Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Plien

Plien

16-11-2017 om 14:05

hoe nog meer besparen


Jo

Jo

22-11-2017 om 17:28

@ Plien

Wat heeft het voor zin om een draadje te beginnen met de vraag waar je op kunt bezuinigen, en je zelf antwoord geeft waarop je kunt bezuinigen.

Een lijstje met je uitgaven daar bereik je meer mee.

Je bent dit draadje gestart op 16-11 en vandaag maak je kenbaar dat je je stoort aan 2x verzendkosten voor CD's! CD's dat er nog mensen zijn die daar hun geld aan uitgeven.

Ik kan gewoon sporten en 1x per maand wat halen bij de Chinees. Heb evenveel spaargeld als jij, minimaal 2 monden te voeden en een veel lager inkomen. En dan vraag ik mij af, waar zit dat gat.. waarschijnlijk in je hand zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

Jasmijn

Jasmijn

22-11-2017 om 17:34

Jo, wat kom je enorm knorrig over zeg! Plien vraagt om extra tips en geeft alvast aan waar ze al wél aan gedacht heeft en misschien hebben wij nog een aanvulling.
Inderdaad áls je dan wat vergeten bent te kopen, probeer je dan echt te beheersen tot écht dat ene aankoopje en niet meer dan dat, dan maakt het niet zo uit natuurlijk. Verder hier geen sportclubs, ik ren gewoon zelf rond, kost niets en natuurlijk kopen we ook wel eens wat luxe artikelen, en gaan ook wel eens uit eten, maar dat kan dan, omdat ik verder zuinig doe.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-11-2017 om 19:42

Snap Jo wel

Bij iedere tip die er komt heeft Plien een 'ik weet beter'.

Tja, dan houdt het gauw op.

Plien

Plien

22-11-2017 om 20:37

Wilgenkatje

ja, ik begrijp wat je bedoelt met die impulsinkopen. Ik probeer erop te letten maar ga hiermee wel eens de fout in, althans bij de supermarkt. Van die heerlijk geurende broodjes bijvoorbeeld. Bij andere winkels heb ik eigenlijk zelden dat ik meer meeneem dan de bedoeling is. Daar denk ik ook echt bewuster na of ik het echt wel nodig heb of eventueel een alternatief kan bedenken wat ik dan altijd al in huis heb.

Plien

Plien

22-11-2017 om 20:52

Jasmijn snapt het

waarom ik het draadje gestart ben. Ik geef aan waarop ik al bespaar om te voorkomen dat mensen met tips komen die ik al toepas. Ik vraag dus om aanvullingen en zie dan of ik daar iets mee kan/wil of niet. Ik heb hier zeker al nuttige tips voorbij zien komen waarmee ik aan de slag kan.

Tips.

De verwarming een graad lager en 's avonds minstens een uur voor je naar bed gaat de thermostaat terug naar 15.

Aanbiedingen bij drogisterijen zijn er altijd. Is het niet bij het Kruidvat, dan wel bij de Etos of elders. Alleen kopen wat je nodig hebt.

Dit telt ook voor supermarkten, ik koop niets wat ik normaal ook niet koop. Geen ander merk koffie omdat het in de aanbieding is, waarschijnlijk vind ik het niet lekker.

Op Maandag afgegepast geld in je portomonnee en daar moet je het die week mee doen.

Al je verzekeringen nalopen, soms lopen er onnodige verzekeringen of zelfs dubbele.

Koopzegels sparen bij je vaste supermarkt.

Geen huisdieren en zeker geen nieuwe in huis halen.

Geen apparaten op standby en opladers uit de stopcontacten.

Zoveel mogelijk lopen en fietsen, auto laten staan.

Niet allerlei afgeprijsde artikelen kopen omdat het "nu" goedkoop is. Koop gewoon 2 jaar niets, kleding die al jaren in je kast hangt trekt plotseling weer je belangstelling.

Van alles iets minder en restjes opmaken. Gooi je normaal 500 gr. gehakt door de macaroni, dan wordt het nu 400 gr. Van de overige 100 gr.maak je een borrelhapje voor het weekend. Met wat minder kaas smaakt de lasagna ook. En een tosti smaakt prima gemaakt met oud brood.

Heb het gezellig met zelfgevulde eitjes op Zaterdagavond, de gehaktballetjes en een lekker wijntje.

