Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe krijg ik meer overtuigingskracht

zijn er hier cursussen voor. Weer een sollicitatiegesprek gehad waarbij de manager niet erg overtuigd leek van mijn geweldige capaciteiten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

25-08-2010 om 21:01

Overdrijven

Oefen thuis in je prestaties zwaar overdrijven. Als je dan op gesprek bent, dan komt het er waarschijnlijk "normaal" uit.

Verder kun je je inlezen op sites over solicitatiegesprekken wat woorden en zinnen zijn die je het beste niet kunt gebruiken. Heb je iemand in de omgeving die wel eens solicitatiegesprekken afneemt? Vraag die persoon om feedback over je cv en tips hoe deze te presenteren.

Verder zijn er inderdaad cursussen om te soliciteren. Even googlen, en je vindt er legio. Misschien heeft iemand ervaring met een bepaalde cursus?

Trouwens, het is heel moeilijk, maar als je afgewezen wordt, pak de telefoon en vraag naar feedback. Vraag waarom ze je hebben afgewezen en waar je volgens hen aan kunt werken. (cursussen? Presentatie?) Dit helpt enorm voor je volgende gesprekken.

Lichaamstaal?

Vaak zegt onverbale taal het meeste of denk je dat het dat niet is ?

Je moet je ook niet vergissen in de power van informatie die uit je cv spreekt.. dat is een reden om je uit te nodigen.. in de eerste 3 miniuten wordt al bepaald of je uberhaupt iemand bent waar ze zich van kunnen voorstellen een biertje tijdens de borrel mee te drinken. En er zijn veel does en donts maar ik neem aan dat je genoeg ervaring hebt om die valkuilen te vermijden (bijv slecht praten over je vorige werkgever etc).

liat

liat

26-08-2010 om 08:58 Topicstarter

Eigenlijk ging het binnen een minuut al mis...

ik maakte een licht feministisch grapje en zag het gezicht van die man helemaal verstrakken. Ik denk niet dat het iets gaat worden tussen ons.

Tihama

Tihama

26-08-2010 om 13:51

Feministische grapjes

Grinnik. Ik vind het eigenlijk wel een goeie. Als ze daar niet tegenkunnen, dan moet je er ook wegwezen.

Maar de vraag is: overkomt het je vaker dat ze niet overtuigd zijn of was dit een eenmalige? Gezien je eerste zin met het woordje 'weer' vermoed ik het eerste.

Er zijn idd. trainingen voor. Het is altijd een mix van verbaal en non-verbaal. Ik zou eens gaan zoeken op de site van Intermediair. Ik ben daar in het verleden wel eens stukken over tegengekomen.

En een absolute aanrader is het boekje: "Ik krijg altijd gelijk". http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/ik-krijg-altijd-gelijk/1001004006396145/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020082990bn6

Het leest als een trein en je plukt er het nodige uit.

Tihama

Vic

Vic

26-08-2010 om 22:06

Hoe denk je zelf dat het komt?

Heb je een idee over hoe het zou kunnen dat (die) mensen je niet overtuigend vinden overkomen? Mijn ervaring is dat als ik zelf twijfel, ik ook een ander niet kan overtuigen. Als ik daarentegen zelf overtuigd ben van mijn kunnen, kan ik dat ook enthousiast en met spontaan opkomende voorbeelden toelichten.
Je kunt ook oefenen op te verwachten vragen. Als je een antwoord maar vaak genoeg tegen jezelf hebt verteld, ga je het vanzelf met meer overtuiging brengen. Bijvoorbeeld zo'n vraag als in het draadje over je kinderen. Daar zou ik geen greintje over gaan zweten omdat ik al 11 jaar werkende moeder ben, en dat altijd uitermate soepel is gegaan. Voor mij is het geen issue, dus eventuele twijfels bij een ander help ik graag uit de weg.

liat

liat

27-08-2010 om 09:32 Topicstarter

Bij deze interview

vroeg de meneer aan het einde wat mijn indruk van het gesprek was. Ik was toen zo brutaal om te vragen wat zijn indruk van mij was. Hij zei toen dat hij mij niet deze functie zag vervullen. Hij had aan het begin van het gesprek gezegd dat hij een stevige persoonlijkheid zocht met veel overtuigingskracht. Bij een vorige interview voor een gelijksoortige functie kreeg ik ook te horen dat ik niet genoeg overredingskracht had. Toen had ik nog niet zoveel geoefend, dus daar kon ik me iets bij voorstellen. Deze keer was ik vrij verbaasd over deze reactie.

