Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ID en Rijbewijs verloren


Als er misschien ook een bankpas in zat. Kleine kans dat een eerlijke vinder zo slim is om een cent over te maken en zijn of haar gegevens erbij te zetten. Maar dan moet je wel in je afschriften kijken en dat doet niet iedereen.

Jonagold schreef op 24-04-2022 om 15:39:

Hoor ik net van mijn man dat hij zijn paspoort kwijt is… Bijkomend probleem: hij zit in het buitenland en moet vanavond terugvliegen. En op zondag kan er niks. Ambassade en consulaat zijn dicht. Dus daar zit hij dan. Vlucht geannuleerd, hotel voor vanavond geboekt. Morgen om 8 uur op de stoep bij de ambassade. Een spoeddocument kan 3 tot 5 dagen duren. Ik snap daar dus echt helemaal niks van. Nu vloeit hier allemaal geen bloed uit, het is wel heel vervelend (understatement) maar geen groot drama. Wat moet je nou doen als er wel drama is? Op zondag lijk je aan de goden overgeleverd…
Hij gaat straks aangifte doen. Hij weet niet of hij het is kwijtgeraakt of dat het is gestolen, maar hoe dan ook ligt identiteitsfraude natuurlijk op de loer.
Wou dat ik wat voor hem kon doen. Voel me hier nogal nutteloos en machteloos…

maar al kon je wel wat, het zou dan ook 3-5 dg duren. Ik vind dat jullie wel alles heel makkelijk en snel geregeld willen hebben. 

Piepmuisje schreef op 24-04-2022 om 16:56:

Als er misschien ook een bankpas in zat. Kleine kans dat een eerlijke vinder zo slim is om een cent over te maken en zijn of haar gegevens erbij te zetten. Maar dan moet je wel in je afschriften kijken en dat doet niet iedereen.

Wat heeft dat nu voor nut? Via facebook kom je veel eerder achter de naam: gewoon in een facebookgroep plaatsen van de woonplaats. Daar hoeft die persoon niet eens voor op facebook te zitten. 

Bijtje82

Bijtje82

24-04-2022 om 22:15

Ik krijg altijd schurftjeuk van die Facebook berichten. 😬 Zomaar even andermans personalia etc delen. 
Als ik iemands bankpas zou vinden zou ik nog eerder zelf de bank bellen en mijn gegevens daar achter laten. Of eerst zelf even op Facebook zoeken en iemand een pb sturen als ik Facebook zou hebben. 

Bijtje82 schreef op 24-04-2022 om 22:15:

Ik krijg altijd schurftjeuk van die Facebook berichten. 😬 Zomaar even andermans personalia etc delen.
Als ik iemands bankpas zou vinden zou ik nog eerder zelf de bank bellen en mijn gegevens daar achter laten. Of eerst zelf even op Facebook zoeken en iemand een pb sturen als ik Facebook zou hebben.

Nou ja zeg.

Beetje kort door de bocht Bijtje. Je hoeft echt niet iemand volledige personalia te delen. Naam en vindplaats voldoet ook.

Bijtje82

Bijtje82

24-04-2022 om 23:20

GinnyTwijfelvuur schreef op 24-04-2022 om 22:31:

[..]

Nou ja zeg.

Beetje kort door de bocht Bijtje. Je hoeft echt niet iemand volledige personalia te delen. Naam en vindplaats voldoet ook.

Nee hoeft niet. Maar.meestal staat er gewoon een foto van het gevonden pasje bij. Nul respect voor iemand z'n privacy en het blijft er tot in de lengte der dagen op staan. 

Bijtje82 schreef op 24-04-2022 om 23:20:

[..]

Nee hoeft niet. Maar.meestal staat er gewoon een foto van het gevonden pasje bij. Nul respect voor iemand z'n privacy en het blijft er tot in de lengte der dagen op staan.

Je kunt gewoon vragen het meteen uit die groep te verwijderen en het kan honderden euros besparen.

dan

dan

25-04-2022 om 12:12

Bijtje82 schreef op 24-04-2022 om 23:20:

[..]

Nee hoeft niet. Maar.meestal staat er gewoon een foto van het gevonden pasje bij. Nul respect voor iemand z'n privacy en het blijft er tot in de lengte der dagen op staan.

