Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

01-06-2010 om 09:52

Hoe ver ga je als zzp-er en "vrijwilligerswerk"

Ik ben zzp-er, ik doe webdesign.
Nu heb ik voor een school een (heel mooie) website gebouwd voor erg weinig geld, vooral omdat op deze school mijn kinderen zitten. Uiteindelijk heb ik wel een factuur mogen sturen, maar ik heb ze niet alles in rekening gebracht omdat ik in eerste instantie zelf had aangeboden de site te maken, dit was vooral naar aanleiding dat ze steeds meer wilden, vooral omdat ze erg enthousiast waren.
Nu willen ze iets anders (qua techniek), wat ik op zich begrijp en ik wil ze ook helpen, maar nu heb ik dus een offerte gemaakt (dat mocht) en ze vinden hem veel te hoog. Terwijl het naar mijn idee juist behoorlijk laag is.
Ik heb nu een voorstel gedaan die iets lager is, maar nog steeds geen reactie erop gehad. Toch wil ik het voor minder niet doen, deze prijs is namelijk echt laag. Ik ben eigenlijk bang dat ze dit ook te hoog vinden. Als het een "normale" klant zou zijn zou ik ze aanraden dan maar een handig neefje te zoeken...
Dit vind ik altijd zo moeilijk! Hoe gaan andere zzp-ers hiermee om? Ik heb dit ook wel besproken met collega's maar die snappen niet zo goed hoe het is om ouder te zijn met de school van je kinderen als klant.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet toegeven

Gedenk het oud-hollandse spreekwoord: al te goed is buurmans gek.

Niet toegeven. Je hebt een offerte gemaakt en dat is een vriendenprijsje. Dat kunnen of willen ze niet betalen. Da's dan reuze jammer. Dan gaan ze zelf maar hobbyen.

Ik zou dit gewoon helder uitleggen: sorry jongens, ik heb het de eerste keer zo ongeveer als vrijwilligerswerk gedaan, maar dit is mijn boterham, ik kan niet eindeloos onbetaald gaan klussen, mijn huur/hypotheek moet ook betaald worden. Ik wil best een zacht prijsje voor jullie maken, maar er is een grens.

Dan zijn er drie mogelijkheden: of ze snappen het, en betalen. Of ze snappen het, maar kunnen/willen het geld niet missen. Dat is dan jammer, maar even goede vrienden en misschien de volgende keer alsnog (als blijkt dat het resultaat van het handige neefje toch wat tegenvalt). Mogelijkheid 3: ze vinden je een vervelende geldwolf. Nou, wees dan maar blij dat je ze niet geholpen hebt, zulke klanten kan je missen als kiespijn.

Niet toegeven. Het is je broodwinning. De melkboer gaat toch ook geen gratis schoolmelk weggeven aan de school waar zijn dochter op zit?

Groeten,

Temet

De grapjas

Inclusief BTW? Dus of je maar even (bijna) een vijfde korting wil geven?

Weet je, ik ben geneigd te denken dat je hier niet eens meer veel woorden aan vuil moet maken. Gewoon meteen zeggen 'nee, natuurlijk niet, dat was ex btw, was ik daar dan niet duidelijk in? Jammer dat het niet door kan gaan'

Want straks zal je zien, heb je m met pijn en moeite zover gekregen dat hij accoord gaat met wat voor jou eigenlijk al een te lage prijs is, en dan moet er vervolgens nog dit, en nog dat, en nu je toch bezig bent zou je misschien... en dan zit je je weer af te vragen wat je toch allemaal wel en niet kan factureren...Echt, deze klant ben je als klant beter kwijt dan rijk. Laat ze maar aanklooien met handig neefje en wees ondertussen maar onbetaald hulpmoeder bij het schoolreisje oid. Wel zo duidelijk.

Zelf ben ik ook zelfstandige maar ik heb een vak waarin velen - onder wie ikzelf - de stelregel hanteren nooit zaken met bekenden te doen. Dat kan in dit werk gelukkig. En als ik dit soort dingen lees ben ik daar weer eens erg blij mee.

Sterkte ermee

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

01-06-2010 om 16:54

Misschien rare vraag

maar waarom heb je niet meteen een offerte met BTW gedaan?

Of gratis of de volle mep

ik word wel eens door halve kennissen gevraagd voor iets en dan zeg ik dat ik het niet aan neem. Het is of de volle mep of ik doe iets compleet gratis en dan blijft het ook bij 1 ding.

dit soort dingen lopen 9 van de 10 keer uit op onduidelijkheid en onhandige gedoe heen en weer.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-06-2010 om 19:47

Zzp-er

dan snap ik de reactie van school eigenlijk wel...was het niet duidelijk genoeg vrees ik. Omdat je 1e offerte wel met BTW was.

Inge M

Inge M

01-06-2010 om 22:09

Ik snap jou en de directeur

Scholen kunnen geen btw aftrekken (voor zover ik weet). Zij betalen dus relatief meer dan andere bedrijven.
Zij zijn gewend dat bedrijven hen tegemoet komen.
Ik zou de directeur uitleggen dat jij btw moet rekenen en dat hij eigenlijk om 19 % extra korting vraagt. Dat komt niet overeen met jouw laagste aanbod.
Gewoon rustig zakelijk uitleggen dus. En je er absoluut niet druk om maken als het dan niet doorgaat. Jij hebt je best gedaan met een extra lage prijs.

Tinus_p

Tinus_p

02-06-2010 om 12:05

Btw

zzp-er:
'Op die eerste offerte stond dat het exclusief btw was. Dus duidelijk lijkt me. Dat scholen geen btw kunnen aftrekken was ik me niet van bewust. Is dat echt zo??"
Vziw is dat bij de hele overheid zo. De voornaamste inkomstenrbon van school is bovendien subsidie waar geen btw opzit; er valt dus niets te verrekenen.

Minet

Minet

02-06-2010 om 13:52

Zzp-er

Je hoeft je prijs niet incl. btw te doen, jij factureert nl. zonder btw en hoeft dus ook van deze opdracht geen btw af te dragen.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

02-06-2010 om 20:04

Minet

De prijs moet natuurlijk wel met btw; als je ondernemer voor de belastingdienst bent, dan ben je namelijk btw-plichtig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.