Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Woningzoeker

Woningzoeker

17-01-2010 om 12:42

Hypotheek en sparen

Ik ben op zoek naar een nieuwe woning. Aangezien ik uit mijn scheiding kom met een spaarsaldo van ongeveer 0 wil ik de komende jaren mijn buffer (opnieuw) opbouwen. Hoe minder ik verwoon, des te sneller stijgt mijn spaarsaldo. Momenteel heb ik twee huizen op het oog die ongeveer 30.000 in prijs schelen. Beide kan ik betalen, maar bij het duurdere huis ben ik ca 200 netto per maand meer kwijt. Daarvoor krijg ik dan wel een zolder met extra kamer zodat mijn jongste kind ook een fatsoenlijke kamer kan krijgen i.p.v. een hokje van 2 x 2,5 meter. Voor de lange termijn lijkt me het grotere huis het prettigst, mijn inkomen gaat ook nog stijgen. Maar ja, aan een nieuw huis heb je sowieso kosten na een verhuizing en dan is het handig als ik meer geld over houd. Waarvoor zouden jullie kiezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

17-01-2010 om 12:47

Kamer verhuren

Als je jongste kind nog klein is, kun je ook overwegen om de zolder de komende paar jaar te verhuren. Je levert wel iets van privacy op in maar je haalt dan wel de extra kosten er uit totdat er betere tijden aanbreken.

Kijk

dit is nou eens een situatie waarin ik als spaarder en consuminderaar toch zou kiezen voor risico.

Ik zou het grotere huis kiezen.

Afhankelijk van wat omstandigheden: werk je in een zekere sector zoals zorg en onderwijs? Is het duurdere huis op een minstens zo goede locatie als het goedkopere huis? En nog wat van die dingen...

De reden dat ik het adviseer is dat het een investering is voor de langere termijn. Mocht je straks ervan balen dat jongste geen goede kamer heeft dan komen er enorm veel kosten bij kijken om alsnog een groter huis te kopen. Kies je er daarentegen voor om je vaste kosten laag te houden, een loffelijk streven, daar niet van, dan zit je vast omdat je minstens de kosten koper plus opknapkosten kwijt bent als je alsnog gaat verkassen.

Kortom: ik acht de kans dat je inkomen iets omhoog gaat en dat je er de eerste jaren aan kunt wennen om een beetje krap te zitten groter dan de kans dat er allemaal misbaar in je leven komt waardoor je blij bent met je lage lasten en een krap huis.

Maar laten we wel wezen, het blijft een kans...

Woningzoeker

Woningzoeker

18-01-2010 om 09:06

Weinig reacties

Ik ben blij met de reactie van Rodebeuk, zo had ik het zelf ook bedacht, maar ik had ook kritische reacties verwacht. In andere discussies gaat het vaak over het belang van spaargeld en niet boven je stand wonen. Maakt het nog verschil als met het grotere huis mijn spaarbedrag per maand 300 euro wordt tegenover 500 wanneer ik een goedkoper huis koop? 300 euro is niet echt veel als je een buffer op wilt bouwen.

amk

amk

18-01-2010 om 09:27

Sluit me aan bij rodebeuk

net als rodebeuk ben ik een groot voorstanders van buffers etc. En ook ik zou in dit geval nu investeren in het huis en niet in die buffer.

300 per maand is een goed spaarbedrag ook om snel een buffer op te bouwen.
Reken eens uit hoeveel buffer het nibud je adviseert minimaal. Ik vond dat verrassend weinig in mijn situatie.

Woningzoeker

Woningzoeker

18-01-2010 om 09:38

Nibud

Nou, echt weinig vond ik het niet. Minimum 4600, advies 13.000. Zelf zat ik te denken aan minimaal 5000 dus ik had het wel aardig ingeschat. Ik heb nu ongeveer 0, en ik verwacht aan het nieuwe huis minimaal de nodige potten verf te moeten besteden, en wat meubels, dus ik kan niet gelijk gaan beginnen met sparen.

Hanne.

Hanne.

18-01-2010 om 13:33

Snel gespaard

Maar die minimale buffer heb je met het dure huis dus na 15 maanden bij elkaar gespaard, met het goedkopere huis al na 9 maanden. Vind het verschil niet giga groot.

