Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ella2007

Ella2007

26-10-2011 om 12:25

Huis kopen budget?

We overwegen te verhuizen, en daarvoor ben ik aan het kijken wat we hebben te besteden en wat we wensen te besteden. Ik heb af en toe wel eens het idee dat ik te voorzichtig ben, en dat ik daardoor niet doe wat ik eigenlijk zou willen. Dus puur uit nieuwsgierigheid, ben ik benieuwd hoeveel geld mensen aan hun hypotheek uitgeven. Wij verdienen samen ongeveer 3500 netto, we hebben een huis waar 140.000 hypotheek op zit (en wat nu zo'n 190.000 in de markt doet), en ik zou graag een twee onder een kap of vrijstaand huis willen , dat kost zo.n 350.000-400.000 euro. Om me heen heb ik veel vrienden en kennissen met vergelijkbare banen die huizen hebben of kopen van 300.000-350.000. Ik betaal nu 800 bruto, 600 netto aan hypotheek. We hebben geen auto van de zaak, dus zet ook nog eens 500 euro per maand opzij voor kosten auto (afschrijving en beurten). Het lijkt me dat wij best wel redelijk verdienen, en toch lijkt er geen geld over voor de woning die ik zou willen. Hoe doen jullie dat ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-10-2011 om 14:13

Net zo

Met huizen kopen ben ik vreselijk conservatief. De hypotheek op een salaris bijvoorbeeld. Collega's wonen veel groter dan ik en hebben vaak ook nog verre vakanties. Ik heb geen idee hoe ze het doen, misschien dat hun 'gewone' uitgaven niet zo hoog zijn als bij mij.
Mijn kinderen zitten allemaal op diverse sporten en clubjes, ik ben daar per jaar ruim €2000,- aan kwijt. Eentje is een zorgenkind, we moeten regelmatig (wekelijks) naar psychiaters ed, kost benzine en parkeerkosten. Auto, havengeld, spullen voor de kinderen voor hun ontwikkeling (anders dan het gewone speelgoed bedoel ik), in ons werk moeten we er enigszins representatief uitzien en dan hechten we ook nog belang aan goed en lekker eten.
Tja, dan is het op. Restaurantje oid zit er vaak niet eens in voor ons laat staan een vliegvakantie terwijl we echt niet slecht verdienen.
Ik denk dat je met het inkomen wat je nu hebt helemaal niet slecht zit qua hypotheek. Je kan wel duurder gaan zitten maar je moet je afvragen of je dat wil (in het geval van luxe) en kunt (nodige uitgaven voor kinderen/zorg).
Rosa van der Zanden

mimi

mimi

26-10-2011 om 15:38

Idd waar doen ze het van

Dat vraag ik me ook af.
Waar ik ondertussen achter ben gekomen is dat bij veel gezinnen de (schoon)ouders flink meehelpen, direct dan wel indirect(oppassen, klusjes) en of dat er weinig gespaard wordt voor de toekomst. Bij dit soort dingen moet je proberen niet naar de anderen te kijken, alleen naar je eigen berekeningen. Andersom komt het trouwens ook voor. Mensen waarvan je weet dat ze een flink inkomen hebben, maar die toch in een goedkoop huis wonen.
Wij wonen ook veel goedkoper dan had gekunt, vooral omdat ik een stresskip ben die niet tegen geldzorgen kan.

