Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 10:24

Hypotheekrenteaftrek periode

Inmiddels ben ik al een paar jaar gescheiden maar woon ik nog altijd noodgedwongen met mijn ex in 1 huis.
Echtscheiding is geen urgentie om sneller een huurwoning te krijgen hier in de omgeving; de wachtlijst is zo'n 5 jaar.
Nu had ik berekend dat ik waarschijnlijk toch zelf een klein huisje zou kunnen kopen.
Helaas is die hoop inmiddels ook zo goed als weg: ik was er van uit gegaan dat ik recht heb op de wettelijke maximale 30 jaar hypotheekrenteaftrek.
Helaas blijkt de hypotheek van ons huidige huis ook op mijn naam te hebben gestaan waardoor ik nu nog maar 17 jaar recht heb op hypotheekrenteaftrek.
Hierdoor zou ik alsnog toch geen huis kunnen kopen.
Weet iemand hoe dit precies zit? En hoe word gecheckt hoeveel jaar aftrek je al hebt gehad? Gebeurt dat meteen bij de hypotheek aanvraag?
Alle tips ed zijn welkom; ik wil echt zsm uiteindelijk verhuizen naar een eigen huisje en een normaal leven op proberen te bouwen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee maar wacht eens even....

Hou me ten goede, maar volgens mij ben je verplicht om de overwaarde in het nieuwe huis te stoppen (iets wat je ongetwijfeld toch al van plan was). Maar voor die nieuwe hypotheek heb je toch nog gewoon 30 jaar aftrek dan?
Of heb ik nou iets heel erg gemist (wij zijn bezig vervroegd af te lossen, daarom heb ik me er nooit zo mee beziggehouden).

Groeten,

Temet

amk

amk

17-06-2010 om 11:41

Aftrek regeling.

je hebt recht op 30 jaar aftrek over het stuk dat boven het deel uitkomt waarover je al aftrek hebt genoten.

In de praktijk betekend dit dat de hypotheek in stukken wordt gehakt.
Een deel met 30-x jaren aftrek, een deel met 30 jaar aftrek.

Dus als je 17 jaar over 150.000 hebt afgetrokken, en je krijgt nu een hypotheek van 175.000 dan kun je over 150.000 nog 13 jaar aftrek genieten, en over 25.000 30 jaar.
Mits je idd de overwaarde ingebracht heb bij de aankoop van het huis, of gebruikt hebt voor een verbouwing ter verbetering van het huis.
Doe je dat niet, kun je over het bedrag dat je daardoor extra aan hypotheek moet ontvangen niets aftrekken.

Moet de hra natuurlijk wel blijven bestaan.

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 12:17

Temet en amk

Bedankt voor jullie snelle reakties.

Helaas is er geen overwaarde voor mij.

Ex heeft idioot hoge hypotheken afgesloten indertijd; ik was toen erg naief en ben oa daarom nu het haasje.
1e keer heeft hij een hypotheek voor 300.000 euro afgesloten op ons beider naam die we 6 jaar hebben gehad (is daarna geheel afgelost). Daarna een nieuwe hypotheek voor maar liefst 850.000 euro op ons beiden naam, 7 jaar lang. Beiden aflossingsvrij.

Hypotheken zijn afgelost, er is geen cent overwaarde.
De meeste tijd dat die hypotheek ook op mijn naam stond was mijn inkomen nihil (13 jaar lang dus); ik heb pas een jaar of 2 geleden de draad van mijn werk weer opgepakt. Met veel investeren qua tijd en energie + verdeling tussen mijn werk weer opbouwen en ook voldoende tijd en aandacht voor mijn kinderen hebben, heb ik inmiddels een klein eigen inkomen wat als het goed is in de loop vd komende jaren tzt modaal gaat worden.