Woningzoeker

Woningzoeker

18-01-2010 om 14:53

De woningen bekeken

Ik heb vanmorgen de woningen bezichtigd. Dilemma nr 2. De grotere woning heeft wat vervelende onhandigheden, zoals een badkamer beneden, geen toilet boven, en verder ziet het er nogal aftands uit. Opknappen (in de zin van verfraaien) wordt een meerjarenplan want ik heb geen duizenden euro's klaarliggen. Wel een ruime voor- en achtertuin. De kleinere woning heeft best ruime kamers (de kleinste kamer is 2,5 x 3 m.), mooie wand- en plafondafwerking. In principe zou ik daar zo mijn spullen neer kunnen zetten. Klein plaatsje op het noorden en geen voortuin. Maar wel een superleuk huis en zelfs het behang naar mijn smaak. Lastig hoor.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-01-2010 om 16:32

Volgens mij vind je het niet zo lastig en neig je naar het kleinere huis. Doen dan, 't is maar een huis. Als je over vijf jaar spijt hebt doe je 't weer weg.

Woningzoeker

Woningzoeker

18-01-2010 om 21:29

Eeuwigheid

Hmmm eigenlijk zoek ik wel iets voor de lange duur. Het huis waar ik nu woon (en waar ik over vijf maanden uit moet) hebben we twee jaar geleden gekocht en flink verbouwd. Na bijna een jaar in de verkoop hebben we het nu voor dezelfde prijs verkocht als wat we zelf betaald hebben, met flink verlies dus (kosten koper + verbouwing). Ik zit niet te wachten op weer zo'n debacle.

Woningzoeker

Even aan de randen van de casus tornen (sjees wat had ik daar een hekel aan als medestudenten dat deden, maar dit terzijde ,

is het wel een keuze tussen twee huizen? Of zou je nog meer huizen kunnen overwegen?

Ik heb een aantal jaren mensen geadviseerd over dit soort onderwerpen en soms is het gewoon vast. Dan willen ze een bepaalde buurt, of een bepaald bouwjaar, of nog erger, alleen maar dat ene huis. Dat noemden we dan gevalletje droomhuis, want daar gelden heel andere regels voor.

Vandaar mijn vraag: hebben deze twee huizen iets wat geen enkel ander huis heeft, heb je haast, of is het kleinere huis stiekum je droomhuis..

Of ... nog een optie... heb je moeite met de beslissing? Als je een huis koopt zul je altijd ergens op toe moeten leggen. Je hebt een lijstje in je hoofd en er zal altijd op een of meer punten water bij de wijn moeten. Dat kan reden zijn om te gaan twijfelen. Je weet niet van te voren op welk punt je moet toegeven dus als zich dan een op het eerste gezicht acceptabel huis aandient kun je gaan twijfelen of je op die punten waarop dat huis te kort schiet wel wílt toegeven....

Ilse B

Ilse B

20-01-2010 om 15:33

Woningzoeker

Ik heb een beetje in hetzelfde schuitje gezeten en ben voor het kleinere huis gegaan en ik heb er spijt van gehad dat ik niet voor het grote huis ben gegaan waar ik meer aan had moeten doen. Je hoeft ook niet perse alles in 1 keer te doen toch. Elke keer dat je weer wat genoeg hebt gespaard een kamertje oplappen. Ik snap heel goed dat je nu neigt naar het makkelijke van het huis wat praktisch af is maar grote kans dat je later spijt gaat krijgen dat je niet de grotere woning hebt gekozen met ruime tuin wat echt heeeerlijk is in de zomer.

Woningzoeker

Woningzoeker

21-01-2010 om 17:56

Ik kom er niet uit

De kleine woning (in het centrum) vind ik nog steeds een prachtig huisje, maar de ruimte is beperkt. Van het andere, grotere, huis heb ik inmiddels besloten dat dat het niet wordt. Gisteren heb ik nog een ander huis bekeken en ik kom er niet uit. Dat huis is een jaren '70 huis met voor- en achtertuin, en 4 slaapkamers (3 grote, 1 kleine) en een zolder. Er zit een prima keuken en badkamer in, niet perfect, beetje IKEA/Praxis-kwaliteit, maar het voldoet best en is niet heel lelijk. Er ligt alleen overal lelijke vloerbedekking en de wanden zijn met spikkelstructuur. Véél meer ruimte dus dan in de 'stadswoning', en een grote tuin, maar het ligt in wijk waar ik nog niet eerder aan gedacht had. Beetje een saaie boel met corporatiewoningen die nu allemaal verkocht worden. Aan de andere kant is het ook maar 800 meter vanaf het centrum (en school), dus dat is eigenlijk best dichtbij.
Maandag heb ik dan weer een afspraak bij een ander huis, dat me nog niet eerder was opgevallen. Dat ligt ook in het centrum, voor- en achtertuin en 4 slaapkamers. Voor zover ik zie op Funda zijn de keuken, badkamer en de complete inrichting in 'jaren 70 oude mensen stijl'. Het is wel een jaren '30 woning. En nu loop ik dus weer te dubben dat als ik dan toch van alles moet aanpakken (in vloeren en wanden), dat ik dan net zo goed zo'n oude-mensenhuis kan kopen. Zo'n keuken en badkamer is dan ook wel weer mee te leven, en woon ik toch op loopafstand van winkels.
Ik wordt er een beetje overspannen van. En dat is niet handig want over 5 maanden ben ik (t)huisloos ;-(

