Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

IB en vorig jaar wel gewerkt

In 2019 x-aantal uren gewerkt maar in proefperiode gestopt. Nu IB invullen en ik zie wel een andere werkgever die keurig netjes al is ingevuld. Heb gezien dat ik zelf kan invullen 'heeft u nog een werkgever gehad', ja dus. Maar wil dat zeggen dat die werkgever de lasten niet heeft afgedragen, of niet heeft doorgegeven officieel dat ik daar gewerkt heb? Kan dit nog gevolgen hebben (door Belastingdienst) voor dat bedrijf?

Flavia

Flavia

03-03-2020 om 15:20

eerlijk duurt het langs

Jij moet het opgeven als je dat niet doet kan het nare gevolgen voor jou hebben.
Ik neem aan dat je een salarisbrief en jaaropgave ontvangen hebt.

Voor het bedrijf kan het gevolgen hebben als jou aangifte nu net extra gecontroleerd wordt maar die kans is klein.
Maar dat is het risico van het bedrijf, niet van jou.

Chiquita

Chiquita

03-03-2020 om 16:17 Topicstarter

opgegeven

ja, ik heb het opgegeven, heb geen zin in vervelende zaken. Geen jaaropgave gekregen, wel toen een salarisbrief, waarop de inhoudingen, bruto salaris en netto alles netjes staat. Die salarisbrief hebben ze gezet op pro-forma, vond ik al vreemd, dus ik ga ervan uit dat bedrijf niets heeft doorgegeven. Idd zoals jij zegt, dat is hun risico

Dees

Dees

03-03-2020 om 17:10

Contact

Je kunt ook even contact opnemen met het bedrijf een foutje maken is immers menselijk.

Salarisstrook.

Je salarisstrook bevat dezelfde gegevens als een eventuele jaaropgave. Als er meerdere salarisstroken zijn bevat de laatste onder de kop "cumulatief" de totaal bedragen.
Ook vind ik de opmerking "pro forma" niet vreemd, je zat nog in je proeftijd, er was nog geen sprake van een arbeidscontract. Het bedrijf heeft gewoon alles doorgegeven, het gaat om geld dat is betaald aan jou, ze hoeven niets te ontvangen.
Een bedrijf weet niet hoeveel werkgevers jij hebt of hoeveel jij hebt verdiend vorig jaar. De salarisstrook is puur voor jouw administratie.

Dees

Dees

03-03-2020 om 21:10

Wil

Een pro forma salarisstrook is geen salarisstrook. Bij een pro forma wordt er geen salaris uit betaald en heffingen afgedragen dag wordt pas gedaan bij een gewone salarisstrook.
Pro forma wordt vaak gebruikt bij salarisonderhandelingen van nieuwe werknemers of gewijzigde omstandigheden voor huidige werknemers.

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2020 om 22:17

? Wil?

Ook vind ik de opmerking "pro forma" niet vreemd, je zat nog in je proeftijd, er was nog geen sprake van een arbeidscontract.

Waarom zou er geen sprake zijn van een arbeidscontract? Misschien dat er meerdere constructies mogelijk zijn, maar normaal gesproken is er juist wél sprake van een arbeidscontract, waarbij de eerste maand (of twee maanden) gelden als proeftijd waarbij het arbeidscontract met onmiddelijke ingang ontbonden kan worden. Dan wordt niet het contract met terugwerkende kracht ontbonden alsof er geen arbeidscontract is geweest.

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2020 om 22:19

Chiquita

Het lijkt er inderdaad op dat het bedrijf jouw dienstverband niet heeft opgegeven. Dat zou consequenties kunnen hebben voor dat bedrijf.

Dees.

Ja, en waarschijnlijk is er nooit een andere loonstrook gemaakt. Er was nog geen sprake van een dienstbetrekking. Een salarisstrook moet voldoen aan de minimale eisen, verder mag je er op zetten wat je wilt. Een gedicht, een logo, of andere tekst.

Wat Chiquita schrijft:"wel toen een salarisbrief, waarop de inhoudingen, bruto salaris en netto alles netjes staat". De strook voldoet aan de eisen blijkbaar.

vlinder72

vlinder72

03-03-2020 om 22:55

Mijn uwv

Kijk anders ook even bij mijn uwv wat er bij het arbeidsverleden staat.

Staat je werkgever erbij? In dat geval heeft hij wel alles netjes opgegeven.

Pro forma

Een pro forma loonstrook is een proef salarisstrook op basis van de voorgestelde afspraken over brutoloon en eventuele toeslagen. Geen echte loonstrook dus. Feitelijk zou TS haar oude werkgever moeten bellen en vragen om de jaaropgave.

Dees

Dees

04-03-2020 om 08:07

Wil

En dat is dus incorrect. Ze heeft er gewerkt dus er was een arbeidsbetrekking, daar hoort een salarisstrook bij.

Dees.

Oké, dan zou de tip van Vlinder voor nu de eenvoudigste zijn om te kijken in het arbeidsverleden bij UWV.

Pirata

Pirata

05-03-2020 om 09:11

Digitaal

Veel bedrijven versturen geen stroken meer. Dan moet de strook digitaal te vinden zijn in de HR-portal. Daar zul je niet meer bij kunnen, dus bel ze gewoon even.
Een pro-forma strook heeft geen waarde. Dat is slechts indicatief bedoeld.

bieb63

bieb63

05-03-2020 om 13:50

Wil

"Het bedrijf heeft gewoon alles doorgegeven, het gaat om geld dat is betaald aan jou, ze hoeven niets te ontvangen.
Een bedrijf weet niet hoeveel werkgevers jij hebt of hoeveel jij hebt verdiend vorig jaar. De salarisstrook is puur voor jouw administratie."

Even los van hoe de strook wordt genoemd, wel of niet is gemaakt enz, gaat het erom als jij een medewerker, al is het kort, hebt uitbetaald, dan heb je loonbelasting ingehouden en die moet de werkgever dus afdragen aan de fiscus. Daarbij moet de werkgever ook werkgeverslasten afdragen. En dat heeft verder niets te maken met proeftijd. Al heeft een werknemer er maar 1 dag gewerkt.

M.a.w. die werkgever heeft blijkbaar niets doorgegeven en uiteindelijk alleen netto uitbetaald...

Bieb.

Dat is dus de vraag van Chiquita, of haar werkgever alles netjes heeft doorgegeven. Blijkbaar niet dus. Ik heb de tip van Vlinder voor mezelf ook opgevolgd. Ik heb meerdere werkgevers, ze staan allemaal in mijn arbeidsverleden bij het UWV.
Chiquita komt misschien ook nog met een reactie als ze zaken heeft uitgezocht. Ik heb standaard vaste contracten. Ik dacht dat er bij Chiquita misschien op een andere basis is gewerkt.

Chiquita

Chiquita

05-03-2020 om 20:58 Topicstarter

dank voor alle reacties

ik heb naar aanleiding van het bericht van Vlinder idd bij uwv gecontroleerd. Deze werkgever staat er niet bij. Gelukkig heb ik het opgestelde arbeidscontract nog (ben in proefmaand opgehouden met werk), ik heb die pro-forma 'salarisafschrift' en uiteraard de betaling die ze op mijn bankrekening gestort hebben.
Deze werkgever heeft dus niets doorgegeven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.