Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

erfgenaam

erfgenaam

27-01-2012 om 11:37

Hoe zit 't met een erfenis?

Mijn vader is ruim 20 jaar geleden overleden en mijn moeder is later hertrouwd. Ik heb geen idee hoe/wat er destijds met de erfenis is geregeld. Ergens staat me bij dat het kindsdeel rond 10.000 gulden was. In het verleden heb ik haar wel 'ns gevraagd of alles goed geregeld was met name voor ons kindsdeel, maar daar heb ik nooit een rechtstreeks antwoord opgehad. Mijn moeder zit sinds een paar maanden in een verpleeghuis en zal daar moeten blijven. Ze is heel erg aan het dementeren. De relatie met mijn stiefvader is moeizaam. Dit soort dingen zijn niet bespreekbaar. Maar goed, wat als mijn moeder ook komt te overlijden en ze heeft niets geregeld ten aanzien van huwelijkse voorwaarden en/of onze erfenis, gaat alles dan naar mijn stiefvader, erven dan zijn kinderen en hebben wij dan nergens recht meer op? En als het geld is opgemaakt, wat dan? Van een kale kip... En afgezien van het geld: er zijn ook sierraden en andere aandenken. Of kunnen we nu het kindsdeel opeisen? Moet je daarvoor naar de notaris? Moeder leeft nog, ik vind het zo moeilijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

27-01-2012 om 12:11

Voor wat het waard is.

Heb even wat gegoogled. In 2003 is het erfrecht veranderd in de zin van dat je je kindsdeel niet meer kan opeisen terwijl de partner nog leeft. Ik neem aan dat de erfenis van je vader onder het oude erfrecht valt maar ik ben een leek, een notaris weet er meer van. Als mijn theorie klopt dan zou je nu al dat geld kunnen opeisen. Wat ook uitmaakt is of je stiefvader je heeft geadopteerd want dan ben je gewoon één van de erfgenamen. Als er geen huwelijksvoorwaarden zijn krijgt je stiefvader niet alles, de helft van de bezittingen blijft het eigendom van je moeder dus je krijgt een erfenis uit dat bezit. Maar die is dus niet meer meteen opeisbaar. Wel heb je een vordering op je stiefvader. En als die al het geld opmaakt? Daar weet ik geen antwoord op. De sieraden en aandenkens kunnen verrekend worden. Aangezien de relatie met je stiefvader niet je van het is, zou ik het niet onderhands gaan regelen met ondertekende brieven enzo maar naar de notaris gaan, die maakt een akte op waarin hij rekening houdt met haken en ogen waar je zelf misschien niet zo gauw aan denkt. Volgens mij is een eerste consult trouwens gratis.

Persoonlijke mening

Het kindsdeel was in het verleden 10.000 gulden. Dat zou nu zo`n 4500 euro zijn. Er was dus geen eigen huis of een groot spaarsaldo? Vaak zijn mensen ook nog te laag verzekerd voor een uitvaart omdat ook dat vroeger veel goedkoper was.
Eerlijk gezegd zou ik geen ellende willen om een bescheiden spaarcentje van 2 oude mensen. Het is jammer dat de verhouding met je stiefvader niet erg goed is. Een persoonlijk sieraad van je moeder, wat misschien al jaren in de familie is, is natuurlijk best een dierbaar iets.
Persoonlijk zou ik denken dat je moeder die sieraden jaren geleden beter zelf aan je had kunnen geven, dat was veel fijner geweest. Het verhuizen naar een verpleeghuis is zeer ingrijpend, ook voor haar partner. Persoonlijk zou ik het laten rusten totdat beide zijn overleden.

Rosase

Rosase

28-01-2012 om 11:16

Wel mee eens

Dat beetje geld gaat je leven vast niet veranderen. Ik zou inzetten op de persoonlijke spullen. Daar hebben de kinderen van je stiefvader niets aan.

Al kan een gesprekje met een notaris ook nooit kwaad lijkt me. Dan weet je in ieder geval wat je uitgangspunten zijn.

cqcq

cqcq

28-01-2012 om 15:13

Je stiefvader heeft geen recht op jouw kindsdeel

Toen je vader overleed, is de erfenis niet verdeeld. Je moeder kreeg het vruchtgebruik van jouw kindsdeel.

(normale verdeling: als ze getrouwd waren in gemeenschap van goederen, dan was de helft al van je moeder, de andere helft van de eigendommen wordt in gelijk maten verdeeld tussen moeder en kinderen).

Als je moeder nu overlijdt, dan krijg jij het kindsdeel van de erfenis van je vader (dus die 10.000 gulden of zo van destijds), die valt nu buiten de boedel, die is al van jou. Vervolgens wordt de erfenis van je moeder verdeeld, hiervoor geldt dan wel dat je stiefvader het vruchtgebruik krijgt van het kindsdeel dat je van je moeder zou erven.

Maar, maar, maar

Ik heb de link die cqcq gaf gelezen, maar wat gebeurt er nou als Joke ook hertrouwd? Dan heeft haar nieuwe man ook het vruchtgebruik weer waarschijnlijk. Dat is toch raar, dan kunnen de kinderen van Hans blijven wachten.

Rosase

Rosase

30-01-2012 om 15:33

Nee

Want op het moment dat Joke overlijdt, erft haar dan nieuwe man ook de schuld. En dan zou deze direct uitbetaald moeten worden. Net zoals Joke ook na overlijden van vader direct moedersdeel zou moeten uitbetalen.

Dat is tenminste wat ik eruit opmaak.

Kari1

Kari1

30-01-2012 om 18:45

Denk het ook

net als Rosase. Nu Hans overleden is krijgen de kinderen hun deel van de erfenis van Hella. Als Joke overlijdt krijgen ze het deel van Hans. Het maakt niet uit of Joke opnieuw trouwt of niet.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.