amk

amk

21-01-2010 om 19:53

Dit is nu keuzestress

beste tip: houdt het bij deze huizen kijk niet verder en beslis.
Het perfecte huis bestaat niet en ga je niet vinden.

Woningzoeker

Woningzoeker

21-01-2010 om 20:22

Jaja

Maar wat zou jij dan kiezen?
Als ik heel eerlijk ben, boeit het mij niet zoveel waar ik woon. Ik wil vooral voor de kinderen een goed huis met een goede slaapkamer. Een van mijn kinderen heeft al bezwaren gemaakt tegen de jaren '70 wijk, met als reden dat daar vervelende kinderen wonen. We kennen er inderdaad twee minder leuke kinderen, maar dat vind ik dan weer geen reden om een hele wijk te diskwalificeren.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2010 om 21:28

Als ik kon kiezen

dan ging ik voor ruimte. Hoe het huis er uit ziet vind ik minder belangrijk. Dat kun je dan meteen aan je eigen stijl aanpassen. De buurt is ook wel belangrijk natuurlijk....

3 dingen zijn van belang

..als je een huis koopt.

Locatie, locatie en locatie.

Je kunt je huis namelijk verbouwen, maar de buurt niet.
Verder bepaalt de locatie of je je huis kunt verkopen en of het zijn waarde goed houdt.

Dit om je nog wat verder in verwarring te brengen.

Ik vind het namelijk niet echt keuzestress. Dit is juist een heel grote beslissing en dat je dat moeilijk vind en dat je echt meerdere malen je rijtje langsgaat met argumenten en koopoverwegingen is dan heel normaal.

Kijk, die 5 maanden dat moet je gewoon even van je afzetten, dat is geen goede basis voor je keuze. Je gaat niet in een fout huis wonen omdat de 5 maanden op zijn, dan snijd je jezelf enorm in je vlees. Ik weet ook wel dat het een crime is om tijdelijk iets anders te vinden, maar nogmaals, het is geen basis voor een aankoop waar je nog 20 of 30 jaar voor moet afbetalen.

Het kan goed zijn dat jij de buurt minder belangrijk vindt. De vraag is wat je dan wel belangrijk vindt. Ruimte is maar één van de mogelijkheden. Misschien zijn er nog meer dingen die voor jou een rol spelen. De nabijheid van school. De inrichting van de wijk zodat je als alleenstaande ouder je kinderen er snel alleen op uit kunt sturen. Vriendinnen of bekenden die in de buurt wonen. De mogelijkheid om aansluiting te krijgen in de wijk. OV verbindingen naar je huidige werk of je toekomstige werk.... ik kan nog wel even doorgaan.

Dus neem de tijd voor je beslissing en kom vooral sparren hier op OOL. We zijn ervoor.. en we zijn ervan! Flink twijfelen en dan de knoop doorhakken.

amk

amk

22-01-2010 om 09:41

Ik ben jou niet

dus ik kan niet voor je kiezen.
Ik heb destijds 20 woningen in 2 weken bekeken. (ja dat is een dagtaak)
Daar heb ik er 3 van naast elkaar gezet die elk opzich acceptabel waren.
Buurt, Indeling huis, lasten.
En er toen gewoon 1 uitgekozen min of meer ienemienemutte. Dat was het kleinste huis uiteindelijk, maar dat biedt mij de ruimte om andere dingen die ik belangrijk vind te blijven doen.

Ik heb er dus niet meer als een week aan besteed om te kiezen. Want dan lukt het kiezen niet meer.

