Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tanja

Tanja

13-10-2009 om 12:00

Hoe ga ik hiermee om? vertrouwenspositie binnen bedrijf

Sinds januari ben ik begonnen bij een leuk bedrijf. Ik zit op het hoofdkantoor en geef onder meer adviezen aan de directie. Ze verwachten dat ook van mij. In de afgelopen periode weten veel mensen mij te vinden met hun privé of werk problemen. Ik zie en hoor van alles, mede door mijn functie binnen het bedrijf, weet ik vaak wat er speelt of gaat spelen.

Enkele weken geleden is er een werknemer van het bedrijf in de problemen geraakt. Er zijn veel gesprekken geweest, onder andere met een mediator.
Nu is er besloten dat werknemer weggaat, maar dat het voorlopig nog even stil gehouden wordt binnen het bedrijf.

Nu is de manager van die medewerker soms loslippig, wat ik terzijde van dit gewoon niet vindt kunnen, en heeft sommige mensen hiervan al de op hoogte gesteld waarmee hij ook in zijn privé leven mee omgaat.

Klein voorbeeldje, medewerker kwam op kantoor, had gesprek met manager en mediator, als medewerker de deur uit was, zag je betreffende mensen waarmee hij omgaat richting zijn kamer lopen, deur ging dicht en na een paar minuten zag je ze er weer uit komen.

Een van die medewerkers heeft mij in vertrouwen dit verteld dat hij het eigenlijk niet vond kunnen, want wie gaf hem de garantie dat hetzelfde niet bij hem zou kunnen gebeuren als hij in dezelfde positie zou zitten!

Ik heb gevraagd of hij het ook al te kennen heeft gegeven bij manager, dat hij zijn boekje te buiten gaat?
Dat had hij, maar manager had gezegd, ik vertrouw erop dat je dit voor je houdt, omdat we vrienden zijn!

Manager werkt al 20 jaar binnen het bedrijf en de directie heeft veel vertrouwen in hem.

Ik als 'net' nieuwkomer in het bedrijf merk dat sommige mensen het dus niet erg nauw nemen met bepaalde regels en vooral met dit probleem twijfel ik enorm of ik dit bespreekbaar moet en kan maken bij de directie.

Graag jullie advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

13-10-2009 om 14:16

Lastig he?

Ik herken je dilemma omdat ik ook een adviserende rol heb en ook wel eens voor een dergelijk probleem gestaan heb. Ik denk dat je in ieder geval een paar dingen moet scheiden.
"Nu is de manager van die medewerker soms loslippig, wat ik terzijde van dit gewoon niet vindt kunnen, en heeft sommige mensen hiervan al de op hoogte gesteld waarmee hij ook in zijn privé leven mee omgaat. " --> alles na 'loslippig' is in feite niet relevant, alleen het feit dat de manager zijn mond niet houdt is relevant.
"Klein voorbeeldje, medewerker kwam op kantoor, had gesprek met manager en mediator, als medewerker de deur uit was, zag je betreffende mensen waarmee hij omgaat richting zijn kamer lopen, deur ging dicht en na een paar minuten zag je ze er weer uit komen." --> ja, je telt 1 en 1 bij elkaar op en komt tot de conclusie dat er over gepraat wordt, maar feitelijk weet je niet waarom die mensen naar binnen gaan en wat daar besproken is. Misschien gaat het over iets anders. Pas op dat je niet iets gaat invullen dat je niet hard kunt maken.
"Een van die medewerkers heeft mij in vertrouwen dit verteld dat hij het eigenlijk niet vond kunnen, want wie gaf hem de garantie dat hetzelfde niet bij hem zou kunnen gebeuren als hij in dezelfde positie zou zitten!" --> volkomen begrijpelijk en hartstikke fout. In feite doet die medewerker hetzelfde als hij zijn manager verwijt (tenzij jij de aangewezen en officiële vertrouwenspersoon bent van het bedrijf).
"Ik heb gevraagd of hij het ook al te kennen heeft gegeven bij manager, dat hij zijn boekje te buiten gaat? "--> dit is op zich een juist advies: de medewerker moet dit als het hem dwars zit, in de lijn leggen. Goed gedaan.
"Manager werkt al 20 jaar binnen het bedrijf en de directie heeft veel vertrouwen in hem." --> 20 jaar betekent niets. Alleen maar dat de manager er lang werkt Dat de directie vertrouwen heeft, is ergens op gebaseerd, maar vast niet alleen op zijn lange dienstverband. Anderzijds wil jarenlang vertrouwen niet betekenen dat het eeuwigdurend en terecht vertrouwen is. Iemand kan het in hem gestelde vertrouwen ook kwijtraken.
"Ik als \'net\' nieuwkomer in het bedrijf merk dat sommige mensen het dus niet erg nauw nemen met bepaalde regels" --> dat je nog niet zo lang in dienst bent, betekent ook niets Je ziet wat je ziet en je hoort wat je hoort.
Je zou de vraag eens in zijn algemeenheid aan de directie kunnen stellen: "Wat verwachten jullie van mij als ik merk dat bepaalde medewerkers regels overtreden? Hoe zien jullie mijn rol daarin?" Probeer je adviserende rol ook te scheiden van je expertrol in bepaalde zaken. Het is soms heel lastig om onderscheid te maken daartussen: je wéét vanuit je expertise hoe het (beter) zou moeten / kunnen maar je taak is adviseren. Weeg ook eens af wat de consequenties zijn van de mogelijke oplossingen die je bedenkt. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor je eigen rol en positie.
Nou, erg veel helpen doet dit waarschijnlijk ook niet. Ik hoop dat je er uit komt.

Fransien

Fransien

14-10-2009 om 19:43

Vriendelijk blijven

Wat ik zou doen, is de leidinggevende aanspreken, gewoon melden dat jij wel weet dat hij professioneel is, maar dat hij met dit gedrag de schijn zo tegen krijgt en dat is zo zonde.
Hij zal niet durven ontkennen dat hij professioneel is, en hij krijgt de implicaties echt wel mee.
Groetjes, Fransien

Liona

Liona

16-10-2009 om 09:56

Herkenning

"Klein voorbeeldje, medewerker kwam op kantoor, had gesprek met manager en mediator, als medewerker de deur uit was, zag je betreffende mensen waarmee hij omgaat richting zijn kamer lopen, deur ging dicht en na een paar minuten zag je ze er weer uit komen".
.......

Ging bij ons precies zo. Ik of een collega had bijv. een gesprek bij de regiomannager en zodra het gesprek klaar was en ik of anderen weer op de plek zaten, dan zag je de coordinator naar binnen gaan om na te gaan waarover het gesprek ging.

Ik was daar zeer verontwaardigd over. Als ik zou willen dat de coordinator bepaalde dingen moest weten, dan had ik haar er wel bijgeroepen. Soms ging het dus echt om prive-zaken van anderen, maar steeds weer ging die coordinator naar binnen bij de manager om op de hoogte gebracht te worden. Het vertrouwen in de manager was metteen weg en ik heb in ieder geval nooit meer het achterste van mijn tong laten zien bij hem. Ik vertrouwde hem gewoon niet. Daarnaast "roddelde" hij rustig over collega's waarmee ik samenwerkte. Tja, wat zegt hij over mij tegen anderen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.