Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even annoniem

Even annoniem

19-11-2011 om 17:42

Huisarts bezoek onder werktijd

Ik werk 32 uur per week, dus meestal als ik naar de huisarts moet dan spreek ik dat af buiten werktijd. Helaas gaat dat niet altijd. Op dit moment heb ik ergens last van waardoor ik een aantal doktersbezoeken heb, soms ook onder werktijd. Ik plan het altijd zo vroeg mogelijk in om zo weinig mogelijk last te veroorzaken.

Ik werk in een ondersteunende functie. Iemand die boven me staat in de organisatie doet heel moeilijk en eist dat ik vertel waarom ik naar de huisarts ga. Technisch gezien, is deze persoon niet mijn leidinggevende.

Is er een regel hierover? Ik heb geen enkele behoefte om uit te leggen waarom ik naar de dokter ga. Kan iemand dat eisen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

19-11-2011 om 19:16

Vrij nemen

neem er vrije uren voor op. Dat lijkt me ook wel logisch. |Het gaat verder niemand ene r#$%#@t aan...

Kari1

Kari1

19-11-2011 om 19:29

De 2 vragen

Is je wergever verplicht om je te betalen voor de tijd die je tijdens werktijd naar de dokter gaat? Nee, als er niets in de cao geregeld is niet. Dan zou het dus kunnen zijn dat je hiervoor zelf vakantietijd moet opnemen, of de gemiste uren op een andere tijd inhaalt.
Ben jij verplicht om collega's of leidinggevenden de reden te vertellen van het doktersbzoek? Nee, daar hebben ze niets mee te maken.
Kari

+ Brunette +

+ Brunette +

19-11-2011 om 22:56

Wat een botterik.

Zou mooi zijn als je aan elke willekeurige bovengeplaatste zou moeten vertellen over je aambeien, incontinentie, baarmoederverzakking of erectieproblemen.

Tihama

Tihama

19-11-2011 om 23:23

Impertinent

Het is uitermate impertinent om aan een medewerker te vraag waarom hij/zij naar de dokter moet.

Een simpel antwoord kan volstaan: "Dat is privé"

Klaar. Niet meer woorden aan vuil maken.

Je kunt natuurlijk ook zeggen:
"Ik moet mijn HIV-medicatie in laten stellen"

of
"De vaderschapstest is mislukt dus die moet nu over, want anders gaat mijn man scheiden"

of
"Ik heb de hormoonbehandelingen vanwege mijn draagmoederschap voor een bevriend homostel"

of
"De vaginale zweren die ik opgelopen heb tijdens de laatste gangbang zijn wat lastig te behandelen"

Maar serieus: ik heb op de trainingen vanuit P&O altijd geleerd dat ik als leidinggevende NOOIT mocht vragen naar de oorzaak van iemand ziekte of doktersbezoek. Het verste wat ik mocht gaan was: "Heb je een indicatie van hoe lang je ziekte kan gaan duren, want dan kan ik vervanging gaan regelen?"

Laat staan dat een niet-leidinggevende dit mag vragen.

Tihama

Toke

Toke

20-11-2011 om 16:48

Inderdaad

Blijf vriendelijk en zeg dat het prive is. Eventueel kun je hem/haar nog verwijzen naar je leidinggevende. Die hem/haar dan hopelijk ook terechtwijst. Bij je leidinggevende kun je eventueel aangeven dat je af en toe naar de dokter moet, dat je het zo probeert te plannen dat je werk er zo min mogelijk hinder van heeft. En dat is het. Het gaat ze verder niet aan.

Tigerfeet

Tigerfeet

20-11-2011 om 22:38

Bij mij

Vroeguh mocht ik onder werktijd naar de huisarts, kon ook niet anders kon alleen ''smorgens terecht en werkte 36 uur. Er stond zowel voor huisarts bezoek als voor tandarts als voor fysio bezoek 1.5 uur per keer.Asl je meer tijd nodig had moest je vrije uren opnemen
Tigerfeet

ps bij het reintegratiebedrijf waar ik nu werk wordt verwacht dat ik alles in mijn vrije tijd doe, of compenseer, dit gaat ook makkelijk omdat ik nu maar 16 uur werk. Alleen voor dingen zoals advocaat kan ik wel vrij krijgen, maar is dan wel verlof.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.