Woningzoeker

Woningzoeker

22-01-2010 om 10:05

Locatie

De buurt rond het centrum is denk ik fijner, daarom krijg je er ook minder huis voor je geld. De andere wijk is ca. 800 meter vanaf het centrum en de school. Dat is niet heel ver en voor een middenbouwer verantwoord te fietsen. Buitenspelen kan overal veilig en vriendinnetjes wonen door het hele dorp heen. De bso ligt trouwens op 100 meter vanaf het huis in de jaren '70 wijk. Dat is wel grappig, je kunt vanuit de woonkamer zo op het plein kijken. Vanuit het andere huis kun je in een halve minuut, zonder oversteken, naar de school lopen.
Gek genoeg heb ik me zelfs nog afgevraagd of ik nu zo hecht aan status. Voor de kinderen vind ik het niet fijn als ze er heel veel op achteruit gaan (we wonen nu in het mooiste en grootste huis van alle vriendjes), en zo'n lelijk jaren '70 huis, met trespa, is niet bepaald charmant. Maarja, je woont in je huis en niet aan de buitenkant.

Jade

Jade

25-01-2010 om 13:52

"Voor de kinderen vind ik het niet fijn als ze er heel veel op achteruit gaan (we wonen nu in het mooiste en grootste huis van alle vriendjes)"

Wat doet het er toe dat jullie het grootste en mooiste huis hebben van alle vriendjes??

Het is altijd lastig een keuze te maken. Waar kies je voor? Voor veiligheid, ruimte, op welke plek staat een huis........??

Hoe Amk haar huis heeft gevonden vind ik wel een hele goede

Wat die kinderen betreft

Ik heb al vaker in mijn kennissenkring gezien dat het na een scheiding voor moeders heel moeilijk was om te accepteren dat de welstand van hun kinderen soms verminderde. Dat bleef doorzeuren en leidde soms tot rare aankopen en financiele perikelen... totdat het echt was doorgedrongen/geaccepteerd.

Dan leek er een nieuwe wereld open te gaan, de bakens waren verzet... en nieuwe mogelijkheden dienden zich aan!

Enneh... het welzijn van de kinderen blijkt dan (gelukkig) niet een op een overeen te komen met hun welstand.

Jade

Jade

25-01-2010 om 20:45

Oh pffffttt.....

"Voor de kinderen vind ik het niet fijn als ze er heel veel op achteruit gaan (we wonen nu in het mooiste en grootste huis van alle vriendjes)"

Ik begrijp de redenering nu wel denk ik. Het heeft niks met status te maken, maar jullie moeten over een maand of 5 het huis uit. Lastig uitleggen wat ik wil zeggen, maar in ieder geval mag je mijn vraag in mijn vorige posting vergeten.

angel3

angel3

26-01-2010 om 09:04

Hoe oud?

Hoe oud zijn je kinderen?
Wij zijn net 2 keer verhuisd...(tussenstap moeten maken ivm dat huis nog niet af was). We gingen van een heel oud huis aan een drukke weg, naar een echt klein huis in een autoluw wijkje en nu naar een vrij groot huis in een nieuwbouwwijk.
De kinderen zijn 4 en 7. Het interesseert ze werkelijk helemaal geen ene biet! Verbazingwekkend vond ik dat. Alle 3 de huizen waren oke. Als ze hun spulletjes maar hadden.
Als je kinderen ouder zijn kan ik me voorstellen dat er dan andere dingen meespelen maar ik zou ze toch heel snel met het idee willen opvoeden dat uiterlijkheden er niet toe doen. En dat als mensen/vriendjes je daar op beoordelen het geen echte vrienden zijn..... Dat argument zou ik dus heel snel loslaten....
Veel suk6 met kiezen
(ps voor mij zijn ruimte en locatie heel belangrijk! is het een levensloop bestendighuis of moet je over 3 jaar weer verkassen omdat het te klein wordt?)