Nog meer?

Plien

Plien

23-11-2017 om 05:27

Meer tips

Zijn altijd welkom uiteraard. Dus mocht je er nog weten, dan mag je ze hier rustig spuien

Half a twin

Half a twin

23-11-2017 om 08:30

Weekgeld voor de boodschappen, en nog een tip

Mijn boodschappenweek begint op dinsdag. Voor ik naar de markt ga haal ik bedrag X en daar moet ik de hele week boodschappen van doen. Eten, drinken, was- en schoonmaakmiddelen en toiletartikelen.
Ik zit al bijna 10 jaar op hetzelfde bedrag. De sport is om aan het eind van de week iets over te hebben. Als er op maandagavond nog een tientje in de knip zit, pin ik de volgende ochtend een tientje minder. Met 5 euro over kan dat niet (er zitten geen biljetten van 5 in de pinautomaat) maar dan neem ik in die week alvast iets mee dat "er aan zit te komen" en een flink gat in mijn budget hakt. Bus vaatwaspoeder of een pak fijnwasmiddel of zo.

Mijn tweede tip vergt wat rekenkundige vaardigheden en klinkt sommigen niet als bespaartip in de oren maar kan het wel zijn.

Het kan namelijk de moeite lonen om van een dubbele elektriciteitsmeter terug te gaan naar een enkele. Voor een dubbele meter betaalde ik namelijk veel meer "vastrecht" zoals ze dat noemen. Alleen als ik echt helemaal nooit de dure stroom gebruikte voor andere dingen dan verlichting was zo'n dubbele meter echt voordelig voor mijn portemonnee. In een gezin met opgroeiende kinderen red ik dat niet, de oven moet wel eens aan in de "dure uren". Pas na 21.00 warm eten is niet zo handig gebleken met kleine kinderen maar ook niet met pubers. Ook de wasmachine draait tijdens dure uren anders ligt iedereen er wakker van. Met gezellig koekjes bakken op de vrijdagmiddag was ik ook veel elektrische warmte aan het gebruiken en dat kost dan veel dure stroom, net als strijken, de vaatwasser en de droogtrommel.
Mijn man heeft toen aan de hand van de meterstanden, het vastrecht en de prijzen van het laag en hoogtarief uitgerekend dat 1 tarief beter veel beter was voor onze portemonnee. En dat kon bij onze energieleverancier.
Mijn leven is nu een stuk relaxter, kan gewoon 's morgens een was draaien, met mooi weer buiten hangen, strijken als het bijna droog is en heb ik niet al dat gedoe na 21.00 uur.
Want hoe goed je ook je best doet om op te letten dat je weinig dure stroom gebruikt voor apparaten met elektrische warmte, bij veel mensen lukt dat niet. Mijn zoon was gisteren met zijn fiets gevallen, hele jas vies, die kan dan gewassen, en gedroogd vandaag weer aan en zo is er wel vaker een noodgeval geweest waarvoor ik, ten tijde van dubbeltariefmeter, toch dure stroom moest gebruiken. Met 1 trommel wasgoed of een ovenschotel per maand is je voordeel van een dubbeltariefmeter vaak al in rook opgegaan.

Jo

Jo

23-11-2017 om 09:20

@ Half a twin

17 jaar lang zat ik vast aan een elektrisch boiler die automatisch opwarmde in de daluren (na 23.00 uur, weekend en feestdagen). Jarenlang gepuzzeld om zo economisch mogelijk met gebruik te maken van stoom. Enkel tarief was geen optie.

Wat was ik blij dat er na de renovatie van m'n woning een CV kwam. Direct mijn dubbele meterstand om laten zetten naar een enkele. Wat je zegt, het maakt je leven een stuk praktischer.

Dubbele meters zijn alleen goedkoper als je daluren gebruik veel hoger ligt dan je dagstroom.

Vergeet je energie slurpende koelkast ..... die staat bij mij 24/7 aan.

Jo

Jo

23-11-2017 om 09:38

geen besparing, wel een tip

Ik spaar bij mijn energieleverancier.
Het ingeschatte maandbedrag verhoog ik.
jarengeleden deed ik dat met de gedachte, ik krijg liever geld terug dan dat ik opeens een afrekening krijg met een bedrag dat ik niet op kan hoesten.
Nu doe ik het bewust om te sparen. Bij de laatste jaarnota kreeg ik ruim € 1.300,- terug.
Oke misschien een omslachtig spaarsysteem.

