Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dion

Dion

27-04-2011 om 16:28

Hoe ga je om met collega's ;)

En dan bedoel ik, valse, roddelende.
Even kort door de bocht schtsen ivm herkenning:

1 collega speurt agendas na, roddelt met iedereeen over iedereen, loopt meteen naar de leiding om even met een subtiele vraag iets negatiefs door te laten schemeren, blijft ondertussen supervriendelijk tegen iedereen etc.
Heden: ik ben 1 dag ziek, wordt gebeld door de leiding: betreffende collega was bij haar geweest met iets wat fout leek te gaan. Normaal vangen wij elkaars werk op, gene leiding bij nodig, zij grijpt meteen haar kans en vraagt aan de leiding mij even te bellen wanneer ik terug kom???
Ik haar zelf gebeld met de vraag wrm ze dit niet zelf op kon lossen , en antwoord"nouja dat weet ik eigenlijk niet ikdacht ik ga even vragen aan de leiding of zij weten wat er met je is.
De leiding doet voorkomen dat ik beter overleg had moeten hebben met direct collega, immers was ik echt te ziek om over dit ene puntje na te denken, en wat immers door collega opgepakt had kunnen worden, was er niets aan de hand geweest.
Ik heb mij in de ochtend tijdig ziekgemeld dus iedereen op de hoogte.
Nu krijg ik wel de leiding ana de telefoon dat er ea fout gaat doordat ik mn zaken niet heb overgedragen?
Het betreft 1 telefonische afhandeling, voor de rest niets.
Dat ze bellen, geen probleem. Maar het gaar mij om roddelgedrag van collega, klikken en klagen bij de leiding en de leiding neemt dit klakkeloos aan. Zo deed zij voorheen met een collega die uiteindelijk is overgeplaatst omdat ze tijdens zijn ziekzijn heel veel fouten tegen kwam en steeds maar niet wist wat ze er mee aanmoest. Hup, altijd naar de leiding.
Overigens denk ik niet dat d eleiding dit als roddel en achterbaksheid ziet, ik denk dat het hen goed uitkomt dat er collega's zijn die op deze manier dingen terugkoppelen.
Hoe gaan jullie om met lastige collega's.
( heb haar overigens meerdere keren op haar roddelgedrag aangesproken)

Ik ben ziek en zit me potverdorie te verbijten en te bedenken dat ik morgen ziek of niet ziek maar ga werken.
Voel mij toch al snel onder druk gezet, na dat is dan mn eigen schuld.

Groetjes,
Dion

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

27-04-2011 om 20:57

Hmmm

Als het kwade opzet is van die collega is het een vorm van pesten. Hebben jullie een vertrouwenspersoon op het werk, of iemand die als mediator zou kunnen optreden?
Ik heb een collega die al zijn mailtjes met op- en aanmerkingen over mijn werk altijd cc't naar mijn leidinggevende. Het is zijn taak om de allerlaatste toets op alle dossiers uit te voeren, en dat doet hij met een stofkam (i.p.v. globaal, wat de bedoeling is). Ik heb niet het idee dat hij het met kwade bedoelingen doe, dus ik lig er verder niet wakker over. Voorheen deed hij bcc naar mijn leidinggevende, maar sinds ik daarover gevallen ben is hij overgegaan naar cc

Queenie

Queenie

27-04-2011 om 22:27

Rol leidinggevende

Ik denk dat je met je leidinggevende in gesprek moet gaan. Deze moet blijkbaar meer leiding geven aan de processen in het team. Wat te doen bij fouten van collega's? Wat te doen bij onduidelijkheden bij afwezigheid van collega's? Zij moet ervoor zorgen dat jullie onderling deze zaken kunnen oplossen.
Zo zou ik het aan je leidinggevende voorleggen. Het is prettig als wij fouten die worden gemaakt met elkaar zelfstandig kunnen oplossen. Hoe kunnen we dat het beste doen? Wanneer wil je dat we het bij jou melden?
En geef dan direct het signaal dat jij merkt dat er een negatieve sfeer op de afdeling hangt, waar mensen het blijkbaar nodig vinden om over elkaar te roddelen.
Succes!

Dion

Dion

27-04-2011 om 22:43

Leiding

Zat ik aan te denken maar de leiding vindt het altijd wel prettig als dit soort dingen naar haar toe komt,kan ze weer even op haar streep staan en dat maakt haar minder benaderbaar. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan is het toch dat eerst zelf moet kijken hoe ik dit had kunnen voorkomen etc.

Een vertrouwens persoon, nooit aangedacht. Dat is ms wel een optie. Maar asl het zo subtiel gebeurt, wat dan?
Wat kan ik er via een vertrouwenspersoon mee bereiken, of is het enkel mijn verhaal kunnen doen en opluchting vinden?
Het malle is, collegas bespreken wel eens onder elkaar dat ze deze dame gevaarlijk vinden maar dat we er kennelijk ook weinig aan kunnen doen. Zal ik wel of niet gaan praten...ga ik over slapen..

