Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen rekenwonder

Geen rekenwonder

01-05-2011 om 22:46

Hoeveel pensioen?

Ik ben net na drie jaar huwelijk gescheiden en heb voor pensioenverevening gekozen. In de brief van het pensioenfonds stond dat er niet verdeeld kan worden als mijn deel minder is dan 427,29 per jaar. Hoe kan ik het beste berekenen wat ongeveer het bedrag is dat je in drie jaar opbouwt. Mijn exman krijgt, als hij blijft werken, een pensioen van ca. 65.000 zonder AOW. Hij moet nog 22 jaar werken tot hij 65 is. Kom ik dan aan 427 euro per jaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Geen rekenwonder

Geen rekenwonder

02-05-2011 om 12:04

Als het inderdaad over 35 jaar wordt berekend, zou het voor mijn ex ook nog lonen om zijn deel van mijn pensioen te claimen.

Tihama

Tihama

03-05-2011 om 11:54

Ik begrijp nooit zoveel van het claimen van elkaars pensioen, gescheiden is gescheiden lijkt mij. Hooguit als een van beiden vanwege de zorg voor de kinderen een pensioengat heeft, lijkt het me redelijk.

Maar ik vind het pas echt vreemd dat je WEL het pensioen van je ex wilt claimen, maar dat je het niet vanzelfsprekend vindt dat hij dan ook jouw pensioen claimt.

Tihama

Geen rekenwonder

Geen rekenwonder

03-05-2011 om 14:24

Standaard

De verrekening van pensioenen staat in het standaard model convenant. Je kunt er vanaf zien maar daar hebben wij niet voor gekozen. Mijn ex mag volgens ons convenant zijn deel claimen maar heeft besloten dat niet te doen omdat het niet zoveel is.

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2011 om 14:58

Boedel

Tihama:
"Ik begrijp nooit zoveel van het claimen van elkaars pensioen, gescheiden is gescheiden lijkt mij."
Pensioen is vermogen, en valt (mits je in gemeenschap van goederen was getrouwd) in de boedel, die 50/50 verdeeld moet worden.

Tihama

Tihama

03-05-2011 om 16:14

Snap ik

Dat stukje vermogen is opgebouwd vanuit het inkomen dat iemand had. Als je een betere baan hebt, dan heb je dus harder kunnen sparen. Ik snap ook best wel dat het juridisch zo werkt, want dat geld had anders op een gewone spaarrekening voor het gezamenlijk huishouden kunnen staan. Maar mijn gevoel zegt iets anders dan de wet.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

04-05-2011 om 10:03

Tsja

Tihama:
"Dat stukje vermogen is opgebouwd vanuit het inkomen dat iemand had. Als je een betere baan hebt, dan heb je dus harder kunnen sparen. Ik snap ook best wel dat het juridisch zo werkt, want dat geld had anders op een gewone spaarrekening voor het gezamenlijk huishouden kunnen staan. Maar mijn gevoel zegt iets anders dan de wet."
Tsja, je kunt nog altijd beter scheiden van een bankdirecteur dan van een vrachtwagenchauffeur.......... Zelfs al was je niet-werkende vrouw en heb je evenveel bijgedragen aan zijn carriere.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.