Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

tube

tube

10-01-2012 om 22:57

Huis verkoop dilemma (makelaar heeft nog geen werk verricht maar we hebben wel evt. koper)

We zitten met een dilemma:

We hebben besloten ons huis te verkopen.
Nu hebben we 2 gesprekken gehad met de makelaar en hebben een contract getekend dat we met hen in zee gaan.

Het huis staat officieel nu nog niet te koop. De foto's zijn wel gemaakt maar staan nog niet op funda. De beschrijving is gemaakt door de makelaar maar we hebben zelf meer dan de helft veranderd.

Verder heeft de makelaar nog niets gedaan (wat zichtbaar is voor ons of de buitenwereld).

Nu hebben we gisteren een telefoontje gekregen van iemand die we kennen die heel graag ons huis wil kopen mits de financiering rond te krijgen is.

We zijn ons er van bewust dat we afspraken hebben met de makelaar. Maar stel nu dat ons huis aan haar kan worden verkocht, zonder dat er reklame is gemaakt (funda, bord in de tuin, huis aan huis blad, makelaars krantje etc etc), dan is het wel erg wrang dat de makelaar 1.9% van het verkoopbedrag kan opstrijken wanneer hij niets gedaan heeft ervoor.

Hoe kunnen we hier het beste mee om gaan?

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft. Want wij hebben hier nog niet zoveel ervaring mee.

Alvast bedankt!

Tube

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

11-01-2012 om 00:10

Contract is contract

Lees de voorwaarden er maar op na, ik ga er vanuit dat er in staat dat zij, tot een half jaar nadat huis eventueel wordt teruggetrokken uit verkoop, zij 1,9% opstrijken bij verkoop van jullie woning.
En ik zou de voorwaarden ook eens goed nalezen over kosten ivm advertenties, open huis, etc. Waarschijnlijk betaal je die gewoon extra. Dan is alleen een Funda-advertentie en eventueel bord in de tuin inclusief.

Nvm?

Volgens mij kun je gewoon onder die makelaar uit. Zeg hem maar de wacht aan (we gaan het anders doen). De foto's moet je dan wellicht nog wel betalen.
Is het een NVM makelaar? Of een van de andere verenigingen? Je kunt kijken of daar iets in staat. Bij mijn weten kan een georganiseerde makelaar alleen maar iets rekenen als ie wat gedaan heeft.
Vergelijk: Je zet je huis te koop bij een makelaar, maar besluit later toch niet te verkopen. Dan zit je ook niet aan dat contract vast.
Dat contract moet als het goed is de makelaar recht geven op courtage als hij het verkoopt. Niet als je het niet verkoopt, of als je het zelf verkoopt.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

11-01-2012 om 11:05

Boete

of soort van boete, is gebruikelijk bij ontbinden contract.
In de meeste contracten (iig die ik gezien heb) van makelaars staat iets van als je je uit de verkoop terugtrekt je een bedrag verschuldigd bent van....(niet verschrikkelijk veel) plus de kosten die ze gemaakt hebben (advertenties ed)die buiten het contract vallen. (tenzij je kunt aantonen dat makelaar nalatig is geweest)

Ja, maar

Als je nadat je het contact met de makelaar je huis verkoopt dan kan de makelaar alsnog de courtage rekenen. Hij kan stellen dat jij je huis verkocht hebt met hulp van de makekaar (foto's, tips, prijsindicatie etc).

Om dit te voorkomen zou ik er zelf voor kiezen om open kaart te spelen. Dus melden dat je toch niet De woning via de makelaar wilt verkopen. Dat je zelf een koper hebt gevonden en hoe nu verder. Laat de makelaar als eerste met een prijs komen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nee

"Hij kan stellen dat jij je huis verkocht hebt met hulp van de makekaar (foto\'s, tips, prijsindicatie etc). "
Welnee. Bovendien betaal je een beetje (voor die foto's bijvoorbeeld).
Je kunt (zeker als het om kennissen gaat) aannemlijk maken dat zij niet op de goede naam van de makelaar afkomen, maar op jou en je huis.
Groet,
Miriam Lavell

Sahara

Sahara

11-01-2012 om 15:28

Ja, miriam

Maar dat is niet wat de makelaar zal zeggen. Die (als hij erachter komt dat de woning vrijwel direct nadat het contract verbroken is verkocht is) zal zeker aan komen kloppen om zijn courtage krijgen. En ja, dan ga je natuurlijk protesteren. En waarschijnlijk lukt dat ook maar leuk is anders. Toonzetting zal zeker niet plezierig zijn.