)

Vic

Vic

27-04-2011 om 23:15

Dion

Met zo'n vertrouwenspersoon kun je in ieder geval bespreken of het valt onder de noemer 'pesten'. Als het goed is weet hij/zij ook welke wegen je daarna moet bewandelen.

SjaanBanaan

SjaanBanaan

27-04-2011 om 23:27

Mijn oplossing

Ik heb ook zo'n collega. En een leidinggevende die zich zo voor het karretje laat spannen.

Wat ik heb gedaan is om te beginnen de betreffende collega de toegang tot mijn agenda ontzeggen. Dat heeft aanvankelijk nog wel wat gesputter opgeleverd, maar dat was gauw over nadat ik aangaf dat ik sterk het idee had dat betreffende persoon de verleiding niet kon weerstaan om hier op een niet-correcte wijze mee om te gaan (beetje kort samengevat, maar daar kwam het wel op neer).

En wat ik ook gedaan heb is er keihard tegen in gaan. Scheelt overigens wel dat betreffende collega wel wat goed te maken had bij de baas (vermoed ook sterk dat het gedrag daar enigzins mee te maken heeft), ik wel een potje kan breken bij de baas en betreffende collega in het begin de hand weleens heeft overspeelt. Door bijvoorbeeld te klikken over dingen die achteraf niet waar bleken te zijn, erg mee vielen en/of niet aan te tonen waren.

Al met al is er daardoor een situatie ontstaan dat collega toch ietwat ontzag voor mij gekregen heeft en me voorlopig met rust laat (of zich aan het voorbereiden is op de grande finale, dat kan natuurlijk ook . Wat hierbij erg geholpen heeft is dat wij als overige collega's wel samen spannen, elkaar een hand boven het hoofd houden en een blok vormen. Dat maakt dat collega minder kansen heeft om te zieken en vaak niet sterk staat in haar verhaal.

Het staat of valt denk ik met het krediet dat je hebt opgebouwd bij je baas, en het krediet dat je collega heeft.

Wat denk ik ook wel verstandig is, is om niet in de verdediging te gaan, maar een volgende keer (bij de baas) aan te geven dat je het probleem niet ziet, dat je wel alles netjes hebt achter gelaten en dat je nu eigenlijk te ziek bent om je daar heel erg druk over te maken. Mogelijk overbluf je daar je collega mee. En zo niet dan ben ik bang dat je aan de goden bent overgeleverd. Deze collega is zeer gevaarlijk en dan werkt het niet als je baas op dat gebied een blinde vlek vertoont.

Vertrouwenspersoon heb ik geen ervaring mee, ik denk echter dat je daar alleen wat bereikt als meer collega's daar hun verhaal neerleggen.

Dion

Dion

28-04-2011 om 09:36

Informant

Hi,

Helaas is het niet mogelijk om haar toegang tot mijn agenda te blokkeren. Dit mag niet, we moeten samen werkafspraken plannen en in elkaars agenda kunnen.
Haar aanspreken heb ik al eens gedaan, echter de leiding inlichten zal niet werken vrees ik, zij heeft grag een aantal informanten. En deze informant maakt daar graag gebruik van om in een veilige positie te staan bij de leiding. Dat is het nare en tevens het onveilige wat ik en een aantal andere collegas zo ervaren.
Ik ben wel van plan om haar kwasie te vragen of het werkelijk zo lastig was voor haar om er op mijn eerste ziektedag al niet uit te komen. We doen hetzelfde werk dus ze wist wat ze moest doen. Binnekort is ze met vakantie, zal haar vragen of ik haar op haar eerste vakantiedag kan bellen als ik er niet uitkom.
Ik word kattig, niet handig
Iemand een tip over hoe te handelen zonder mezelf in de kaart t elaten kijken?

Groetjes Dion

SjaanBanaan

SjaanBanaan

28-04-2011 om 11:11

Gewoon terugpakken

Het probleem ligt in mijn ogen bij de leiding. Blijkbaar heeft zij meer belang bij een paar spionnen dan bij een goede werksfeer.

Ik zou haar daar dan ook vooral in voorzien en bij de eerste de beste gelegenheid deze collega dezelfde streek leveren.

Dat levert jou twee dingen op. Ten eerste is zij dan ook gewaarschuwd en ten tweede ondergraaf je daarmee haar positie bij de leiding, want blijkbaar is zij ook niet onfeilbaar. Dit gaat puur om beeldvorming en het is aan jou om die bij te stellen.

Haar confronteren en vertellen dat je haar ook zeker gaat bellen zou ik zeker doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.