Hopelijk weet 1 van jullie of ik nu nog maar 17 jaar hypotheekrenteaftrek heb of hoe het precies in elkaar zit.
Ik was er van uit gegaan dat ik 30 jaar had en had dmv daarvan en op basis van helft spaarhypotheek en helft aflossingsvrij berekend wat ik max. zou kunnen krijgen aan hypotheek.
Nu blijkt dat er al 13 jaar, zoals bovenstaand beschreven, op mijn naam stonden, weet ik dus niet hoe ik erachter kan komen wat ik nu nog max. aan hypotheek zou kunnen krijgen.

cqcq

cqcq

17-06-2010 om 12:24

Ingegaan in 2001

De beperking tot 30 jaar is bij mijn weten pas ingegaan in 2001 en telt niet met terugwerkende kracht. Alle jaren voor 2001 hoef je dus niet mee te rekenen. (dat scheelt toch weer wat).

Ik snap iets niet

"Hypotheken zijn afgelost, er is geen cent overwaarde"

Is hier een "niet"weggevallen? Anders snap ik er niks van.

Als er geen overwaarde is, hoef je ook geen overwaarde in het huis te steken. Maar jij hebt in dat geval een ander probleem: je moet zien dat jij uit de aansprakelijkheid voor deze hypotheek ontslagen wordt als je wilt verhuizen. Als de hypotheek heel hoog is in verhouding tot de waarde van het huis kan het zijn dat de bank niet staat te springen.

Groeten,

Temet

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 13:38

Cqcq en temet

Ik ben al uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen gelukkig. De hypotheek heeft dus wel al die jaren ook op mijn naam gestaan ook al werd die voldaan van salaris van ex.

De hypotheek is dus afgelost en er was geen overwaarde.
Ik wil/ga dus een huisje kopen op basis van de max. hypotheek die ik op mijn salaris kan krijgen + een beetje eigen spaargeld.

Cqcq Dank voor je info dat die regel van 30 jaar pas sinds 2001 van toepassing is.

Vic

Vic

17-06-2010 om 13:45

Laten berekenen

Volgens mij maakt het voor het maximumbedrag niet zo gek veel uit of je nog 30 of 21 jaar hypotheekrente kunt aftrekken. Heb je al een berekening laten maken? En, een beetje o.t., sta je al die jaren dat je scheidingsprocedure heeft geduurd al ingeschreven voor een huurwoning? Misschien is dat wel een aantrekkelijkere optie als je niet zo'n hoog inkomen hebt.

amk

amk

17-06-2010 om 14:46

Het zou zelfs zo kunnen zijn

dat ondanks dat het huis niet op jou naam staat je wel recht zou kunnen hebben op een deel van de waarde van het huis. Want je rekent met overwaarde op het moment dat een huis met een hypotheek belast is. Maar eigenlijk wordt dan bedoelt de vrij te verdelen waarde van het huis. Als er geen hypotheek meer rust op het huis is de gehele waarde van het huis vrij om te verdelen.

Laat je niet te snel aanpraten dat omdat het huis op 1 naam staat je geen rechten hebt.

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 15:03

Vic en amk

er is zeker geen overwaarde; ik moet en kan echt puur en alleen op basis van mijn eigen inkomen + kleine beetje spaargeld een hypotheek krijgen.

Huren is vanwege diverse omstandigheden veel ongunstiger dan kopen in mijn geval. + scheelt het enorm of ik 30 of 21 jaar hypotheekrente aftrek heb: + het feit dat ik met 21 jaar waarschijnlijk net geen huisje kan kopen en met 30 jaar zeker wel.

Ondertussen ben ik er wel achter dat de hypotheek dan wel op zowel mijn naam als die van ex stond maar dat ex altijd op zijn naam, sofinr ed de hypotheekrenteaftrek heeft ontvangen.

Weet iemand of ik hierdoor toch vd 30 jaar hypotheekrenteaftrek gebruik kan maken?

Vic

Vic

17-06-2010 om 15:31

Hoe kan dat?

Hoe kan het dat je het wel kunt betalen als de hra 30 jaar is, en niet bij 21 jaar? Volgens mij kijkt zelfs een bank niet naar de situatie over 20 jaar, tenzij je al wat ouder bent en lagere inkomsten krijgt door AOW ofzo. Ben je al bij een hypotheekadviseur geweest?