Maar voor mij helpt het, zeker als ik dat bedrag dan in een enveloppe aan mijn zus geef en zij het in haar bankkluis voor mij bewaard. Geen kans op verleidingen.

Zegels spaar ik alleen bij de Plus, die geeft een spaarrente van 50%!!!!!! Je koopt voor € 4,- en krijgt € 6,- terug. Dat is mij er 45 jaar geleden al ingeramd. Was ik ze vergeten dan werd ik teruggestuurd naar de winkel.

Triva

Triva

23-11-2017 om 10:10

dubbeltarief

Ik roep al jaren hier dat dubbeltarief helemaal niet zo'n groot voordeel is. Overigens is 21:00 uur zeldzaam, het grootste deel van het land gaat om 23:00 uur over op goedkoop tarief maar de vaste kosten zij bij 21:00 ook hoger.

De meeste mensen hebben er 5 euro per maand voordeel aan maar moeten daarvoor dus in het weekend wassen, 's nachts wassen etc. Wij hadden vroeger nog een droger die we moesten gebruiken om alle wassen er doorheen te halen omdat je nu eenmaal niet alle was in een flat kunt ophangen. Later kregen we een grote zolder dus was de droger minder nodig en door die te verkopen kregen we dus daar nog aardig wat geld voor terug (miele) en bespaarde dat weer in stroom. Ik weet zeker dat we nu meer besparen want met een enkeltarief betaal je nu eenmaal minder vaste kosten.

https://www.gaslicht.com/nieuws/enkeltarief-of-dubbeltarief-wat-is-voordeliger

Plien

Plien

23-11-2017 om 13:07

dubbeltariefmeter

zit er hier niet dus daar hoeven we niks aan te veranderen. Wel is het naar boven afronden van het maandelijks voorschot het bekijken waard, terugkrijgen is fijner dan bijbetalen na afloop.
Aan koopzegels doe ik tot nu toe nog niet, heb er wel wat liggen omdat mijn partner dacht dat ik die spaarde (ik neem wel alle zegels van spaaracties aan, hij dacht dat dit ook zoiets was). Het zijn zegels van AH, andere winkels met zo'n spaarsysteem zijn er (nog) niet in de buurt. Wat ik tot nu toe wel heb zijn de spaarpunten op de perla koffie, als ik meerdere boekjes vol heb, lever ik die in bij de kassa voor korting op de boodschappen. Die koffie koop ik als er een aantrekkelijke aanbieding is maar soms neem ik koffie mee bij de Lidl als ik daar ben voor de weekboodschappen.

Zojuist bij de drogist wat voorraad ingeslagen van artikelen met mooie kortingen (1 + 1 gratis of 2e artikel met 50% korting). Zijn produkten die we altijd al gebruiken.

Ook wil ik weer iets vaker met het plannen van een weekmenu aan de slag, menu plannen aan de hand van de aanbiedingen van die week, zeker wat betreft groenten en vlees. Het is ook wel makkelijker om niet per dag te moeten bedenken wat ik ga koken.

Half a twin

Half a twin

23-11-2017 om 13:17

maakt niet zoveel uit waar je spaart

Bij de energiemaatschappij of bij de bank. Rente krijg je toch niet.

Plien

Plien

24-11-2017 om 15:57

volgend jaar

vanaf eind volgend jaar kan er weer flink gespaard worden. Vanochtend ben ik langs de bank gegaan ivm de spaarhypotheek en de looptijd eindigt in september, met het geld dat daarbij vrijkomt kan de spaarhypotheek afgelost worden. Dat zal zo'n 200 euro per maand schelen in maandlasten en dat bedrag kan dan naar de bufferrekening. De rentevaste periode van de annuïteitenhypotheek loopt in het voorjaar af, die wordt dan wellicht opnieuw vastgezet tegen een nog lagere rente per maand.
Met alle andere bespaarmaatregelen die we ook nog gaan nemen, zal onze buffer dan op den duur wel weer hoog genoeg zijn.