Woningzoeker

Woningzoeker

29-01-2010 om 16:06

Update

Het was een heftig weekje, met flink wat ontwikkelingen. Ik wil voor de kinderen graag in een keer de goede beslissing nemen. Wij zijn hier gaan wonen omdat ik ging samenwonen met een nieuwe lief. Dat was een verkeerde beslissing, het werkt niet, en ik wil niet dat ze de dupe worden van weer een foute keuze van hun moeder. De huizen die ik vorige week in gedachten had, daar kon ik allebei niet voor 100% achter staan. Dus wat is dan beter? Eerst huren, of toch iets kopen waar je niet achter staat? Ik ben momenteel ook niet in de meest happy stemming, dus dat kleurt je blik ook. Anyway, afgelopen maandag ben ik bij een huis geweest waar ik direct weg van was. Het ligt op de goede plek, heeft voldoende kamers en ruimte, leuke tuin, maarrr is compleet in opa&oma jaren '70 stijl. Het perfecte huis met jaren '70 melamine keukentje zonder vaatwasser. Volgens mij kan ik daar wel mee leven, ik sloop tzt wel een kastje weg om een vaatwasser te plaatsen, en ook het muisgrijze omatapijt zal best voldoen voor een paar maanden. Ik ben dus de hele week bezig geweest met onderhandelingen en vandaag zijn we rond gekomen. Ben er blij mee.

Gefeliciteerd!

Wat leuk om te horen hoe het afgelopen is... en dat het afgelopen is. Je zoektocht welteverstaan.

Heerlijk dat je nu weer vooruit kunt kijken.

Ik kan me voorstellen dat dit ook kwa opknappen een lekkere uitgangssituatie is. Huizen die nepopgeknapt zijn zijn veel erger dan als oma en opa alles netjes onderhouden hebben maar verder hun klushanden thuisgelaten hebben...

Nou ja, gefeliciteerd dus! En fijn ook dat de keus die je leek te hebben, tussen verschillende nadelen zegmaar, kleine kamer of geen tuin als ik het goed onthouden heb, of verkeerde ligging... dat daar toch nog meer ruimte in zat. Opa en oma dus.

Yta Chalne

Yta Chalne

29-01-2010 om 21:36

Sowieso leuk om te weten hoe het nu met je gaat, ik heb de afgelopen maanden vaak aan je gedacht! Ik wens je alle geluk. Is het huis verkocht?

Woningzoeker

Woningzoeker

30-01-2010 om 11:46

De buffervraag

Blijf ik toch nog zitten met mijn spaarvraag. In het nieuwe huis moet wel het nodige gebeuren, niet persé direct maar die piepschuim plafonds zullen me toch wel dwars gaan zitten. Wat is dan handiger? Eerst een buffer opbouwen en daarna pas gaan klussen, of de eerste maanden 50/50 sparen en klussen? Daarnaast moet ik ook nog een stukje schuld aflossen. Gevoelsmatig wil ik daar als eerste af zijn, maar dan kom ik twee jaar niet aan klussen of bufferen toe. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Piepschuim plafond

Gefeliciteerd met je huis!

Ik zou als eerste het piepschuim plafond vervangen. Dat is namelijk ongelooflijk brandgevaarlijk. Ook geeft het echt heeeel veel troep om het eruit te halen (ervaring).

Persoonlijk denk ik dat voor jou de beste volgorde is:
1) plafond
2) schuld aflossen
3) klein buffer opbouwen (1000)
4) opknappen (en ondertussen een klein beetje doorbouwen aan je buffer)

Voor meubels zou ik in eerste instantie heel goedkope alternatieven op marktplaats zoeken (en daar raak je die spullen later ook weer kwijt).

amk

amk

31-01-2010 om 09:13

Idd eerst dat plafond

kijk eerst wat de veiligheidszaken zijn en wat de grootste dingen zijn die gedaan moeten worden.
Een plafondzetten gaat het makkelijkst in een leeg huis.
Dat zou ik nu zeker eerst doen.

Verder idd ook de volgorde van an-ka aanhouden.

Siena

Siena

31-01-2010 om 09:33

Wat zouden jullie doen

dat heeft ook een heel persoonlijke noot.
Ik ben het ermee eens dat veiligheid bovenaan moet staan, ik weet niks van plafonds maar een brandgevaarlijk plafond wil je niet, punt. Wat er verder prioriteit heeft aan klussen kun je alleen zelf bepalen. Ik ben net als Pelle, een vreselijk lelijke muur, rare keukenkastjes, ach dan kijk ik daar gewoon even niet naar, daar ben ik niet minder gelukkig om en ik weet dat ik dat op termijn mooi ga maken. Die ga ik pas vervangen als de financiële ruimte + buffer en de tijd daar is.
Maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die daar heel ongelukkig van worden, als ze binnenkomen dan worden hun ogen meteen weer naar die lelijke dingen gezogen en dan grrr... dan bepaalt het hoe je in je vel zit in je huis en dan ligt de prioriteit om daar wat aan te doen hoger. Mogelijk hoger dan een buffer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.