Vandaar mijn voorstel om open kaart te spelen en er vooraf met de makelaar uit te komen. Maar ja, dat moet iemand natuurlijk helemaal zelf weten.

Dat maakt niet uit

Je hoeft niet bang te zijn wat de makelaar zegt. Die moet dat ook nog eens bewijzen. Een harde zaak is het niet. Die makelaar heeft nog niks gedaan (behalve foto's laten maken).
Wel meteen de wacht aan zeggen.
Enneh.... tip voor een ieder: Als je je huis wilt gaan verkopen, schrijf dan eerst al je familie, vrienden en kennissen aan. Die kennen het huis. Misschien is er wel iemand die het wil hebben.
Groet,
Miriam Lavell

tube

tube

11-01-2012 om 19:11

Bij de makelaar geweest

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb vanmiddag een bezoekje gebracht aan de makelaar.

Het gesprek heb ik alleen gevoerd, mijn man moest aan het werk. Was best een beetje spannend.

Wat we hebben afgesproken:

We wachten nog met het plaatsen van advertenties, bord in de tuin en funda. Dus het wordt even in de koelkast gezet.

Evt. koper (hierna genoemd als A) komt ons huis bekijken. Mocht het zo zijn dat ze het wil hebben en financieel rond kan krijgen dan betalen we alleen de kosten die gemaakt zijn voor de foto's etc. Dat is een standaard bedrag van 500 euro.

Vervolgens handelen we zelf alles af tot het moment komt dat er contracten etc gemaakt moeten worden.

Ik heb de makelaar gevraagd of hij dat voor ons kan regelen en wat ons dat dan gaat kosten. Hij zou mij per mail laten weten wat dat bedrag zal zijn. We mogen er gebruik van maken maar hoeven dat niet.

De courtage hoeven we niet te betalen indien A ons huis koopt.

Mocht het zo zijn dat A ons huis niet koopt, dan gaan we gewoon verder als hoe we van plan waren.

De regel bij deze makelaar is dat je 500 euro betaald voor al het werk wat gedaan wordt om het te koop te zetten. Achteraf betaal je de courtage.
Mocht het zo zijn dat je huis niet verkocht wordt, dan kan je besluiten om het even uit de verkoop te halen en later weer op nieuw te proberen.

Mocht je besluiten om je huis helemaal uit de verkoop te halen dan ben je alleen die 500 euro kwijt voor de gemaakte kosten, meer niet.

Kortom: het valt allemaal mee. We betalen alleen die 500 euro die we sowieso moesten betalen en hebben de boel even tijdelijk stop gezet.

Gelukkig dat dit zo kan want het krijgt in eens een heel andere wending dan we verwacht hadden.

Nu maar hopen dat het verkocht wordt

Bedankt voor jullie meedenken!!!!!!

Tube

Puck

Puck

11-01-2012 om 21:03

Coulante makelaar

Tube, volgens mij heb je een hele eerlijke makelaar, super dat je het zo kan regelen.

tube

tube

13-01-2012 om 10:50

Sterker nog.....

Omdat we nog niet geadverteerd hebben hoeven we ook die 500 euro niet te betalen. We hoeven nu alleen 200 euro te betalen voor de foto's die gemaakt zijn.

Dat valt nog meer mee

Het bedrag dat ze vragen om de rest verder af te handelen is wel aardig fors. We gaan eerst eens kijken of daar nog een mouw aan te passen valt in de vorm van het zelf regelen.