Jasmijn

Jasmijn

24-11-2017 om 16:53

alle kliekjes bewaren

Ik gooi nooit eten weg. De vriezer ligt vol kleine bakjes met kliekjes (ik heb 3 lades tot mijn beschikking) 1 la voor 3 broden en de rest voor de kliekjes dus. Regelmatig moet er hier eentje vroeger weg ivm werk en dan wordt zo'n kliekje gebruikt. Of als lunch.
Als ik teveel kliekjes heb dan gaan we een avond kliekjes eten, gewoon van alles wat een beetje bij elkaar past.
En ik koop ook nooit kant en klaar maaltijden of andere pakketten en zakjes, zelf los maken is gewoon goedkoper.

Plien

Plien

24-11-2017 om 17:13

Kliekjes

Vaak worden die de volgende dag opgegeten maar soms ook wel bewaard. Het ligt eraan hoeveel er over is. Ik probeer zoveel mogelijk vers te koken dus zonder pakjes, zakjes en pakketten maar ben niet echt een geweldige kok. Wel kook en pureer ik aan het eind van de zomer zelf gekweekte tomaten en courgettes voor soep en dat gaat wel in de vriezer. Lekker met afval stokbrood

Plien

Plien

24-11-2017 om 17:15

Afbak

Stokbrood ipv afval stokbrood dus

Plien

Plien

10-12-2017 om 20:32

gestopt met roken

mijn partner is sinds vorige week gestopt met roken. Hij stopt vanwege wat gezondheidsklachten maar het is wel gelijk merkbaar in de portemonnee. Nu wel hopen dat hij het dit keer volhoudt uiteraard. En binnenkort komt de eindejaarsuitkering er weer aan, altijd een mooi bedrag, dit kan dan gespaard worden.
En verder sla ik bij bepaalde aanbiedingen veel groter in dan voorheen, vooral bij drogisterij artikelen. Wel van spullen die we altijd al gebruiken.

Wel opletten met "lang houdbare producten"... (#56)

Nooit meer voorraad inslaan dan redelijkerwijs kan opgebruikt worden binnen enkele maanden.

Nogal wat producten die geacht worden "lang houdbaar" te zijn, zijn dat eigenlijk niet.
En al helemaal niet als de voorraad opgeslagen wordt in vb. een berghok in of aan de garage.

Onder de producten die verondersteld worden lang houdbaar te zijn, maar dat eigenlijk NIET zijn, o.m.: wasmiddelen, dranken (vooral bruisende-) in plasticflessen, droge koekjes etc. verpakt in plastic, gepekelde waar, waar in azijn, in glas met metalen deksel: augurken, uien, ketchup, spuitbussen allerlei, alle mogelijke soorten zetmeelhoudende producten: tarwebloem, zelfrijzende bloem, maisbloem, tapioca, vermicelli, spaghetti, macaroni, griesmeel, broodkruim... en droge waar die die spullen bevat (kant-en-klaar soep!), enz.

Plien

Plien

12-12-2017 om 17:04

Yvan

bij sommige produkten is het me wel bekend dat de smaak erg achteruit gaat als het (te) lang blijft staan maar dat soort produkten sla ik niet zo groot in. Het gaat vooral om shampoo, tandpasta, toiletpapier, verder ook wel koffie maar dat vliegt er nogal snel doorheen.
Drogisterij produkten worden hier vooral bewaard in een kast in de slaapkamer. Wasmiddelen koop ik wel in de aanbieding maar geen hele grote hoeveelheden.

Guppie

Guppie

07-01-2018 om 19:47

Onderliggende emoties.

Natuurlijk kan je heel veel plannen, afspreken hoeveel je uitgeeft, roken is niet zo verstandig enz. Toch speelt het emotionele stuk vaak een grote rol. Waarom rookt iemand bijvoorbeeld? Onder een verslaving kan een milde depressie zitten. Het roken zorgt voor een lichte angstreactie in je lichaam, waardoor je het depressieve gevoel niet voelt. Wierook in huis kan ontspannend werken. Met het bestellen op internet eigenlijk net zoiets.
En de kwaliteit van de relatie kan een rol spelen. Als je een minder goede verstandhouding hebben, of liever gezegd, als de emotionele aandacht voor elkaar minder is, zoek je ontsnappingsmogelijkheden.
Verder kan je veel dingen zelf doen en maken. Zoals kiemen kweken in je keukenkastje, groente in de vensterbank enz.
Kijk ook eens naar de thermostaat. In een eerdere woning was de thermostaat door de vorige bewoners zó ingesteld dat hij 's ochtends op een bepaald tijdstip op 20 graden ging en 's avonds naar 15 graden. Toen ik hem op een gegeven moment 's ochtends op 15 graden instelde en na het opstaan iets hoger zette, scheelde dat in mijn rekeningen.

