Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

klompjes

klompjes

15-10-2010 om 14:07

Huurwoning

Sinds 3 jaar woon in na mijn scheiding in een te kleine flat met mijn 2 kinderen die een slaapkamer moeten delen. Jongen en meisje met een leeftijds verschil van 6 jaar.
Sinds 2 jaar heb ik een nieuwe relatie die hier veel is en hebben sinds een paar maanden plannen om samen te gaan wonen. Omdat kopen op dit moment even geen optie is ben ik al een tijdje op zoek naar een grotere woning.Voor mijn kinderen, zodat ze een eigen kamer hebben en omdat we dus willen gaan samenwonen. Nu ben ik 1e geworden voor een grotere woning. Deze woning is wel wat duurder en ik kom net niet in aanmerking om de woning alleen op mijn naam te laten zetten. Ik verdien dus iets te weinig. Geen probleem dachten we want we willen nu toch samen gaan wonen. Nu ben ik alles aan het uitpluizen en lees op de site van de woningbouw dat als je een medehuurder gaat hebben bij aanvang van de verhuur je 2 jaar moet staan ingeschreven op hetzelfde adres. Of dat je kunt aantonen dat je samen een huishouden hebt. Tja, dat hebben we niet. Hij woont hier niet, woont ergens anders en 2 jaar geleden was er nog geen sprake van samenwonen.In de huidige situatie is samenwonen ook echt geen optie omdat het hier veel te klein is.
Ik vrees dus dat de woning aan ons voorbij gaat en ben daar eigenlijk best verdrietig over.
Over 2 weken kan ik pas aangeven dat ik de woning wil. Zijn er nog dingen die ik zou kunnen doen om mijn kans te vergroten?
Ik baal zo vreselijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
klompjes

klompjes

15-10-2010 om 14:14

Dat is nu net

Kon het maar op die manier opgelost worden. Het punt is dat ik dat dan 2 jaar geleden had moeten doen. Dat zijn de voorwaarden.

Gewoon proberen

De regel is vermoedelijk in het leven geroepen om te voorkomen dat je de boel gaat flessen door zogenaamd samen de woning te accepteren en daarna er toch in je eentje te gaan wonen.

Omdat jij echter maar net te weinig verdient voor deze woning en dus maar net niet voldoet aan de voorwaarden is de kans er wel dat ze niet zo moeilijk gaan doen.

Ik zou in jou geval dus doen alsof je gek bent en je gewoon samen inschrijven voor de woning en dan maar af wachten of de regel op papier ook in het echt wordt gehanteerd.

Meer tips heb ik niet voor je. Of zouden ze een samenlevingscontract wellicht ook accepteren als bewijs dat je samen een huishouden hebt?

Jaymza

Jaymza

15-10-2010 om 15:09

Geen probleem

Je kunt gewoon aangeven dat jullie gaan samenwonen en dan telt zijn inkomen mee. Er is dan echter vaak wel de voorwaarde dat je een samenlevingscontract sluit wanneer je nog niet al 2 jaar samenwoont. Zo gaat het althans bij de corporatie waar ik werk.

Jaymza

klompjes

klompjes

15-10-2010 om 16:30

Iets meer hoop

Bedankt! Ik krijg hierdoor iets meer hoop. Is het dan verstandig om hem nu alvast in te schrijven bij mijn huidige woning? Als dat er voor zorgt dat ik de woning krijg is dan natuurlijk prima. Maar als ik bv nog een jaar moet wachten dan ben ik daar niet heel blij mee. Ik mis dan mijn toeslagen voor de kinderopvang en zorgtoeslag terwijl hij dan hier niet eens woont en mee betaald.

Een samenlevingscontract zou ik dan kunnen doen zodra de woningcororatie dat van me vraagt? Is dat een kostbare handeling?

Jaymza

Jaymza

15-10-2010 om 17:10

Klompjes

Zodra je samen wilt gaan wonen kun je dat doen. Kost ca 300 euro dacht ik. Informeer even bij jouw corporatie hoe zij het willen. Er zijn natuurlijk massa's jonge stellen die wilen gaan samenwonen maar dat pas kunnen zodra er een woning in zicht is. Dus jouw situatie is helemaal niet gek.

Jaymza

klompjes

klompjes

18-10-2010 om 08:49

Eigenlijk

klinkt het allemaal heel logisch. Maar de regels van de woningbouw zijn natuurlijk ook heel goed te begrijpen. Ik hoop inderdaad dat ze naar ons willen luisteren. Mijn ervaring is dat ze soms zo star kunnen zijn. Dat zal ook wel door hun ervaring komen.
Helaas moet ik nog 2 weken wachten voor ik ja kan zeggen. Willen jullie voor me duimen? In mijn gedachten heb ik het hele huis al ingericht en weet ik zelfs waar de kerstboom komt te staan -))

Chippie

Chippie

18-10-2010 om 10:57

Klompjes

"Of dat je kunt aantonen dat je samen een huishouden hebt."

Ik zou - misschien onder een andere naam - vragen hoe je kunt aantonen dat je samen een huishouden hebt. Misschien is elfs een samenlevingscontract niet noodzakelijk maar bv dat jullie een gezamenlijke bankrekening hebben, dat het duidelijk is dat je vriend ook zaken betaalt maar ook bv kinderopvangtoeslag en huursubsidie die aangepast is.

Veel plezier in je nieuwe huis.

klompjes

klompjes

19-10-2010 om 20:46

Op dit moment

denk ik dat ik me een beetje stil moet houden. Ik weet dat het nergens op slaat maar ben bang dat ze mijn vraag van nu in verband brengen met mijn toekomstige huis. Snappen jullie het nog? Ik heb namelijk al eens gebeld om te vragen of mijn vader garant kon staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.