Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Eveline

Eveline

06-04-2012 om 14:11

Hoe lang doorbetaling 100% salaris bij ziekte?

Even een vraag n.a.v. een vriend van mij die een baan op het oog heeft. Goed betaald, (ver) boven maximum dagloon, maar i.g.v. ziekte zou hij maar 8 weken 100% doobetaald krijgen en daarna slechts 70% van het maximum dagloon. Betekent dus een behoorlijke terugval in inkomen, en juist als je ziek bent (en dus niet - zoals i.g.v. werkloosheid - in staat bent een andere baan te vinden) heel vervelend (hoogste inkomen etc).
En aangezien je denkt gezond te zijn, maar je zomaar iets ergers onder de leden kan hebben, toch wel iets om over na te denken. NB Het is wel een kleiner bedrijf met iets van 70 man.

Vraag is: wat is "normaal" of wat zijn jullie gewend?

Ik heb volgens mij zelfs 2 jaar doorbetaling van 100% van het salaris (geen maximum aan verbonden), maar in elk geval 1 jaar. Ik zit wel bij een groter bedrijf (1000 man/eigen CAO).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-04-2012 om 14:15

Het mag

Je werkgever mag vanaf de eerste ziektedag 70% van je salaris betalen of het minimumloon als dat hoger is. Volgens mij klopt het dus niet dat deze werkgever naar 70% van het maximale dagloon gaat. Bij ons (rijksoverheid) krijg je het eerste jaar 100% en het tweede jaar 70% doorbetaald.

Eveline

Eveline

06-04-2012 om 15:19

Wat is "gebruikelijk"?

Vic en Beemer, bedankt voor jullie reakties. Ik weet (nam ook aan) dat wat ze doen wettelijk wel toegestaan is, maar vraag mij af wat gebruikelijk is.
Oftewel: zijn er veel bedrijven die 1 jaar tot 100% aanvullen (of langer) of zijn er juist heel veel die het OF helemaal niet doen OF ook maar zo heel kort (8 weken). Het lijkt mij handig dat te weten in een gesprek omdat vriend dan kan zeggen "jullie zitten vullen wel erg kort aan, dat is niet gebruikelijk" en dan kijken wat er extra te regelen is (qua aanvulling of qua vaste salaris)....
Dus graag hoor ik wat jullie weten over de aanvulling tot 100% (o.i.d.).

Cao

Er is een cao. Dat is gebruikelijk.

Tips

Je wordt wat behendiger in het per email of telefoon houden van overleg met instanties. De meesten, niet allemaal, snappen heus wel dat je moet werken.

En als je zoon ergens heen moet kun je het een aantal keren met hem oefenen tot hij het zelf kan.

En je kunt 's avonds van alles voorbereiden: tas inpakken, brood en drinken klaarmaken, alvast het avondeten voor de volgende dag voorbereiden.

Het voordeel van werken is dat je dagen vanzelf ordelijk worden en dat is ook heel voordelig voor je kind.
Je gaat meer plannen dus worden zaken voorspelbaarder.

Oeps

dit was voor het draadje van Elisa.

Eveline

Eveline

06-04-2012 om 18:01

Geen cao

bij het bedrijf van vriend. Maar ben dus benieuwd wat er bij bedrijven MET en ZONDER CAO's gebruikelijk is.... Hoor graag ervaringen.
Er zijn nl. heel veel verschillende CAO's in Nederland en kan mij voorstellen dat ook daar op dit punt verschillen zijn.
Maar hoor ook graag hoe het bij kleinere bedrijven zit, om (misschien beter) vergelijkingsmateriaal te hebben voor die vriend.

Eveline

Eveline

06-04-2012 om 18:01

Geen cao

bij het bedrijf van vriend. Maar ben dus benieuwd wat er bij bedrijven MET en ZONDER CAO's gebruikelijk is.... Hoor graag ervaringen.
Er zijn nl. heel veel verschillende CAO's in Nederland en kan mij voorstellen dat ook daar op dit punt verschillen zijn.
Maar hoor ook graag hoe het bij kleinere bedrijven zit, om (misschien beter) vergelijkingsmateriaal te hebben voor die vriend.

NaShA

NaShA

06-04-2012 om 22:35

Eveline

als er geen CAO is geldt gewoon de wet en die stelt 70% doorbetaling, zoals hier al eerder genoemd. Kennelijk heeft werkgever wel een eigen regeling die de 1e tijd voorziet in meer doorbetalen, maar dat hoeft dus wettelijk gezien niet. Je kunt het dus ook niet met andere bedrijven vergelijken, elk bedrijf dat niet bij een CAO is aangesloten kan zelf regels daarvoor bedenken of gewoon de wet aanhouden. Minder dan de wet mag in elk geval niet.