Plien

Plien

08-01-2018 om 17:36

besloten

ik heb besloten om sommige dingen gewoon zo te laten zoals die zijn, om de simpele reden dat ik een ander niet kan veranderen alleen omdat ik dat graag zou willen. En wat Guppie hierboven al noemt, sommige gedragingen dienen als ontspanning of als uitlaatklep.
Ook is onze financiële toestand niet nijpend, we kunnen gewoon fatsoenlijk rondkomen maar ik wil graag dat de buffer wat sneller aangevuld wordt, dit omdat het toch een veiliger gevoel geeft.
Ik ben intussen wel begonnen met de spaarzegels van AH, ik had er door een misverstand van mijn partner al wat liggen maar nu neem ik ze er zelf ook bij als ik daar mijn boodschappen haal. De loterijen zijn opgezegd per 1 januari dus dat scheelt al wat, zoveel hebben we de afgelopen jaren niet gewonnen.
Met de thermostaat wil ik ook nog iets meer aan de slag, al hebben we best een vrij kil huis dus echt heel lage temperaturen, zoals 15 graden, vind ik niet prettig. Maar iets lager moet nog kunnen uiteraard.

Pleun

Pleun

08-01-2018 om 23:30

Aha

Nou toch nog een bespaartip: zo min mogelijk boodschappen bij Ah halen, liever Lidl oid, scheelt enorm. En heeft je man zich al verdiept in spotify? Anders mooi verjaardagscadeautje voor hem

Verder kun je misschien toch eens kijken of je je huis niet minder kil kunt krijgen. Deuren altijd dicht, verwarming vrij, tocht weggewerkt, etc

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2018 om 00:55

Pleun

Ik heb de indruk, dat het verschil tussen AH en Lidl niet meer zo groot is als 15 jaar geleden. AH heeft regelmatig leuke aanbiedingen en eigen merk valt ook mee. Het zal over een hele maand vast iets schelen, maar als je dat verschil weer vermorst vanwege een langere autorit bijvoorbeeld, kun je net zo goed bij AH winkelen.

Plien

Plien

09-01-2018 om 16:27

boodschappen

het merendeel halen we bij de Lidl maar wat ze daar niet verkopen, halen we bij AH. Qua afstand maakt dat weinig uit. Als ik naar AH ga, let ik vooral op de bonusaanbiedingen of de hamsteraanbiedingen.
Wat het huis betreft: we hebben al radiatorfolie, dubbel HR++ glas maar doordat we de trap in de woonkamer hebben, is het toch minder warm in huis. Deuren blijven zoveel mogelijk dicht.

Plien

Plien

12-01-2018 om 13:44

de Nederlandse Adviesbond

daardoor werd ik vanmiddag gebeld met de mededeling dat het gas- en electragebruik bij ons wel hoog is (klopt idd wel) en dat dit lager kon blablabla. Nu geloof ik ook wel dat we aan een lager maandelijks voorschot kunnen komen door over te stappen maar we zitten nu nog een aantal jaar vast aan onze huidige leverancier. Volgens die man was dat geen probleem want sommige energieleveranciers nemen je boete over als je eerder overstapt.
Maar ik ben toch nog wat huiverig om nu over te stappen en dan ook nog via die Nederlandse Adviesbond, is dat betrouwbaar? Ons werd een contract met Eon aangeraden overigens.

EllenM

EllenM

12-01-2018 om 13:55

Bellen

Opbellen naar je eigen leverancier en melden dat je ergens anders goedkoper terecht kan maar eigenlijk niet wil overstappen en vragen of ze een beter aanbod hebben of ook een korting willen geven. Dit heeft bij mij gewerkt.
Ook ben ik weer even geattendeerd op hoog en laaf tarief dus daar let ik ook weer extra op.

Plien

Plien

12-01-2018 om 17:19

dat is een prima idee

en heb ik ook wel eens ergens gelezen maar nog nooit toegepast. We zijn ooit wel eens overgestapt maar hadden toen een slechte ervaring gehad dus dit naderhand niet meer gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.