Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

exhulpeloos

exhulpeloos

19-08-2010 om 10:39

Hoe full-time werk te combineren met een hbo opleiding

Wie doet er of heeft gedaan, een opleiding hbo in via afstansonderwijs, een baan van 38 uur per week, huishouden, 3 jonge kinderen en alleenstaand.

Tijd voor de studie is ongeveer 18 uur per week verdeeld over 50 weken.

Mij lijkt het me een beetje onmogelijk, maar de uitkeringsinstantie dwingt me in deze situatie.

Ik krijg er een beetje de kriebels van en voel me er niet goed bij. Ik krijg het gevoel dat ik mijn kinderen helemaal niets kan bieden omdat ik er gewoon geen tijd voor heb.( opleiding is min 3 jaar)

Kinderen gaan niet naar hun vader dus van een dag doorwerken aan de studie is niet mogelijk.

Wie heeft ervaring en hoe heeft dit uitgepÃĒkt.

zowel positief als negatief.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

19-08-2010 om 10:48

Dat

zal zeker zwaar worden zeg! Beetje sarcastisch, maar zorgt de instantie ook voor oppas?

Hier een baan van 24 uur en een HBO opleiding 1 dag in de week naar school gehad. En DAT was al zwaar in de combi met huis en gezin. Het zal te halen zijn, maar een zwaar traject gaat het denk ik wel worden, ook omdat je er zelf niet achter staat. Dan is het dubbel zo zwaar om je hoofd in de boeken te gooien na een drukke dag. Is het niet mogelijk dit te bespreken met deze instantie? Of is er iemand anders die de kids bijvoorbeeld 1 dag in de week opvangt? Over het niet kunnen bieden....tja, ik weet niet hoe oud je kids zijn, maar ze kunnen toch behoorlijk flexibel soms zijn hoor wat betreft de aandacht en zeker als het niet oneindig is en je het ze soort van kan uitleggen.

Succes hoor!

Hillary

Hillary

19-08-2010 om 11:24

Hoezo

Hoezo dwingt de uitkeringsinstantie je ertoe? Je hebt toch een baan van 38 uur? Ik ken ook iemand die alles alleen moet doen (vader overleden). Zij heeft 2 kinderen, 1 middelbare school en een kleuter. Zij werkt 30 uur en doet er nog wat vrijwilligerswerk naast (denk ca. 2,5 uur per week werk. Zij heeft er wel enorm veel hulp bij van familie en dan gaat het net ook heeft ze een hulp in de huishouding voor een ochtend per week. Haar moeder komt een dag per week oppassen, kookt die dag en doet al haar strijken van de hele week. Ik denk wel dat het scheelt dat je nog jonge kinderen hebt, die slapen nog (hoop ik) redelijk vroeg, dan heb je nog wat aan je avond.

liora

liora

19-08-2010 om 11:25

Poeh

Jeetje wat belachelijk dat je daartoe wordt gedwongen! Kan je dat uitleggen hier? Is het niet mogelijk om minder te werken of werk te zoeken dat goed aansluit op opleiding?

Maar dat allemaal doen en dan nog drie kinderen.... Hoe oud zijn ze? Kunnen de oudsten af en toe boodschappen doen en koken misschien?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Terechte vraag van hillary - en lidwientje, ben je daar?

INderdaad, als jij fulltime werkt zou je genoeg moeten verdienen om uit de bijstand te komen dus dan heeft de uitkeringsinstantie helemaal niets over je te zeggen.

Of bedoel je dat de uitkeringsinstantie je dwingt om te werken waardoor je opleiding in het gedrang komt? Ik vrees dat daar weinig aan te doen is.

Volgens mij zit Lidwientje Walg in een vergelijkbare situatie van voltijdswerk, plus opleiding, plus alleen de zorg voor kinderen. Ik krijg niet de indruk dat het een lolletje is. Als het enigszins te vermijden valt zou ik het niet doen - kan die opleiding anders een paar jaar op een lager pitje?

Sterkte ermee

Temet

rozenstruikje

rozenstruikje

19-08-2010 om 23:16

Huh?

Ik weet dat hier uitkeringsgerechtigden na een beoordeling verplicht kunnen worden om een bepaalde opleiding te volgen. Dat is dan met behoud van uitkering, vergoeding van de kosten van de opleiding en met vergoeding van kinderopvang. Met het idee dat deze mensen na die opleiding een baan kunnen vinden en dus uit de uitkering zullen zijn.
Maar hoe kunnen ze jou nu verplichten tot een volledige baan EN opleiding, voor ontzettend veel uur in de week?
Ik zou het nog eens navragen hoor, dit kan echt niet voor zoveel uur. En dan ook nog eens 3 jaar lang met kinderen en huishouden en alleenstaand.

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.