Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mijk

mijk

20-11-2009 om 10:05

Hoe leren en groeien jullie?

Ik kreeg gisteren op mijn donder omdat ik volgens een kennis veel te weinig voordeel haalde uit het contact met een van mijn klanten. "Zij heeft jou veel te leren was haar opmerking."Na een korte evaluatie denk ik dat dat in dit geval klopt.

Nu is leren een beetje mijn valkuil. Ik ben altijd zo iemand geweest die dacht dat ze iets kon of het niet kon. Nu ben ik met redelijk wat talent gezegend dus tot mijn 25e deed ik het daar wel aardig mee.. Gelukkig is toen het kwartje gevallen dat er nog een hoop te groeien valt. Ik had het idee dat ik daar redelijk mee bezig was maar ik had inderdaad een vrij voor de hand liggende mogelijkheid tot groei over het hoofd gezien. Dus de grote vraag is nu wat mis ik nog meer?

Wat doen jullie om je te ontwikkelen, te groeien te leren? Op persoonlijk of werkvlak. ben je daar strategisch mee bezig of niet. Ik ben benieuwd!

Mijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

20-11-2009 om 10:43

Strategisch en niet-strategisch

Het loopt een beetje door elkaar bij mij. Via mijn werk doe ik wel eens een cursus speciaal gericht op de carrière, hoewel ik daar niet echt een strategisch plan voor heb opgesteld. Zo'n cursus is wel handig, misschien ook wel leuk, en ook wel bedoeld om mijn cv een beetje op te leuken voor als ik een stap verder wil in mijn carrière.

Daarnaast vol ik privé een cursus, echt alleen maar voor de leuk. Liever zou ik daar meer tijd voor willen vrijmaken, zodat ik een echte studie kan oppakken, maar dat is momenteel niet haalbaar. Deze cursus zet ik ook op mijn cv, maar dan alleen om mijn brede interesse te laten zien. Ik vind het wel een aanvulling op mijn eigen ontwikkeling, maar niet gericht op mijn carrière.

En naast cursussen doe ik (vooral op mijn werk) ook veel naast mijn eigenlijke werkzaamheden in werkgroepjes, OR, dat soort dingen. Daar leer ik veel van. Dat telt voor mij zelfs zwaarder dan een theoretische cursus, omdat ik deze kennis echt gebruik.

groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

20-11-2009 om 12:56

Coach

Ik heb nu een coach op het werk. Echt, een aanrader! Ze had mij op de eerste dag al zowat "door". Nu stuurt ze mij richting een takenpakket dat meer bij mijn ambities past. En langzamerhand zie ik ook wat bij mij de leerpunten zijn, dus ook de zaken waarop ik nog training of bijscholing kan gebruiken.
Het belangrijkste dat ze me heeft geleerd is om duidelijker op te komen voor de belangen vanuit mijn eigen vakkennis. Ik bedoel dus dat ik meer op de voorgrond treed met het takenpakket dat bij mij ligt, zodat het geen ondergeschoven kindje is. Dus mijn advies: neem een coach, en dan wel eentje die echt op de werkplek meeloopt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2009 om 11:22

Mijk

Ik volg geregeld cursussen en trainingen, en heb daarnaast de laatste jaren een aantal modules bij de Open Universiteit gedaan.
Daarnaast denk ik dat je eigen instelling vooral heel bepalend is. Je kunt vaak zoveel leren van de mensen dicht om je heen! Als ik een collega een goede presentatie hoor houden, denk ik vaak direct 'wat kan ik hier van leren?'. Ik vraag ook geregeld feedback van mensen met wie ik samenwerk. Dat helpt je om inzicht in je sterke en je zwakkere punten te krijgen, en eventuele 'blinde vlekken' op te sporen (eigenschappen - zowel positief als negatief - waarvan je je eigenlijk helemaal niet bewust bent dat je ze hebt).
Het moet dus ook een beetje een tweede natuur worden om te willen leren en groeien.

Tien jaren plan

Ja erg ik weet het maar ik heb dus echt een tien jaren plan gemaakt in de vorm van een personal development plan. Het plan draait om mijn carriere maar er staan ook wat persoonlijke doelen in.

Elk doel is onderverdeeld in kleine stappen en de manier waarop dat bereikbaar wordt. Een voorbeel in de persoonlijke sfeer is dat ik ooit graag ook met mijn camera mijn brood zou willen kunnen verdienen. Minidoeltjes zijn dan een flickr account runnen, een fotocursus doen, portret oopdrachten binnenhalen, dan ooit een trouwerij, nieuwe lenzen aanschaffen etc. etc.

Klinkt misschien heel erg overgeplanned maar voor mij werkt het. Ik leer minder als ik niet wat mijn plannen zijn.

Als je googelt op personal development plan vindt je veel.

Mariel

mijk

mijk

23-11-2009 om 09:27

Dank! to zover

ga vooral door want ik steek er echt wat van op. Wat ijsvogeltje benoemd is denk ik mijn achilleshiel. Ik ben denk ik vaak wat te onzeker en te defensief. Extra nadeel is dat ik in eigenlijk al mijn banen vrijwel alleen werk en nu ook voor mezelf werk. Daardoor heb ik soms ook wat weinig zicht op mijn talenten en slechtere kanten. Ik ga een actiever leer en evalueer beleid voor mezelf uitstippelen! Ik ben begonnen met een wederzijds coachsysteem een tijdje terug en daar leer ik inderdaad een hoop van..

Vind het heel fascinerend om te zien hoe anderen hier mee bezig zijn.

Mijk

Leuke draad

Dus ik hoop dat er nog wat reacties komen. Ik lees graag mee...

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.