Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Neighbour

Neighbour

08-06-2012 om 11:03

Hoe kom je achter de plaatstelijke regels?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Neighbour

Neighbour

09-06-2012 om 12:17

Nee, niet getroffen inderdaad

en we hadden goede hoop toen ze het huis kochten, het leek een normaal stel zeg maar. Schijn bedriegt. De andere buren, daar hebben ze wel overeenstemming mee bereikt, maar dat zijn nogal "makkelijke" mensen die met alle winden meewaaien. Omdat wij niet zitten te wachten op dat extra onderhoud (onze eigen tuin is zo goed als onderhoudsvrij) wilden wij niet meegaan in de coniferen. Met die andere buren hebben ze trouwens weer een andere afsrpaak, daar komt een schutting met een begroeiing er tegenaan, druivenstruik oid.

De tips van zelf bijhouden: als hij ze nu plant staat het volledig op zijn terrein, ik denk niet dat ik dan gerechtigd ben die coniferen te snoeien. Ze staan dus niet op de erfgrens, maar een cm of 30 daarnaast, omdat er eerst bloembakken staan.

Myrna

Myrna

09-06-2012 om 16:51

Vraag

Hoe komt de buurman dan bij de bloembakken om die te verzorgen als er aan zijn kant/tuin er eerst coniferen voor staan? Moet dat dan via jouw tuin?

Neighbour

Neighbour

09-06-2012 om 17:04

Die bakken

heeft hij zogenaamd voor ons neergezet, mogen wij mee doen wat we willen, als tegenvoorstel voor die coniferen op de erfgrens. Zoals gezegd, ze beloven nu wel dat ze het laag gaan houden enzo. Maar ze hebben al vaker dingen beloofd en die zijn ze ook niet nagekomen. Daarom heb ik daar weinig hoop op. Dat betekent dat eventuele plantjes die ik daar in zet het ook niet gaan redden als zij inderdaad die coniferen hoog laten worden.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2012 om 18:27

Jawel hoor

Er zijn zat schaduwplanten te koop.

Als ik jou was..

.. Zou ik eens via uitzendinggemist.nl een hele rits afleveringen van De Rijdende Rechter terugkijken. Krijg je een idee van hoe dit bij andere gelijksoortige burenconflicten gaat.

Succes in ieder geval!

Neighbour

Neighbour

09-06-2012 om 23:42

Nou vertigo

ik heb vrij veel van die programma's gezien en altijd gedacht, hoe kan het dat het zover komt? Nu weet ik het. En het voelt niet prettig.

GS

GS

10-06-2012 om 00:11

Regels

Een coniferenhaag geldt als haag en niet als boom. Dan moeten ze wel gesnoeid worden op een bepaalde maximale hoogte. Laat je ze doorgroeien, dat zijn het bomen en geldt er een max afstand vanaf de erfgrens (ook wettelijk bepaald). Voor erfafscheidingen is de wettelijke max hoogte 2 meter meen ik. Daarvan kan de gemeente van afwijking in aparte verordeningen/regels. Als ze dat niet hebben gedaan, gelden de wettelijke regels rond erfafscheiding. Loop eens binnen bij een juridisch loket voor gratis juridisch advies hierover.
Waarom heb je trouwens zo'n probleem met die haag? Wat voor fenomenaal uitzicht heb je dan, dat je daar zo'n moeite mee hebt als dat wordt ontnomen? Als hun haag dat blokkeert is dat uitzicht toch op hun tuin? Lijkt me als buren niet zo prettig, inkijk in je tuin ...
Een erfafscheiding komt er toch. Zie het van de positieve kant. Een haag is veel fijner dan een schutting: trekt allerlei leven aan (vogels ed) en absorbeert geluid beter dan een vlakke schutting (echo). Een goed onderhouden coniferenhaag is prachtig. Bovendien: gratis, want je buren betalen!

Vertigo

De Rijdende Rechter heeft volgens de privé/telegraaf zelf ruzie met zijn buren over een conifeer, oh ironie... http://www.telegraaf.nl/prive/12296280/__Rijdende_Rechter_in_de_clinch_met_buren__.html

skik

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2012 om 09:56

Ehm gs

Ik woon vlakbij zo'n coniferenhaag van 3 mtr hoog maar geen vogel te bekennen hoor. Zo'n haag is veel te dicht.

Skik haha

Geweldig, echt een telegraaf stukje. Die man doet niets verkeerd en maar zeiken met zijn allen
Waarschijnlijk doet hij het erom..

Rosase

Rosase

10-06-2012 om 15:08

Zelf snoeien

Waarschijnlijk heb je daar wel gelijk in Neigbour. En is het dus beter als buurman de coniferen wel op de erfafscheiding zet. Want dan kun je ze wel zelf snoeien.

Overigens geldt de maximale hoogte van 2 meter voor een erfafscheiding zover ik weet alleen voor de achtertuin.
Ik geloof dat deze voor voor onder de 1,5 meter ligt en mogelijk zelfs nog lager.

