Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ID en Rijbewijs verloren

Mijn kind is woensdag zijnn portemonnee verloren met o.a. allerlei pasjes erin, waaronder ID en rijbewijs. Dat rijbewijs heeft hij nodig omdat hij met de brommer naar school gaat. Bij de gemeente kun je een nieuwe anavragen, maar daar heb je een geldig ID voor nodig.
Een nieuw ID kun je aanvragen mbv een verlopen paspoort. Maar de gemeente heeft pas plek over een paar weken om een nieuw ID aan te vragen, en daarna kan dan blijkbaar pas het rijbewijs.
Dus dan zou hij al gauw vier weken zonder rijbewijs zitten, wat niet bepaald handig is voor een MBOer die op stage en naar school moet.
Waarom mag je niet rijden als je je rijbewijs kwijt bent? Het is niet ingetrokken wegens wangedrag of zo, en dat is ook zichtbaar bij de RDW. Dus het is niet ineens onveilig omdat jouw pasje ergens tussen het gras is verdwenen, toch?
Ik vind het wel raar rigide. En ik vind het ook stom dat je zolang moet wachten voor je een vervangende pas aan kan vragen, terwijl het om een stukje plastic gaat - alle info ligt immers vast in de systemen van de overheid.
Nieuw kentekenbewijs van de brommer aanvragen lukt ook al niet, want ook daar heb je een ID voor nodig.
Ja, natuurlijk moet je het niet kwijt raken. Maar het zou ook fijn zijn als mensen die zoiets vinden, het naar de eigenaar brengen ipv het geld eruit halen en de rest weggooien (wat ik vermoed, heb geen bewijs).


Zitten jullie op Nextdoor? Hier in de buurt worden dat soort dingen daarop gezet. Of Facebook?
En aankaarten bij de gemeente (waar hij het waarschijnlijk is verloren).

AnnaPollewop

AnnaPollewop

23-04-2022 om 18:25 Topicstarter

Jonagold schreef op 23-04-2022 om 18:16:

Zitten jullie op Nextdoor? Hier in de buurt worden dat soort dingen daarop gezet. Of Facebook?
En aankaarten bij de gemeente (waar hij het waarschijnlijk is verloren).

We hebben nagevraagd bij de Jumbo en het Kruidvat, die zitten hier vlakbij, in de hoop dat mensen het daar gevonden hebben of gebracht (hij is het verloren op weg van de winkel naar huis). Maar helaas.

Omdat er ook cash geld in zat vrees ik dat als iemand het gevonden heeft, hij of zij het niet terugbrengt.

Maar Nextdoor is ook een optie, heb ik nog niet geprobeerd.

Politie doet niks met gevonden voorwerpen voor zover ik weet. Aangezien er allerlei pasjes in zitten moet het niet zo heel moeilijk zijn om via social media ons op te sporen. Dus ik twijfel of er een (goedwillende) vinder is.

We hebben de moed opgegeven en zijn nu vervangende documenten aan het aanvragen, maar dat ligt dus heel lastig nu. En nu zit hij met het vervoer, want de studentenOV pas is ook weg. En het voelt wel stom om een brommer niet te mogen gebruiken alleen omdat je het pasje van je rijbewijs kwijt bent. We gaan maar hopen dat hij niet aangehouden wordt, denk ik.

Kun je geen spoedaanvraag doen? Het geeft wel extra kosten, maar dan zou je het na een dag moet hebben, wat ik zo snel kon vinden.

Goeie tip Schemerlamp.

En de gemeente gaat over gevonden voorwerpen.

Ik heb mijn rijbewijs in 30 jaar eenmaal moeten laten zien en dat was toen ik in overstromingsgebied bij iemand langs ging. Ik zou dus gewoon gaan rijden. Als ik toch werd aangehouden zou ik een foto van het rijbewijs laten zien en het uitleggen. En als ze dan zeggen dat dat niet mag, zou ik zeggen:”Echt niet? Oh sorry agent, dat wist ik niet.” 

dan

dan

23-04-2022 om 20:33

WendelmoedM schreef op 23-04-2022 om 18:25:

[..]

We hebben nagevraagd bij de Jumbo en het Kruidvat, die zitten hier vlakbij, in de hoop dat mensen het daar gevonden hebben of gebracht (hij is het verloren op weg van de winkel naar huis). Maar helaas.

Omdat er ook cash geld in zat vrees ik dat als iemand het gevonden heeft, hij of zij het niet terugbrengt.

Maar Nextdoor is ook een optie, heb ik nog niet geprobeerd.

Politie doet niks met gevonden voorwerpen voor zover ik weet. Aangezien er allerlei pasjes in zitten moet het niet zo heel moeilijk zijn om via social media ons op te sporen. Dus ik twijfel of er een (goedwillende) vinder is.

Normaal gezien zie je dit soort dingen op facebook verschijnen, zoals je al aangeeft, met de pasjes erin moet de vinder jullie snel kunnen vinden. Op de website van de gemeente kan/moet aangifte gedaan worden van de vermiste spullen. Wel erg vervelend dat het allemaal zolang duurt en zeker ivm stage en school. 