Vic

Vic

26-10-2011 om 17:47

Hypotheek

Volgens mij los je flink af op je huidige hypotheek, anders vind ik 600 netto voor een hypotheek van 140.000 euro best (heel erg) veel. Met je huidige inkomen schat ik dat je bruto rond de 75.000 euro met zijn tweeën verdient. Daarop krijg je maximaal ca. 335000 hypotheek. Met je overwaarde van 50.000 woon je dan nog niet in een vrijstaand huis van 4 ton. Ik vind trouwens dat je nu heel betaalbaar woont t.o.v. je inkomen. Als je ook best tevreden bent met je huidige huis, zou ik lekker blijven zitten. Wat financiële armslag is namelijk erg prettig, en zou liever wat meer te besteden hebben dan twee extra buitenmuren aan mijn huis.

mijk

mijk

26-10-2011 om 19:28

Waar wij het van doen

Hier een heel flink huis voor ons inkomen. Oorzaak: erfenis in combinatie met zeer bemiddelde ouders waardoor minder noodzaak heel veel te sparen voor noodgevallen....En we leven dus ook zuinig maar genieten enorm van ons huis

Mijk

Waar ze het van doen?

Voor zover er geen helpende ouders zijn is het een kwestie van gaten vullen met gaten. Net weer gehoord van een bevriende Rabobank-rayondirecteur of hoe dat heet. Dat veel van zijn clienten boven hun stand leven, en dat ze eigenlijk altijd komen voor persoonlijke leningen om de vakantie/auto/dure hobbies van de kinderen te betalen. Het ging natuurlijk heel lang goed met overwaardes belenen maar dat feest is nu voorbij. Het waren echt schokkende verhalen over hoe er facades hooggehouden worden.

Verder zijn er al veel goede adviezen gegeven hier. Ik kan me je vraag voorstellen, maar ik zou het ook zeker niet doen. Al je flexibiliteit is weg.

Vic

Vic

26-10-2011 om 20:21

Ja maar

Een huisje van net geen twee ton met een hypotheek van 140.000 is misschien wel heel erg aan de voorzichtige kant. Ik kan me voorstellen dat je dan iets meer/groter wilt hebben. Of zeg ik nu iets heel raars? Ik bedacht nl net dat ik met mijn vorigevorige echtgenoot (2002) ook ongeveer hetzelfde inkomen had, maar wij hadden wel een hypotheek van 3 ton. Dat ging prima. Bij een inkomen van 3500 euro netto is 900 euro netto woonlasten toch niet zo heel schokkend?

T

T

26-10-2011 om 20:25

Te voorzichtig

Ik vind mensen niet snel te voorzichtig. Wij hebben een bruto inkomen van 140.000. Dat is rond de 7000 euro netto per maand. De hypotheek voor ons vrijstaande huis is ruim 4 ton.

Ik weet dat we in staat zouden zijn om dit huis te betalen als een van ons twee zijn baan kwijt zou raken. Dat is ons noodscenario: dan zullen we heel zuinig moeten gaan leven, maar het kan uit. Dat is niet de manier waarop we graag lang willen leven, maar ik vind het een geruststellend gedachte dat we in geval van nood niet direct ons huis te koop moeten zetten.

Ik zou er echter nooit uit vrije wil voor kiezen. Want dan geef je dus al je luxe en vrijheid op. Dan valt er niets te bufferen.
Ik zou het niet doen.

En als je het al overweegt: leg dan eerst eens 2 jaar het extra hypotheekbedrag plus de onderhoudskosten apart. Dan voel je vast hoe het is om langere tijd van minder geld rond te komen.

T

T

26-10-2011 om 20:35

Netto woonlasten

Ik vind het toch wel veel, Vic. Je hebt namelijk ook je onderhoudskosten. Meer schilderwerk, meer tuin. Maar je moet ook reserveren voor bijv. het vervangen van kozijnen e.d. Ik meen dat Vereniging Eigen Huis hier rond de 400 euro per maand voor adviseert voor een vrijstaand huis. Wij hebben afgelopen zomer weer geschilderd. Dat betekende de huur van een steiger 200 euro per week en voor 600 euro aan verf. Dat soort kosten gaat ook naar rato.
Een groter huis en zeker vrijstaand betekent ook hogere stooklasten. Dat telt ook mee.

Je moet dus niet alleen naar de kale hypotheek kijken, want dan mis je andere kosten.

