarschijnlijk eerst naar de Kamer van Koophandel? En mijn huidige werkgever inlichten/om toestemming vragen?
Als ik op internet ga zoeken kom ik op vage en verouderde sites terecht. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dit is helemaal nieuw voor me dus alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Var?

Die drie klanten, is dat voor de zgn VAR-verklaring? Zodat je opdrachtgever zeker weet dat je niet als werknemer zult worden beschouwd? Dat kan je navragen bij de belastingdienst.

Ik zou inderdaad eens kijken wat de KvK aan info te bieden heeft.

En wat je huidige baan betreft: lees even je arbeidscontract door of daar iets staat over nevenwerkzaamheden, en ook als daar niets over staat zou ik inderdaad de huidige werkgever inlichten. Maar dat zou ik pas doen als ik een beter idee heb van hoe het er allemaal uit komt te zien.

Groeten,

Temet

Ien

Ien

13-09-2010 om 16:25

Inderdaad voor var

Het bedrijf waar ik voor zou gaan werken werkt vaker met freelancers en die hebben dan een VAR-verklaring. Dit is vooral voor het bedrijf van belang. Die andere freelancers hebben echter geen vast werk en werken wel voor meerdere opdrachtgevers. Die moeten 40 uur bij elkaar zien te werken en ook goed verzekerd zijn. Bedankt voor de tip om meer info over die VAR op te vragen bij de belastingdienst. Dat ga ik doen.
Vanuit het bedrijf waar ik voor zou kunnen werken gaan ze ook kijken of het makkelijker kan. Zwart zou het makkelijkst zijn, maar dat willen we liever niet. Een uitzendbureau ertussen is ook zonde als we elkaar al gevonden hebben. Misschien kan het als ZZP-er? Maar daarvan wordt op veel sites weer gezegd dat het hetzelfde is als freelance.
Mijn huidige leidinggevende weet al van de plannen en vindt het prima. Er is geen sprake van belangenverstrengeling. Voor zover ik weet staat er niets in mijn contract, dat moet ik nog even goed uitzoeken.

joep

joep

14-09-2010 om 09:50

Gewoon beginnen

Inderdaad is een zelfstandige zonder personeel hetzelfde als freelancer voor de belasting.
Je kan de VAR krijgen en daarmee een jaar lang kijken wat je binnen kan halen. Inderdaad 3 werkgevers, maar als jij een weekendje voor iemand werkt mag je dat al als 1 tellen (het mag ook een nota van zeg 50 euro zijn) Dat lukt wel hoor. Bedrijven hebben graag mensen met een Var omdat ze dan diegene niet in loondienst hoeven te nemen.
Haal je de 3 werkgevers niet, is dat ook niet erg, maar dan krijg je volgend jaar de VAR niet meer. Voor de werkgever heeft dit ook geen consequentie. Ik bied mensen met VAR 2 x een half jaar contract, met ertussen een week vakantie, om de indruk te wekken dat het geen loondienst is. Vroeger moest dit, misschien nu nog.
Verder kan het haast niet makkelijker, klusje doen, rekening sturen, geld krijgen.
Ik zou de belastingdienst even bellen, vooral om te kijken of je voor de dienst die je levert BTW moet afdragen en hoe je dat moet organiseren.
Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.