Ik weet niet of het aan de orde is bij de gemeente waar jullie wonen maar het kan gebeuren dat er ook een afspraak gemaakt moet worden om documenten/pasjes af te halen, dat misschien maar gelijk inplannen als je zoon zijn ID gaat aanvragen. 

Om een nieuw rijbewijs en id aan te vragen moet je eerst bij de politie aangifte doen van vermissing van documenten. Het proces verbaal is dan het tijdelijke geldige bewijs waarmee je kan rijden en jezelf kan legitimeren totdat je nieuwedocumenten hebt. Zonder proces verbaal kan je geen nieuwe documenten aanvragen.

Bijtje82

Bijtje82

23-04-2022 om 22:27

Rozentuin88 schreef op 23-04-2022 om 22:22:

Om een nieuw rijbewijs en id aan te vragen moet je eerst bij de politie aangifte doen van vermissing van documenten. Het proces verbaal is dan het tijdelijke geldige bewijs waarmee je kan rijden en jezelf kan legitimeren totdat je nieuwedocumenten hebt. Zonder proces verbaal kan je geen nieuwe documenten aanvragen.

Dat is niet meer. Vroeger was dat zo idd. 

GinnyTwijfelvuur schreef op 23-04-2022 om 18:43:

Goeie tip Schemerlamp.

En de gemeente gaat over gevonden voorwerpen.

Gemeente zet het waarschijnlijk op verlorenofgevonden.nl

Dat kun je dus ook zelf doen.

Als er een beurs met pasjes en ID/rijbewijs bij gemeenten wordt gebracht, worden die vernietigd, vanwege eventuele ID - fraude en probeert de gemeente contact te zoeken met diegene. 

Heel eerlijk; ik heb nu twintig jaar mijn rijbewijs en heb nog nooit mijn rijbewijs hoeven laten zien, behalve dat ik dat ding als legitimatie gebruik binnen Nederland. 
Ik zou het er dus wel op durven gokken. Zeker als hij anders niet naar school en stage kan. 

dan

dan

24-04-2022 om 12:23

Ik neem aan dat er toch ook wel een mail of bericht over komt als de pasjes als verloren zijn aangemeld bij de gemeente, verlorenofgevonden.nl? Dan dat bericht laten zien als er toch eens gevraagd wordt naar het rijbewijs of ID. 

Tip voor zijn nieuwe portemonnee (je hebt er nu niks aan) stop er een briefje in met je telefoonnummer of emailadres. 
Ik heb een briefje met ‘mijn nummer:06-..’ in mijn portemonnee. Ik heb hem een keer in haast op het dak van de auto laten liggen. Iemand heeft hem meegenomen, het contant geld eruit gehaald en vervolgens op straat gegooid. Een eerlijke vinder belde me smiddags op! 

Hoor ik net van mijn man dat hij zijn paspoort kwijt is… Bijkomend probleem: hij zit in het buitenland en moet vanavond terugvliegen. En op zondag kan er niks. Ambassade en consulaat zijn dicht. Dus daar zit hij dan. Vlucht geannuleerd, hotel voor vanavond geboekt. Morgen om 8 uur op de stoep bij de ambassade. Een spoeddocument kan 3 tot 5 dagen duren. Ik snap daar dus echt helemaal niks van. Nu vloeit hier allemaal geen bloed uit, het is wel heel vervelend (understatement) maar geen groot drama. Wat moet je nou doen als er wel drama is? Op zondag lijk je aan de goden overgeleverd…
Hij gaat straks aangifte doen. Hij weet niet of hij het is kwijtgeraakt of dat het is gestolen, maar hoe dan ook ligt identiteitsfraude natuurlijk op de loer.
Wou dat ik wat voor hem kon doen. Voel me hier nogal nutteloos en machteloos…

dan

dan

24-04-2022 om 16:30

Jonagold schreef op 24-04-2022 om 15:39:

Hoor ik net van mijn man dat hij zijn paspoort kwijt is… Bijkomend probleem: hij zit in het buitenland en moet vanavond terugvliegen. En op zondag kan er niks. Ambassade en consulaat zijn dicht. Dus daar zit hij dan. Vlucht geannuleerd, hotel voor vanavond geboekt. Morgen om 8 uur op de stoep bij de ambassade. Een spoeddocument kan 3 tot 5 dagen duren. Ik snap daar dus echt helemaal niks van. Nu vloeit hier allemaal geen bloed uit, het is wel heel vervelend (understatement) maar geen groot drama. Wat moet je nou doen als er wel drama is? Op zondag lijk je aan de goden overgeleverd…
Hij gaat straks aangifte doen. Hij weet niet of hij het is kwijtgeraakt of dat het is gestolen, maar hoe dan ook ligt identiteitsfraude natuurlijk op de loer.
Wou dat ik wat voor hem kon doen. Voel me hier nogal nutteloos en machteloos…

Dat is vervelend zeg en ik snap dat je je nutteloos voelt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.