Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ik heb weer eens wat...

Naast mijn huis staat een drukkerij. Helemaal niks mis mee: in het weekend is het daar dicht dus is het bij mij heerlijk rustig. Door de week ben ik toch vroeg op en heb ik eigenlijk ook geen last van het bedrijf. Maarrrrrr... er wordt natuurlijk veel afgeleverd door vrachtwagens. Tot nu toe deden ze dat altijd vanaf een uur of zeven, half acht, en dan hoorde ik de achteruit rijdende vrachtwagens 'piepen' (die irritante piep die die dingen maken om nergens tegenaan te rijden). Nog steeds niet erg, want ik was toch al wakker en wat maakt mij zo'n piep dan uit. Helaas hebben ze de aflevertijd vervroegd naar zes uur 's ochtends, zodat ik nu minstens drie, vier keer in de week wakker wordt van die piep.
Ik heb een keurig mailtje gestuurd naar de drukkerij, of het mogelijk was dat de leveranciers voor zeven uur 's ochtends die piep niet gebruiken. Ik kreeg geen antwoord en dat verbaast me ook niet zo, want er loopt een eigenaardige zaak waarbij de gemeente mijn huis wil slopen vanwege een parkeergarage en de eigenaar van de drukkerij heeft er enorm veel baat bij als dat lukt.
De drukkerij ligt midden in een woonwijk. Heeft iemand enig idee of ik in mijn recht zou staan als ik van dat vroege piepen een punt zou maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Handhavingsverzoek

indienen bij de milieudienst. Die gaan dan kijken wat er mag en zo nodig de drukkerij aanschrijven. Het zou heel goed kunnen dat er regels worden overtreden of in ieder geval nadere afspraken moeten worden gemaakt, want voor zeven uur geldt de "akoestische nacht". Dan zijn de regels veel strenger.

rosa

rosa

18-03-2010 om 09:10

Normen

Hier staan wat normen in:
http://www.lastpost.nl/wet.htm

Ik denk niet dat je een punt hebt overigens. En uitzetten zal niet kunnen denk ik, het is een verplichte beveiliging op die vrachtwagens. Niet voor henzelf of ze niet tegen een muurtje aanrijden, maar om mensen te waarschuwen die achter de vrachtwagen staan, waar de chauffeur geen zicht heeft. Als ze die piep aan- en uit moeten gaan zetten wordt het natuurlijk een keer vergeten en kan er iemand per ongeluk aangereden worden.

Rosa

De normen voor de nacht zijn in mijn ervaring veeeel strakker dan die voor overdag. Het zou dus best wel kunnen zijn dat Stoepkrijt wél een punt heeft. Er moet gewoon gemeten worden. 25 dB is echt heel laag.

Pennetje

Pennetje

18-03-2010 om 10:35 Topicstarter

Tja

Het lullige is dat die piep nog geen minuut duurt. Van het lossen zelf heb ik geen last. Maar door die piep ben ik wel drie keer in de week om 6 uur wakker. Ik denk dat die piep de toegestane decibellen wel overschrijdt, maar dus niet lang.
Ik heb zelf ook nog even zitten googlen en kwam wel op sites met verhalen over supermarkten die voor 7 uur laden en lossen, maar daar hadden de mensen ook last van rolcontainers en laadplateaus.
Ik wist trouwens niet dat die piepdingen verplicht waren, ik dacht dat het alleen was om schade aan de vrachtwagens te voorkomen. Ik ga in ieder geval de milieudienst even bellen, dat was een goede tip.

Piekgeluid

Daarvoor is nieuwe regelgeving in de maak. Het feit dat ze niet een uur lang piepen maakt je vraag niet bij voorbaat kansloos. Ik ken juist veel bedrijven die toch maar van alles deden om uit die akoestische nacht te blijven, omdat het ze een hoop gezeur bleek te schelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2010 om 12:28

Stoepkrijt

In plaats van een mailtje te sturen had je toch ook binnen kunnen lopen? Je weet helemaal niet of de drukkerij je weg wil hebben, dat neem je aan. Doordat je dat aanneemt neemt de piep misschien ook grotere vormen aan dan zonder die 'aanname'. Als je langs gaat ben je ook meer dan briefpapier. Briefpapier kan zo in de papierbak, een mens niet.

amk

amk

18-03-2010 om 13:33

Mailen

is nu niet de meest handige communicatie vorm met bedrijven. Veel bedrijven staan er om bekend dat niet persoonlijk geadresseerde mails gewoon niet of nauwelijks beantwoord worden. Wellicht zingt jou mail nog ergens in het bedrijf rond en weet niemand wie hem moet beantwoorden.

