Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huis verkoop-ellende

Mijn dochter en haar man hebben hun huis te koop staan. Ondanks de slechte crisistijd, hadden ze best snel een gegadigde.

De aspirant kopers hebben een bod gedaan wat mijn dochter en schoonzoon geaccepteerd hebben.

Na een paar dagen besloten de kopers echter er toch van af te zien.

Dochter en schoonzoon hebben hun huis al uit de verkoopprocedure, het huis staat als 'onder voorbehoud verkocht' op funda, ze hebben 5 bezichtigingen afgezegd etc.

Dit is toch wel schadelijk voor de verkoopprocedure, afgezien van de vette domper, natuurlijk.

Kennelijk is een mondelinge koopovereenkomst te breken, maar is deze schade nou niet te verhalen?

Groet, Zofia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

17-04-2009 om 22:22

Vreemd

na tekening van alle contracten heb je nog 3 dagen bedenktijd. Voordat die contracten getekend zijn zitten er ook nog wat dagen tussen. De makelaar heeft wel heel snel gehandeld. Bij ons ging er pas verkocht op het bord en op funda toen alle termijnen lang en breed verlopen waren. Zelfs na mondelingen verkoop is er nog een bezichtiging geweest (dat wisten die mensen).
Dus zeker makelaar op aanspreken

Vreemd inderdaad

Ik weet niet beter of woningen blijven op funda staan, en het verkoopbord blijft aan de gevel hangen tot er echt niets meer mis kan gaan. Nog net niet tot de feitelijke overdracht geloof ik, maar het scheelt niet zoveel. Dus terug naar de makelaar.

Ik krijg nu wel de bibbers. Net vandaag gehoord dat de verkoop van onze woning rond is. Maar goed, er moet nog wel een voorlopig koopcontract getekend worden, waarna nog bedenktijd en financieringsvoorbehoud... we trekken de champagne nog maar niet open ...

Groeten,

Temet

Maarre... is er wel een makelaar bij betrokken?

Allereerst; wat een ontzettende teleurstelling zeg Zofia! Enorm balen voor ze.

Ik lees je posting alsof ze zelf het huis in de verkoop hebben gedaan en de onderhandelingen etc. Dat lijkt me dan niet zo verstandig in deze tijden.
Wij hebben jaren geleden ook 2 keer een eigen huis verkocht. Dat kon toen, de kopers stonden in de rij. Toen we ons huidige huis te koop aanboden (is paar weken geleden verkocht na maar 2,5 maand te koop te hebben gestaan) leek het ons dan ook verstandig om nu juist wel een makelaar in te schakelen. Ja, hoop geld. Maar daar moeten ze nu, itt paar jaar geleden, ook echt wel het nodige voor doen.
O.a. dus het verkoopproces begeleiden.
M.i. gaat dat idd zoals hierboven al beschreven.
Er komt een bod, er volgt onderhandeling, er is mondelinge overeenstemming. Echter; koper is er nog niet aan gebonden! Dan moet (vanzelfsprekend zo snel mogelijk) de datum vastgesteld dat ofwel bij makelaar (rest van NL geloof ik) ofwel bij notaris (regio Groot Amsterdam) het voorlopige koopcontract wordt ondertekend. Die dag begint om 0:00 uur 's nachts de drie dagen (3 x 24 uur) bedenktijd te tellen. In die tijd kunnen kopers ZONDER OPGAAF VAN REDENEN nog van de koop af. Een telefoontje met 'neuh.. toch niet' is lullig, maar wel voldoende. Na die drie dagen zijn er nog de ontbindende voorwaarden op basis waarvan een koper van de koop afkan. De meest voorkomende is de financiering. Daarbij is dan niet meer voldoende 'helaas, we krijgen geen hypotheek', dit moet je echt aan kunnen tonen. Dus weigeringen van hypotheekverstrekkers. Er wordt in het voorlopig koopcontract een termijn opgenomen voor die ontbindende voorwaarden, bijvoorbeeld 4 weken vanaf tekening voorlopige koopcontract.

Onze makelaar was ook wat vlot met het plakken van de 'verkocht!' sticker; deze zat er tot onze verrassing al op toen er nog 1 dag bedenktijd te gaan was. Hij was er echter helemaal van overtuigd dat ze zich niet terug zouden trekken. Pas sinds vorige week vrijdag zijn ook de ontbindende voorwaarden mbt de financiering verstreken, en weten we het dus helemaal zeker.
We kregen al snel een fles bubbels van een vriendin; maar ook wij - net als Ternet - hebben tot vorig weekend gewacht om 'm open te trekken. Overigens komt het niet heel vaak voor hoor Ternet dat een koper zich terugtrekt, maar idd. nog maar even niet het lot tarten met slingers en champagne...

Overigens; begrijp ik nou goed dat ze in die ene week nog 5 bezichtigingen hadden? Dan lijkt het me eigenlijk niet zo'n probleem. Met zoveel kijkers zou je denken dat je het huis dan alsnog snel kwijt bent, toch? En als ze die mensen afgebeld hebben, hebben ze dus de telefoonnummers en zou ik zeggen; acuut de telefoon pakken, organiseer een 'bezichtigingsmiddag' en laat ze allemaal tegelijk komen.
Scheelt niet alleen dat vreselijke poetsen en opruimen en uit huis weg moeten; ze zien dan allemaal dat er dus meer belangstelling is. Toch?

En tot slot; misschien heb ik het mis en hadden ze wel een makelaar. Ik zou zeggen; neem een andere! Als ik het wel goed heb en het zijn doehetzelvers; niet doen. Neem een makelaar in de arm!

Succes!!
Mare

zofia

zofia

19-04-2009 om 10:26 Topicstarter

Klopt mare,

Ze proberen het te verkopen met een soort 'doe het zelf'systeem.

Ik vrees dat dat niet zo goed uitpakt. Ik bedoel ook met mijn vraag of die verhaalbaar is op de afblezende kopers.

Ik was er al bang voor dat de kopers gewoon in hun recht staan. Gelukkig hebben mijn dochter en schoonzoon nog geen nieuw huis gekocht.

Dus ze zitten niet op de wip. Misschien moeten ze toch investeren i een goede makelaar..

Groetjes, Zofia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.