Wat een gekke volgorde

ik (wij hebben dat zo gedaan) zou eerst omschrijven wat je extra een wensen en eisen hebt om de stap te willen maken en dan eens op het eind berekenen wat je dat waard is.

1.een plan van eisen (minstens 4 slaapkamers oid, in wijk x ij en z, niet verder dan 2 km fietsen van school etc etc
2. een plannetje met wensen (tuin op het zuiden, maar mag ook west oid, met extra logeerkamer maar hoeft niet, goed onderhouden maar mag wel nieuwe keuken etc).
3. maximale netto maandlasten om te blijven leven zoals jullie dat comfortabel vinden.

Dan ga je eens fijn een paar keer op open huizen route oid of gewoon wat wijken en woningen bekijken. Als je dan een duidelijk beeld krijgt van wat jullie willen kunnen jullie de hele boel eens gaan laten uitrekenen bij bijvoorbeeld de rabobank, of de hypotheker of een andere tussenpersoon.

En dan moet je nog je huidige huis verkopen en dan weet je pas wat je hebt om te besteden.

Hier wisten we wat de eisen waren: kindvriendelijk, oud jaren 20 of 30 huis, grote tuin, privacy, nog te doen op de fiets naar het centrum, met zolder, interessant om op te knappen en na zoveel jaar met winst te verkopen.

en ja het is veel duurder geworden dan we dachten, het is mooi, we blijven verbouwen en zodra het huis af is dan gaan we weer weg, weer een krot doen (maar dan een nog oudere

O.N. Bekend

O.N. Bekend

26-10-2011 om 21:13

Zo doen wij dat

Wij hebben (ongeveer) het zelfde inkomen en wonen in een huis dat (ongeveer) 350.00-400.000 euro waard is.

Maar door mazzel bij de verkoop van het eerste huis (een ton overwaarde) en deels ook door het vrijkomen van een erfenis ligt onze hypotheek een stuk lager. Die ligt nl maar net boven de 2 ton.

Zo doen wij dat dus.

Overwaarde

wij verdienen nu meer dan jullie netto per maand en als ik de 31e hoor dat ik het geworden ben met die baan dan stijgen we weer een flink stuk (duimen... hopen... bidden, oh nee ik ben niet gelovig).

Verder, wij hebben het mini huisje wat we in 2002 gekocht hebben (toen voor 2 ton euro) verkocht met 60.000 euro overwaarde 6,5 jaar later. Alles wat we aan onderhoud en hypotheek per maand hebben betaald -en meer- in die 6,5 jaar hebben de kopers dus aan ons gegeven.

nog steeds hartelijk dank daarvoor.

In die tijd kochtten we een krot, echt een krot, niemand wou het hebben ondanks de overspannen huizenmarkt hier bovendien was de oplevertijd erg lang dus daar hadden de andere gegadigden ook geen zin in. Dus voor relatief weinig dat krot gekocht en flink verbouwt, cq 7 sloopbakken vol is eruit gesloopt aan troep van de jaren 60, 70 en 80. Als het af is * ooit * (nog 20.000 euro te gaan) zitten we ondanks de daling van circa 10% nog steeds boven de hypotheek waarde.

Over 10 jaar dan zal het hopelijk nog meer waard zijn en stoppen we dat geld weer in een krot.

verder hebben we beide ouders die inderdaad ons afgelopen jaren wel eens een envelopje hebben toegeschoven, ook een voorschot op de erfenis op het moment dat dat heel goed uit kwam, verder zijn ze gul met kadootjes, oudste kwam laatst met opa shoppend uit Amsterdam met 4 tassen vol, als we op vakantie gaan krijgen we altijd wel wat, verjaardagen etc.