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 15:53

Vic en zonnetje

ik ben 45 +. Heb het meerdere keren door diverse hypotheekdeskundigen laten berekenen en er is dus een wezenlijk verschil tussen 30 jr of 21 jr aftrek.

Huis is verkocht en hypotheek afgelost; was een zgn aflossingsvrije hypotheek van 850.000 euro. Huis is ook verkocht voor 850.000 euro; er is dus niets.

Zoals gezegd moet ik eigen hypotheek aangaan gebaseerd op mijn eigen salaris en klein beetje spaargeld.

Hopelijk weet iemand hoe en wat in deze.

Vic

Vic

17-06-2010 om 16:00

Hmmm

Je kon dus een hypotheek afsluiten van 850.000 alleen op het inkomen van je ex? Dan zou ik voor een flink bedrag aan partneralimentatie gaan, en wellicht alsnog huren of wachten tot je meer verdient en dan iets kopen.

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 16:21

Vic

Dat is erg kortzichtig om zomaar conclusies hieruit te trekken.

Het komt er, zoals gezegd, op neer dat ik alleen op basis van mijn eigen inkomen (pas over een jaar of 6 hopelijk modaal) en klein beetje spaargeld een huisje wil proberen te kopen.

PA is niet aan de orde; het waarom niet en hoe en wat is niet relevant hier. Het gaat mij om hoe en wat qua die hypotheekrenteaftrekduur.

Vic

Vic

17-06-2010 om 16:26

Voor zover ik weet gaat je 30 jaar weer in na een bepaalde periode (3 of 5 jaar), maar hoe het precies zit kan ik niet vinden op google. Ik heb zelf net een nieuwe hypotheek afgesloten, waarvan de rente ook maar 21 jaar aftrekbaar is. Het maximale bedrag wijzigde niet nadat ik alle details had ingevuld. Dus eerst is gekeken naar mijn inkomen, daar kwam een hypotheekbedrag uit. Vervolgens gingen we alle gegevens invullen (de adviseur), en toen kreeg ik wel een staatje waarin stond dat over 21 jaar mijn netto lasten stijgen, maar ik kon nog steeds dezelfde maximale hypotheek krijgen.

hypotheek

hypotheek

17-06-2010 om 18:37

Vic

Dank voor je informatie. Ik zal zsm nog eens naar mijn hypotheekadviseur gaan.
Helaas weet ik nog steeds niet of ik nu 30 jaar of maar 17 jaar heb. Ik zal ook de belastingdienst eens gaan vragen.

Vic

Vic

17-06-2010 om 19:29

Zonnetje

De hypotheek was ook 850.000 euro, dus de verkoopopbrengst is helemaal op gegaan aan de aflossing van de lening.

Geen 17, maar 21 jaar,

De aftrek is hoe dan ook 21 jaar, want de regeling ging pas in in 2001, en werkt niet terug. Dus van die 30 jaar gaan er hooguit 9 af.

Heb je misschien nog familie die zich garant wil stellen? Dat hebben mijn ouders gedaan toen ik een huis kocht. Toen kon ik net een wat lagere rente krijgen. Ik heb vervolgens altijd keurig betaald en vervroegd afgelost en nooit een cent van mijn ouders nodig gehad, maar het feit dat zij die garantie gaven scheelde door de lagere rente mooi in de maandlasten.

