Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Twijfel

Twijfel

16-05-2009 om 13:42

Hoe weet ik of een bedrijf solide is?

Hallo allemaal,

Na lang solliciteren aangenomen bij een bedrijf, blij dit verteld aan de mensen om me heen: word ik door alles en iedereen gewaarschuwd voor dit bedrijf. Het zou neit betalen, huurachterstanden, onmogelijk om mee te werken etc. Hoe kom ik erachter of deze verhalen kloppen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe weten ze dat?

ik heb geen goed antwoord op je vraag, maar vraag me wel af: hoe weten die mensen dat? Uit eigen ervaring of van horen zeggen? Als je veel negatieve berichten krijgt die ook nog eens uit eerste hand zijn zou ik het wel serieus nemen eerlijk gezegd. Maar is het allemaal van horen zeggen, dan wordt het minder makkelijk.

Heb je al eens gewoon gegoogled en gezien of dat wat opleverde? (ik doe maar een gooi...).

Groeten,

Temet

Twijfel

Twijfel

16-05-2009 om 22:45

Wel van dichtbij...

...niet uit de eerste hand. Van mensen die het weer uit de eerste hand hebben, zeg maar. heb zin in de baan, maar ben bang voor het risico. Want werken en mijn salaris niet krijgen, dat kost me gewoon mijn huis (we benen alles nu net bij). Is er anders een soort garantiefonds waar je terecht kunt als het bedrijf snel failliet gaat? O ja, niks bijzonders op google.

Garantiefonds

Ja, dat garantiefonds is er, en het heet UWV . Zonder dollen, dit heet de 'overname loonbetalingsverplichting', als ik het wel heb, en garandeert inderdaad doorbetaling van het loon bij faillissement (daarna volgt gewoonlijk razendsnel ontslag en vervolgens WW).

Het probleem zit m in de fase voor het faillissement: werkgever betaalt feitelijk niet maar houdt werknemers met praatjes aan het lijntje. In zo'n geval is nog niet voldoende vastgesteld dat de werkgever 'verkeert in de toestand dat hij heeft opgehouden te betalen' en dan geeft UWV (nog) niet thuis. Je moet dan je werkgever zelf achter de vodden zitten (en/of eventueel het faillissement aanvragen).

Ook vervelend zijn werkgevers die wel betalen, maar steeds te laat of te weinig. Ook dat komt voor.

Bij faillissement dus geen probleem, *voor* faillissement soms wel een probleem.

Groeten,

Temet

Minet

Minet

17-05-2009 om 22:24

Kvk

Twijfel, bij de kamer van Koophandel kun je informatie krijgen over de fin. situatie van het bedrijf.
Toen ik jouw berichtje las kreeg ik acuut het idee dat je bij mijn oude werkgever gaat werken
Licht eens een tipje van de sluier op?
Branche....woonplaats....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.