Vic

Vic

26-10-2011 om 23:13

Ja, daar zit ook wel weer wat in, maar het hangt er ook wel een beetje vanaf hoe je woont. Ik heb eigenlijk altijd wel duur gewoond omdat goedkoop er niet was of niet voldeed. Met een inkomen van 140.000 heb je nog de keuze om onder je financiële kunnen te gaan wonen (woon je nog niet sneu

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-10-2011 om 23:20

Vic, ja maar

Een huis hoeft geen groeibriljant te zijn, je kunt ook tevreden zijn met wat je hebt. Waarom duurder gaan wonen op het ogenblik dat je meer te besteden hebt? Doen omdat het kan?
Wij hebben de hypotheek op 1 salaris afgesloten. Als een van ons overlijdt kan de ander met de kinderen in het huis blijven wonen en bijna alles doen zoals we het nu doen. Het leven valt niet te plannen. Juist wat financiële armslag is prettig.

Rosa van der Zanden

Trouwens

die 3500 netto per maand, zit daar vakantiegeld, 13e maand, bonussen of andere eventuele extra's bij ?

en heb je spaargeld ?

ik hoef de antwoorden niet te weten, maar tel het allemaal eens bij elkaar op, trek het allemaal eens af, wat hou je aan ruimte over per maand om luxer te gaan wonen en is dat je waard ?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-10-2011 om 23:31

Andere volgorde

Ik kan op de iPad niet het berichtje van Manda zien en er tegelijk op reageren, ik hoop dat ik het goed heb omthouden.
Toen ik voor een ander huis ging had ik een soort van eisenlijstje. Plaats, wijk, aantal kamers, tuin, onderhoud. Het oude huis had ik al verkocnt. Toen ben ik gaan praten met diverse hypotheekadviseurs om te laten berekenen wat ik zou kunnen lenen. Met dat bedrag in mijn achterhoofd ben ik gaan zoeken. Wanneer een huis op internet er goed uit zag, ben ik het gaan bezichtigen. Ik zag het niet zitten om met een bups kleine kinderen tig huizen af te gaan,bovendien moest ik het alleen doen omdat man in een drukke periode met zijn werk zat. Het vijfde huis wat ik zag was geweldig. Ik heb onderhandeld en het gekocht.

Rosa van der Zanden

Rente

Wij wonen in een vrijstaande woning en betalen ook zo'n 600 netto.

Wij hebben echter het geluk gehad dat we een huis hebben kunnen laten bouwen op een vrije gemeentekavel toen de rente historisch laag stond (rond de drie à vier procent), en dat man het huis zelf heeft getekend en we zelf de aannemer konden kiezen. De hypotheek is minder dan 3 ton.

Als je nu een bestaand huis koopt van 350.000 ton tegen een rente van ca. vijf procent, dan ben je gelijk heel veel meer kwijt aan maandlasten. Ik zou het inderdaad heel goed uitrekenen en me niet blindstaren op wat anderen zich schijnbaar kunnen veroorloven.

Chris

Waar ik ton schreef

moet je euro lezen

T

T

27-10-2011 om 11:19

Gevaarlijk

Ik vind het gevaarlijk om een rekensom te maken over wat het je waard is. Als je op zoek bent naar een droomhuis, dan denk je heel vaak dat het je allemaal waard is. Misschien is dat ook wel zo, maar ik ken mensen die na 3 jaar helemaal gewend zijn aan hun huis en dan nog 27 jaar lang zuinig moeten leven.

Begin nu eerst eens met een flink bedrag elke maand aan de kant te leggen. Pas als je dat een paar jaar gedaan hebt, dan weet je of je dat geld echt structureel kunt missen. Dat betekent dat je ook niet aan die spaarpot mag komen als je iets anders heel hard nodig hebt of heel graag wilt.