Het is wel een vrij technische functie in een mannenwereld. Ik ben op zich wel gewend dat mensen in het begin niet denken dat ik het werk doen maar wanneer ze na een tijdje zien dat ik goed ben, ze toch enthousiast raken. Er zijn vrij weinig vrouwen die mijn werk doen.

Ik heb al een paar jaar mijn carrière op een lager pitje gezet en wil nu eigenlijk een comeback maken. Misschien ben ik toch nog een beetje te onzeker en merkt men dat. Ik ga zeker dat boek lezen en eventueel een training volgen.

Bedankt weer dames!

Misschien..

Misschien denken ze dat je het niet serieus genoeg neemt? Natuurlijk is een grapje op z'n tijd hardstikke goed, maar misschien was het de verkeerde plaats op het verkeerde moment?
Nog een paar praktische tips: rechtop zitten, handen boven de tafel (niet friemelen), de interviewer aankijken, niet giechelen, stevige hand geven bij binnenkomst, de website goed bekeken hebben en daar van tevoren een paar vragen over bedacht hebben.
Waarschijnlijk heb je deze tips al wel vaker gehoord, maar voor de zekerheid dan.....

Gr. Poezie.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-08-2010 om 15:13

Overtuigingskracht?

"Ik heb al een paar jaar mijn carrière op een lager pitje gezet en wil nu eigenlijk een comeback maken."

Weet je wel zeker dat het aan je overtuigingskracht ligt? Of kan het ook aan je capaciteiten/kennis liggen? Een paar jaar op een lager pitje werken kan behoorlijk nadelig zijn voor je loopbaan, alle ontwikkelingen op werkgebied hebben natuurlijk niet op een lager pitje gestaan al die tijd.

Heeft hij ook gezegd waarom hij jou die functie niet zag vervullen?

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2010 om 15:54

In feite zeg je het zelf ook

Je overtuigt mensen blijkbaar door je kennis en kunde, als ze je (na een wat langere tijd) op je werk beoordelen. Blijkbaar overtuig je niet meteen als je binnenkomt, zo van: zoooooo, daar komt een mevrouw met kennis en kunde die het zaakkie effe gaat regelen.

Jouw daden zeggen blijkbaar meer dan jouw woorden. Ofzoiets.

Tirza

Vic

Vic

27-08-2010 om 16:09

Maar wat doe je dan in zo'n geval?

Ik ken het probleem wel hoor. Mijn leidinggevende vertelde me dat ze in het begin heel onzeker van me werd. Ik ben een kat-uit-de-boom-kijker en ga iemand eerst eens aanhoren voordat ik met een mening kom. Bij een sollicitatiegesprek is het handig/nodig dat je overwicht en pro-activiteit uitstraalt. Volgens mij krijg je dat niet zomaar, en maak je dan alleen kans op een baan als een sollicitatiegesprek heel erg op de inhoud gaat. Zie ik dat goed?

Nasha 1st

Nasha 1st

27-08-2010 om 22:31

Sollicitatie-training

Ik heb eens een sollicitatie training gevolgd en daar wel veel van geleerd, ook over houding en gedrag. We deden ook wat rollenspellen en de mede-cursisten en cursusleiders gaven dan feedback. Misschien zoiets proberen?

liat

liat

28-08-2010 om 08:39 Topicstarter

Ik ga zeker ook een sollicitatietraining volgen

ik ben ook een meer kat-uit-de-boom-kijk type. Ik ben trouwens officieel nog niet afgewezen maar ik voel het wel al aankomen. Ik ga zeker om verbeterpunten vragen.

Daarnaast krijg ik ook een kleine aanstelling als docent. Zal vast ook meehelpen weer mijn communicatieve vaardigheden op peil te krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.