Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

reina

reina

17-05-2010 om 18:26

Hypotheekadviseurs

Heeft er iemand ervaring met de Hypotheker en GIO-adviesgroep? Mij wordt advies gevraagd met welke in zee te gaan, maar ik heb er helemaal geen verstand van/ervaring mee. De een klinkt beter, de ander kraakt de een nogal af ivm de berekende provisie. Wat is wijsheid? Helaas heeft de persoon in kwestie nogal haast, dus beslissingen moeten snel genomen worden....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehm

laat me raden over wie dit gaat?

geen advies helaas.succes!

Rabo?

Adviseurs van de Rabobank werken niet op provisie basis dus zullen vast beter advies kunnen geven. Ik vond hun advies in elk geval vele malen beter dan bij de Hypotheker en ik had er ook een beter gevoel bij. Maar ja, is wel wat duurder........

reina

reina

17-05-2010 om 20:18

Picasso

Het is nu echt de keus tussen deze 2.

Okee

Dan ligt het anders

Ik dacht even aan Independer maar daar zie ik ze beide niet bij staan. Ze geven natuurlijk alleen advies en niet daadwerkelijk een hypotheek. Ik vond het op zich bij de Hypotheker wel handig dat alles netjes op een rij werd gezet. Maar toch zaten er overal ongunstige voorwaarden aan vast die destijds bij de Postbank niet van toepassing waren.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-05-2010 om 21:33

Hypotheker

hier goede ervaringen mee, al meerdere malen, voor verhogingen, wijzigingen, informatie....fijn geholpen en altijd mogelijkheden vragen te stellen!

Vic

Vic

17-05-2010 om 21:47

Hypotheker

Bij mij hebben ze het prima geregeld. Je moet ze alleen wel een beetje op hun huid zitten, want ze hebben minder haast dan hun klant. 'Ach, dan vraag je toch gewoon uitstel voor het financieringsbeding' (3x !). Volgens mij het probleem wat bij veel advieskantoren speelt. Het eerste prettige gesprek heb je met de verkoper, die vervolgens het werk dumpt bij de overbelaste back office.

Trix

Trix

17-05-2010 om 22:16

Ook hypotheker!

Prima ervaring bij de hypotheker ook hier. Altijd behulpzaam, hoewel het idd soms wat lang duurt voordat je een afspraak kan maken. Maar verder niets dan positieve dingen.
Maar bij de eerder genoemde banken zoals de Rabo van Picasso werd ik wel heel prachtig te woord gestaan door een private banker, hun 'bijprodukten' waren schandalig duur. Zo was de premie voor een overlijdensrisicoverzekering echt idioot veel duurder dan de verzekering die we nu hebben.
Bij de Postbank werken ze met een boetebeding, wat wil zeggen dat je een fikse boete moet betalen als je je schuld eerder aflost dan de looptijd, bv. wanneer je je huis verkoopt... Bovendien maakt het daar niet uit of je al 30 jaar klant bent een een half miljoen rentepunten hebt (als bewijs van goed spaarder) Ze lopen geen stap harder voor je. Heel teleurstellend allemaal.
Maar goed, wij hebben ons laatste huis precies op het hoogtepunt net vóór de val van de huizenmarkt gekocht. Waarschijnlijk zouden ze nu wat meer hun best doen voor ons...
Succes!

Nasha 1st

Nasha 1st

17-05-2010 om 22:17

Per vestiging

verschillend....ik zag hier niet echt een overwerkte back-office die overigens verdacht veel in de front-office zit....

