Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Muizemeis

Muizemeis

10-05-2011 om 12:44

Ik snap er niets meer van belastingen

Okee ik ben gescheiden, maar is bijna officieel. We hebben og een gezamelijk huis dus zijn ng fyscale partners. Ik vraag ivm uitkering belastingteruggave aan(zal wel verkeerde woorden gebruiken) krijg huursubsidie, maar geen kindgebonden budget. Heffingskorting had ik stop gezet(dacht ik) maar krijg daar nu weer een brief van. Waaruit ik ook niet kan opmaken of ik nu betalen moet. Jeemig ik ben al niet helemaal helder en ik snap er ook helemaal niets van. Ben op zich niet dom maar voel me nu olie olie dom.
Muizemeis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

10-05-2011 om 16:40

Niet dom!

Troost je, je bent niet de enige die er niets van snapt )) Ik kan je dus ook niet helpen, maar wil je wel een hart onder riem steken... jij bent niet dom!
Is er echt helemaal niemand in jouw omgeving die jou kan adviseren?

Vic

Vic

10-05-2011 om 20:39

Ingewikkeld

Als je vòòr 1 juli officieel gescheiden bent, hoef je niet te kiezen voor fiscaal partnerschap (het mag wel, in het jaar van je scheiding). Dat heeft als voordeel dat je dan in aanmerking komt voor alleenstaande ouderkorting (zo'n 250 euro netto per maand). Ik weet overigens niet of dat in mindering wordt gebracht op je bijstand. Nadeel van geen fiscaal partners zijn, is dat je allebei de helft van de hypotheekrente moet aftrekken (als je 50/50 eigenaar bent). Aangezien jij een heel laag inkomen hebt, levert dat dan waarschijnlijk een lagere teruggaaf op.
Voor alle toeslagen kom je in aanmerking als je niet meer op hetzelfde adres woont als je ex. Dat zijn dan huur-, zorg-, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Daarvoor wordt gekeken of je een toeslagpartner hebt, en die heb je niet meer als je alleen woont met de kinderen.
Het is dus even puzzelen. Ik zou allereerst nagaan hoe het zit met alleenstaande ouderkorting en bijstand, en of dat gekort wordt. Als dat inderdaad gekort wordt, kun je beter dit jaar nog fiscaal partners blijven. Als niet gekort wordt, berekenen wat méér oplevert (hogere teruggaaf hr of alleenstaande ouderkorting).

Muizemeisje

Muizemeisje

10-05-2011 om 21:22

Thanks

Ik ga zowiezo morgen even bellen met ze, hopelijk krijg ik een goed iemand aan de telefoon.
Ik krijg nu als ik het allemaal goed snap, huurtoeslag en zorgtoeslag, daarbij gaan ze uit van mijn bijstanduitkering.
Maar ik moet kindgebondenbudget terugbetalen omdat dat al aangevraagd is voordat we ooit overwogen te gaan scheiden, en daarbij gaan ze van het salaris van mijn ex uit, en dan kom ik er niet voor in aanmerking. Ik wil het liefst dat ze natuurlijk van mijn bijstand uitgaan want dan zou ik er volgens mij wel voor in aanmerking moeten komen.
Verder kreeg ik ookal een voorlopige teruggave, leek me niet heel handig, maar ook dat weet ik niet.
Makkelijker kunnen ze het niet maken en ook niet leuker.
Maar ik heb er vanmiddag nog een keer nagekeken en ga maorgen inderdaad maar bellen en kijken of ik het dan snap.
Muizemeis die zich inmiddels weer iets minder dom voelt

Vic

Vic

10-05-2011 om 21:35

Toeslagen

Voor de toeslagen wordt per maand gekeken naar de feitelijke situatie. Als je dus per 1 mei op jezelf bent gaan wonen, gaat vanaf die datum jouw eigen inkomen als verzamelinkomen tellen. In de periode dat je nog samenwoonde het gezamenlijk verzamelinkomen.
Overigens zou ik de terugbetaling van belastinggelden ook (gedeeltelijk) bij je ex neerleggen. Dat heeft betrekking op de periode dat je nog samenwoonde.

Muizemeis

Muizemeis

11-05-2011 om 13:01

Vic en nog een vraag

Met de toeslagen ben ik eruit denk ik. Het leek wel of het Swahili was gisteren, maar vandaag as het weer gewoon nederlands. In ons convenant staat dat ex de belasting betaald voor het deel dat wij fiscaal partners zijn.
Nu kreeg ik een beschikking over 2011 voor de voorlopige teruggave. Ik wil een wijziging ook daarin doorvoeren, maar dan krijg ik de vraag:
Wat is uw Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Als ik 0 invul zou ik belasting moeten betalen. Maar ik heb geen idee wat ik hier moet invullen. Ik ontvang allimentatie en bijstand.
Muizemeis

Vic

Vic

11-05-2011 om 13:36

Hmmm

Ik weet daar niet zoveel van. Door mijn werk betaal ik al het maximale bedrag aan zorgverzekeringsbijdrage, dus zelfs als ik pa zou krijgen komt daar niets bij. Het lijkt me dat je daar het bedrag moet invullen dat de gemeente (bijstand) inhoudt als bijdrage, maar hoe je dan moet verzinnen hoeveel dat is weet ik niet.
Ik zou gewoon alles zo invullen dat er het bedrag uitkomt dat jij per maand aan vt wilt ontvangen.

Kindgebonden budget

ik heb een tijdje bij de belastingtelefoon gewerkt. toen was het zo dat je alleen kindgebonden budget (kgb) kon krijgen, als de kinderbijslag ontvangt.
voor de hoogte van het kgb wordt het gezamelijk inkomen bekeken.

Muizemeis

Muizemeis

11-05-2011 om 21:36

Single lady

Kijk alweer een stap verder, volgens de link zou ik 5.65 % moeten betalen, is dat over de gehele alimentatie of over de pa alleen?
Muizemeis

Muizemeis

Muizemeis

12-05-2011 om 16:04

Thanks

Ga het morgen even uitrekenen
Muizemeis

Single lady

bedankt voor de aanvulling (over het kindgebonden budget). Dit is idd de enige uitzondering. Wat ik bedoelde te zeggen is dat er slechts één ouder (per kind) recht heeft op kinderbijslag en dan ook kindgebonden budget.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.