Staat er niet ergens in een bouwbesluit iets opgenomen over hoogte van schuttingen? Vroeger moest je daar geloof ik namelijk vergunning voor aanvragen of een melding voor doen.

Achterlijk stukje in de Telegraaf overigens. Hij mag zijn auto niet op de straat parkeren en met de buurtbarbecue doet ie ook al nie mee. Als ik zo'n buren had zou ik daar denk ik ook niet veel voor voelen

Neighbour

Neighbour

10-06-2012 om 16:05

mijn uitzicht is, zoals ik al zei, op het plein waar mijn kinderen spelen. Dat kan ik nu vanuit de woonkamer zien. Als daar een haag staat van 2 meter niet meer dus. Als ik dan in mijn huiskamer of zelfs in de voortuin zit, heb ik totaal geen zicht meer op de kinderen. Dat was nou juist 1 van de dingen waarop wij deze woning hebben gekocht, het grote plein voor de deur en het uitzicht daarop, zodat de kinderen lekker buiten kunnen, maar wij wel genoeg toezicht kunnen houden (ja, vast heel ouderwets, gelet op de overige buurtbewoners die dat allemaal niet doen)
Ik kan niet mijn privacy vrijgeven, anders zou ik je de link geven naar google-maps, kun je het zelf aanschouwen.

Neighbour

Neighbour

10-06-2012 om 16:08

Nogmaals

als het om de ACHTERtuin zou gaan, geen enkel probleem! Het gaat om de VOORtuin. En ik wil, gelet op eerder aangegeven zicht op de kinderen, gewoon weten of ik inderdaad kan staan op het bijhouden tot een bepaalde hoogte van die haag. Of dat nu buxus, taxus, of conifeer is. Alleen weet ik van conifeer dat dat enorm in de hoogte EN in de breedte gaat, daarom hadden wij liever buxus gehad.

GS

GS

10-06-2012 om 16:39

Juridisch loket

Zoals ik al zei, loop even binnen bij het juridisch loket bij jou in de buurt. Daar weten ze vast ook de locale regels. Ik dacht dat het om een achtertuin ging. Als het om een voortuin is, is de hoogte meen ik 1 meter voor de voorkant van het huis en 1,5 m aan de zijkant.
Kun je je bezwaren niet met je buren bespreken? Leg uit waarom je zicht wilt houden op het plein. Dan zijn ze misschien bereid te kiezen voor wat lossere begroeiing waar je ook doorheen kunt kijken?
Fiorucci: wat een pech! Wij hebben altijd nesten in de coniferen haag, maar die is dan ook niet heel strak gesnoeid moet ik toegeven.

Dinges

Dinges

10-06-2012 om 16:48

Ik snap je wel neighbour

Hier ook zo'n pleintje voor de deur. Voortuintjes van een meter of 3 diep. Ik zou niet blij zijn met zo'n haag naast mijn huis, niet alleen omdat mijn uitzicht (op de kinderen bijvoorbeeld) dan weg is, maar ook omdat mijn tuin + voordeur dan meer verborgen ligt vanaf de straat. Is niet fijn ivm inbraak en dergelijke. We zijn daar lang geleden eens specifiek voor gewaarschuwd, er stond toen een joekel van een struik in de buurtuin die het zicht op onze voordeur benam. Die struik is inmiddels weg maar had dus hetzelfde effect als zo'n haag.

In onze achtertuin stonden overigens wel conifeerhagen, links én rechts. Die dingen schieten inderdaad enorm de lucht in maar ze waren op het laatst ook meer dan een meter breed. Snoei je coniferen aan de zijkant iets te enthousiast, dan wordt het niet fraaier: dan worden ze nl. bruin en dat groeit niet meer bij. Na een aantal jaren hebben we ze in overleg met de buren (die het gesnoei gelukkig ook wel beu werden, wegens leeftijd) de hagen gesloopt en er schuttingen voor in de plaats laten zetten. We zijn er nog steeds blij mee.

Neighbour

Neighbour

10-06-2012 om 16:56

Kijk

als je een klein conifeertje plant, dan is het nog wel te doen. En wat ik al zeg, buren zeggen nu, we houden het wel bij. Maar ik geloof daar niet meer in. Maar als het er staat, dan kan ik er niks meer tegen doen. En als het dan gaat groeien, dan heb ik geen poot meer om op te staan. En 2 meter ben je zo.

Neighbour

Neighbour

11-06-2012 om 20:23

Nieuw voorstel gedaan

Onze schuur blijkt lek. Nu is het zo dat we de schuur delen, in zoverre, ze staan tegen elkaar en het dak loop in elkaar over. Wij willen dus het dak laten vervangen. Man is vanavond naar ze toegegaan en het volgende voorgesteld: We laten gezamenlijk de schuur doen en wij (man en ik) kopen een fatsoenlijke buxus voor voor (meter hoog ongeveer). De bakken halen we dan weg.
Ze gaan er over nadenken.

