Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Deusje

Deusje

09-06-2009 om 16:07

Hoe werkt een boekhouder?

Ik vraag me af hoe een boekhouder te werk gaat mbt declaraties en uren. Ik ben pas begonnen met een klein bedrijfje en ondanks het feit dat ik al meerdere malen heb afgesproken dat ik graag wil weten wat ie doet en hoveel het kost stuurt hij me telkens van die verrassende rekeningen. Bijv. vorige week heb ik hem gebeld met wat vragen over de aangifte en wanneer die gedaan werd. Daar krijg ik nu dus een rekening van; telefonisch onderhoud á 57,50 euro! Nou ja, ik ga toch ook niet elk telefoontje aan mijn klanten doorbelasten? Of de koffie die ik hem serveer in rekening brengen? Ben ik nou zo dom of is dit de normaalste gang van zaken in deze branche.

Hartelijke groeten,

Deusje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Afspraken gemaakt?

Wat heb je op papier staan?
Wij hebben een afspraak gemaakt wat het ons kost per jaar en wat er bij inzit. loonadministratie jaarrekening en IB en de normale vragen tussendoor.
Wij hebben duidelijk aangegeven te willen weten wanneer de kassa gaat tellen. Ik stel heel wat vragen tussendoor en dat kan ook gewoon.
Dus als je geen afspraken hebt geef je aan dat je opstapt en iemand anders gaat zoeken (heb je dan al uitgezocht natuurlijk).
Als je wel een contract hebt neem je het door en maak je duidelijke afspraken.
en er zijn boekhoudkantoren genoeg en als jij niet een heel groot complex bedrijf hebt kun je vaak overal wel terecht.
Succes!

Deusje

Deusje

10-06-2009 om 17:52

Geen afspraken; wilde hij niet

Voor mij was na het plaatsen van deze vraag wel duidelijk dat wat mij betreft de maat vol was. (grappig dat je het vaak zelf eigenlijk al weet, maar hier even bevestiging komt zoeken)
Morgen komt er een nieuwe boekhouder praten die werkt op basis van een vast tarief per maand en een lijst met werkzaamheden die hij daarvoor gaat doen.
De oude boekhouder wilde geen afspraken maken hoe sterk ik daar ook op aandrong. Ik gaf aan dat ik geen verrassingen wilde en helderheid. Daar heeft nu al drie keer geen gehoor aangegeven. Ik ben eigenlijk sterk van plan de laatste 2 rekeningen niet te betalen, want ik heb nooit gezegd dat hij dat voor mij moest doen en dat ik rekening brengen. Ben benieuwd wat hij daarvan gaat zeggen.

Deusje (voel me een kneusje wat dit aangaat)

rosa

rosa

11-06-2009 om 09:04

Hier

Eenmanszaak met simpele boekhouding. Boekhouding doe ik zelf, BTW doe ik zelf, maar jaarrekening (incl persoonlijke aangifte) besteed ik uit voor nog geen 400 euro.
Vragen tussendoor kan ik gewoon stellen via mail en daar krijg ik geen rekening voor. Had ik overigens niet vastgelegd, blijkbaar heb ik mazzel.

rosa

Yaron

Yaron

12-06-2009 om 13:51

Telefonisch onderhoud

Ik vind het normaal dat de boekhouder ook elk telefoontje in rekening brengt, als hij bezig is met bijv. een jaarrekening en intussen een telefoontje krijgt is het toch logisch dat jij daar voor betaalt en niet het bedrijf waarvoor hij de jaarrekening maakt. Een schilder rekent toch ook al zijn werktijd? Over het bedrag valt uiteraard te twisten, maar vaak zijn de uurbedragen redelijk hoog.