Vic

Vic

17-05-2010 om 22:31

De dames

Ach front office, back office. 'De dames', zoals mijn adviseur ze noemde, zitten inderdaad achter een balie, maar zijn ook degenen die alle administratie en communicatie met de banken regelen. Ze zijn wel aardig hoor, en doen ook wat je vraagt, maar dat moet je dus wel vragen. En in mijn geval drie keer per dag aan de telefoon hangen, zodat uiteindelijk een week voor de overdracht alles rond was.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-05-2010 om 22:43

Vic....

kennelijk heb ik een goede vestiging getroffen, want ik heb nergens achteraan hoeven bellen....toen ik nog een wijziging wilde doorgeven was het in een vl.... en een zucht gebeurt

Tinus_p

Tinus_p

17-05-2010 om 22:59

Verkeerde vraag

reina:
"Heeft er iemand ervaring met de Hypotheker en GIO-adviesgroep? Mij wordt advies gevraagd met welke in zee te gaan, maar ik heb er helemaal geen verstand van/ervaring mee. De een klinkt beter, de ander kraakt de een nogal af ivm de berekende provisie. Wat is wijsheid? Helaas heeft de persoon in kwestie nogal haast, dus beslissingen moeten snel genomen worden...."
Verkeerde vraag. Zowel Hypotheker als GIO zijn hypotheekverkopers. Allebei een soort Albert hein, maar dan voor hypotheken. De echt belenagfijke vraag is: wat ben je van plan om bij hun te kopen? Wat voor hypotheek willen ze je verkopen? Of weet je dat eigenlijk niet? (In dat geval) niet kopen).

reina

reina

18-05-2010 om 06:30

Tinus

Tinus, ik wil helemaal niks kopen, ik woon hier prima Ik stel de vraag voor een ander, die erge haast heeft met het rondmaken van de financiering van een huis. Ze wil dat er een hypotheekadviseur bij, of dat verstandig is of niet doet er nu niet toe, dat is haar keuze, en ze twijfelt tussen deze 2. Als daar nu met 1 van de 2 heel slechte ervaringen zijn en met de andere veel betere zou ik dat graag voor haar weten. De verdere vragen die jij stelt zijn uiteraard relevant, maar die stel ik hier niet

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 11:15

Gevaar

Reina:
"Ze wil dat er een hypotheekadviseur bij, of dat verstandig is of niet doet er nu niet toe, dat is haar keuze, en ze twijfelt tussen deze 2."
Dat snap ik, maar ik ben bang dat ze dan een enorme denkfout maakt. Die adviseur is geen adviseur, maar een verkoper. Het is alsof je eerst kiest naar AH of naar SdB te gaan, en pas daarna te bedenken wat je nu eigenlijk nodig hebt. Terwijl die laatste vraag (zeker in dit verband) veel belangrijker is. Vasthouden aan een hypotheekverkoper (GIO of Hypotheker) geeft unnelvisie en maakt je gedwongen minder kritisch.

Kari1

Kari1

18-05-2010 om 13:23

Tunnelvisie?

Dat zie ik nou heel anders. Ik vind juist het direct binnenstappen bij de rabo, de ing o.i.d. risico geven op tunnelvisie. Bij een algemene hypotheekadviseur komen al deze verstrekkers aan bod. (Of je moet natuurlijk én bij de rabo, én de ing, én sns,'én reaal, én... langs gaan. Dat is veel werk.)
Hier ook goede ervaring met de hypotheker. Snelle afspraken, snelle acties, heel duidelijk. Welke punten/voorwaarden zijn voor jullie belangrijk in een hypotheek? Dan kunnen we kijken naar die-en-die aanbieders.
Ik heb een tijdje geleden dit gepost: "Ik las een stukje van de directeur van het Keurmerk Financiële dienstverlening. Hij schrijft “doe uzelf een lol en negeer die hele discussie rondom provisie. Let vooral op ander ‘bewijs’ dat u te maken heeft met een kwalitatief goede adviseur.” “Een adviseur die uw belang niet voorp stelt zal dat immers ook niet doen als hij op een andere manier wordt beloond. Zo zullen de niet-integere adviseurs die op uurtarief werken de neiging hebben er een uurtje langer dan nodig over te doen. En zal de adviseur die een vast tarief vraagt de neiging hebben om het advieswerk af te raffelen zonder zich af te vragen of de hypotheek het beste bij ú past.” “Pleit ik er dan voor om naar een adviseur te gaan die u betaalt via provisie? Nee, want het is op deze plaats wel even belangrijk om vast te stellen dat de kans dat u belazerd wordt niet groot is. De overgrote meerderheid van de financiële dienstverleners in Nederland is professioneel en betrouwbaar.”
Advies wordt altijd betaald. Dat kan via provisie, via een directe rekening of via opslag op het product. Een bij de hypotheker afgesloten hypotheek (provisie) is niet duurder of goedkoper dan diezelfde hypotheek rechtstreeks bij de de bank (opslag). En als een bank eigenlijk net niet de goede hypotheek voor jouw situatie heeft zullen ze je niet zo snel naar een ander sturen maar je ervan proberen te overtuigen dat hun keuze B ook prima kan.
Kari

