Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huurhuis met mankementen

1,5 jaar geleden ben ik dit, overigens prachtig ruim huis, gaan bewonen. Nu komen er langzamerhand kleine manekementen naar boven.
1,5 week geleden is de opzichter geweest omdat er een kozijn compleet rot is. De opzichter wees mij er op dat het kozijn vervangen gaat worden, maar dat er meteen dubbelglas ingezet gaat worden wat dan doorberekent gaat worden naar mij. (dus hogere huurprijs) Ik vind het fijn om dubbelglas (in 1 kamer in huis) te krijgen, maar moet/mag dat dan meteen doorberekent worden?

Bij het betrekken van dit huis zat er een bad in, ipv standaard een douche, een wc op een belachelijke plek, een te grote badmeubel waardoor de badkamer ipv ruim wel erg klein is. (met 2 personen in de badkamer is gewoon geen sprake) ik heb gevraagd of er gewoon geen douche in geplaatst kan worden, waarop de opzichter zei, tja mevrouwtje, dan had u toen gewoon het huis niet moeten nemen.

Kan ik nu op 1 of andere manier toch een douche krijgen? Of is het toch echt, helaas?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat is een mankement?

Boedda, een bad ipv een douche en een onhandig badkamermeubel is geen mankement, alleen maar een voor jou lastige keuze in de inrichting. Als de verhuurder (een woningbouwvereniging?) je ter wille is heb je mazzel, maar meer ook niet.

Het is vziw tegenwoordig zo dat je aan de woning verbeteringen kunt aanbrengen zonder dat je per se verplicht bent die weer te verwijderen als je vertrekt, en ik geloof dat je zelfs nog een centje toe kunt krijgen (compensatie voor je investering), maar ik weet er het fijne niet van.

VZIW kunnen verhuurders in bepaalde gevallen verbeteringen aanbrengen en die dan ook doorberekenen aan de huurders, maar daar gelden wel eisen voor. Bij een complex moet een bepaald percentage van de huurders instemmen. Er moet kennelijk iets gebeuren, want het kozijn is rot. Od dat betekent dat je ook zonder meer acoord moet gaan met dubbel glas (althans, met de hogere kosten daarvan) weet ik niet. Bedenk wel dat dubbel glas enorm scheelt in eventuele geluidsoverlast en ook in stookkosten.

Je kunt het beste naar het Juridisch loket voor kort advies, of, als je in een stad woont waar dat bestaat, naar een huurteam. Hier in Amsterdam heb je in iedere buurt een Huurteam en die jongens (en een enkel meisje) kennen iha de huurwetgeving als hun broekzak en delen die kennis graag en gratis met onwetende huurders.

Succes ermee,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2010 om 13:06

Douche

Je zou de douche er zelf in kunnen bouwen, na toestemming van de verhuurder gevraagd te hebben. Tegenwoordig mag een huurder vrij veel aanpassen in een huurwoning. Ik zie dit ook niet als de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Je hebt het huis geaccepteerd met onhandige badkamer.
Hoe het zit met doorberekenen van het dubbele glas weet ik niet. Ik vind dat nogal wat om eerlijk te zijn. Het is niet meer van deze tijd, vind ik, een huis met enkel glas. Dus áls het kozijn vervangen moet worden lijkt het mij niet meer dan normaal dat er meteen dubbelglas in komt. Ik zie het dus als de plicht en verantwoordelijkheid van de verhuurder om jou zonder extra kosten van dubbel glas te voorzien.
Maar ik ben geen wetkenner, het kan volgens de wet wel heel anders liggen.

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2010 om 13:23

Dus

Kaaskopje:
"Hoe het zit met doorberekenen van het dubbele glas weet ik niet. Ik vind dat nogal wat om eerlijk te zijn. Het is niet meer van deze tijd, vind ik, een huis met enkel glas. Dus áls het kozijn vervangen moet worden lijkt het mij niet meer dan normaal dat er meteen dubbelglas in komt. Ik zie het dus als de plicht en verantwoordelijkheid van de verhuurder om jou zonder extra kosten van dubbel glas te voorzien."
Je 'dus' klopt niet. Als een huis enkelglas heeft, heeft het minder punten volgens het huurpuntensysteem (of hoe dat ook alweer heette) en is de huur 'dus' lager.

maan.

maan.

03-06-2010 om 21:45

Kosten dubbelglas

Wij zitten in een koopflat en zodoende is ons glaswerk door de VVE verzekerd. Sommige ramen zijn enkelglas en andere zijn dubbelglas daarover zijn vragen gesteld in de vergadering hoe het zit met vervanging.

Antwoord: enkelglas is EVEN DUUR als dubbelglas, dus zal er te allen tijde dubbelglas worden geplaatst.

Nu is dit een hele andere situatie dan in de vraagstelling, maar ik vraag me toch af als enkelglas even duur zou zijn als dubbelglas, dan zou je toch geen bijbetaling in de huur verwachten als je dubbelglas krijgt?

Jaymza

Jaymza

03-06-2010 om 22:13

Punten

Nu zal 1 raam niet erg aantikken in de puntenwaardering. Deze wordt binnenkort trouwens aangepast en gaan isolatiezaken eruit en komt het energielabel ervoor in de plaats.

Jaymza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.