Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

11-02-2009 om 20:19

Ik heb een bbler in dienst

leuke meid, doet goed haar best.

Ze heeft van school zo'n map gekregen om te maken en ik als praktijkbegeleidster moet haar daarbij helpen. Ook moet ik de opdrachten nakijken en nabespreken.

Maar ik moet af en toe zo op mijn tong bijten om geen commentaar te geven op de opdrachten. Sowieso is het niveau tranentrekkend laag vind ik voor een MBO2 opleiding. Maar de vragen zijn dom, niet relevant voor wat ze bij me doet en zo hetzelfde. Nergens hoeft ze te motiveren.
Vraag, heeft het bedrijf waar je werkt een verlofsysteem
Antwoord, ja

Daar zakt mijn broek van af. Ze hoeft het niet eens uit te leggen hoe het verlofsysteem werkt.
Wat valt er in vredesnaam na te bespreken over dat soort simplistische vragen.
Nou komt binnenkort iemand van school langs om samen met haar die map te kijken. Dat gesprek gaat anderhalf uur duren en ik moet daarbij zijn. Ik wilde eigenlijk bij de schoolbegeleidster aangeven dat ik de opdrachten zo nutteloos vind. Ook wil ik aangeven dat ik de begeleiding van school bedroevend slecht vind.
Of is het misschien niet handig om dat op dit gesprek te bespreken en kan ik beter los een afspraak maken.
Kan ik dat maken denken jullie? Ik zou het aardig brengen hoor, maar dit is gewoon zo zonde van haar/mijn tijd.

Of moet ik het gewoon laten zitten en is MBO2 gewoon vreselijk laag. Ik vind het namelijk voor het meisje ook zo demotiverend om dit soort dingen te doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

11-02-2009 om 22:06

Voorzichtig aankaarten

Ik zou het voorzichtig aankaarten. En dan vertelt de begeleider waarschijnlijk vanzelf wel of jouw ideeen te hoog gegrepen zijn voor MBO2 niveau. Een uitgebreid apart gesprek kan altijd nog.

Prulletje

Ellen Wouters

Ellen Wouters

11-02-2009 om 22:11

Gemotiveerde kritiek

Gemotiveerde kritiek mag je altijd geven, vind ik. Wel is het handig om dan op je woordkeuze te letten. Niet om "aardig" te zijn, maar om te zorgen dat mensen open staan voor je feedback en niet gelijk al in de verdediging schieten.

Ik zou dus niet zeggen dat je de opdrachten nutteloos vindt, maar wel dat je ze te eenvoudig en te weinig uitdagend vindt.
En dat je de begeleiding vanuit school te weinig frequent vindt, of te weinig inhoudelijk, of ongestructureerd, of wat dan ook.

En wat let je om de opdrachten zelf wat moeilijker te maken? Als jij vindt dat zij dat best aankan, dan zou ik haar zelf de opdracht geven om de antwoorden toe te lichten.

Groet, Ellen

mijk

mijk

12-02-2009 om 08:19

Eerst eens laten doen

en dan in zo'n gesprek zeggen. Ik heb haar wat extra's laten doen. Ze kan dat goed aan en ik vond het voor mezelf ook wel eens leuk om mijn bedrijf zo terug te zien (Laat je haar gewoon iets uitzoeken waar je wat aan hebt, als je ieamdn anders moet inwerken ofzo).

Kun je meteen vragen waarom het zo algemeen is.. Heb ik met stagiares ook wel eens zo aangepakt en daar ging de waardering voor student ook meteen mee omhoog want als de school zo weinig vraagt kunnen ze ook maar zo moeilijk laten zien wat ze kunnen!

Mijk (Die begint te bedenken dat ik mijn kinderen best bij zo'n baas zou willen hebben later, al hoop ik niet als taakgestrafte

Mijk

mirreke

mirreke

12-02-2009 om 09:29

Ja kiki, ik hoop dat er meer zijn zoals jij

Ik vind je werkelijk ongelofelijk betrokken, als mens en als bazin! Wat was je ook alweer, een neurotische perfectionist (las ik ergens)? Geeft niks hoor, het resultaat mag er zijn.
Mijn stiefdochter heeft volgens mij ook zo'n bazin als jij. Alleen doet zij stage bij een nog kleiner bedrijfje, waardoor ze alle voorkomende werkzaamheden doet en heel veel verantwoordelijkheid krijgt. Ik denk dat ze wat verder in de opleiding zit, want ze moet nu een jaar lang ergens 2 dgn per week werken. Haar eerste stage was ook vrij eenvoudig met vragen zoals jij beschrijft en gelukkig heeft ze die achter de rug.
M'goed, ik heb nog vier kinderen die later ook allemaal een baan gaan zoeken...

