Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vrijwilliger

vrijwilliger

03-11-2009 om 10:22

Ik wil stoppen, maar moet dan cursusgeld terugbetalen

Ik werk momenteel als vrijwilliger bij een sportclub. Ik ben daar trainster. Ik ben ermee gestart omdat ik bij de selectie groep les wilde geven, daar ben ik ook mee begonnen, nu 2,5 jaar geleden.
Omdat ik daarin geen opleiding had (wel eigen ervaring) vond ik het destijds een goed idee om een opleiding te volgen. Deze is door de club betaald met als tegenprestatie dat ik minimaal 4 jaar les geef daar (is een jaar geleden dus moet ik nog 3 jaar).
Ondertussen geef ik ook andere lessen, aan de recreanten, omdat ik vond als de club in mij investeert dat ik iets terug moet doen. Deze lessen vind ik minder leuk om te geven.
Helaas kom ik bij de selectiegroep niet verder. Dat was eigenlijk mijn doel, maar ik wordt tegengewerkt door mijn collega's. Omdat ik daar "maar" assistent ben heb ik ook niks te zeggen. Ik krijg niks te horen over bestuurlijke besluiten en wordt ook niet op de hoogte gehouden van bijv. blessures.
Ik heb het nu meerdere keren aangekaart, maar er veranderd niks. Ook heb ik via het roddelcircuit gehoor d dat ze me sowieso uit de selectie willen werken. Heb ik nog niet officieel gehoord maar toch...
Het plezier is weg. Hoewel ik bijna klaar ben met de cursus wil ik eigenlijk stoppen. Ik ga met tegenzin ernaartoe en lig er wakker van.
Maarja dan moet ik alles van de cursus terugbetalen en dat kan ik momenteel niet ophoesten.
Aan de ene kant vind ik de club behoorlijk nalatig. Ik ben in mei al begonnen met het aankaarten van de problemen, die in eerste opzicht serieus werden genomen, maar er is nog niks gebeurd.
Aan de andere kant ben ik destijds akkoord gegaan met de voorwaarden, maar wel met het idee dat ik in de loop van de cursus ook als echte leiding in het selectie team zou worden opgenomen. Zo had ik het destijds wel bedacht met de hoofdleider, maar die is inmiddels weg (met ruzie) en er stond niks op papier.
Wat moet ik nou? Ik kan er echt niet meer mee verder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zet eerst eens je standpunt op papier

..om je argumenten helder te krijgen.

Het is een ruilhandel uiteindelijk, jij wilde iets en de club wilde iets en dat komt nu niet uit. Het feit dat er niets op papier staat (of staat die vier jaar wel op papier?) maakt voor de inhoud van het conflict niet uit. Van twee kanten hadden jullie verwachtingen en vermoedens. Pas als het hard tegen hard gaat komen er bewijsvragen op.

Vóór die tijd (dat het mogelijk hard tegen hard gaat) kun je zelf nog het eea doen. Je kunt bewijs uitlokken door gewoon te stellen hoe de afspraken werkelijk in elkaar staken. Op het moment dat de club daarop reageert en niet expliciet ontkent dat dergelijke afspraken bestonden ben je al een stuk verder. Dit kan ook door zelf een gespreksverslag te maken bijvoorbeeld.

Maar begin alles eens uit te schrijven.

Het kan handig werken om je papier in 2 kolommen te verdelen, en een chronologische lijn aan te houden. De gebeurtenissen netjes onder elkaar vormen dan weer een basis voor je betoog. Vaak is er van alles gebeurd en heb je zo'n chronologisch overzicht nodig om de kritische punten te ontdekken. Op het moment zelf hoef je indertijd niet door te hebben gehad hoe belangrijk dat moment was. Bijvoorbeeld hoe je tot de gewaarwording bent gekomen dat ze je eigenlijk helemaal niet serieus nemen bij de selectie. Dat is misschien langzaam gegroeid.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

03-11-2009 om 12:03

Bestuur

Heb jij rechtstreeks contact met het bestuur? Ik vermoed van niet omdat jij zegt bestuursbesluiten niet te horen. Helaas blijkt dat er in vrijwilligersorganisaties ook een enorme concurrentie heerst. Men heeft een enorme geldingsdrang en blijkt zelfs een soort van carriere te willen maken ofzo. Ik denk dat jouw "collega's" je als concurrente zien en je zo proberen uit de weg te ruimen. Normaal gesproken zou ik zeggen: wegwezen daar het is vrijwilligerswerk hoor. Maar nu heb je iets getekend en ik weet niet hoe dat juridisch zit. Het lijkt me dat je zo snel mogelijk met iemand van het bestuur een afspraak moet maken en alles uit de doeken doen. Er zijn dan twee mogelijkheden: 1. ze treden op tegen de stokers, 2 ze houden je niet aan je contract. Bedenk dat een sportvereniging ook niet zit te wachten op het getouwtrek en juridische toestanden, daar hebben ze helemaal geen tijd en geld voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.