Ik zou zelf erg blij zijn als ik verloren spullen op die manier terug zou krijgen. Dan zou ik me echt niet druk maken om het feit dat er een foto van mijn pasje met mijn naam erop gedeeld zou worden. 

Bijtje82

Bijtje82

25-04-2022 om 12:20

Aiden schreef op 24-04-2022 om 23:44:

[..]

Je kunt gewoon vragen het meteen uit die groep te verwijderen en het kan honderden euros besparen.

Ik heb het gewoon liever niet en dat is mijn goed recht.

Heb geen Facebook, dus waarom zou iemand on gevraagd mijn persoonlijke gegevens online moeten zetten?

Geef het gewoon af bij de juiste instanties. 

Mijn ervaring is dat dit soort pasjes altijd deels afgedekt op FB worden gezet? Dus ik zie het probleem dan niet zo?

TineWinkel schreef op 25-04-2022 om 12:59:

Mijn ervaring is dat dit soort pasjes altijd deels afgedekt op FB worden gezet? Dus ik zie het probleem dan niet zo?

Nou, ik zie regelmatig foto’s voorbijkomen met het hele pasje erop. Zonder dat er gegevens zoals rekeningnummer weggehaald zijn. Zou ik ook niet vrolijk van worden als ze dat met mijn pas doen. Ik deel zulke berichten dus ook nooit. Je kunt toch ook gewoon melden dat je een bankpas gevonden hebt van Pietje Puk in de Kerkstraat. Als iemand zich dan meldt, kun je het checken of het de juiste is met het rekeningnummer.

AnnaPollewop

AnnaPollewop

26-04-2022 om 09:43 Topicstarter

Ik snap dat melden op Facebook sowieso niet. Via Google kun je echt wel iemand terugvinden als je zijn bankpas of ID of rijbewijs hebt gevonden. Op sommige dingen staat zelfs een adres. En niet iedereen kijkt of zit op Facebook.
Dus openbaar posten heeft weinig nut en is wel schadelijk. Er zijn betere manieren om met iemand in contact te komen.

WendelmoedM schreef op 26-04-2022 om 09:43:

Ik snap dat melden op Facebook sowieso niet. Via Google kun je echt wel iemand terugvinden als je zijn bankpas of ID of rijbewijs hebt gevonden. Op sommige dingen staat zelfs een adres. En niet iedereen kijkt of zit op Facebook.
Dus openbaar posten heeft weinig nut en is wel schadelijk. Er zijn betere manieren om met iemand in contact te komen.

Het gaat om de snelheid. Voor men gaat blokkeren. Ze worden vernietigd als ze gevonden zijn en netjes aangeboden. En als ik op fb zie en ik herken de naam van mijn buurjongen is dat genoeg.  Ik zie overigens eigenlijk alleen ov kaarten en bankpassen. Geed id bewijzen. Daar is men veel voorzichtiger me. Hoef je ook niet zo vaak te gebruiken. 

WendelmoedM schreef op 26-04-2022 om 09:43:

Ik snap dat melden op Facebook sowieso niet. Via Google kun je echt wel iemand terugvinden als je zijn bankpas of ID of rijbewijs hebt gevonden. Op sommige dingen staat zelfs een adres. En niet iedereen kijkt of zit op Facebook.
Dus openbaar posten heeft weinig nut en is wel schadelijk. Er zijn betere manieren om met iemand in contact te komen.

Ik niet hoor, ik ben niet te vinden op het www. Ja, een Duitse zangeres met toevallig dezelfde naam. Ik zit ook niet op Facebook dus. Maar mensen die ik ken wel, dus het zou wel kunnen werken zoiets posten op Facebook. Het scheelt inderdaad een hoop als niet alles geblokkeerd is/opnieuw aangevraagd hoeft te worden.

Hoe is het inmiddels met je zoon? Dat rijbewijs, die gok zou ik inderdaad maar nemen voorlopig. Paspoort of ID aanvragen is een drama op dit moment. Hier pas 30 juni aan de beurt... Gelukkig is man zijn rijbewijs weer terecht, maar voor de vakantie moet oudste een nieuw paspoort. Dat wordt een spoedprocedure, want dat redden we niet meer...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.