Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Annie

Annie

02-01-2010 om 14:45

Huren (en belastingen)

Na mijn scheiding en de verkoop van ons huis, hopelijk snel, zal ik waarschijnlijk een aantal maanden/jaren een huis moeten gaan huren. Wanneer je huiseigenaar bent worden je belastingtoeslagen berekend aan de hand van je inkomen na aftrek van de hypotheekrente. Volgens mij heb je als huurder geen aftrekmogelijkheden. Wordt dat dan op een andere manier gecompenseerd, of krijg je gewoon minder toeslagen als je een woning huurt?
Nog een vraag van heel andere aard. Betaal je als huurder ook servicekosten als je een appartement huurt? Mag de (particuliere) verhuurder daar dan alle kosten in doorberekenen, ook bijvoorbeeld voor reserveringen voor onderhoud, of alleen voor diensten die je als huurder afneemt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

02-01-2010 om 23:25

Antwoord:

Je inkomen is inderdaad hoger als je geen rente-aftrek hebt en volgens mij wordt dat niet gecompenseerd. Daar staat tegenover dat je wel weer huurtoeslag kunt krijgen, wat een huiseigenaar niet krijgt.
In de servicekosten mogen inderdaad alleen kosten zitten voor diensten die je afneemt, zoals schoonmaak, algemene verlichting etc. Normaal onderhoud aan het gebouw moet uit de huur worden betaald.

Jaymza

Annie

Annie

03-01-2010 om 12:30

Bedankt

Daar was ik al bang voor. Ik ben aangewezen op huren in de vrije sector, omdat ik nog geen inschrijfduur heb voor een sociale huurwoning. En voor huurtoeslag is mijn inkomen te hoog. Er zijn hier alleen huurwoningen vanaf 750 euro beschikbaar, dus dan is elke extra toeslag meegenomen. Misschien kan ik op een of andere manier urgentie krijgen, maar die eisen hebben ze flink aangescherpt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.