Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vergeetachtige

Vergeetachtige

06-01-2012 om 15:28

Huurwoning vraag

Beste allemaal,

Zoals mijn tijdelijk naam al aangeeft, ik ben nogal vergeetachtig. Wij huren een een huurwoning van een vastgoed management bedrijf. Automatische incasso lijkt handig maar is het in ons geval niet, omdat wij geen vast loon hebben. Wel maak ik elke maand prive bedragen over, maar dat wisselt dus steeds, afhankelijk van wanneer er weer geld binnenkomt. Nu had ik voor de kerstdagen een hele hoop rekening betaald. Maar er lagen nog een paar ( waaronder de huur), die ik tussen kerst en oud en nieuw zou doen (in afwachting van een nog te ontvangen bedrag). Misschien raden jullie het al, maar ik ben dat helemaal vergeten. Op 3 januari valt er brief op de mat van onze verhuurder: LAATSTE SOMMATIE!

Ik heb het bedrag inmiddels voldaan, dus dat is het probleem niet. Maar wat ik me afvraag is het volgende: er staat in deze brief laatste sommatie, terwijl ik helemaal geen eerdere sommatie heb ontvangen. Uberhaubt ontvang ik geen rekening/herinnering van hun. Dit is de eerste keer dat het me overkomt, ik betaal de huur altijd ergens in de loop van de maand, nooit geen probleem. Wat ik me ook afvraag: in deze laatste sommatie staat een bedrag van twee maanden huur (dec en jan) + aanmaankosten (bijna 200 euro). Kan en mag dit allemaal op deze manier?

Het is voor mij natuurlijk een goede waarschuwing, maar ik vind het zo zonde van het geld en eigenlijk ook helemaal niet vriendelijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties. O ja, en dat de schuld enz bij mij zelf ligt, dat begrijp ik en ben ik het ook helemaal mee eens. Maar ik vraag me dus echt af of de verhuurder dit allemaal zo op deze manier mag doen?

Met een vriendelijke groet,

Vergeetachtige

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-01-2012 om 15:55

Toch automatisch

Er mogen aanmaningskosten gerekend worden en volgens mij zijn de maximumbedragen daarvoor wettelijk vastgesteld. 200 euro lijkt me dan wel weer veel. Maar misschien is het toch handig om de huur automatisch over te maken. Dan moet je er wel altijd voor zorgen dat er op die datum voldoende geld op de rekening staat, maar dat geldt voor iedereen. Normaal gesproken moet je de huur voor de 1e van de maand overmaken, dus wellicht heeft jouw verhuurder zich al een tijdje geƫrgerd aan jouw late betaling.

Vergeetachtige

Je zegt het zelf al, je bent wat vergeetachtig. Maar als je dat van jezelf weet zou ik de belangrijkste rekeningen zeker per automatische incasso betalen. Dus ook de huur.
Wel veel aanmaningskosten, vooral als je nooit een herinnering hebt ontvangen. Misschien kan je dat even navragen, waarom er zoveel kosten bijgekomen zijn?

Vergeetachtige

Vergeetachtige

09-01-2012 om 15:31

Oke, bedankt

Toch automatische incasso misschien... Maar ja, dan moet er wel geld op de rekening staan natuurlijk, en dat is niet altijd het geval.

Ik ben ook een beetje huiverig voor automatische incasso daar ik in het verleden er nogal slechte ervaring mee heb.

Voor nu sta ik in elk geval weer op scherp. Ik denk dat ik ze toch nog even ga bellen om uitleg te krijgen over de hoge extra kosten.

Bedankt.

Vic

Vic

09-01-2012 om 21:28

Geen incasso

Als je geen automatische incasso wilt kun je toch zelf een periodieke overboeking maken? Dan houd je het zelf in de hand. Sowieso zou ik proberen de huur uiterlijk de eerste van de maand over te maken, anders ben je namelijk te laat en daar worden verhuurders niet blij van. Dan moet je er wel voor zorgen dat er op die dag voldoende saldo is, maar dat geldt nu eenmaal voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.