Groeten,

Temet

Toke

Toke

19-06-2010 om 22:15

Of of

'Ondertussen ben ik er wel achter dat de hypotheek dan wel op zowel mijn naam als die van ex stond maar dat ex altijd op zijn naam, sofinr ed de hypotheekrenteaftrek heeft ontvangen'
Kijk, en dat is volgens mij waar de belastingdienst naar kijkt: heb jij al eerder hypotheekrenteafrek toegepast op jouw aangifte inkomstenbelasting? Volgens mij zijn het belastingtechnisch heel verschillende dingen: de hypotheek op je naam hebben staan en belastingaftrek mogen toepassen op de betaalde rente. Als je man de rente betaalde en volledig belastingaftrek genoot bij zijn aangifte inkomstenbelasting, dan eh... staat op jouw sofinummer alles nog steeds op nul.
Het is of-of. Of je betaalt rente en krijgt daar belastingvoordeel over, of je betaalt geen rente en hebt dan ook geen voordeel.
Ik weet het niet zeker, ben niet goed genoeg op de hoogte, maar dit lijkt me wel een betekenisvol verschil. Een hypotheekadviseur zou je dit wel met zekerheid moeten kunnen uitleggen. Misschien als je hierop gericht googelt, dat je dan ook wat info vindt waar je iets mee kunt?

Toke

Toke

19-06-2010 om 23:01

Bevestiging

Op verschillende sites idd bevestiging gevonden dat doorslaggevend is wie de hypotheekrente in mindering heeft gebracht bij de aangifte inkomstenbelasting. Is dat steeds de ene partner geweest, dan heeft die na echtscheiding alleen nog het resterende deel van 30 jaar tegoed. De andere partner begint blanco en heeft de volledige 30 jaar.

Ik vond ergens deze bronvermelding, misschien heb je er iets aan.
Het maakt dus niet zozeer uit of de hypotheek op je naam stond en wie de hypotheek betaalde, maar wel wie de hypotheekrente opvoerde bij de IB-aangifte.

’Kamerstukken, 26 727 en 26 728, nr. 202a, p. 50-51 en P.N.G. Kleinreesink, De eigen woning in de Wet IB 2001, Tekst en toelichting, Reeks Fiscale Wet- en Regelgeving, Sdu Fiscale & Financiële Uitgevers, Amersfoort 2001, p. 147-148 en J.E. van den Berg en C.J.J.M. Kock, De eigen woning in de Wet IB 2001, Lenen, beleggen, verzekeren en het eigen huis, Financial Planning Reeks, Kluwer Deventer 2001, p. 132-133.

Vic

Vic

20-06-2010 om 16:01

Zou kunnen

Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Als je gehuwd bent ben je (bijna) altijd fiscaal partners. Je kunt de hypotheekrente dus ook op beide inkomens in mindering brengen, en je hebt er allebei voordeel van. Dan lijkt het me nogal onlogisch dat een van de partners na de scheiding nog 30 jaar heeft af te trekken (en de ander dus eigenlijk het nadeel heeft).

Tinus_p

Tinus_p

20-06-2010 om 16:05

Robuust

"Helaas blijkt de hypotheek van ons huidige huis ook op mijn naam te hebben gestaan waardoor ik nu nog maar 17 jaar recht heb op hypotheekrenteaftrek. "
Nou de regeling bestaat pas sinds 2001, dus je hebt sowieso 21 jaar. Verder, 17, 21 of 30 jaar, het is allemaal zo ver weg, dat het maar beperkt zin heeft om je daar druk om te maken. Je hebt immers een probleem dat NU opgelost moet worden, en verder dan 5 jaar vooruitkijken is lastig -voor hetzelfde geld ben je dan allang onder de tram gekomen, hertrouwd, of winnaar van de staatsloterij.
Het is wel wijs, om robuust te financieren. Als je idd 'maar' 21 jaar hebt, is bv 100% annuitair aflossen (ipv spaarhypotheek of aflossingsvrij) wellicht heel verstandig.

Toke

Toke

21-06-2010 om 13:36

Onlogisch maar niet onmogelijk

Klopt, in de meeste gevallen brengen partners de hypotheekrente op beide inkomens in mindering. Maar blijkbaar is dat hier niet gebeurd. En dat gebeurt wel vaker niet, begrijp ik uit jurisprudentie die ik online kan vinden. Bijvoorbeeld omdat het ene inkomen veel hoger is dan het ander en het daardoor veel lucratiever is om het daarop in mindering brengen (je kunt erdoor in een andere tariefschijf komen, waardoor je over de rest een lager percentage belasting betaalt). Minister van Financien heeft zich expliciet over zo'n voorbeeld uitgesproken: man en vrouw gaan scheiden, man heeft altijd hypotheekrente als aftrekpost opgevoerd, vrouw nooit. Man moet die benutte jaren in mindering brengen bij nieuwe hypotheek, vrouw start met 30 jaar te gaan. Voor zover ik de informatie van de draadjesstarter goed lees, is die situatie op haar van toepassing.