Bovendien: als je kinderen ouder worden en misschien gaan studeren, dan is het een prettige gedachte dat je reserve hebt.

kaatje43

kaatje43

27-10-2011 om 22:43

Nou ik vind het nogal fors

Ik neem aan dat die 3500 netto is. Bij ons komt er ong. 4000 netto binnen en gaan binnenkort onze hypotheek verhogen naar 250000 Dat is voor mij echt de max. IK weet niet wat voor soort hypotheek je nu hebt, maar tegenwoordig mag je nog maar de helft van je hypotheek aflossingsvrij doen, dat betekent dus ook veel hogere maandlasten. De levensverzekering komt daar ook nog bij. Ik neem aan dat je nog ook wat wilt sparen en lekker wil blijven leven. Kijk uit dat je niet al je kaarten op je hypotheek zet.Kijk niet naar anderen. Je weet nooit hoe zwaar ze echt zitten.

Ella2007

Ella2007

28-10-2011 om 13:58

Reacties

Helaas hebben wij inderdaad geen ouders die bij kunnen springen en hopen we dat die nog lang onder ons zijn. Als er al überhaupt wat te erven valt, daar ga ik maar niet van uit. De reden van ons goedkope huisje was inderdaad om de hypotheek af te sluiten op één salaris, je weet maar nooit tegenwoordig, wie zijn baan over 3 jaar nog heeft. Ondertussen gaat de rest van het geld ook gewoon op: we klussen veel in en aan het huis, ik denk dat we daar de afgelopen 10 jaren wel 20.000 aan hebben uitgegeven, als het al niet meer is. Moet nog maar afwachten of ik dat bij de verkoop eruit haal.

Het idee is nu om ergens buiten, landelijk een opknappertje te kopen. Punt één zijn de huizen in dorpen denk ik iets goedkoper als in de grote stad, en we zouden graag in een wat landelijke omgeving wonen. En zo kun je de uitgaven van opknappen ook spreiden over meerdere jaren.
Voor T: wat hebben jullie voor banen dat je 7000 netto in de maand verdiend: kan me echt niet voorstellen hoe dat voelt! Met mijn HBO-niveau kom ik toch niet verder dan 1600 voor 24 uur werken. Manlief met Havo + bedrijfsopleidingen zit rond 1900 voor 38 uur. Maar daar zijn dan wel al de ziektekostenverzekeringen vanaf. Tegenwoordig moet je volgens mij echt beiden academisch zijn opgeleid of een zware managementfunctie fulltime hebben om samen 7000 netto te verdienen.

Vic

Vic

28-10-2011 om 14:07

Omdraaien

Als jij ft gaat werken en je man 24 uur, zit je al een stuk hoger qua inkomen.

Ella2007

Ella2007

28-10-2011 om 14:20

Vic: goeie optie, maar nog niet

Ja, Vic dat zou financieel een betere optie zijn.
In de huidige situatie doen we dat niet: het is zo gegroeid met jonge kinderen, ik was liever thuis dan hij. Voor het behoud van zijn baan en evt. groei is het voor hem ook niet wenselijk minder te gaan werken. Nu wil ik ook wel meer gaan werken, maar kan ik in mijn huidige baan geen uren erbij krijgen. Ik ben me wel aan het orienteren op andere baan, met ook meer uren. Is helaas niet zo gemakkelijk.

T

T

28-10-2011 om 16:36

Banen

Man en ik hebben allebei een HBO-opleiding. Man is IT-consultant, ik werk als projectleider bij de overheid. We werken allebei 36 uur. Soms een klein beetje meer, maar we werken niet structureel meer dan 36 uur. De meeste collega's die evenveel verdienen hebben een academische opleiding.

Ik weet dat de meeste collega's met vergelijkbare opleidingen minder verdienen, maar ik ken er ook wel een paar die meer verdienen. Wij zijn overigens heel erg blij en tevreden, want we hebben heel leuk werk, een uitstekend salaris en toch meer dan genoeg vrije tijd voor ons gezin.

kaatje43

kaatje43

31-10-2011 om 21:04

Maar goed ella

Dat is de vraag toch niet. Het gaat er niet om wat anderen verdienen. Het gaat erom wat jij je kunt veroorloven. Kijk zeer kritisch naar je eigen wensen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.