Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Guinevere

Guinevere

30-06-2009 om 16:04

Hoe schrijf ik een communicatieplan?

Ik heb me weer eens iets op de hals gehaald op het werk: ik heb mijn hand opgestoken toen er een afdelingscommunicatieplan gemaakt moest worden. Helaas ben ik nog niet verder gevorderd dan een lijstje met Wat, Met Wie, Frequentie, Onderwerp.
Nog niet echt een Plan vrees ik. Kan iemand me helpen aan voorbeelden van Echte CommunicatiePlannen op internet? Of is er ergens een opzetje?
Ik vind het altijd reuze leuk om iets nieuws in elkaar te zetten, maar weet nu echt even niet hoe ik verder moet...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

30-06-2009 om 20:01

Hoe

hoe ga je communiceren? e-mail, internet, telefoon, welke taal.

Wat moet het plan opleveren? Een lijst van mogelijke onderwerpen en aanspreekpunten.
Of een totaal concept met te gebruiken media, verantwoordelijkheden, intern of extern, welke lay-out?
Of bv een stappenplan bij introductie van een nieuw product.

Of wel, een communicatieplan kan vanalles inhouden afhankelijk van het doel.

Guinevere

Guinevere

30-06-2009 om 21:47

Totaal concept

Het gaat om een nieuwe afdeling. En alle werkzaamheden vallen of staan met een goede informatievoorziening vanuit de buitenwereld, ofwel informatievergaring door ons. Daarnaast is de andere kant van het verhaal dat informeren naar andere partijen van groot belang is om ons bestaansrecht duidelijk te maken (daar zijn enige twijfels over bij de concurrerende afdelingen).
Tnx so far!

amk

amk

30-06-2009 om 23:32

Erg breed

je moet dus beschrijven hoe je de benodigde informatie vergaart. Maar ook hoe je de informatie weer naar buiten krijgt. Dat zou al een mooie 2-deling opleveren.
En een blok diagram uit 3 delen: info in - processing - info uit. Wat je moet uitzoeken is wat iedereen van je verwacht, vervolgens bepaal je wat daar voor nodig is aan input. (leuk onderwerp om over te brainstormen met de voeten op tafel zou mijn leidinggevende zeggen.)

wie heeft bedacht dat jullie afdeling moet bestaan? Want die moet jullie bestaansrecht verdedigen. Niet de afdeling zelf in mijn ogen. Dit is geen onderdeel van een communicatieplan. Verder bevestigt de afdeling door goed werk te leveren wel het bestaansrecht.

rosa

rosa

01-07-2009 om 08:31

Google

"communicatieplan"en "voorbeelden" levert meteen een goede op:
http://www.leren.nl/rubriek/zakelijk/communicatie/communicatieplan/voorbeelden/

rosa

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-07-2009 om 10:39

Doel

Het allereerste dat je moet doen is het doel vaststellen. Een begin daarvan heb je in je vorige posting al gedaan, maar maak het nog concreter.

Wie moet welke informatie hebben? Wie moet die geven? Waar moet het vandaan komen en hoe moet het aangeleverd krijgen? Moet je mensen overhalen of overtuigen om dat voor elkaar te krijgen?
En wie moet jullie bestaansrecht weten? Welke doelgroepen gaat het om? Moeten ze ook iets van jullie vinden? Moeten ze ook iets concreet doen? Dus bv "80% van die en die groepen moet onze naam kennen en van mening zijn dat wij nuttig werk doen".

Dan ga je dat vertalen naar middelen. Maak onderscheid tussen het efficient inrichten van informatiestromen en het wervende/overtuigende deel.
Je wilt kanalen/processen inrichten, daar kun je een plan/advies voor maken. Dus bv hoe mensen en groepen informatie uitwisselen of kunnen zoeken.
En je wilt bekendheid genereren en een positieve houding bewerkstelligen, daar moet je een strategie voor verzinnen en die vertalen in middelen, kosten, planning etc.

Tot slot kun je een opzet maken voor evaluatie: wanneer ga je meten of je doel behaald is, en hoe doe je dat, en wat zijn de te meten criteria.

Guinevere

Guinevere

01-07-2009 om 21:23

Wauw

Wauw, hier kan ik echt wat mee! En natuurlijk, leren.nl, daar heb ik al vaker zinvolle kennis opgedaan.
Volgende week kan ik keihard aan het werk! Ik ga alles printen en punt-voor-punt invullen en dan proberen er een goed lopend verhaal van te maken. Met concrete data en goed beschreven doelen van elk communicatiemiddel.
Dank allen!

angel3

angel3

03-07-2009 om 22:44

Net 1 geschreven

ik ben comm.adviseur van beroep. Mijn ervaring is: schrijf dit niet alleen! Je hebt echt draagvlak van het management nodig. Zijn jullie het eens WIE je doelgroepen zijn? Stel je hebt 3 doelgroepen. Wie staat er dan op 1? Aan wie besteed je je dure communicatie euro die je maar 1 keer uit kan geven (MT moet hier mee eens zijn anders word je voortdurend teruggefloten).
Welke stake holders heb je mee te maken?
Welke krachtenvelden? zijn er partijen die je boodsch kunnen versterken?zo ja hoe? zijn er partijen die je in de weg zitten? waarom?
Wat zijn de afbreuk risisco's van bepaalde acties.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Het ligt aan je doel en het product op welke zaken je dieper in moet gaan.
Hier kun je ook veel info vinden:
http://www.communicatiecoach.com/vakgebied_strategie_sd_communicatieplan.htm

Suk6!

Guinevere

Guinevere

04-07-2009 om 13:14

Tnx!

Dank je Angel, ik ben reuze benieuwd wat ik ervan terecht breng volgende week. Als het niets wordt vlucht ik gauw naar mijn vakantieadres om uit te huilen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.