Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even anders....

Even anders....

10-11-2010 om 16:39

Hoe werkt de ziektekostendrempel?

Wij staan voor een grote niet-voor-vergoeding-komende medische uitgave (dyslexiesoftware) die je fiscaal gezien af kunt trekken. Als je minder dan 38.000 euro verdient dan ligt de drempel op 1,65%.

Blonde vraag: als mijn inkomen onder die 38.000 euro ligt, mag ik die kosten dan aftrekken. Of gaat het altijd van ons gezamenlijke inkomen?

En als je het mag aftrekken, wat werkt het dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rozenstruikje

rozenstruikje

10-11-2010 om 21:02

Fiscaal partner

Je schrijft wij. Als je getrouwd bent of samenwonend, dan heb je een fiscale partner. Dat betekent dat je het gezamenlijk inkomen moet nemen ipv enkel jouw inkomen. Je kunt de exacte regels over het hebben van een fiscale partner vast terugvinden op de site van de belastingdienst.
Of je belt even met de belastingtelefoon?
Ben overigens erg benieuwd hoe duur dyslexiesoftware dan is?

Rozenstruikje

Even anders....

Even anders....

10-11-2010 om 22:39

Kosten

De kosten voor Kurzweildyslexiesoftware zijn 1200 euro en 180 euro voor een cursus om het te gebruiken. Daarnaast een laptop (500 euro) die niet aftrekbaar is.
Maar als ik jouw verhaal begrijp: wij zijn getrouwd, wij zijn fiscale partners, wij verdienen meer dan 38.000 bruto en dus is onze drempel ruim 5,6% van ons inkomen plus ruim 600 euro. Okee, dat is duidelijk, met de dyslexiesoftware komen we niet boven de drempel.

En andere ziektekosten?

En als je andere ziektekosten erbij optelt? Kijk even bij de belastingdienst bij de uitleg daar staat precies wat je mag meetellen. Huisapotheek b.v. lenzen, bril (voorzover niet vergoed) lenzenvloeistof, eigen bijdrage(? weet niet zeker of dat meetelt) etc.etc.
groeten albana

Even anders....

Even anders....

11-11-2010 om 11:06

Albana

We moeten boven de 4000 euro uitkomen?! Dat gaat niet lukken...

rozenstruikje

rozenstruikje

11-11-2010 om 22:36

Even anders...

Dat is inderdaad een flink bedrag.
Jammer voor jullie. Wel in de lijn van andere fiscale voordelen. Bijv. de kinderopvangtoeslag wordt ook berekend nav het gezinsinkomen.
Of is het misschien zo dat jouw man niet de vader van je kind is. Geen idee of dat dan uitmaakt hoor, maar dan lijkt het mij een logischere gedachtengang.

Misschien kun je het samen met een ander gezin aanschaffen en dat het dan natuurlijk mogelijk is om het programma op 2 laptops te zetten? Zo krijg ik altijd de virusscanner via mijn vader.

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.