Eerst maar eens om de tafel met z'n viertjes. En dan zien we wel verder

Groeten,

Tube

Niet nodig

Tube, je hebt die makelaar niet nodig om de rest af te handelen. Je kunt gewoon een standaard koopacte downloaden op internet.
Zie bijvoorbeeld deze site. http://www.koopakteonline.nl/home
(er zijn er vast meer).
Als verkoper ben je verantwoordelijk voor de informatie over je huis. Een makelaar inschakelen ontslaat je niet van die verantwoordelijkheid. Dat betekent dat je ook met een makelaar dat voorlopig koopcontract zelf moet invullen, controleren, etc.
Ook (juist) als je met vrienden onderhandelt, moet je formeel blijven in de procedure: Je moet alles vertellen wat je over het huis bekend is, je vrienden moeten de kans krijgen om het huis bouwkundig te keuren, of als ze daar van af zien moet er in het contract staan dat ze de kans hebben gehad, maar er geen gebruik van hebben gemaakt.
Ook zij hebben de wettelijke 3 dagen bedenktijd na het tekenen van het contract.
De kopers mogen de notaris aanwijzen. Die komt pas in beeld als de termijn van de ontbindende voorwaarden is verstreken. Dan moet de aanbetaling (meestal 10%) op rekening van de notaris gestort worden.
De notaris regelt de rest.
Wij hadden een makelaar, maar daar hebben we weinig aan gehad. Zeker het juridische deel kwam uiteindelijk toch bij ons terecht. Die makelaars kennen wat standaard dansjes, maar zijn er toch onzorgvuldig in.
Samenvattend: Dat voorlopig koopcontract kun je makkelijk zelf doen. Voor de overdracht heb je sowieso een notaris nodig. Die makelaar hoeft niet echt.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78

elsje78

13-01-2012 om 11:54

Hier

Ooit (in de goede tijden) ook gehad, nog voor het huis te koop stond. De makelaar die ik belde zei dat het zonder koper een procent van de verkoopkosten kostte, met koper een promille...

Zelfde als elsje

Een promille i.p.v.een procent van de kosten en de makelaar zei zelfs dat als hij de foto`s nog niet als advertentie geplaatst had we die ook niet hoefden te betalen. Dat was wel zo, we kwamen tot een akkoord, ieder de helft van de advertentiekosten. De kosten zijn natuurlijk ook minimaal voor de makelaar. Eenmalig advertentie, eenmalig huisbezoekje met reeds geïnteresseerde kopers, geen overbodig gebel of geregel(administratiekosten). Snel verkocht was voor hem ook gauw geld op de bank.

mirreke

mirreke

13-01-2012 om 16:47

Hier ook

Ons huis stond wel via makelaar te koop en er waren foto's gemaakt en er was geadverteerd. Er was een geïnteresseerde partij, maar die bood in eerste instantie zo weinig dat de telefoniste van de makelaar het bod op eigen houtje weigerde...? Omdat de geïnteresseerde partij een kennis van een van onze buren was, hoorden wij dat. We hebben zelf herhaaldelijk de makelaar gecontacteerd, en ook de andere partij heeft dat gedaan. Geen resultaat. Daarna hebben we zelf contact met de andere partij en hebben zelf onderhandeld en de koop rond gekregen. Daarna makelaar gebeld, en uiteindelijk waren we klaar voor 500 euro all in, dus inclusief contracten ed.
Je hebt alles al rond lees ik. Ook uit jouw verhaal blijkt dus dat je zeker in deze tijd goed kunt onderhandelen

tube

tube

18-01-2012 om 08:31

Spannend

Mirreke, wat een bijzonder verhaal. Je zou toch verwachten dat een makelaar graag een huis wil verkopen.ben best benieuwd wat er gedaan is met de reactie van die secretaresse. Zij mag in haar functie toch geen uitspraken doen?

Bijzondere makelaar.

Mirjam, jouw uitleg heeft ons wel doen besluiten om het zelf te willen regelen. Volgens mij kunnen we dat best.het bedrag dat ze vragen voor de afhandeling vind ik wel erg hoog. Dus dat zou anders kunnen, denk ik.

Vanmiddag komen ze kijken. Best spannend. Ik ga zo eerst aankleden en daarna poetsen en de puntjes op de i zetten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Iedereen erg bedankt voor meedenken! Erg fijn om te lezen.

Tube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.