Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

huisje

huisje

03-11-2010 om 13:57

Hypotheek

ik weet niet of ik hier moet neerzetten, maar....

ik heb koophuis, staat nu in verkoop. nu heb ik samen met partner ander huis op oog.

wie weet hoe het zit met hypotheken enz.

ik besef dat beter is eerst eigen huis te verkopen.
andere huis ligt 56000 euro onder vraagprijs mijn huis nu.
dus ik kom lager in lasten te zitten.
en is buitenkansje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

03-11-2010 om 14:42

Brede vraag

"wie weet hoe het zit met hypotheken enz."
Dat is wel een hele brede vraag. Het korte antwoord is: je koopt gewoon een nieuwe hypotheek, net zoals je dat de vorige keer deed. Wat voor specifieke vragen heb je?

huisje

huisje

03-11-2010 om 18:04

Nou

ik heb huis verwachte opbrengt 213000. echter mijn huis is nog niet verkocht.

andere woning aankoopprijs 162500.

zolang mijn huis niet is verkocht zit ik met dubbele lasten. maar ik vroeg mij precies af welke?
hoe zit met gasd/water/licht/gemeente??

en hoe zit met overbruggingshypotheek.

kan pas over 2 weken terecht bij hypotheekadviseur namelijk

Chippie

Chippie

03-11-2010 om 23:20

Tijdelijk twee huizen

Je kunt tijdelijk twee huizen hebben. Je hebt dan twee hypotheken plus een overbruggingshypotheek voor de overwaarde op je eerste huis. Bij jou zit het iets anders. Jij hebt geen overbruggingshypotheek nodig waarschijnlijk. Je kunt het beste een hypotheekadviseur (meerdere) vragen voor advies. Mogelijk is het interessant om je oude hypotheek met mogelijk betere voorwaarden mee te nemen naar je nieuwe huis. Waarschijnlijk is het beter om een nieuwe hypotheek op je nieuwe huis te nemen. Dan heb je dubbele hypotheeklasten inderdaad. Die hypotheekrente zal in het begin, in ieder geval zolang je twee huizen hebt, hoger liggen maar kan weer flink omlaag op het moment dat je geen twee huizen meer hebt en een stuk eigen geld in je nieuwe huis stopt. Dit scheelt echt veel (bij bv independer moet je dan invullen dat je executiewaarde op < 70% zit). Maar ik ben geen hypotheekadviseur, zo'n iemand kan je echt alle zaken voorrekenen. Maar... reken zelf wel mee, kijk op Independer, etc.

Gas/water/licht/telefoon -> hiervoor heb je inderdaad dubbele lasten maar je kunt natuurlijk een veel lager maandbedrag afspreken zolang je nog niet in het huis woont. De boel natuurlijk niet afsluiten.

Gemeente, dit kun je het beste bij je gemeente navragen. Als je je oude huis op 1 februari verkoopt, dan wordt de WOZ kosten etc verrekend door de makelaar/notaris.

Overbruggingshypotheek heb je niet nodig. Dit is om de overwaarde van je oude huis voor te financieren. Je hebt een huis waarde 200.000, hypotheek 100.000. Je koopt een nieuw huis van 350.000. Uiteindelijk (huis 1 verkocht) heb je hiervoor een hypotheek nodig van 250.000 euro; je brengt namelijk 100.000 euro overwaarde in.
In de periode dat je twee huizen hebt, heb je een hypotheek op je oude huis van 100.000 euro, een hypotheek van 250.000 euro voor je nieuwe huis. Maar die 100.000 euro overwaarde zit nog in je oude huis. Je hebt dus een overbruggingshypotheek nodig van 100.000 euro. Soms kun je ook een hypotheek nemen van 350.000 euro maar 1) dit is vaak niet haalbaar op de inkomens en 2) als de overwaarde van 100.000 euro vrijkomt dan kun je deze niet 123 aflossen; je betaalt boeterente. Maar nogmaals een overbruggingshypotheek heb jij niet nodig.

Tinus_p

Tinus_p

04-11-2010 om 10:50

Ik had indertijd voor mijn nieuwe huis een hypotheek in twee delen; een spaarhypotheek met vaste rente etc; en een aflosvrij deel met variabele rente. Het aflosvrij gedeelte kon/werd beoetvrij afgelost na verkoop van het oude huis.
Dat betekende een paar maanden hele hoge lasten, maar de situatie was wel simpel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.