Lota

Lota

11-06-2012 om 21:25

Hoop dat het lukt!

ik hoop dat het lukt! Ik zou flink nijdig worden als m'n buren ineens m'n uitzicht gingen verpesten. Dus ik snap je wel. Maarre, realiseer je je dat je een beetje onverdraagzaam overkomt? Je hebt moeite met een feest, je man is blijkbaar niet aardig geweest op Kerstavond en je hebt kritiek op alle andere buren die hun kinderen niet genoeg in de gaten houden. Ik begrijp je echt wel hoor, maar je loopt denk ik wel het gevaar om als een zeurpiet over te komen als je je tegenover hen zo opstelt. En dan snap ik wel dat ze van alles beloven en niets nakomen. Ze willen natuurlijk van je af zijn en zeggen gewoon alles toe om vervolgens hun schouders op te halen. Zou dat kunnen?

Neighbour

Neighbour

11-06-2012 om 22:10

Tja

misschien. Ik kan echter best veel hebben. En wat die andere buren doen, moeten zij weten. Maar daardoor wil ik wel zicht op mijn kinderen houden, snappie. Dan kan ik ook meteen ingrijpen als de buur kinderen wat doen, maar ook als mijn eigen bloedjes (die echt niet heilig zijn!) wat uitvreten kan ik daarop ingrijpen.
Verder is de overlast natuurlijk een opeenstapeling he, het is niet een enkel akkefietje wat we met ze gehad hebben. In een half jaar tijd hebben we al vaker moet vragen rekening te houden met elkaar dan met de vorige buren in 10 jaar tijd. En nee, mijn man was niet aardig op Kerstavond, maar let wel, ook dat was een gevolg van een aantal dingen, en toen om 22:00 die volumeknop open waar onze zoon van wakker werd. Kan me niet voorstellen dat jij dan nog vriendelijk kan doen hoor?

Neighbour

Neighbour

16-06-2012 om 15:44

Zucht

ze houden vast aan het eigen idee. Het blijkt dat we niet alleen met de buren zelf te maken hebben, maar ook met de ouders, die een flinke vinger in de pap hebben. Ik weet het niet meer en sta zo langzamerhand aan de rand.

Neighbour

Neighbour

19-06-2012 om 10:18

Buurtbemiddelaar

kennelijk iets wat hier in de gemeente in het leven is geroepen, en voor dit soort zaken kan bemiddelen. Zij zijn een onafhankelijke derde in het verhaal. Wellicht kunnen zij ons helpen tot een acceptabel compromis te komen, voor beide partijen.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2012 om 12:03

Neighbour

Prima plan, dat zou ik zeker doen. Maar ik hoop dat je buren daaraan mee willen doen!

dorle

dorle

19-06-2012 om 12:36

Neighbour

"Maar daardoor wil ik wel zicht op mijn kinderen houden, snappie."
Begrijp ik het goed dat het gaat om het zicht op je kinderen op een plein tegenover je huis? En dat het dan gaat om het zicht naar links of naar rechts vanuit je huiskamer? Dus niet gewoon recht voor je?
Het zou natuurlijk fijn zijn als ze daar rekening mee houden. Maar als je over hun tuin heen moet kijken om je kinderen te kunnen zien dan heb je niet veel recht denk ik. Niet meer recht dan dat een schutting niet hoger dan zoveel cm mag zijn en een boom niet te dichtbij de erfscheiding mag staan.

Neighbour

Neighbour

19-06-2012 om 15:11

Fiorucci, dat hoop ik natuurlijk wel

maar kan ze niet dwingen. Maar dan heb ik in ieder geval het gevoel er alles aan gedaan te hebben om tot een aanvaardbare oplossing voor beide partijen te komen. Als 1 partij niet mee wil werken, tja, dan houdt het uiteraard op.

Neighbour

Neighbour

23-06-2012 om 22:41

Verdrietig

Ik ga het niet doorzetten. De afgelopen dagen heb ik diverse gesprekken opgevangen van de buren, maar vooral van de vader van buurman, en ik durf de bemiddeling niet in te zetten. Bang voor represailles. Wat ze momenteel over ons zeggen is beneden alle peil. Omdat ze zo hard praten is het ook woordelijk te verstaan voor ons. Zelfs dat hebben ze niet eens door. Vanmiddag nog zag ik, toen ik toevallig in de slaapkamer wat aan het doen was, hoe ze buurvrouw weer iets zei, haar middelvinger richting ons opstak en haar kont liet zien. Terwijl wij eigenlijk al die tijd gewoon beleefd zijn gebleven, niet gescholden, geen stemverheffing of wat dan ook, alleen bij een aantal dingen aangegeven dat we daar wat moeite mee hebben. (Geluidoverlast en pas later over de coniferen)

Uit "armoe" gaan we komend weekend, als het feest gegeven wordt, maar met de caravan naar de camping. Kunnen de kinderen in ieder geval gewoon slapen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.