Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bibi63

bibi63

24-02-2012 om 16:53

Hoe zit dit? (vergoeding zorgverzekeraar)

Onze dochter heeft 'x' therapie nodig (niet op doktersvoorschrift, die staat er buiten). Wij zijn herfst vorig jaar op zoek gegaan naar een dergelijke therapie. Wij hebben overleg gehad met de zorgverzekeraar en toen bleek dat dat alleen vergoed (tot een max bedrag) kon worden uit de AV die we hadden, als het een 'xy' therapie was. Dat was prima wat ons betreft en hier in de buurt een therapeut gevonden. Ze is gestaart in okt. 2011. De declaratie van jan 2012 kregen we onvergoed terug van de zorgverzekeraar omdat dat niet meer verzekerd zou zijn.... Ik bellen met de zorgverzekeraar, dat zij zelf gezegd hadden dat de 'xy' therapie wél vergoed zou worden. Hun antwoord was dat vanuit de regering in 2012 bepaalde zaken niet meer vergoed konden worden en dat zulke beslissingen door de regering pas eind 2011 bekend waren, nadat de polissen al waren opgesteld. Oke, dacht ik, helaas het is niet anders. Totdat ik er verder over na ging denken en de polisvoorwaarden van de AV 2012 ging nakijken. Daar stond wel degelijk dat 'xy' therapie vergoed werd (2012). Vervolgens bedacht ik me dat de regering beperking heeft opgelegd op vergoedingen uit de BASIS verzekering. M.i. heeft dit niets te maken met de AV toch? Dat is toch een commercieel contract wat je aangaat met je verzekeringsmij? Als ik op basis van hun AV polis deze AV polis met hun aanga, dan kunnen zij toch niet ineens niet meer vergoeden omdat regering bla bla bla.? De basisverz. is verplicht, maar de AV is vrijwillig.
Weten jullie hoe dit zit?
Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

25-02-2012 om 14:54

Natuurlijk is dochter AV verzekerd, omdat wij dat ook zijn (dat zijn ook de voorwaarden van de verz.mij). Dat is niet het punt. Vorig jaar kreeg ze wel de vergoeding. Zelfde situatie. Het gaat er om dat verz.mij zegt dat regering beperkingen oplegt. Dit gaat m.i. over de basisverzekering (verplicht) en niet over de (commerciele, vrijwillige) AV verzekering. Zeker niet, als het wél in hun polis staat.
Gr. Bibi

kaatje43

kaatje43

25-02-2012 om 20:36

Polisvoorwaarden zijn heilig

Ooit heb ik Assurantie-B gedaan en alles wat een maatschappij moet doen of laten staat in de polisvoorwaarden. Daar kunnen ze niet onderuit. Jij sluit op die voorwaarden een contract met ze af en daar dienen zij zich aan te houden. Vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad met mijn man. Stond duidelijk in de voorwaarden dat ze moesten betalen (ook alternatieve zorg) deden ze ook niet. Mijn man heeft ze maar even duidelijk hun eigen polisvoorwaarden verteld en toen betaalden ze wel "uit coulance". Te zot voor woorden natuurlijk.

Henriette123

Henriette123

25-02-2012 om 21:04

Bibi63

Ik weet niet of dit het geval is, maar valt de therapie soms onder geestelijke gezondheidszorg? Dan moet de eerste 200 euro vanuit de regering zelf betaald worden met ingang van 2012.

Ook zoiets gehad

Daarbij ging het om een vergoeding die 'veranderd' was maar wij vielen (i.v.m. de startdatum) onder de oude regeling. Opeens werden de vergoedingen gestopt! En dus onterecht, het heeft me maanden van bellen/mailen en uiteindelijk aangetekend versturen gekost, maar uiteindelijk betaalden ze z.g. ook uit 'coulance'( ja ammehoela...)
groeten albana

bibi63

bibi63

28-02-2012 om 21:43

Gevonden op de site van het min. van volksgezondheid

Zorgverzekering
"Iedereen die in Nederland woont of werkt is wettelijk verplicht een basisverzekering te hebben. De basisverzekering dekt de standaardkosten van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. Mensen kunnen zich aanvullend verzekeren voor kosten die niet in het basispakket zitten, zoals beperkte fysiotherapie of tandartsbezoek. De vergoedingen en de premie verschillen per verzekeraar. De overheid bemoeit zich niet met aanvullende verzekeringen."

Ik denk dat ik toch maar eens een pittig gesprekje ga houden met de zorgverz.mij.

Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.