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 13:40

Klopt kari

Ik denk dat jij hetzlefde wil zeggen als ik Kari, maar dan een beetje anders. Het doet er niet zo toe WAAR je je hypotheek koopt; het doet ertoe of je een goede hypotheek koopt. daarom is de vraag, 'waar ga ik heen'; niet zo interessant wen is het vooral nodig om meerdere hypoptheekverkopers te bezoeken. De Hypotheker is zeker niet de slechtste, maar vantevoren besluiten dat je specifiek bij de Hypotheker gaat kopen lijkt me te beperkt.

reina

reina

18-05-2010 om 17:47

Tinus

Nee, zo zit het niet, ze is al uitgebreid wezen 'shoppen' (en heeft daar de nodige hulp bij gehad ), is bij diverse banken geweest etc., maar ze merkt dat ze dan langer bezig is met de boel rond krijgen dan wanneer ze het via een adviseur doet, de keuze voor welke hypotheek heeft ze al gemaakt volgens mij. En uiteindelijk, na al het geshop bleven deze 2 over.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 17:51

Controle

reina:
"maar ze merkt dat ze dan langer bezig is met de boel rond krijgen dan wanneer ze het via een adviseur doet,"
Ze weet alles al, heeft alles al besloten, en de verkopers (het zijn geen adviseurs)zou dan sneller zijn?
Laat ik het zo zeggen; dat is niet mijn ervaring. En bij die verkopers heb je je handen vol aan het controleren of ze hun werk wel goed doen -ook bij de Hypotheker.

reina

reina

18-05-2010 om 18:09

Tinus

Ervaringen kunnen verschillen Misschien verschilt het ook met de mate van haast die je hebt, zij wil er liever gister in dan morgen, maar dat gaat sowieso niet lukken helaas. Rechtstreeks via de bank duurt nogal lang. Ik heb nog steeds de vraag staan, maar kennelijk heeft niemand ervaring met de GIO-groep?

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 20:53

Kriebels

Reina:
"Rechtstreeks via de bank duurt nogal lang."
Via een hypotheekverkoper gaat niet sneller -want die verkoper is ook weer afhankelijk van de bank. tenzij die hypotheekverkoper vooral bespaart op bedenktijd voor jou.

Sorry, maar dit hele verhaal geeft me de kriebels; ik denk dat de kans te groot is, dat je vriendin door haast en onoplettendheid het schip ingaat. Ik stop met waarschuwen, maar hoor graag hoe het afloopt.

reina

reina

18-05-2010 om 21:30

Tinus

Je hoeft je geen zorgen te maken, hoor, het schip gaat ze niet in, er is goed mee- en over nagedacht, maar ik wil geen details geven aangezien het niet over mij gaat. Vandaar ook alleen die ene vraag: of mensen ervaring met beide hebben, de verdere ins en outs geef ik niet. Enne, het is geen vriendin Ja, haast heeft ze, maar als je geen woonruimte meer hebt is dat niet zo vreemd. Ik zal je laten weten hoe het tzt afloopt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.