Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

17-11-2011 om 13:56

Hoe regel je het samen financieel?

Ik las hierboven een draadje van Oregano, die in januari officieel gaat samenwonen met haar vriend (gefeliciteerd overigens!). Wij zijn nog niet zo ver maar dat besluit komt voor ons ook wel steeds dichter bij en ik begin alvast wat na te denken en wil daarom graag weten hoe anderen dat hebben geregeld.
Dit is uiteraard een andere situatie dan voorheen, toen ik nog getrouwd was en we samen kinderen hadden. Ik ben nu een alleenstaande moeder met een eigen inkomen en een eigen huis (waar vriend bij in zou trekken). Ik lees andere draadjes over (financiele) problemen door een 'wasfoutje' en zo wil ik het dus absoluut niet. Maar hoe dan wel? Ofwel, wie wil delen hoe jullie het thuis financieel hebben geregeld? Ter inspiratie?

Dank alvast,
groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gescheiden rekeningen

Hier hebben we een gezamenlijke huishoudrekening (zonder kredietfaciliteit) waarop wij beiden maandelijks een gelijk bedrag storten. Daaruit worden de huishoudkosten betaald, inclusief alles voor onze kinderen. Verder hebben we beiden gewoon onze eigen rekeningen aangehouden en mag ieder zelf weten wat hij/zij met het eigen geld doet

Waarbij ik aanteken dat toen wij deze afspraken maakten we ongeveer een gelijk inkomen hadden. Inmiddels is mijn inkomen lager dan dat van partner maar ik kan nog steeds prima met deze verdeling leven. Partner betaalt trouwens uit zichzelf regelmatig dingen voor allen uit zijn eigen zak.
Ik ben voor die gescheiden rekening omdat ik vrees dat ik anders ga zeuren over waaraan vriend zijn geld uitgeeft, en dat lijkt me niet verstandig.

Groeten,

Temet

Arawen

Arawen

17-11-2011 om 14:37

Niet 'onze kinderen' maar 'mijn kinderen'

Je hebt een punt Temet, en het aanhouden van een stukje 'eigen geld' om discussies over prive-uitgaven te voorkomen lijkt me ook een hele goeie..
Maar het punt is dat het niet gaat om 'onze kinderen' maar om 'mijn kinderen'. Ik ben dus als eerste verantwoordelijk voor hun kosten. Krijg overigens geen alimentatie. En wat dan? Wie zit er in een vergelijkbare situatie en hoe doen jullie dat? Alles op 'een grote hoop vegen' of zoveel mogelijk apart houden?
Ik blijft nieuwsgierig...

groeten Arawen

Hier

zijn we al een jaar of 11 samen, er zijn 3 rekeningen: ieder eigen betaalrekening waar salarissen etc op gestort worden en eigen lasten (eigen zorgverzekering, eigen telefoonrekening) van af gaan.

Dan is er een gezamenlijke rekening waar we beide geld op storten en waar de hypo en andere dingen vanaf gaan.

we gebruiken de gezamenlijke rekening niet voor onszelf is het idee maar hier komt het er op neer dat alles qwat binnen komt en er weer uit gaat regelmatig van
rekening naar rekening geschoven wordt. Ik leen nu bijvoorbeeld geld van de gezamelijke rekening omdat ik maar zit te wachten op een bak geld wat maar niet komt en straks dan stort ik wat ik geleend heb weer terug zodat we wel weer goed uitkomen met de hypo etc.

En we hebben aan onze eigen rekeningen ook een spaarrekening hangen, ik heb even geen idee hoeveel mijn man op die spaar heeft staan, bij mij is het nu erg weinig, eind van het jaar weer een lekker buffertJE.