Toke

Toke

21-06-2010 om 13:42

Vooruitkijken

Nou, volgens mij heeft het wel degelijk zin om langer dan vijf jaar vooruit te kijken. Want anders doet de bank dat wel voor je. De hypotheek mag x-percentage van je maandelijkse inkomen bedragen. Voorziet de bank dat je daar na 20 jaar een flink eind overheen gaat, doordat je geen gebruik meer mag maken van de hypotheekrenteaftrek, dan kan het betekenen dat je een andere hypotheekvorm moet kiezen waarbij dat risico niet aanwezig is. Een aflossingsvrije hypotheek is dan ineens niet meer zo aantrekkelijk. Een spaarhypotheek wel.
Maar het kan heel goed zijn dat de draadjesstarter dan net niet aan het hypotheekbedrag kan komen dat nodig is om een huis te kopen. Dus ik snap heel goed waarom zij precies wil weten of ze met 21 of 30 jaar mag rekenen. Dat er tegen die tijd vanalles gebeurd kan zijn, kan best zo zijn, maar dat mag je in berekeningen niet meenemen.

Vic

Vic

21-06-2010 om 13:56

Eigen woning schuld

Ik kan niet vinden dat de partner die geen hr heeft afgetrokken, daarna nog 30 jaar recht heeft op aftrek. Wel het volgende:
"Als een belastingplichtige een EWS heeft, dan loopt bij hem de dertigjaarstermijn. Wanneer partners per jaar afwisselend de belastbare inkomsten uit eigen woning in aanmerking nemen, leidt dit niet tot 60 jaar renteaftrek. Voor beide partners start de termijn bij aankoop van de woning en het aangaan van de EWS en eindigt 30 jaar later."
"De minister antwoordt dat de toerekening van inkomensbestanddelen tussen partners geen gevolgen heeft voor de 30 jaarstermijn. Eerst nadat op individueel niveau, met inachtneming van de rente over de EWS, de (negatieve) belastbare inkomsten uit eigen woning zijn bepaald, komt de toerekening van deze inkomsten tussen partners aan de orde."
Dit is besproken naar aanleiding van vragen van de SP of er sprake zou kunnen zijn van 60 jaar hra, als eerst de ene partner, en daarna de andere partner de hr zou aftrekken.

Vic

Vic

21-06-2010 om 14:07

Even verder lezen

Ah, nu heb ik het toch gevonden. Blijkbaar is een uitzondering gemaakt voor hra na echtscheiding. Dan houdt de partner die nooit hr heeft afgetrokken wel 30 jaar. Heel vreemd hoor. Bedenk me net dat ik dan ook nog twee jaar langer heb dan ik dacht

Tinus_p

Tinus_p

21-06-2010 om 17:43

Toke

Toke:
"Nou, volgens mij heeft het wel degelijk zin om langer dan vijf jaar vooruit te kijken. Want anders doet de bank dat wel voor je. De hypotheek mag x-percentage van je maandelijkse inkomen bedragen. Voorziet de bank dat je daar na 20 jaar een flink eind overheen gaat, doordat je geen gebruik meer mag maken van de hypotheekrenteaftrek, dan kan het betekenen dat je een andere hypotheekvorm moet kiezen waarbij dat risico niet aanwezig is. Een aflossingsvrije hypotheek is dan ineens niet meer zo aantrekkelijk. Een spaarhypotheek wel."
Dat schrijf ik toch: Annuitair aflossen is nog beter.
Overigens vraga ik me af of banken hier allemaal werkelijk op letten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.