Herken het een beetje

Ik zou er zeker wat van zeggen. Ik herken dit probleem een beetje, wij hebben bij ons wel eens scholieren (meestal VWO' ers) rondlopen die een weekje ofzo 'snuffelstage' doen, en vaak moet er dan ook een vragenlijstje worden afgewerkt. Veel van de vragen zijn volstrekt niet van toepassing, iets wat men van tevoren had kunnen zien aankomen. Andere vragen zijn inderdaad bedroevend onbenullig.

Vooral bij die VWO' ers krijg ik wel eens het idee dat er door de opleiding maar wat aangeprutst wordt, maar goed, zo'n stage stelt op het VWO natuurlijk weinig voor. Dat is bij MBO wel anders, lijkt me, en ik zou er dus zeker wat van zeggen. En dan maar hopen dat men ook daadwerkelijk in jouw feedback geïnteresseerd is en er wat van leert...

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

13-02-2009 om 21:59

Dank je wel voor jullie reacties

Ik moet er helemaal van blozen. Ik probeer inderdaad erg betrokken te zijn bij de mensen die voor mij werken. Zeker als het om leef- of opleidingsgebied gaat. Het zijn veelal jonge mensen bij mij op kantoor met de daarbij behorende puberstuipen. Die meisjes bereik je niet met een baashouding. Het scheelt ook denk ik dat ik ook nog niet zo oud ben.

Ik ben inderdaad van plan een en ander aan te stippen. Ik strijd al jaren voor een beter onderwijssysteem. Met name voor de lagere niveaus. Is echt mijn stokpaardje. Ik vind het treurig hoe er een tweedeling in de maatschappij ontstaat.

Met name de begeleiding van school vind ik heel slecht. Ze zijn het hele jaar 2008 niet langsgeweest en nu moest het ineens direct. Ja jammer, ik snap dat het snel moet, maar ik ben niet degene die alles op zijn beloop heeft gelaten. Haar school ontvangen is niet het enige wat ik te doen heb.

Ik hoorde bij het intakegesprek van Ecabo (voor erkenning leerbedrijven, dus niet haar school) dat die map van haar school nooit bedoeld was als lesmateriaal. Het is een map ontwikkeld door Ecabo zelf voor informatie voor de studenten en bedrijven. De school vond het kennelijk wel makkelijk en heeft gewoon het boek als lesmateriaal gebruikt.

De vragen zijn stompzinnig en veel hetzelfde. Ik gaf al een voorbeeld. Ik ga dit ook ter sprake brengen, uiteraard zonder het woord stompzinnig te gebruiken
De opdrachten aanpassen zou ik inderdaad erg graag willen. Ik vraag me dus alleen af of ik dan het meisje niet voor een blok stel. Zou de school dat niet afkeuren. Ik denk dus dat ik de opdrachten die ze moet af hebben voor dit gesprek zo laat en dan met de school bespreek of ik de opdrachten eenzijdig mag aanpassen.

Het punt is natuurlijk ook: Ze is gemotiveerd op haar werk, maar het is een echte puber. Waarom meer aan school werken dan nodig is. Ze zal het wel doen omdat ik het zeg, maar niet van harte vermoed ik

Ik weet ook niet of ik MBO2 niet overschat. Ik zou eens moeten onderzoeken bij andere opleidingen wat het niveau nou precies is. Heeft iemand ervaring met dat niveau? Kan ik het ergens mee vergelijken.

Trouwens is het niet alleen het administratieve deel waarin de MBO-scholen niet begeleiden. Ik heb wel eens helpende welzijn stagiaires begeleidt (ben werkzaam in de kinderopvang) en dat is niveau 1. Toen viel inderdaad het lage niveau ook wel op en de slechte begeleiding. Maar dat waren ook kinderen die echt niet meer aankonden.

Het stoort me overigens ook dat die ene dag dat ze naar school moet er structureel lessen uitvallen. Is dat overal zo?

brunette

brunette

14-02-2009 om 19:45

Stuur een brief

Hoi Kiki, als je wil dat jouw punten serieus worden meegenomen dan zou ik je punten op papier zetten (met voorbeelden) en in een vriendelijke brief sturen aan een coördinerend figuur van de opleiding. Met het aanbod het een en ander mondeling toe te lichten. Je kunt je afvragen of de stagebegeleider die bij jou komt er iets mee doet. (of ben ik nu te pessimistisch?). En als ik je zo hoor heb jij genoeg ideeën voor goede opdrachten. Misschien kun je ze voorstellen dat jij een set van opdrachten maakt voor in de kinderopvang. Uiteraard tegen betaling!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.