Ook drie rekeningen

Ook hier drie rekeningen, met dezelfde verdeling. Het bevalt prima. Arawen, je zou bijvoorbeeld de gezamenlijke rekening kunnen gebruiken voor alles "gezamenlijk" is in jullie bestaan en de rest (inclusief alles wat met jouw kinderen te maken heeft) van je eigen rekening kunnen doen?
n@nny

Wordt eentonig

hier ook: man en ik ieder eigen rekening waar salaris op wordt gestort. Ieder maakt geld over naar gezamenlijke rekening (naar verhouding van inkomen). Daarvan worden zaken als hypotheek, boodschappen, verzekeringen etc. van betaald. En alles voor de kinderen. Wat overblijft op je eigen rekening: daarvan mag je zelf bepalen wat je ermee doet. Hier valt onder: eigen kleding, boeken, muziek, uitgaan zonder de ander, sparen, beleggen - dat soort dingen.
In jouw geval zou ik ook zoiets voorstellen, waarbij je met je vriend bespreekt welke kosten er onder het gezamenlijke gedeelte vallen, en wat niet. En het scheelt ook of jullie beiden lekker ruim verdienen of dat je elke maand goed moet uitkijken of je niet rood komt te staan.

Inge M

Inge M

17-11-2011 om 17:59

In jouw geval

zou ik gaan voor drie rekeningen.
1. huishoudrekening met alle uitgaven voor huis en huishouden en vakantie. Uiteraard zit daar ook eten/drinken voor kinderen bij.
2. jouw rekening waarvan je persoonlijke uitgaven betaalt en specifieke kinderspullen zoals sportcontributie, kleding, schoolbijdrage, etc.
3. zijn rekening waar hij persoonlijke uitgaven van betaalt.

Wat dan nog nodig is, is overleg over de bijdragen die gestort worden op rekening 1. Is dat fifty fifty, afhankelijk van inkomen, afhankelijk van kinderen, etc.?

Vic

Vic

17-11-2011 om 19:13

In jouw geval

Je hebt een eigen huis, dat zou ik zo houden (door ervaring wijs geworden). Ik zou alle maandelijkse lasten, niet zijnde aflossing hypotheek, door 2 delen en jouw vriend elke maand zijn deel op jouw rekening laten storten. Zo hebben jullie allebei je 'eigen geld' en jij hoeft niets te wijzigen aan je huidige betalingen voor huis, kinderopvang e.d.
Als jullie wat langer samen zijn en/of samen een huis gaan kopen, zou ik het doen zoals in de reactie hierboven staat beschreven.

Ef

Ef

17-11-2011 om 22:36

4 rekeningen

Hier hebben we zelfs 4 rekeningen; een boodschappen rekening waarvan alle huishoudelijke uitgaven van worden gedaan, de uitgaven voor de kinderen; (kleding, school/sportspullen)cadeaus e.d., een hypotheekrekening, waar de hypotheek en alle vaste lasten van betaald worden en allebei een persoonlijke rekening. Aan het beging van de maand, als we allebei ons salaris hebben gehad gaat mijn man zitten, betaald de rekeningen die er liggen, kijkt naar de automatische afschrijvingen die er komen en zorgt dat er genoeg op de hyporekening en de boodschappenrekening komt te staan. Wat er overblijft wordt gelijk verdeeld over de persoonlijke rekeningen ter "vrije" besteding. (kleding, kapper, uitjes) Klinkt gestructureerd, maar in de praktijk wordt er regelmatig geschoven en geleend tussen de rekeningen.

Inge M

Inge M

17-11-2011 om 23:03

Vic

Ik denk dat vriend ook mag meebetalen aan de hypotheek, zijnde een soort huur. Ik zou het vreemd vinden als de een zowel hypotheek betaalt en onderhoud en de ander niets. Daarom is een huur logisch waarmee behalve aan de hypotheek ook meebetaald wordt aan het onderhoud, onroerend goedbelasting, eigen huis forfait, verzekering, etc.

Vic

Vic

18-11-2011 om 15:54

Inge

Ja, dat bedoel ik ook. Alle woonlasten m.u.v. aflossing op de hypotheek (want dat is waarde-opbouw voor de eigenaar). Dus wel rente, onderhoud, verzekering, gwl, etc. En daarnaast natuurlijk de boodschappen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.