Deusje

Deusje

15-06-2009 om 16:48

Bedankt, en het vervolg

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik begrijp dat het de werkwijze van een boekhouder is om elk contact te faktureren. Maar ook als het gesprek alleen gaat over hoe het met me gaat en de vraag of de boekhouder nog aan de slag gaat met mijn aangifte (een aansporing dus)? Ik heb jullie nog niet verteld wat voor mij de druppel was, dus hier volgt ie.
Ik belde vorige week op en de boekhouder aan de andere kant van de lijn vertelt dat hij 's nachts aan me gedacht heeft, mijn naam geroepen heeft en toen de rest van de nacht in de logeerkamer heeft doorgebracht....
Ik wist even niet wat ik moest zeggen.

Dit, en alle voorgaande rekeningen die niet aangekondigd zijn en het feit dat er werkelijk nog niks is gedaan in die 9 maanden, was voor mij de druppel.
Ik voel me zakelijk gezien niet serieus genomen.
Morgen komt een nieuwe boekhouder orde op zaken stellen en een aantal verkeerde beslissingen hopenlijk recht draaien (ook dat kan ie nog niet). Ik ga hem een brief schrijven, want ik wil het graag zuiver en zakelijk houden dat de grens voor mij bereikt is. Ik vrees dat ik in een persoonlijk gesprek in de verleiding kom om allerlei emotionele zaken erbij te halen. En dat wil ik niet. Ik heb er gewoon geen vertrouwen meer in.

Heel erg bedankt voor jullie adviezen.

Deusje
(die zich nu minder deuserig voelt)

Enne....

Heeft ie ook een factuur gestuurd dat ie over je gedroomd heeft?? LOL!
Heb je met die nieuwe boekhouder al afspraken gemaakt of komt hij morgen voor het eerst kennis maken?
Ben benieuwd hoe je van m afkomt...

Deusje

Deusje

15-06-2009 om 22:22

Dat was het 'm nou juist...

Het telefoongesprek waarin hij begon met te vertellen dat ie over mij had gedroomd (en ik later vroeg of ie die aangifte nou eens ging doen); daar heeft hij een factuur over gestuurd!
De nieuwe boekhouder heb ik al gezien en komt morgen al beginnen met alles in de systemen te zetten. Met hem teken ik morgen het contract dat ie alles voor me in de systemen zet, btw-aangifte doet, prive en zakelijke belastingaangifte en jaarstukken opmaakt voor één vast bedrag per maand. Voor de aardigheid zet ie 2008 ook nog even erin (was maar 4 maanden).

O, en ik kom makkelijk van hem af, want
a. hij heeft niks van mij (geen stukken)
b. ik heb geen contract met hem (we hebben niks vastgelegd)

Het is inderdaad om je te bescheuren, Ciska! Toch ben ik benieuwd naar zijn reactie.

Deusje

Deusje

O dat was in hetzelfde gesprek....dat is helemaal wat..
Is hij lid van een organisatie of werkt hij helemaal alleen?
Ik had ook problemen met mijn vorige boekhouder, wel onderdeel van een groot concern. We hadden vaste bedragen maar toen ze wisten dat ik daar wegging werd er ineens van alles berekend.
Ik heb direct zijn baas gebeld en gezegd dat ik specificties wilde zien, dat zou hij in orde maken.
Ik hoorde dus niets meer, totdat de administratie begon te bellen wanneer ik de facturen zou betalen.
Ik heb toen aangegeven het er niet mee eens te zijn en eerst specificaties wilde zien. Toen zagen ze zelf al dat het onredelijk was en kreeg ik 280 euro korting....
Wat ga je nu betalen dan per maand?
De bedragen zijn zo ontzettend verschillend, het is wel de moeite om goed rond te kijken.
Ik betaal nu 242 ex btw per maand. Voor loonadministratie 10 personen, IB 2 personen, jaarrekening en alles wat door het jaar heen ter sprake komt. De teller gaat pas lopen als hij echt iets uit moet zoeken maar dan wordt het direct aangegeven.
Bij mijn vorige betaalde ik 200 euro meer per maand voor hetzelfde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.