Pennetje

Pennetje

18-03-2010 om 14:41 Topicstarter

Gaat niet

Ik heb het in verband met herkenning een beetje vaag gehouden, maar ik weet wel zeker dat ze me weg willen hebben. Er zit inmiddels zelfs een soort adviseur tussen, maar die gaat alleen over het eventuele uitkopen, niet over dit soort klachten. De gemeente moet anders onteigenen en dat willen ze liever niet.
Binnenlopen is daarom ook niet zo handig, de eigenaar heeft laatst zelfs zijn eigen moeder voor de rechter gesleept omdat ze niet deed wat hij wilde, dus ik blijf liever uit zijn buurt. Ik wil dus eigenlijk liever dat een milieudienst of zo hem aanpakt.

ilsepilse

ilsepilse

18-03-2010 om 22:49

Is idd irritant

ik zou dan ook via een milieudienst hem laten aanpaken, wij hebben ooit naast super de boer gewoond en id smorgens die piep ook op zaterdagmorgen werden vrachtwagens gelost.
Succes !

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2010 om 00:53

Makkelijk praten

Ik woon niet naast een bedrijf met een piep vroeg in de ochtend, dus ik heb makkelijk praten, maar een Super de Boer moet toch lossen? Hoe eerder klanten naar binnen willen des te eerder moet de winkel bevoorraad zijn. En vrachtwagens hebben nu eenmaal de eigenschap dat er dan een piep klinkt. Die piep is er niet voor niets. Ik woonde vroeger naast een straatje met klinkers waar elke ochtend de vrachtwagen van de melkfabriek over rammelde. Ik wende er op den duur aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2010 om 00:55

Stoepkrijt

Akelig dat je in zo'n strijd beland bent. Wordt het geen tijd dat je inderdaad een andere plek zoekt? Het klinkt mij al een poosje niet als een gelukkige straat in de oren.

Pennetje

Pennetje

19-03-2010 om 08:19 Topicstarter

Zou wel willen

Het is inderdaad tijd om weg te gaan. Maar de gemeente en de planontwikkelaar willen pas gaan uitkopen als het hele plan rond is en dat kan nog wel een tijd duren, met alle bezwaarschriften die er liggen. Intussen wil niemand mijn huis kopen, want het hele dorp weet dat het plat gaat. De eigenaar van het bedrijf hiernaast zit met geld in het plan, dus het is hem wel wat waard als ik voor weinig geld ophoepel.
Dat supermarkten moeten bevoorraden en zo, dat snap ik ook best. We hebben hier ook elke ochtend een krantenjongen die met zijn brommer de krant bij de buren brengt, daar word ik niet meer wakker van. Ik begrijp alleen niet dat als het blijkbaar in alle jaren nog geen probleem is geweest om het na zeven uur te doen, het nu ineens om zes uur moet. Verder is het hier vrij stil, ik woon een meter of 30 van de weg af, dus als in die stilte ineens zo'n keiharde piep klinkt, dan schrik ik me rot.

Pennetje

Pennetje

19-03-2010 om 08:48 Topicstarter

Gebeld

Ik dacht kom, ik bel eens naar de milieudienst van de gemeente. Ik kreeg een reuze aardige man aan de telefoon, geval uitgelegd. Hij vertelde dat er vanaf 7 uur mag worden gelost. Het bedrijf krijgt dus een brief van de gemeente, waarin vriendelijk maar dringend wordt gevraagd de tijd naar 7 uur terug te schuiven. Gebeurt er niks, dan moet ik over twee weken weer bellen en dan krijgen ze nog een brief, waarin een termijn staat om het op te lossen. Gebeurt er dan nog niets, dan worden er dwangsommen opgelegd.
Het lijkt erop dat het einde van de herrie in zicht is. Het zal mijn verhouding met de eigenaar niet bepaald goed doen, maar die was toch al niet al te best...

Joepie!

Dus toch de akoestische nacht...
Nu afwachten hoe het verder gaat. Gelijk hebben is nog lang geen gelijk krijgen...

Pennetje

Pennetje

19-03-2010 om 10:24 Topicstarter

Ik weet het...

