Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Angela

Angela

04-10-2010 om 17:27

Hoeveel mag ik bijverdienen

Ik heb een fulltime baan, wil daarnaast af en toe een klusje voor een ander bedrijf doen. Kan ik dan gewoon een nota zonder BTW sturen en de inkomsten opgeven als neveninkomsten bij de belastingdienst? Het gaat misschien om 2000 euro per jaar wat ik ga verdienen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-10-2010 om 17:35

Angela

Ja, je kunt kleine klussen gewoon facturen en als extra inkomsten opgeven voor de belastingdienst. Heb ik ook een heel aantal jaren gedaan, variƫrend van enkele honderden tot misschien een keer 1500 euro. Dit jaar verdien ik echter veel meer bij, en heb de Belastingdienst gevraagd vanaf welk bedrag ik BTW-plichtig ben. Eenvoudige vraag dacht ik, maar dat viel tegen. Ik wilde gewoon een grens horen, maar die is er blijkbaar niet. Ik moest een formulier invullen 'start onderneming' (oid) en de BD bepaalt dat of je als ondernemer wordt aangemerkt.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-10-2010 om 19:22

Ook

Er is geen maximumbedrag, als je het maar opgeeft. Weet ik inmiddels, na drie jaar elk jaar de inkomsten naast loondienst verdubbeld te hebben. Pas als je boven de 1225 uur per jaar komt (aantoonbaar) kom je er niet meer onderuit (en dan wil je ook graag die 7000 euro zelfstandigenaftrek hebben natuurlijk).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-10-2010 om 20:32

Eerder

"Pas als je boven de 1225 uur per jaar komt (aantoonbaar) kom je er niet meer onderuit!"
Nou, volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik heb de Belastingdienst laten weten dit jaar zo'n 15.000 verwacht bij te verdienen, en wordt daarom aangemerkt als ondernemer voor de omzetbelasting. Niet voor de inkomstenbelasting overigens, daarvoor gelden andere voorwaarden.
Ik heb gevraagd wat er zou zijn gebeurd als ik dit niet had gevraagd, en gewoon dat bedrag als extra inkomsten zou hebben opgegeven. Volgens de medewerker aan de telefoon zouden er twee mogelijkheden zijn: als mijn aangifte er niet zou worden uitgepikt, dan zou er niets aan de hand zijn. Zou mijn aangifte er wil worden uitgepikt (steekproef?), dan zou ik met terugwerkende kracht als ondernemer worden aangemerkt, en alsnog BTW moeten betalen over mijn verdiensten.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-10-2010 om 21:05

Ijsvogeltje

Het criterium is eigenlijk heel simpel; zolang je geen facturen schrijft ben je geen ondernemer. Wat ze bij de belastingtelefoon ook zeggen Dat is dus wel van belang: schrijf geen factuur maar gewoon een mailtje of briefje. Hou het simpel. Geen KVK inschrijving, geen 'factuur' erboven zetten.
Als je facturen gaat sturen dan ben je voor de belastingdienst voor de ob al heel snel ondernemer, voor de ib niet (1225 uursnorm).
Zoiets is het ongeveer. Ik stuur dus geen factuur en het betreffende bedrijf boekt mijn diensten als 'onkosten'. Krijg ik zo overgemaakt, niks aan de hand, en ik geef het netjes op.
Info inwinnen bij de balstingdienst over dit soort dingen is een drama trouwens, ze weten het niet precies. Een goede boekhouder weet beter.

Angela

Angela

05-10-2010 om 08:30

Declaratie

dat zet ik boven mijn 'factuur', daarmee is het probleem dus opgelost begrijp ik. Ik zet er declaratie boven en blijf ruim onder de 1200 euro btw en geef het netjes op bij de IB.

Dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.