Monet

Monet

07-04-2012 om 07:53

En hier

Mijn eerste ziektedag is voor eigen rekening, daarna krijg ik 91% doorbetaald, dus gelijk minder dan mijn normale salaris.

Verschillend

Hier krijgt mijn man 2 jaar lang 100%, maar moet na een tijdje wel de lease-auto inleveren (groot internationaal bedrijf).
Ik krijg eerste half jaar 100%, volgende half jaar 90% en tweede jaar 75% (gemeente).

Vic

Vic

07-04-2012 om 14:19

Monet

Leidt zo'n regeling waarbij je direct financieel nadeel hebt tot een lager ziekteverzuim? Ik kan me voorstellen dat bij bedrijven waar de eerste ziektedag voor eigen rekening is, veel mensen besluiten om maar even goed uit te zieken. Maar als dat gelijk 10% minder inkomen betekent gaan mensen misschien juist wel sniffend en snotterend naar hun werk.
Wij hebben juist een bovengemiddeld verzuimpercentage (6+%) en daar willen ze nu iets aan doen. Volgens mij is het voornemen nu om zieke collega's tig keer per week te gaan bellen, en snel door te verwijzen naar de arbo-arts. Zelf ben ik bijna nooit ziek, maar die ene keer in de drie jaar dat ik niet kan werken slaat de griep ook 3 weken flink toe. Lijkt me naar om dan gelijk mijn inkomen met een paar honderd euro te zien dalen.

Eveline

Eveline

09-04-2012 om 17:17

Nog meer?

Graag hoor ik van meer mensen wat zij voor aanvullingen krijgen (en hoe lang) i.g.v. ziekte. Het gaat er niet om (zoals iemand had gepost) dat een werkgever gerechtigd is de wet aan te houden (dat is op zich juist), want dat is - zeker met mensen met een hoog salaris - een hele grote achteruitgang (daar ga je dan je hypotheek niet mee betalen...). Niet voor niets dat veel werkgevers meer aanvullen dan waartoe zij wettelijk verplicht zijn. Gewoon omdat het risico/ de inkomensachteruitgang voor werknemers anders erg groot is i.g.v. ziekte.

Dus graag hoor ik wat anderen voor aanvullingen krijgen, gewoon om te horen wat "gebruikelijk" is in het land....

Vic

Vic

09-04-2012 om 17:25

Eveline

Wat bedoel je dan voor aanvullingen? Ik ken bijna niemand die niet het eerste jaar 100% krijgt, en ik vind een werkgever die gelijk gaat minderen erg knieperig. Daar zou ik niet gaan werken, want zo'n instelling zie je vast in andere situaties ook weer terug.

Eveline

Eveline

09-04-2012 om 20:02

Vic, dat bedoel ik nou!

Jouw reactie "Ik ken bijna niemand die niet het eerste jaar 100% krijgt" hoor ik graag terug in de reacties, of dat inderdaad zo is, en wat dan gebruikelijk is in het tweede jaar.

Er zijn er wellicht die niet het hele 1e jaar 100% van hun salaris krijgen, maar 1e half jaar 100%, dan 90% en 2e jaar 75% of zo?

Maar mijn idee is inderdaad dat er veelal, zeker gedurende het eerste jaar, aangevuld wordt tot 100% gedurende het hele eerste jaar of een veel langere periode dan bij die vriend van mij.

Ik ben dus benieuwd of dat idee van mij met de werkelijkheid klopt... Dan heeft die vriend van mij wellicht een reden om daarover in gesprek te gaan, hoewel het bedrijf(je) waar hij gaat werken, echt een minimumregeling aanbiedt (en mogelijk alleen dat of zelfs niets verzekerd heeft).

Naarmate je salaris hoger is, is de terugval in inkomen groter als je van 100% salaris terugvalt naar 70% van het maximum dagloon... Dus des te problematischer.

Vic

Vic

09-04-2012 om 20:30

Wettelijk

Dat dagloonverhaal was nieuw voor me, maar ik weet wel dat het niet toegestaan is om de eerste twee jaar meer dan (bij elkaar) 170% uit te betalen. Dus bij ons het eerste jaar 100% en daarna 70%, maar een andere verdeling mag ook. Daarna val je dus wel terug op 70% van het maximale dagloon, als je volledig zou worden afgekeurd. En dat is een aardige teruggang als je voorheen een hoog salaris had.

Puck

Puck

10-04-2012 om 12:48

Voor de statistieken

Mijn werkgever hanteert een half jaar 100%, daarna 70%

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.