Maar ik ben toch behoorlijk vastbesloten in dit geval wél mijn zin te krijgen

Fijn stoepkrijt

Je hebt op papier dus gelijk. En nu ervoor zorgen dat je dat in de praktijk ook krijgt. Warmhouden die contacten daar bij de milieudienst! Hoe meer jij er bovenop zit, hoe meer ze geneigd zijn om het serieus vol te houden. Ik zou sowieso nog even het telefoongesprek en de afspraken schriftelijk bevestigen, om misverstanden enzo te voorkomen. En voor je dossieropbouw natuurlijk (maar dat zeg je er lekker niet bij....).

Bij een van mijn vorige werkgevers ging het zelfs zo ver dat de handhaver op een gegeven moment bij de klager achter de vensterbank lag om te kijken of ze het bedrijf niet op een heterdaadje konden betrappen. Vonden wij, die er wat verder vanaf stonden, allemaal erg hilarisch!

Pennetje

Pennetje

19-03-2010 om 16:28 Topicstarter

Nou

Ik kreeg vanmiddag toch nog een reactie van de drukkerij op mijn mail. Dat ze eens gingen kijken of ze iets voor me konden doen. Ik heb ze keurig teruggemaild dat ik inmiddels de zaak bij de gemeente onder de aandacht had gebracht. En dat ze vóór 7 uur gewoon in overtreding waren, dus dat dat 'kijken of ze iets voor me konden doen' niet helemaal een realistische kijk op de zaak was. En of ze ook meteen mijn eerdere vragen over achterstallig onderhoud en personeel dat chipszakken in mijn tuin gooit kunnen beantwoorden. Verder niks meer gehoord
Ik ga inderdaad nog even naar de gemeente bevestigen wat er is afgesproken, goeie tip.

Vic

Vic

19-03-2010 om 16:54

Stoepkrijt

Denk je dat ze aardiger gaan reageren als je ze dit nog even inwrijft? Waarom heb je het er niet gewoon bij gelaten?

Pennetje

Pennetje

19-03-2010 om 20:14 Topicstarter

Nou

Ik denk niet dat ze aardiger gaan doen, maar dat deden ze toch al niet. Waarom ik heb geschreven wat ik heb geschreven heeft eigenlijk twee redenen. Ten eerste wil ik dat ze weten dat ik weet dat ze gewoon in overtreding zijn. Anders krijg ik volgende week een mail dat ze het hebben geprobeerd en dat het niet is gelukt (is al eens eerder gebeurd). Ten tweede heb ik laatst al bij de gemeente aangegeven dat als het plan met uitkopen niet doorgaat, mijn huis alsnog minder waard is door het rottende hout en lekkende dak van het deel van het bedrijf dat aan mijn huis vast zit. De drukkerij ontkent dat ik daarover al een keer of 14 heb gebeld en gemaild. Door een computercrash zijn mijn mailtjes helaas verdwenen, dus ik kan het niet bewijzen. Door in dit mailtje te refereren aan die mails, hoop ik dat ik later nog voor een soort bewijs heb gezorgd, als ze op deze mail niet zogenaamd stomverbaasd reageren.
Ik heb wel onder de mail gezet dat ik met mijn actie naar de gemeente toe er niet op uit ben om de drukkerij een standje te laten geven, maar dat ik gewoon mijn nachtrust terug wil.
Een bijkomende reden is dat ik zo langzamerhand doodziek word van de arrogantie van die mensen, ze denken dat ze alles maar kunnen flikken. De eigenaar zit in alle Rotery achtige clubjes en krijgt alles voor elkaar, wethouders likken zijn hielen en verstrekken vergunningen die voor normale burgers onbereikbaar zijn. Hij zit namelijk op een cruciale plek in het plan dat de gemeente heeft bedacht en hij is nogal wispelturig, dus iedereen danst naar zijn pijpen. Karakterfoutje van mij: dat soort mensen brengt het allerslechtste in me naar boven...

amk

amk

19-03-2010 om 20:21

Mail

mail is geen geschikt medium voor dit soort officiele meldingen. Dat van de rottende delen etc moet je gewoon formeel met een aangetekende brief met ontvangstbevestiging doen. Alleen dan heb je bewijs dat je het vroegtijdig aanhangig hebt gemaakt.

Pennetje

Pennetje

20-03-2010 om 11:57 Topicstarter

Je hebt gelijk

Maar ik dacht toen nog dat ze er wel mee aan de gang zouden gaan als ik het meldde. het is voor henzelf moeilijk te zien en ik kon me niet voorstellen dat je je eigendommen gewoon laat wegrotten. Ik wist toen nog niet dat ze de hele boel willen verkopen aan een projectontwikkelaar die het plat wil gooien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.